Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
NikoK
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 643
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 12:17
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja NikoK »

Ensimmäinen lyhyt lenkki takana lyhyillä kammilla. Ensituntemukset hyvät.

Polvien suhteen en osaa vielä sanoa juuri muuta kuin että saattaa hyvinkin olla paremmat, ensimmäinen pidempi lenkki (väh 3h) sen varmistaa sitten. Kadenssi nousi vähän. Pohkeet tuntuu tekevän paremmin töitä pyörityksessä.

Azub Max, Cruzbike Vendetta V20

https://www.instagram.com/nikoakoskela/

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja terppa »

Eilen sain 12 km ajettua uusilla 140 mm kammilla jotka on kiinni Mangossa. Keskiratas on 39 piikkinen ovaali. Tykkään kuin hullu puurosta, mäkiajoa testasin kotomäessä ja ensivaikutelma on, että nimenomaan ylämäkeen pyörittäminen on helppoa mistä johtuen vauhdin ylläpito tuntuisi onnistuvan paremmin. Pitää nyt vielä kerran tarkistaa mittarin kalibrointi :mrgreen:

Ovaalilla keskirattaalla koitin mäkiajoa myös mutta en sen paremmuutta osaa sanoa, meneekö hukkaan lyhyillä kammilla? tosin keskeyty testi kesken mäen kun tuli papparainen vastaan ja vaihdoin jotain neljä kertaa pyörätiellä puolta ja aina papparainen hyppäsi eteen, lopulta oli pakko jarruttaa etten aja päälle, hänen tarkoituksensa oli vaan kysyä, että mikä toi on :)

Kampilaakeria saapi vielä tiukata niin ehkä sitten testiajot jatkuu... Tulis nyt viikon verran räntää, rakeita ja vanhoja mummoja äkeet selässä taivaalta kun ei kerkeä ajamaan :cry:

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

E-Cruiser
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 698
Liittynyt: 02 Marras 2014, 13:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja E-Cruiser »

Onko olemassa 42-piikkistä eturatasta kanttikeskiöllä ja 152mm-kammella? Olisi just sopiva.

25 000km MXUS 500W suoravetomoottorilla 2012-2017

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4909
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Kuva
Jos ei nyt piikin päälle ole niin Tohtorilta löytyy ainaskin tällänen.

E-Cruiser
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 698
Liittynyt: 02 Marras 2014, 13:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja E-Cruiser »

Nimenomaan on piikin päälle. Tuollainen mulla on siinä kiinni nyt. Kaksi piikkiä lisää olis sopiva.

25 000km MXUS 500W suoravetomoottorilla 2012-2017

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5222
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja tm »

E-Cruiser kirjoitti:

Onko olemassa 42-piikkistä eturatasta kanttikeskiöllä ja 152mm-kammella? Olisi just sopiva.

Tuolla edellisellä sivulla kauppaan Sramin S600-kampia, joiden isoin ratas on 42-piikkinen. Saa lyhennettyä 152-milliseksi tai lyhyemmäksi. Hinta 60 € + postikulut 6,90 €.

Jos halvemmalla pitää päästä, ja hyväksyy 44-hampaisen rattaan, niin yhdet Shimanot löytyisi hintaan 45 € + postikulut.

Tai sitten haalii jostain sopivat vanhat kammet rattaineen lyhennettäväksi.
Tai pulttaa/hitsaa tuon olemassaolevan rattaan kylkeen 42-hampaisen, alkuperäisestä pitää vaan rälläköidä ensin hampaat pois tieltä, jos ihan kylkeen kiinnittää.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5222
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja tm »

Nebuluksen kammet lyhenivät 140-millisiksi:

01 kampiaihiot 170 ja 175 mm.jpg
01 kampiaihiot 170 ja 175 mm.jpg (108.72 KiB) Katsottu 3580 kertaa
02 lyhennetty 140-millisiksi.jpg
02 lyhennetty 140-millisiksi.jpg (97.57 KiB) Katsottu 3580 kertaa
03 kammet takaa.jpg
03 kammet takaa.jpg (101.38 KiB) Katsottu 3580 kertaa

Hieman epäilytti etukäteen etenkin tuo vasemman puolen kampi, materiaalia kun ei jää kauheasti reiän ympärille.
No tämä oli asiakkaan tiedossa, kestää niin kauan kuin kestää.

eemeli
Sisällöntuottaja
Viestit: 1114
Liittynyt: 03 Elo 2007, 22:36
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja eemeli »

tm kirjoitti:

Sramin nelikanttikampia olisi jälleen hyllyssä valmiina lyhennettäväksi (85 - 152 mm).
Hinta lyhennettynä 60 € + mahdolliset postikulut.
Kuva

Tw Bentsiin pitäisi saada kammet. 152mm kammilla poljin ottaa kiinni eturenkaaseen. Eli vähän lyhkäsemmät pitäisi saada. Uskaltaisiko näihin tehdä kaksia kierteitä? Esim 120mm ja 140/145mm...

Nyt ajettu n. 2000 km lyhyillä kammilla(120-130mm) enkä ole vieläkään ihan varma mitä haluan. Kokeilin kyllä 175mm, mutta ne ei sopinut kyllä itselle. Eli lyhyemmillä mennään...

-Janne-

Heijaa heijaa heijaa kerho :D ...

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5222
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja tm »

eemeli kirjoitti:

...Uskaltaisiko näihin tehdä kaksia kierteitä? Esim 120mm ja 140/145mm...

Eiköhän tuo kampi toimi "tuplareikäisenäkin". Päätät vaan tuon pitemmän mitan.
Nojanallelle meni tuollaiset 152/175-mitoituksella.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5151
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja jooseha »

E-Cruiser kirjoitti:

Onko olemassa 42-piikkistä eturatasta kanttikeskiöllä ja 152mm-kammella? Olisi just sopiva.

Katajanokan pyöräkorjaamolla näyttää olevan valikoimassa :wink:
Lasten kampina kun myyvät saattaa poljinkierre olla 1/2".

E-Cruiser
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 698
Liittynyt: 02 Marras 2014, 13:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja E-Cruiser »

jooseha kirjoitti:
E-Cruiser kirjoitti:

Onko olemassa 42-piikkistä eturatasta kanttikeskiöllä ja 152mm-kammella? Olisi just sopiva.

Katajanokan pyöräkorjaamolla näyttää olevan valikoimassa :wink:
Lasten kampina kun myyvät saattaa poljinkierre olla 1/2".

Kiitos. Haen nuo. Hinta ei paha.

Saakohan noista noita kahta pienintä ratasta pois muuten kuin rälläkällä? Turhaa painoa.
Mulla oli tossa aluksi 38. Nyt 40. 42 olis sopiva, ei vielä kakkosvaihde pitene liikaa ja vitosella alkaa kadenssi riittää.

25 000km MXUS 500W suoravetomoottorilla 2012-2017

Avatar
Nebulus
Sisällöntuottaja
Viestit: 1057
Liittynyt: 10 Syys 2007, 19:40
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja Nebulus »

tm kirjoitti:

Nebuluksen kammet lyhenivät 140-millisiksi:
Hieman epäilytti etukäteen etenkin tuo vasemman puolen kampi, materiaalia kun ei jää kauheasti reiän ympärille.
No tämä oli asiakkaan tiedossa, kestää niin kauan kuin kestää.

Kammet ovat nyt flevossa kiinni ja täytyy sanoa, että jopas vain muuttuikin pyörä mukavammaksi ajaa! Ylttää kunnolla polkimille ja kaikkea semmoista. Enää tarvii askarrella tälle molopäälle niskatuki, niin pääsee ajamaan pidempiäkin treenilenkkejä. Eli kiitokset kampien tuunauksesta!

Alligt Kruiser - Actionbent Trike - Optima Baron - Rainbow Lyra - Flevobike - Zox lowracer - Nazca Paseo - Arcus velomobiili

E-Cruiser
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 698
Liittynyt: 02 Marras 2014, 13:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja E-Cruiser »

Ratkaisin asian niin, että mulla oli yksi ylimääräinen 44t ashtabula-ratas, niin pulttasin sen kiinni tuohon 40t-rattaaseen kolmella 6mm pultilla.
Nyt välitys on about just täydellinen.

25 000km MXUS 500W suoravetomoottorilla 2012-2017

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17869
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja PW »

2015-04-18 16.48.32.jpg
2015-04-18 16.48.32.jpg (305.96 KiB) Katsottu 3262 kertaa

Tommoset olis: Truvativ Isoflow, lukee kylessä. Leveyttä on anakin kammissa eikä kevennystä takana. Eli onnistuu varmaan lyhennys. Mitähän Teppo maksaa?

Liitteet
2015-04-18 16.48.40.jpg
2015-04-18 16.48.40.jpg (286.52 KiB) Katsottu 3262 kertaa

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5222
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja tm »

Parikymppiä olen tähän asti lyhennyksestä veloittanut (postikulut sitten päälle), pientä korotusta tosin ajattelin lähiaikoina.
Jos vasemman puolen kampi on yhtä hyvä kuin tuo oikeanpuoleinen, niin hyvät aihiot nuo ovat lyhennettäväksi.

Vastaa Viestiin