Premnas kirjoitti:Täytyy yrittää saada sitä vauhtia noihin mäkiin. Usein vaan käy niin että jos otan vauhtia mäkiin niin puolivälissä mäkeä väsähdän kun kaikki energia meni siihen varautumiseen.
Mun mielestä siihen mäkeen ei tarvi sen kummemmin kiihdyttääkkään, kunhan nostaa sen verran tehoja ettei vauhti ala heti laskemaan kun nousu alkaa. Kesken mäen tapahtuvat vauhdin kiihdytysyritykset ne sitten vasta voimia syökin. Eli tehoja nostetaan vain sen verran että vauhti hiipuu mahdollisimman vähän.
Premnas kirjoitti:Ehkä kestävyyskuntoa ei vaan sitten ole. Mun pyöräily muistuttaakin usein jonkinlaista intervallia koska kiihdyttelen aina välillä, mutta sekään ei ole näemmä auttanut kuntoon.
En tiedä minkälaisia nuo sinun "kiihdyttelyt" on, mutta niiden pitäisi olla sellaisia että kuljettaja poistuu omalta mukavuusalueelta sinne "sattuu ja vituttaa koko harrastus"-tehoalueelle minuutiksi. Jos siellä jaksaa pysyä pidempään kuin minuutin niin on velttoillut. Sitten ajellaan 10-15minuuttia alle 100w tehoilla niin ettei ole minkäänlaisia jälkituntemuksia ja sama uudelleen. Mäkisessä maastossa ei ole helppoa, kun niitä nousuja tahtoo tulla tuohon palautumis jaksollekkin
Ei auta yhtään kestävyyskuntoon, mutta nostaa huipputehoja, eli mäennousukykyä ja sitä kautta keskinopeutta. Sä pyöräilet vuoden aikana niin paljon että kestävyyskunnossa tuskin on moittimista.
Premnas kirjoitti:Lisäys: mutta kun toisaalta...laskin tuolla Kreuzotterin taulukolla että suorilla alimmillaan sen 100W mutta yksikin päivä päästelin 40kmh niin tehoja olisikin sitten jo 256W
. 35kmh tekee 181W.
Näinhän se menee. Ilmanvastus kasvaa nopeuden neliössä, näkyy tuossa tehon tarpeessa. Joudut treenaan ihan älyttömästi jos haluat tuon maksiminopeuden 40km/h nostaa vaikka 45km/h:ksi. Ei riitä että saat itsestäsi ulos laskurin vaatimat watit vaan niitä pitää saada ulos pidemmän aikaa koska tuossa nopeudessa kiihtyvyyskin on hitaampaa.
Multa meni koko viime kesä että sain Yescomilla huippunopeuden nostettua 45-->50km/h. Laskurin mukaan tarkoitti tehon nousua 300W-->380W, mutta sitä piti kiihdytyksen vuoksi pystyä ylläpitämään ainakin tupla matka. Tein 18km päivälenkin aikana aina 2-4 repäisyä ja yhdesti sain 50km/h rikki, reilu viikko ennen Nokiaa
Jukka