Nojapyörä, kyllä kannatti!

Haluatko jakaa Sinun omia kokemuksiasi/näkymyksiäsi nojapyöräilystä?
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Mä olen käsittänyt että pikalinkkuja käytettäessä nimenomaan pitää jättää ihan pieni välys koska pikalinkku puristuu siihen ympärille kiristäessä. Korjatkaa jos olen väärässä mutta tällanen tuli vastaan.

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

jori

Viesti Kirjoittaja jori »

PW kirjoitti:

Jos välys on laakereissa, voiko pikalinkulla kiristää sen pois Ihmettelen?

Ei varsinaisesti, mutta akselin kiinnittäminen haarukkaan puristaa säätömutterien ja kartioiden kierteiden välyksen sisälaitaan, jolloin välys hiukan pienenee. Tämä koskee pikalinkun lisäksi myös tavallista mutterikiinnitystä. Mitä kehnommat osat (suuret välykset), sitä enemmän tuo vaikutus on.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Premnas

Siellä olikin konelaakerit. Nyt olen kyllä kieltämättä vähän ihmeissäni että miten ne saa sieltä irti ja entä akselin irrotus. Konelaakereissa tuntuu selvästi rahinaa. Noita ei kyllä pahemmin ole mitenkään suojattu, ei mitään kumitulppia tai muitakaan joten enpä ihmettele jos sinne on pölyä ja kuraa mennyt.

Lisäys: näyttäs olevan mallia 6000-RU nuo laakerit. Kyllä ne aika pölyisiltä ja hiekkaisilta näyttivät.
Lisäys 2: mietin nyt tässä että pitäskö laittaa takas läjään jotta pyörällä voi kuitenkin ajaa ja käydä vaikka huomenna laakerikaupassa hakemassa uudet laakerit. Siinä on vaan sitten taas se aukomisen vaiva tosin.

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Wacky

Viesti Kirjoittaja Wacky »

- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 - 2019) Specbike Extrim (2017 -> & 2019 ->)

Premnas

Kiitos linkistä! Katsoin läpi ja päätin tehdä jonkinlaisen huuhteluelvytyksen tuolle. Näytti olevan jotain mönjää ja omaan silmään näytti myös kuivalta joten pesin ja laitoin uudet rasvat. Toisella puolella on erikokoinen laakeri kuin toisella. Suojakannet lähtivät helposti ehjinä irti. Oli siitä avaamisesta sekin hyöty että näin vapaarattaan rakenteen :D . Aika mielenkiintoinen, täytyy sanoa. Siinäkin oli jotain mönjää ja hiekkaa joten putsasin liikkuvat osat.

Rohinan tunne väheni aika paljon näillä toimenpiteillä mutta siihen narisevaan ääneen en sitten tiedä kuinka paljon vaikuttaa. Musta kuitenkin tuntuu tämän päivän jäljiltä että olisiko se vapaarattaan hiekkaisuus kuitenkin vaikuttanut narinan syntyyn enempi kuin laakerit.

Olin muuten ehkä jopa aavistuksen pettynyt kun sisältä paljastui urakuulalaakerit kun olin niin tohkeissani odottanut irtokuulia, mutta toisaalta onhan noissa se hyvä puoli että jos kuulat syövät uraansa lommoja niin laakerit ovat vaihdettavissa eikä mitään laajempaa vahinkoa synny.

vph
Sisällöntuottaja

Viesti Kirjoittaja vph »

6000-2RS laakerit ei maksa laatumerkkinäkään kuin pari euroa kappale, joten niitä voisi kannattaa tilata kotiin varastoon muutama kappale, niin on sitten helppoa ja nopeaa vaihtaa, kun on tositarve. (Käsittääkseni yleinen 6000-2RS on ihan ok vaihtoehto tuolle harvinaiselle yksipuolisella tiivisteellä olevalle 6000-RU:lle. Jos toisen puolen tiiviste häiritsee 2RS:ssä, niin senhän voi napsaista itse pois ennen asennusta, niin pyörii muutaman mikrowatin herkemmin.)

Wacky

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Ettei oltais vaan tehtaalla laiskoteltu ja painettu yhden puoleisen peitelevyjä ja isketty niitä molemmille puolille eikä jaksettu miettiä hommaa sen tarkemmin. Olen kuullut että tämä olis kohtuu yleistä noissa konelaakereissa.
Varastoon tilaaminen on kyllä erittäin hyvä idea.

- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 - 2019) Specbike Extrim (2017 -> & 2019 ->)

Premnas

Joo aikomus on nyt ostaa varastoon noita. Paljon kivempi alkaa ropata pyörän kanssa kun on tarvittavat varaosat ja muutenkin työkalut.

Premnas

Ainakin rahnuttava ja nariseva ääni on vielä toistaseks pysynyt poissa.

Sen sijaan ei se vaihtaja sittenkään vielä toimi joten täytyy varmaan aloittaa ihan alusta. Siis vaihtajan asennon säädöstä saakka, epäilen sen olevan liian korkealla rattaisiin nähden.

Muuten kaikki hyvin pyörän kanssa ja tänään kävin hiljakseen nautiskelemassa maisemia.

jooseha

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Odota vaan sitä onnistumisen tunnetta, kun saat vaihtajan toimimaan :D
Kuulostaa indeksoidut vivut hankalilta :roll:

Premnas

Mä tykkään indeksoiduista vivuista mutta joskus niiden toimimaan saattaminen on on pikkasen hankalampaa kuten voi tästäkin ketjusta lukea :D . En ole vielä lähelläkään luovuttanut niiden suhteen. Takana indeksit toimivat hyvin.

Ehkä etuvaihtajaa suurempi seikka tällä hetkellä on onnistuminen pyörän takapäässä, kun en ollut koskaan aikaisemmin avannut napoja tai tutkinut vapaarattaan rakennetta, ja nyt kun se on tehnyt niin ihmettelee taas miksei uskaltanut jo aiemmin avata! Hieno, nerokkaan yksinkertainen rakenne :D . Rakenteen ymmärtäminen helpottaa suuresti myös vikaa etsiessä tai sen paikantamisessa. Nyt mä tiedän esim. millanen ääni kantautuu vapaarattaasta jos siinä on joku häiriö tai miltä se tuntuu. Odotan innolla että ehdin scorpionin kimppuun puljaamaan osia. Eihän mua kohta pysäytä enää mikään ja voin tehdä lähes kaikki tarpeelliset huollot itse :mrgreen: . Vanteita en ehkä vielä lähde rihtaamaan vaan saapi nähdä koska sekin on edessä.

PW
KOM

Viesti Kirjoittaja PW »

Perusta pyöräkorjaamo :mrgreen:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori

Viesti Kirjoittaja jori »

Premnas kirjoitti:

Ehkä etuvaihtajaa suurempi seikka tällä hetkellä on onnistuminen pyörän takapäässä, kun en ollut koskaan aikaisemmin avannut napoja tai tutkinut vapaarattaan rakennetta, ja nyt kun se on tehnyt niin ihmettelee taas miksei uskaltanut jo aiemmin avata! Hieno, nerokkaan yksinkertainen rakenne :D . Rakenteen ymmärtäminen helpottaa suuresti myös vikaa etsiessä tai sen paikantamisessa. Nyt mä tiedän esim. millanen ääni kantautuu vapaarattaasta jos siinä on joku häiriö tai miltä se tuntuu. Odotan innolla että ehdin scorpionin kimppuun puljaamaan osia. Eihän mua kohta pysäytä enää mikään ja voin tehdä lähes kaikki tarpeelliset huollot itse :mrgreen: . Vanteita en ehkä vielä lähde rihtaamaan vaan saapi nähdä koska sekin on edessä.

Tuolla vauhdilla oppien se pyöräkorjaamo ei ole ollenkaan kaukaa haettu idea. Siinä se menee rihtauskin, kuin tähänkin asti muut operaatiot. Koet nyt sitä, mistä se mainitsemani kirja puhuu. Onko Kaarinassa kirjasto? :wink:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Premnas

Tottakai Kaarinassa on kirjasto :D ! Suht hyvä kirjasto onkin, vaikka toisaalta materiaali on vähän hajaantuneena sinne tänne.

Hieno päivä tänään, ei voi muuta sanoa. Todella upea sää auringonpaisteineen eikä lähtiessä edes tuullut pahemmin, loppua kohti sitten vähän mutta ei mitenkään ylenpalttisesti. Ajoin pienen porukan kanssa lenkkiä ja oli mukavaa. Hienoja maisemia, lintujen piipitystä ja kukkasia. 70,7km, keskinopeus 19,1km/h ja huiput 55,4km/h. Porukassa kulkiessa huomaa miten eri tavalla nojakki liitää alamäkeen ja suoralla. Ylämäetkin menivät ihan ok, yhdessä jouduin taluttamaan loppuun kun onnistuin ajamaan hiekkasen läntin päälle ja pito hävisi takarenkaalta. Tänään taas oli niin pyöräilyn paras ja syvin olemus esillä että ihan naurattaa kun on niin iloinen :D .

Premnas

Voi vitsit miten hyvältä tuntui tänään ajaa. En mä ajatellut mitään tiettyä reittiä mutta innostuin sitten ajamaan Kaarinasta ensin Turkuun ja sieltä lähdin Raision kautta Naantaliin. Hieno päivä, hieno sää. Mut parhaalta tuntui se kun pyörä tuntui liikkuvan itsestään ja jos mä vähän polkaisin lisää niin sittenhän se vasta kulki. Suorilla helposti 35km/h ja välillä hätyyttelin neljääkymppiä :mrgreen: . Taidan olla rakastunu, nimittäin tohon pyörään. Mieletön vekotin.

Narinaääntä takaa ei ole vielä/enää kuulunut joten varovaisesti oletan että laakerit ja vapaaratas olivat vain liian kuivina pyörineet ja putsaus & rasvaus auttoivat.

Vastaa Viestiin