Jos molemmat rinnakkaiset renkaat haluaisi vetäviksi - esimerkiksi deltatriken takapäässä - olisiko tasauspyörästö (esim. http://www.samagaga.com/) overkillia eli voisiko pärjätä laittamalla akselin kumpaankin päähän vapaarattaat? Nähdäkseni tällöin ulkokaarteen puoleinen rengas, joka pyörii nopeammin, olisi "vapaalla" ja vain sisäkaarteen puoleinen rengas vetäisi. Miten se vaikuttaisi suuntavakavuuteen kaarteessa, jos myös deltatriken eturengas vetäisi. Pohdiskelin tässä vaan, miten sähköavustuksen saisi liitettyä osaksi FWD-deltatrikea.
Tasauspyörästö vai vapaarattaat
Tasauspyörästö vai vapaarattaat
"Stress is when you wake up screaming and you realize you haven't fallen asleep yet"
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14158
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Tasauspyörästö vai vapaarattaat
Minusta tasauspyörästö on turhaa painoa polkupyörässä. Niissä nopeuksissa, jossa ajon vakaudella on merkitystä, on vetovoimat pyörässä niin pieniä (enintään muutamia prosentteja) kokonaispainosta, joten mitään erityistä venkoilua tuskin esiintyy.
Vapaaratassysteemillä jyrkkä käännös pehmeällä alustalla on vaikea, kun sisempi pyörä vetää, mutta se on sen verran harvinainen tilanne, etten minä ainakaan kuljettelisi usean kilon painoista murikkaa mukanani sitä varten.
Todellinen tarve molempien pyörien vedolle on suoraan ajettaessa. Tai loivasti kurvaillessa, missä sisemmän pyörän luisto korvaa tasauspyörästöä, minkä vapaaratassysteemi hoitaa tyylikkäästi.
Polkupyörän tasauspyörästön ongelma on suuret maksimimomentit, joiden mukaan pyörästö on mitoitettava, mutta näiden momenttien tarve ajossa on hyvin vähäistä. Maksimi momentiia vastaa tilanne, jossa pienimmällä vaihteella runnotaan täysillä niin, että vetävä pyörä sutii asfaltilla. Edellisestä johtuu, että riittävästi kestävä tasauspyörästö on auttamatta liian painava.
Sähköavun momentit ovat noin 3% kokonaispainosta, joten tuskin vaikuttaa paljonkaan suuntavakavuuteen.
Jori
Edit: Kakkoskappaleessa oli unohtunut kertoa, että selitän vapaaratassysteemin toimintaa.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 2059
- Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
- Paikkakunta: Hamina
- Viesti:
Re: Tasauspyörästö vai vapaarattaat
Joskus vaan 2-pyöräveto on tarpeen, ainakin jos deltanojalla ajaa talvella. En tosin tiedä onko tasauspyörästöstä paljon hyötyä oikein liukkaalla kelillä, riippuu siitä kuinka herkästi se laskee tehon helpommin sutivalle pyörälle. Vapaarattailla saisi tehtyä 2-pyörävedon ilman kohtuutonta painonlisää ja se olisi todellinen ratkaisu pito-ongelmiin. Takanapojen vapaarattaat olisivat sopivia tarkoitukseen, tarvitsisi vain kehitellä niille sopiva pesä. Toinen vaihtoehto olisi käyttää yksisuuntalaakereita, joista on ollut muistaakseni täälläkin juttua. Kaikenlaisia apu-akselivirityksiä on olemassa, mutta painoa ja kitkaa tulee reilusti.
En tiedä mitä tyyppiä Hasen tasauspyörästö on, mutta aika pienikokoinen on ainakin. Lisäpainoa tulee tietysti enemmän, kun tarvitaan kaksi vetoakselia ja tässä tapauksessa murrosnivel. http://www.hasebikes.com/files/kw_accessories.pdf
Lisäisin vielä että sinun tapauksessa, fwd johon tulee taakse 2 pyörää ja apumoottori?, en pidä tarpeellisena tehdä molempia takapyöriä vetäviksi.
-
- Sisällöntuottaja
- Viestit: 1690
- Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
- Paikkakunta: Oulunsalo
Re: Tasauspyörästö vai vapaarattaat
http://www.pedalcars.info/forum/forum_p ... =3202&PN=1
tuolla on vastaavasta aiheesta juttua ja hyviä kuvia...
itse sorvautin bmx vapaarattaille holkit takaakseleita varten..
Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/
- jviirret
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 12381
- Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
- Paikkakunta: Raahe
Re: Tasauspyörästö vai vapaarattaat
tkarttu kirjoitti:Pohdiskelin tässä vaan, miten sähköavustuksen saisi liitettyä osaksi FWD-deltatrikea.
Laittaa tavallisen napamoottorin toiseen takapyörään ja jos ei piisaa ni toinen toiselle puolelle.
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
Re: Tasauspyörästö vai vapaarattaat
Kiitoksia perustelluista näkemyksistänne. Käytännössä vain tuo Jviirretin napamoottorivaihtoehto voisi soveltua heilurivarsilla toteutuvaan kallistuvaan deltatrikeeni ja sekin edellyttäen, että moottori ja sen akseli kestäisivät yksipuoleisen ripustuksen. Alkuperäisen kysymykseni taustalla siinteli utopistinen idea oikeasti ympärivuotisesta työmatkakulkimesta, jolla jokamies pääsisi (ehkä?) perille myös niin pääkallokelillä kuin 10 cm sohjossa.
Sain muuten vastauksen Samagagalta hintatiedusteluuni: DG-72N @ US$ 61/pc + rahdit, tullit ja ALV sitten päälle.
"Stress is when you wake up screaming and you realize you haven't fallen asleep yet"