MBB, Ei omaan käytöön

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

MBB, Ei omaan käytöön

Viesti Kirjoittaja PW »

2015-05-14%2020_07_27.jpg
2015-05-14%2020_07_27.jpg (197.83 KiB) Katsottu 3681 kertaa

Pyörä luovutus kunnossa. Pyörän mittoja: Akseliväli 121cm, penkin alin kohta 56cm, keskiön korkeus 71,5cm ja jättö n. 8cm. Kammet 152mm kolmerattainen, pyörätohtorilta. Ensimmäiset kommentit pyörän omistajilta olivat mieltä lämmittäviä.

VARSINAINEN RAKENTELUKETJU ALKAA TÄSTÄ:
Da, lupauduin rakentamaan nim. Aplarille 2*559 MBB-pyörän. Helppo homma, paitsi paineet tietyst kasvaa - onnistumis.
Aihioks tarjottu alumiini runkosen pyörän totesin rungoltaan huonoksi, koska miesten malli ja penkki olis tullu ainakin 100mm korkeemmalle ku Helsinkinojakissa. Päätettiin hyvin lyhyen "pystärisääli" reaktion jälkeen käyttää tuosta, kaikki käytettävissä oleva materiaali, uuteen nojakkiin.
Helsinkinojakki koeistuttiin ja mittailin, ett n. 100mm liian kaukana on keskiö. Eli keskiötä pitää nostaa sen verran, ett sen saan tuon 100mm lähemmäs. Muuten katsottiin ett Helsinkinojakki kelpaa suunnittelun lähtökohdaksi, mm. jousitusta ei tartte mutta renkaiksi sais mahtuu maantierengasta paksumpikin (arvaan 50mm). Penkki tilataan ilmeisesti Puolasta.
Säätö mahollisuuksia, pohdiskelen - periaatteessa niitä ei tartte ku kuski on varmaan lopullisessa pituudessaan. Mutta pieni hienosäätö olis tietyst hyvä olla jos vaikka kampien pituudet muuttuu ym.
Onko mitään parannusehotuksia, näillä ajatuksilla?
Tuossa vielä esikuva ja elinluovuttaja

2015-04-02 09.18.42.jpg
2015-04-02 09.18.42.jpg (153.4 KiB) Katsottu 4150 kertaa

[attachment=2]2015-04-02 09.17.32.jpg

Liitteet
2015-04-02 09.17.32.jpg
2015-04-02 09.17.32.jpg (152 KiB) Katsottu 4150 kertaa
Viimeksi muokannut PW, 20 Touko 2015, 08:51. Yhteensä muokattu 4 kertaa.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: MBB, Ei omaan käytöön

Viesti Kirjoittaja PW »

Huomioita purkutyömaalta

2015-04-02 09.30.02.jpg
2015-04-02 09.30.02.jpg (201.47 KiB) Katsottu 4200 kertaa

Kammet näyttäs olevan hyvin lyhennettävissä, kampien lyhyydestä ei vielä kauheesti väännetty, minkä mittaset tähän tulee ;)

2015-04-02 09.29.26.jpg
2015-04-02 09.29.26.jpg (248.12 KiB) Katsottu 4200 kertaa

Ohjausnivel purettuna, ihmettelin ku ei ollu kiristetty millään pultilla/kävyllä - onko tää joku oma mallinsa vai oliko heitetty kävyllä vesilintua?

Viimeksi muokannut PW, 02 Huhti 2015, 09:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: MBB, Ei omaan käytöön

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Toimivaksi todettuun ei varmaan kannata kovin radikaaleja muutoksia tehdä ;)
Jos tulee ketjuvaihteet, lyhenee ketjulinja helpolla sellaiseksi ettei pakasta löydy kuin kolme vaihdetta kohtuullisella sivuvedolla. Mulla on noin :(

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: MBB, Ei omaan käytöön

Viesti Kirjoittaja PW »

jooseha kirjoitti:

Toimivaksi todettuun ei varmaan kannata kovin radikaaleja muutoksia tehdä ;)
Jos tulee ketjuvaihteet, lyhenee ketjulinja helpolla sellaiseksi ettei pakasta löydy kuin kolme vaihdetta kohtuullisella sivuvedolla. Mulla on noin :(

Ei se kai ratkasevasti lyhene, koska keskiö myös nousee.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: MBB, Ei omaan käytöön

Viesti Kirjoittaja PW »

2015-04-02 09.59.23.jpg
2015-04-02 09.59.23.jpg (278.69 KiB) Katsottu 4184 kertaa

Akseliväliä tekis mieli kokeeksi lyhentää, kuvassa minimimissään mutta meneekö ajo levottomaksi? Runko tulis ainakin lyhyt.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: MBB, Ei omaan käytöön

Viesti Kirjoittaja jooseha »

No sitten ja mullahan ei mahdu edes maastokumit. Etuvaihtajan kanssa tuolla kolmilehtisellä kampisarjalla saa kyllä kaikki välitykset käyttöön maastopakalla vaikka käyttäisikin vain puolta pakan leveyttä yhdellä eturattaalla eli anna mennä vaan :)
Tee vaan hyväksi todetulla akselivälillä toiselle. Ei mene sen takia pilalle. Kokeilet omaan ;)

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: MBB, Ei omaan käytöön

Viesti Kirjoittaja PW »

jooseha kirjoitti:

No sitten ja mullahan ei mahdu edes maastokumit. Etuvaihtajan kanssa tuolla kolmilehtisellä kampisarjalla saa kyllä kaikki välitykset käyttöön maastopakalla vaikka käyttäisikin vain puolta pakan leveyttä yhdellä eturattaalla eli anna mennä vaan :)
Tee vaan hyväksi todetulla akselivälillä toiselle. Ei mene sen takia pilalle. Kokeilet omaan ;)

Ainakö miun pitää kaks tehdä? ;)

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: MBB, Ei omaan käytöön

Viesti Kirjoittaja jori »

120 mm on hyvä kampipituus, josta aloittaa säätäminen. Pane vain tilaukseen hetimiten. :D
Älä lyhennä akseliväliä, jos et saa samalla edes hitusen istuinkorkeutta alemmas, ettei tule etukippivaaraa.
Ulkonäkö paranee, kun keskiö nousee ylemmäs, varsinkin, jos istuinkorkeutta saadaan edes hitusen alemmas. :D

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: MBB, Ei omaan käytöön

Viesti Kirjoittaja PW »

jori kirjoitti:

120 mm on hyvä kampipituus, josta aloittaa säätäminen. Pane vain tilaukseen hetimiten. :D
Älä lyhennä akseliväliä, jos et saa samalla edes hitusen istuinkorkeutta alemmas, ettei tule etukippivaaraa.
Ulkonäkö paranee, kun keskiö nousee ylemmäs, varsinkin, jos istuinkorkeutta saadaan edes hitusen alemmas. :D

Onhan tuossa mahdollisuus penkkiä laskea sen hitusen, se oli tarkoituskin. Toivottavasti etuhaarukan saan sijoitettua niin ettei reidet ota haarukan olkapäihin - kun keskiö nousee niin luulis ettei noin käy.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: MBB, Ei omaan käytöön

Viesti Kirjoittaja jooseha »

PW kirjoitti:

Ainakö miun pitää kaks tehdä? ;)

Teethän sä kuiteskin :mrgreen:
Lyhyt akseliväli johtaa peräpainoisuuteen. Aplarihan halusi ajaa myös soralla ja talvella, silloin takapainoinen etuveto olisi aika idealistinen ratkaisu :roll:
Haarukan olkapäät saa piiloon ranskalaisella ohjauskulmalla. Jätöstä voi tosin tulla ongelmia :?

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: MBB, Ei omaan käytöön

Viesti Kirjoittaja jori »

Perustelen vielä lisää sitä istuinkorkeuden laskua ja lyhyitä kampia. Molemmat vaikuttavat myös siihen, miten korkealle polvet nousevat, mikä taas vaikuttaa siihen, miten korkea ja monimutkainen ohjaustangosta täytyy tehdä. Lyhyet kammet ja matala istuinkorkeus helpottavat ohjainjärjestelyjä ja saattavat mahdollistaa täysin standardiosien käytön ohjauksessa. Vieläkin lyhyempiä kampia tarjoaisin, mutta ette te vielä usko, että niilläkin pyörä liikkuu siinä missä pidemmilläkin, paljon mukavammin ja polviystävällisemmin vain. :D

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: MBB, Ei omaan käytöön

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Otithan Jori huomioon tuon ison renkaan lyhyiden jalkojen välissä. Penkin lasku nostaa vastaavasti keskiötä. Polvet ei siis laske radikaalisti.
Lyhyet kammet auttaa tietysti saamaan matalan, mutta se mukavuus on kyllä täysin subjektiivinen asia ;) Antaa mukavasti lisätilaa kiekolle, jos ne kelpuuttaa.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: MBB, Ei omaan käytöön

Viesti Kirjoittaja PW »

Helsinkinojakissahan on ohjaus aivan tavallisilla osilla tehty, samanlaista kuvittelin tähän.
Romuliikkeellä kävin, yhtään pyörää ei ollu - sesonki ei vissiin vielä alkanu. Täytyy pitää silmät auki ja korvat. Olis tuossa pyörätien varressa ollu sopiva Peugeot-hybridi, rengas puhki - nojaili lyhtypylvääseen. Monenko päivän jälkeen tuon vois hakee, mitään moraalisääntöö olemassa ? ;)

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: MBB, Ei omaan käytöön

Viesti Kirjoittaja jori »

PW kirjoitti:

Helsinkinojakissahan on ohjaus aivan tavallisilla osilla tehty, samanlaista kuvittelin tähän.

Kun jalat nousevat ylemmäs, nousevat myös polvet, jolloin alkaa olla vaikeuksia ohjauksen kanssa, jollei samalla lyhennetä kampia, mikä laskee polvien nouskuorkeutta.
Kerrostaloissa on tapana keväisin perata pyöräkellareita. Talo, jossa asuu opiskelijoita, tai muuten vain nuorta väkeä, vaihtaa usein väkensä ja aina joiltain jää pyöriä jälkeensä.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: MBB, Ei omaan käytöön

Viesti Kirjoittaja PW »

jori kirjoitti:
PW kirjoitti:

Helsinkinojakissahan on ohjaus aivan tavallisilla osilla tehty, samanlaista kuvittelin tähän.

Kun jalat nousevat ylemmäs, nousevat myös polvet, jolloin alkaa olla vaikeuksia ohjauksen kanssa, jollei samalla lyhennetä kampia, mikä laskee polvien nouskuorkeutta.
Kerrostaloissa on tapana keväisin perata pyöräkellareita. Talo, jossa asuu opiskelijoita, tai muuten vain nuorta väkeä, vaihtaa usein väkensä ja aina joiltain jää pyöriä jälkeensä.

Juu, toisaalta tässä jalatkin lyhenee :roll: no se on sovitettava silleen ett toimii.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Vastaa Viestiin