Katkaistava ja kallistuva deltatrike

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Huomiovalona voisi tämä kiinnostava Reelight lamppu toimia kivasti.
Hintaa toki on Bilteman vaihtoehtoa enemmän, mutta tähän ei toki tarvitse pattereita ja idea on vihreä :)

http://tinyurl.com/68j24p

BTW: Pitäisikö moderaattorin pätkäistä tästä oma lamppu ketjunsa?

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2746
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tavasti »

tkarttu kirjoitti:

To led or not to led - onko kokemuksia polkupyörän led-valoista? Olen katsellut mm. Cat Eye HL-EL-610RC -mallia sillä silmällä, mutta lieneekö korkean hintansa väärti.

Itse ostin valoja vuosi sitten. Ainakin silloin Cat Eye oli ajastaan jäljessä valotehossa. Ainakin silloin esfnet.harrastus.fillarit ryhmässä, ja ilmeisesti myös fillari-lehden forumilla Fenixin lamput saivat kannatusta. Ostin moisen, ja en ole katunut.

http://www.glowgadgets.co.uk/fenix-l2d- ... ix-torches

Koska kyseessä on ihan vaan magliten tapainen taskulamppu, sille tarvitaan pidike:
http://www.glowgadgets.co.uk/detail.jsp ... l-products

Tuolla kypärään, ja valoteho riittää. Parilla suurimmalla teholla kun päätään nostaa vaihtavat vastaantulevat autot lyhyempää valoa. Suuriinta tehoa en ole käyttänyt kuin hirveässä räntäsateessa keskellä mörköpimeää syksyä, ja minä sentään ajelen pilkkopimellä maaseudulla soratietä.
Kypärään kiinnitetystä lampusta valo tulee juuri sinne minne haluaa. Ainoastaan rankassa lumipyryssä valon haluaisi muualle, koska kypärästä tuleva valo valaisee ainoastaan kypärän edessä olevat lumihiutaleet :-(

Tehossa on portaita, eli voi halutessaan voi säästellä akkuja. Omani taitaa olla pikkuisen eri malli kuin tuo linkissä heittämäni, omassani huipputeho taitaa olla 'vain' 150 ansi-lumenia.

Toinen mahdollinen ostopaikka https://www.fenix-store.com/index.php?cPath=22_69_71

Jos tarve on pelkkä näkyminen, Biltemasta noin 3€ hintaan ledi etu+takavalo.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

tkarttu
Viestit: 163
Liittynyt: 18 Syys 2007, 08:59
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tkarttu »

Kiitos kaunis jälleen hyvistä vinkeistänne. Kissansilmät sai kyytiä ja tilasin sitten Fenixin (2 x AA). Täytyy vielä käydä hankkimassa turvaa taaksekin päin, vaikka Biltemasta.

Tämä ketju(ni) on tosiaan hieman rönsyillyt laidasta laitaan, mutta olen toisaalta saanut lähes kullanarvoisia vinkkejä niin moniin avoimiin kysymyksiini projektissa. Nyt pitäisi alkaa metsästää terästä, jota on kaivattu aiemmissakin ketjuissa.

"Stress is when you wake up screaming and you realize you haven't fallen asleep yet"

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

tkarttu kirjoitti:

Kiitos kaunis jälleen hyvistä vinkeistänne. Kissansilmät sai kyytiä ja tilasin sitten Fenixin (2 x AA). Täytyy vielä käydä hankkimassa turvaa taaksekin päin, vaikka Biltemasta.

Muista että hyväkään lamppu ei korvaa heijastinta, se kun näkyy sitä kirkkaammin mitä kirkkaammalla valolla sitä osoittaa.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pastori »

tkarttu kirjoitti:

Kiitos kaunis jälleen hyvistä vinkeistänne. Kissansilmät sai kyytiä ja tilasin sitten Fenixin (2 x AA). Täytyy vielä käydä hankkimassa turvaa taaksekin päin, vaikka Biltemasta.

Mää sorruin kanssa. Testasin samalla miten Amerikan toimitus pelaa, mainoslause "free shipping worldwide" teki heikoksi. Fenix storessa ei muuten kauaa nokka tuhissut kun saivat paketin liikkeelle. Eurooppalainen kauppa takkuili javansa kanssa - ja luovuin yrityksestä. Pisteet amerikkaan kaupan toimivuudessa 6-0. Saapi nähdä mitä tulli hinkuaa. Ennakkolaskelman mukaan (hankinta+rahti ja siitä alvi ja tulli) pitäisi hinnan olla muuten euroopan kauppaa edullisempi.

jviirret kirjoitti:

Muista että hyväkään lamppu ei korvaa heijastinta, se kun näkyy sitä kirkkaammin mitä kirkkaammalla valolla sitä osoittaa.
Jukka

Jep. Scwalben kumeissa on muuten (maratooneissa ainakin) hämmentävän hyvänä piirteenä heijastava nauha. Näkyy aika hyvin.

tkarttu kirjoitti:

Nyt pitäisi alkaa metsästää terästä, jota on kaivattu aiemmissakin ketjuissa.

Tässä teräshankkeissa lienee yksi mahdollinen paikka yhdistää voimia?

Ilpo
Viestit: 119
Liittynyt: 21 Elo 2007, 19:28
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Ilpo »

Tiedoksi vaan, että Fenix:illä on myös suomalainen maahantuoja, jolla on ihan hyvät sivut: http://www.fenixvalaisimet.fi/

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Ilpo kirjoitti:

Tiedoksi vaan, että Fenix:illä on myös suomalainen maahantuoja, jolla on ihan hyvät sivut: http://www.fenixvalaisimet.fi/

Hehee. Niinpä tietysti. Olis voinu vähän siis surffata itsekin - eikä seurata laumassa :D

EDIT: Paketti tuli ns. sukkana läpi - joten amerikan kauppa tuli nyt tällä kertaa halvemmaksi.

Lamppu 33.8 € ja teline pyörään 10.15€.

tkarttu
Viestit: 163
Liittynyt: 18 Syys 2007, 08:59
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tkarttu »

ZOX on saanut jo kylmääkin kyytiä muutamana halla-aamuna. Olen pyrkinyt polkemaan työmatkat kahdesti viikossa ja mielellään kuntoiluvauhtia. Jo lähes kaikki tarpeellinen tilpehööri on tullut hankittua, pieni laajakulmapeili odottaa vielä kiinnitystä katteen reunaan.

Ohessa vielä pari kuvaa, joilla vakuuttelen kyselijöille nojapyörän etuja.
KuvaKuva

Syksyn edetessä lehtikelit ja märkä asfaltti ovat tuoneet mukanaan epätoivottua lisäjännitystä, minkä takia täytyy taas käynnistellä deltatrike-projektiakin. Kasassa on siis jo

  • ilmaiskarit taakse
  • rumpujarrulliset takapyörät
  • teräsputket rungon jatkeeksi ja heilurivarsiin (kiitokset Jorille avusta :) )
  • kuulalaakerit kallistusakseleita varten

Suurin hidaste tällä haavaa on pyöreän 20x2 teräsputken puute. Pikainen haku ei tuottanut osumia Suomenmaasta. Löytyykö nurkastasi noin 25 cm pätkää? Hyvä korvaus ja lähetyskulut maksetaan. Tai tiedätkö liikkeen, romuliikkeen tms.

"Stress is when you wake up screaming and you realize you haven't fallen asleep yet"

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2029
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

tkarttu kirjoitti:

Suurin hidaste tällä haavaa on pyöreän 20x2 teräsputken puute. Pikainen haku ei tuottanut osumia Suomenmaasta. Löytyykö nurkastasi noin 25 cm pätkää? Hyvä korvaus ja lähetyskulut maksetaan. Tai tiedätkö liikkeen, romuliikkeen tms.

Deltatrikeni voimansiirron väliakseli on juuri tuota kokoa. Kokoa käytetään hydrauliikassa, pitäisi löytyä tuolta: http://www.dunlophiflex.fi/
Tai hydrauliikka asennusfirmoilta.

tkarttu
Viestit: 163
Liittynyt: 18 Syys 2007, 08:59
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tkarttu »

Kiitos, Jarcco.

Lähin Dunlop Hiflex -toimipiste löytyy jopa pyöräilymatkan sisältä - loistavaa. Aiemmista hakutuloksistani löytyi länsinaapurin puolelta firma, joka myy kyseistä kokoa juuri hydrauliikkatarkoituksiin. Onneksi ei tarvitsekaan verestää toista kotimaista :wink: . Kyllä se tästä...

"Stress is when you wake up screaming and you realize you haven't fallen asleep yet"

tkarttu
Viestit: 163
Liittynyt: 18 Syys 2007, 08:59
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Katkaistava ja kallistuva deltatrike

Viesti Kirjoittaja tkarttu »

20x2-teräsputki kallistusmekanismin nivelakseleiksi on jo hankittu. Seuraava haaste on 45x1,5-teräsputki laakeripesien ympärysputkeksi. Tai oikeastaan oleellisempi mitta on ostamieni kuulalaakerien ulkohalkaisija = teräsputken sisähalkaisija = 42 mm. Härmän Teko Oy:stä löytyy sopivan kokoista kuumasinkittynä ja lupasivat katkaista tarvitsemani pätkän (= 20 cm) hintaan 15 € + toimituskulut, mutta haluaisin sitä ennen vielä varmistaa, ettei teillä olisi tiedossa edullisempaa pätkää tai hankintapaikkaa.

"Stress is when you wake up screaming and you realize you haven't fallen asleep yet"

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2029
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Katkaistava ja kallistuva deltatrike

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Lieneekö tähän projektiin apua mutta laitetaan kuitenkin, 25Hz:n kallistuva FWD delta:
http://www.fleettrikes.com/blackmax.htm
Kuva
Hyviä kuvia joista saa fiiliksen että kyllä tuollaisen osaisi tehdä itsekin! Pitäisi kyllä kokeilla samanlaista perää omaan Jiveen, jahka ehtii. Tähän malliin olisi myös helppo tehdä kallistusjarru levyjarrusta.
Blackmaxissa on erikoista kapea raideväli, pienempi kuin renkaan halkaisija. Samalla pyörä on muodostunut pitkäksi, mikä on myös ilmanvastuksen kannalta hyvä juttu. Tässä lienee hakusessa enempi kilpalaite, jolloin käytännöllisyys on toissijaista. Mietityttää että tuleekohan jotain ongelmia jos kallistuva trike on reilusti korkeampi, sanotaan nyt esimerkiksi tämän ketjun Zox 26 low? Tulee mieleen että talvikelillä ajaisi mielummin kallistus lukittuna, mikä vaatii matalan painopisteen ja leveämmän raidevälin.

tkarttu
Viestit: 163
Liittynyt: 18 Syys 2007, 08:59
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Katkaistava ja kallistuva deltatrike

Viesti Kirjoittaja tkarttu »

Hyvä linkki, kiitos. Kaveri on saanut viime päivinä viimein vauhtia deltaprojektiinsa. Minä vasta tilailen uusia osia Saksasta kolarissa hajonneiden tilalle.

Kallistusmekanismin toteutus näyttää kestävältä ja hyvin suoraviivaiselta. Taidan kuitenkin pitäytyä heilurivarsisuunnitelmassani, joka on eräissä suhteissa jopa yksinkertaisempi. Jos tuollaisella ajelee kallistus vapautettuna, raidevälin ei nähdäkseni tarvitsekaan olla yhtä leveä kuin perinteisellä trikellä. Ainakin alkuperin suunnittelin lukitsevani kallistuksen vain hitaasti ajettaessa ja pysähdyttäessä. Käytännön ajokokemukset näyttävät totuuden sitten aikanaan.

"Stress is when you wake up screaming and you realize you haven't fallen asleep yet"

tkarttu
Viestit: 163
Liittynyt: 18 Syys 2007, 08:59
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Katkaistava ja kallistuva deltatrike

Viesti Kirjoittaja tkarttu »

Löysin Paul Simsin (Greenpseed R&D) kotisivuilta paljonkin mielenkiintoista luettavaa. Stuff I've built -linkin takaa löytyy mm. hänen versioitaan kallistuvasta deltatrikesta.

Paul Sims kirjoitti:

Riding this trike at Wonthaggi was awesome. I intended to go out for around three hours to simulate one riders stint out of eight, but had that much fun I think I did six. You basically just hold the lean brake on get rolling, then you let it go and just imagine you are riding a bike! So you balance it via the steering as usual. I remember having the trike on full tilt (45 degrees) in the hard corners with the back sliding across the asphalt while I was still pedalling and correcting as I went, AWESOME! This trike would still have the fault of any bike though, slide the front wheel and you're history.

Ja löytyy sieltä siis paljon muutakin.

Odottelen edelleen uusia osia Saksasta kolarissa hajonneiden tilalle.

"Stress is when you wake up screaming and you realize you haven't fallen asleep yet"

Vastaa Viestiin