Voihan voimasana!
Aamulla duuniin polkiessa jotain hajosi tai meni pahasti pois säädöistään takavaihtajasektorilla. Jouduin hiljentamaan äkisti liikenteen takia reilusta nopeudesta melkein nollaan, refleksinä samalla tiputin DD3:n keskivaihteelle ja yritin takavaihtajalla siirtyä isommille rattaille, mutta tuloksena oli täysjumi. Ketju oli päättänyt mennä käsittämättämästi ristiin puolen takapakan leveydeltä, "alhaalla" se oli jumissa pienimmän rattaan ja haarukan välissä ja "päällä" jossain pakan keskivaiheilla. Varmaan siis olin vetänyt vaihtajaa liian nopeasti, liian hiljaisessa vauhdissa, liian isolla voimalla. Vaihtajathan mulla on kitjavaihtajina, kun kyllästyin melkein aina huonossa kohdassa oleviin napsuihin, jatkuvaan säätämiseen.
Tilanne korjaantui ajokuntoon, kun asettelni ketjun järkevään linjaan, mutta mutta, nyt kuulostaa olevan rohiseva ja rouskuva betonimylly takana. Kahdesti yritin pysähtyä ja tsiigailla häkin linjaa, mutta en siinä mitään epänormaalia nähnyt. Ääni muistuttaa hyvin paljon DD3:n rohinaa, kun sen vaihteensiirtäjä ei ole asettunut oikeean paikkaa, mutta on kovempaa.
Pitää illalla kotosalla tutkia lisää tilannetta, mutta olisiko jollakin jotain viisaita ajatuksia tai arveluja mistä voisi olla kysymys?!? Mulla on ihan hätä tämän kanssa, kun ensi viikolla piti mennä sinne Ventoux:n leirille. APUVA!
Ai niin, lisäinfona vielä, että kun jumi napsahti päälle, niin tyhmä ensireaktioni oli tietysti korjata tilanne voimalla, runts. Nyt pelkään suunnilleen, että DD3:n sisuksista on joku hammaspyörä palasina tms. Edeltävillä lenkeillä olin myös jo ehtinyt ajatella, että DD3:n ääni on koventunut ylämäkeä puskiessa... rönrönrönrön"...