Ei tuolla rakenteella. Kuvan oton jälkeen on takapää vaihtunut ja penkki hieman ylempänä kuin kuvassa. Laiskuuttani en ottanut tuoretta kuvaa. Pyörää kun mittailin, niin totesin että tekemällä takapäänkin uusiksi, on nykygeometrialla täydet 360astetta mahdollista. Runkoputki-emäputkikulmaksi saa 90 astetta tai jopa hieman yli Eipä sillä ole kokoon juuri vaikutusta vaikka rengas ottaisi kiinni runkoon. Samalla voi ottaa emäputken lähemmäs haaroja, niin jää varaa lisätä offsettiä etuhaarukkaan.
Pitänee kokeilla tuolleen, jollei kukaan tyrmää. Etuvaihtaja on kiva turhan lyhyen ketjulinjankin vuoksi - 40cm.
Kiiltomato
Re: Kiiltomato
Re: Kiiltomato
Aluksi kuva nykytilanteesta:
Sitten mietteitä tulevasta:
Jos tekisi tähän uuden rungon. Vanhassa on liian lyhyt ketjulinja, muuten mukava Samanlainen, mutta eturengasta viisi senttiä taapäin ja takarengasta voi samalla ottaa eteenpäin. Ohjaustangon notkumisen estän nostamalla tuon keskiöstä lähtevän putken takapäästään aivan tangon viereen. Alunperin ajattelin korottaa pyörää samalla 5cm mutta heräsi pelko että kippaa nurin mikäli laittaa tehokkaat jarrut. Nytkin perä kevenee reilusti jarruttaessa.
Tein pw-tyylisen romuinstallaation, jotta voisi hahmottaa missä menee metsään
Re: Kiiltomato
Haittaako jätön kasvu?
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Re: Kiiltomato
Ohjausakseli liikkuu renkaan mukana, niin jättö pysyy samana. Pitäisi olla juuri sen verran tilaa. Porkka mallaa ohjausakselia.
Geometriaan olen täysin tyytyväinen. Muutokset vaan huonontaisi sitä Jotain on kuitenkin pakko muuttaa, että saa ketjulinjaa jatkettua Nexus olisi kova kirosana
Nopeuden kannalta varmaan olisi parasta kipata vaan ajoasentoa hieman taaksepäin penkin etureunan ympäri. Ketjulinja jatkuisi ja samalla varmistuisi takarenkaan tiessä pysyminen voimakkaassa jarrutuksessa. Epäilyttää vaan että ei olisi yhtä mukava ajettava Perän korkeudeksi kun on vakiintunut kuorma päällä kuvassa oleva. Makaavampi ei ole yhtä hauska.
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14011
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Kiiltomato
jooseha kirjoitti:Vanhassa on liian lyhyt ketjulinja, muuten mukava Samanlainen, mutta eturengasta viisi senttiä taapäin ja takarengasta voi samalla ottaa eteenpäin.
Jos siirrät etukiekkoa taaksepäin, muuttuu jättö siirron verran suuremmaksi, jollet samalla muuta ohjausakselia pystymmäksi. Ketjulinjankin pidentämiseen auttavat lyhyemmät kammet.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Re: Kiiltomato
Ohjausakseli mahtuu renkaan mukana taaksepäin. Jättö siis säilyy hyväksihavaitun ylisuurena ohjauskulmaa muuttamatta
Lyhyet kammet pilaisi pyörän varmasti
Re: Kiiltomato
Paljonko ketjulinja on lyhyempi ku pystärissä, alunperin? Onko tuossa 559 kiekot?
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Re: Kiiltomato
Muistaakseni ketjulinja on 38 cm ja renkaat varmasti 35-559.
Re: Kiiltomato
jooseha kirjoitti:Muistaakseni ketjulinja on 38 cm ja renkaat varmasti 35-559.
Mittasin "kääntyväkeskiöiseni" ketjulinja 39cm (siis pyörän akselilta - kampiakselille), onko miullakin ongelma Millanen?
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Re: Kiiltomato
Selvästikään sulla ei ole ongelmaa, kun pitää kysyä onko
Re: Kiiltomato
OT: Tuli kaaduttua tällä jälleen kerran Sattu tällä kertaa aika otolliseen kohtaan, niin otin kuvan. Paikka oli sivutien liittymä, josta on sivutieltä on kulkeutunut hiekkaa asvaltin päälle. Jäi siis selvät jäljet. Vauhtia oli arviolta 18km/h. Jäljistä(nuo kosteat kohdat) näkee selvästi että takarengas on mennyt eturenkaan jäljen oikealta puolelta vaikka heti renkaiden luistaessa korjasin tasapainoa kääntämällä vasemmalle loppuun asti Tuossa 2m kohdalla, kun kaatuminen oli jo täysin varmaa, jäljet kulkee 10 cm päässä toisistaan. Vaikea sanoa syytä kaatumiselle, mutta renkaan luistamisesta se johtuu. Aina se tulee yllättäen - joka kerta
Kerrassaan ristiriitainen pyörä. Pitävällä pinnalla aivan mahtava värkki ja ei pienintäkään ongelmaa. Tilanne muuttuu välittömästi mikäli renkaat luistavat vähääkään. Tulee lipat tai vähintään tuntuu siltä
Ainiin tuli kokeiltua kanssa jarrutusta niin että pukkaa itsensä emäputkeen kiinni. Ei kippaa ainakaan noilla halpisjarruilla. Uutta runkoa ajatellen hyvä juttu.
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14011
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Kiiltomato
Tuotako sanotaan asfaltiksi. Meillä tuota sanottaisiin hiekkarannaksi.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Re: Kiiltomato
Ei hiekkaranta noin hiekkainen ole. Se on täynnä turvetta
- Wacky
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 3946
- Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
- Paikkakunta: Helsinki, Vesala
Re: Kiiltomato
Pehmeät pinnat "sortuu" ja kun ne tekee sen niin menoa se on. Ihan tästä syystä tykkää läskistä pehmeillä pinnoilla koska niillä renkailla tuota ei kovin helposti tapahdu ja talviajo onnistuu kivasti kuten myös hiekkarannalla ajo
- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 - 2019) Specbike Extrim (2017 -> & 2019 ->)
- jviirret
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 12381
- Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
- Paikkakunta: Raahe
Re: Kiiltomato
jooseha kirjoitti:Pitävällä pinnalla aivan mahtava värkki ja ei pienintäkään ongelmaa. Tilanne muuttuu välittömästi mikäli renkaat luistavat vähääkään. Tulee lipat tai vähintään tuntuu siltä
Ihan samat kokemukset mulla Pythonista. Vaatii pitävän pinnan alleen. Käsillä ohjattavan ajamista voi tarkentaa vauhdin hidastumatta kun tietää että alla on liukasta, jaloilla ohjattava vaatii hitaamman nopeuden ettei tasapainottavat ohjausliikkeet heitä pyörää sivuluisuun.
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...