Edit 8.9.2021: Photobucket ei salli enää kuvien hostaamista eli muille sivuille linkitystä koska se kuluttaa heiltä kaistaa kun joku aukaisee kolmannen osapuolen sivun, jossa sijaitsevan linkin sisältämä valokuva näkyy lukijalle. Siksi poistin kaikki kuvat päiväkirjoistani. Kuvat ovat edelleen minulla saatavilla jos joku niitä tarvitsee kipeästi teknisissä asioissa. Jos tulee uutta kuvanuppaustarvetta niin laitan niihin vain linkit jotta sama ei tapahdu uudestaan.
Päivämäärä: 21.04.2015
Ajokilometrit päivän lopussa: 75
Ajokilometrit yhteensä: 77
Kuten tuossa Fuego -päiväkirjassa totesin niin äijä vanhenee ja halusi samalla päästä ajamaan kovempaa, joten päätyi vaihtamaan pyörän aerodynaamisempaan pyöreiden vuosien synttärilahjana itseltä itselle. Tänään tuli kiva paketti kuorma-autolla pihaan. Kuljettaja sanoi että ei ollut meinannut löytää pakettia varastosta kun pomo oli muistaakseni muotoillut keikan niin, että pitäisi kuljettaa polkupyörä asiakkaalle, ja sitten oli etsitty fillarin kokoista pakettia varastosta Kuljettaja totesi vielä minulle että taitaa olla vähän järeämpi pyörä tulossa kun on niin iso laatikko.
Mutta mutta. Selvisin ekan päivän naarmuitta. Säädin keskiön etäisyyttä kolmesti. Toinen kerta oli vaikein kun minä palikka yritin laittaa niitä puristuspalikoita väärinpäin paikalleen. Tunnin jälkeen tajusin miten päin ne tulivatkaan kiinni ja sain jatkettua ajelua. Tuntuu, että keskiö on vieläkin muutaman millin liian lähellä, mutta jos sitä säätää yhtään kauemmaksi niin A. kengänkärki osuu kattoon ja B. ketjun pituus loppuu kesken. Tutkin huomenna, saisiko istuinta taaksepäin yhdellä pykälällä.
Testasin ja totesin että Questilla EI pysty tekemään U-käännöstä maantiellä, ei ainakaan 35-406 -renkailla.
Noin puolet ajosta oli kaupunki- ja puolet maantieajoa. Maantiellä nopeudet olivat keskarilla 27 km/h ja vaapuin ihan järkyttävästi. Tie oli vähän kelirikkoinen ja välillä piti vaihdella pyörätien ja maantien väliä mikä vaikutti nopeuteen. Illemmalla vaappuminen oli jo vähäisempää. Koetin Fuegosta oppineena tutkia kaikki mahdolliset lastentaudit mitä pyörässä voisi olla valmiina. En löytänyt äkkiseltään kuin kaksi, joista toinen on todella pieni ja toinen vähän pahempi, mutta myös korjattavissa. Ennenkuin menen noihin vikoihin, niin se 12,95€ mini visor on ehkä turhake (ks viestin loppu). Jalka osui siihen parikin kertaa kinneristä noustessa ja olipa se paikallaan tai ei, niin ilmavirta tuli kasvoihin ihan samalla tavalla. En tiedä miten tuo sitten vaikuttaa aerodynamiikkaan. Onneksi ei ollut kallis. Ventisit neck-rest (17,50€) sen sijaan oli aivan törkeän ihanan tuntuinen niskaa vasten. Suosittelen.
Soittokellolle repesin ihan totaalisesti. Se toimii. Sen toteutus edustaa vain niin eri ideologiaa verrattuna pyörän muuhun suunnitteluun. Näytin kelloa kaverille ja hänkin repesi. Mutta siis se kello toimii hyvin ja naurattaa edelleen.
Lenkin aikana piti soittaa hätänumeroonkin kerran kun kaksi arviolta 10v nassikkaa ammuskelivat kuula-aseilla pyörätien ylitse siinä Kuopiontien vieressä kulkevalla pyörätiellä K-market Ompulle vievän risteyksen lähellä. Olivat hirmu kiinnostuneita pyörästä ja kyselivät kaikkea mutta eivät vissiin tajunneet että katsoin heitä hyvinkin haudanvakavasti ja siinä vaiheessa kun soitin hälytyskeskukseen niin pakenivat paikalta. Ilmoitin siis, että kyseessä kuula-aseet jottei joku erehdy luulemaan aidoiksi ja tee ilmoitusta joka johtaa isoihin toimenpiteisiin. Harrastan myös airsoftia ja tuollaiset asioista mitään ymmärtämättömät pennut pilaavat harrastuksen maineen ja saattavat vielä vahingoittaa toista, tai yhtenä pahimmista tilanteista joku saattaa vahingoittaa heitä rankalla kädellä. Mietin hetken olisinko alkanut pitämään moraalisaarnaa tjsp, mutta uskon että tuosta jää mieleenpainuvimmat muistot kun kohdellaan kuin pelättyä asehullua ja ei edes kommunikoida vaan tehdään välittömästi hälytys. Jos sattuu niin hyvä tuuri, että vanhempi, jonka 8-12v pojalla on uusi fantsusta ostettu vemppupistooli ja punainen maastopyörän näköinen pyörä, luet tämän, niin puhu pojallesi ja kerro miten vakavaa on ampua tien yli julkisella paikalla. Ugh, nyt takaisin pyöriin!
Se pieni vika oli keskiön kiinnityksessä. Teräväkulmainen keskiön puristuspala on vaijerikaapelia vasten. Ajan kanssa se saattaa vaurioittaa kaapelia. Viilasin palan pyöräreunaiseksi ja vika oli sillä korjattu.
Se pahempi oli, että takavaihtaja oli säädetty pieleen ja runko otti kiinni takavaihtajan pulleyyn estäen tätä kunnolla vaihtamasta ykköselle. Pulley hankasi runkoa vasten ja ykkönen rolisi. Tämän saa korjattua onneksi helposti, pitää vain kysyä Velomobielilta mikä on fiksuin tapa hioa parin millin siivu hiilikuitua pois rungosta. En silti tajua miten tuollainen on päässyt livahtamaan mukaan kun pyörällä oli mittarin mukaan tehty 2km koeajo ennen toimitusta. Edit n. 5000km myöhemmin: ei ole haitannut.
Edit 22-24.4.2015: Theo vastasi, että runko ei hankaa pulleyyn kun kinneriin istuu sisälle. Tutkin asiaa. Hän myös kertoi, että kaapeli ei ole heidän kokemuksillaan kulunut vanhemmissa kinnereissä kuvaamassani kohdassa.
24.4 sain ykkösvaihteen päälle ajon aikana barrel adjusteria säätämällä joten on syytä olettaa että runko ei hankaa pulleyyn.
Edit 25.4 (Edit 25.4: tutkimusta mini visorista, ei saatakaan olla turhake jos jalan osuminen siihen ei ole ongelma.)