PW kirjoitti:26mm tangon paksuus
25,4mm eli tuuman paksuisia ne yleensä on.
Jukka
PW kirjoitti:26mm tangon paksuus
25,4mm eli tuuman paksuisia ne yleensä on.
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
jooseha kirjoitti:mhelander kirjoitti:nykyinen on kuin käärme kun pidetään kunnollista vauhtia...
Puomin taipuminen vaatii viissiinkin käsillä vetämistä vai taipuuko muka pelkästään polkien
Kyllä siellä kampikeskiöholkissa on melkoinen ns. pistemomentti sillä hetkellä, kun polkaistaan vasemmalla jalalla ja ketju vetää lähes samaan suuntaan oikealta. Entisen satulaputken ja kampikeskiöputken liitosta rasittavan momentin arvo pyörii maksimissaan (175 mm kammet, 32 t ratas, 40 mm ketjulinja, 50 mm poljinetäisyys) summittain 250 Nm/1kN poljinvoima. Tämä antaa D30 x 1,5 satulaputkelle lähes 100 MPa jännityksen. Onkos tuo nyt sitten ihme, jos ei Mikalla alumiiniputki kiemurteli, eikä tuossa kohdin oikein kestänyt.
Jotta kestää, eikä liikoja notku, pitää käyttää lyhyitä kampia, eikä runnoa ainakaan pienillä eturattailla ajaessaan. Kestäähän se, mutta ei siinä liikoja ole marginaalia ainakaan alumiiniselle ohuelle putkelle.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
PW kirjoitti:Tämänkin pyörän keskiö on korkeemmalla ku omani, tulisko siitä johtuen suuremmat väännöt tuohon stemmin ja yläputken kiinnityskohtaan?
Mietippä minkälainen runko mummopystäreissä on. Ei mene normipolkijalla solmuun
Mun nähdäkseni se vääntö tuohon putkeen tulee siittä että vedetään käsillä ja jaloilla emäputkea vasten. Jollei vedä käsillä ei taivukaan. Eihän Cruzbikelläkään ole niissä rennosti ajettavissa paksuja putkia
Vendetta tyylisessä on emäputki vielä keskellä tuota yhdysputkea joten taivutus on kova. Ranskalaiset tekee ohuemmalla putkella, mutta sijoittavat emäputken sen päähän - ei keskelle.
jori kirjoitti:Tämä antaa D30 x 1,5 satulaputkelle lähes 100 MPa jännityksen. Onkos tuo nyt sitten ihme, jos ei Mikalla alumiiniputki kiemurteli, eikä tuossa kohdin oikein kestänyt.
Kovilla tehoilla saa kaikki rikki
Kestääkö noita voimia pystäritkään? Samanlaiset putket niissäkin ottaa polkuvoiman vastaan
No, sain kuin sainkin stemmin pois - en tosin ehjänä. Pultti meni kävystä läpi, putkitongeilla läks stemmi sitt kiertymään ees taas systeemillä ja käpykin jäi sinne putkeen olkoon siellä, kyllä se mahtuu olemaan. Varmaan jemmasta löytyy uus stemmi.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
jooseha kirjoitti:jori kirjoitti:Tämä antaa D30 x 1,5 satulaputkelle lähes 100 MPa jännityksen. Onkos tuo nyt sitten ihme, jos ei Mikalla alumiiniputki kiemurteli, eikä tuossa kohdin oikein kestänyt.
Kovilla tehoilla saa kaikki rikki
Kestääkö noita voimia pystäritkään? Samanlaiset putket niissäkin ottaa polkuvoiman vastaan
Pitää muistaa, että pystärissä tuon saman momentin ottaa vastaan satulaputken lisäksi viistoputki, joka on yleensä satulaputkea paksumpi. Ei se momentti mihinkään katoa, vaikka ei käsillä "repisikään". Vastavoima tulee runkoa pitkin emäputkelle ja sitä kautta kampikeskiölle ja tietenkin meillä täydellisesti pyörittävillä polkimien vällillä vaikuttaa sama voima ja momentti, joka pyrkii kallistamaan kampikeskiötä, vaikkei olisi koko runkoa.
Laitetaan vielä lisäys:
Polkemisen tuottama momentti kampikeskiön kiinnitysliitokseen on pistemomentti, joka on maksimissaan tuossa liitoksessa ja pienenee etäisyyden kasvaessa. Siksi kampikeskiötä tukeva rungon osan on hyvä olla paksu ja tukeva kampikeskiöholkin liitoksen kohdalla, mutta voi muuttua sitä ohuemmaksi, mitä kauemmaksi keskiöltä siirrytään. Ohjaustangon kiinnityksen kohdalla on kuitenkin myös käsivoimien aiheuttaman pistemomentin takia tarve paksummalle rakenteelle. Tästä syystä tuollainen kevyehkökin kiinnitys juuri stemmin kohdalla on mahdollinen, eikä välttämättä aiheuta vaurioitumisriskiä.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Penkit lähössä puolasta ja 152mm kammet kuulemma tulleet jo (kolmella rattaalla)
Kuinkas tuo etuvaihtajan asennus, käykä se tuohon yläputkeen, vai onko väärässä kulmassa ketjuun nähden? Eikös se ole aika samassa kulmassa ku pystärissäkin ja siihen putkeen se etuvaihtajan häkki kait kiinnitettäisiin. En oo etuvaihtajien kanssa juuri leikkiny. Jalalla vaihtaminenkin taitaa mbb:ssä olla vaikeampaa
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Toimii varmasti tuossa, koska putket on kulmia myöten pystäristä
Luulisin toimivan missä asennossa tahansa kunhan vaan ketju mahtuu vapaasti vaihtajan ohjaimeen ja vaihtaja on lähellä ratasta. Eihän se tee muuta kuin työntää ketjua sivusuunnassa. Saman voi tehdä aivan hyvin jalalla tai kädellä. Saattaa tosin tämän mallisessa pyörässä olla hieman haastavaa
Rungon ja saumojen hiomista ja rälläköimistä, vähän pitää vielä hitsiä näyttää - muutamaan saumaan. Lisäksi pitää paikata repeämää, joka oli ketjuhaarukoissa, ilmeisesti vesi ja pakkanen halkassu joskus - tarttee ehkä migillä paikata tuo.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
PW kirjoitti:Rungon ja saumojen hiomista ja rälläköimistä, vähän pitää vielä hitsiä näyttää - muutamaan saumaan. Lisäksi pitää paikata repeämää, joka oli ketjuhaarukoissa, ilmeisesti vesi ja pakkanen halkassu joskus - tarttee ehkä migillä paikata tuo.
Joo, Pastori kertoi myös tällaisesta tapauksesta. Ketjuhaarukka on hitusen yläviistoon kampikeskiö alempana, kuin takanapa, jolloin haarukkaan päässyt vesi ei valu takapään vesirei'istä pois ja jäätyy talvella. Pitäisi siis säilyttää pyörää ulkosäilytyksessä keula ylämäkeen, niin välttyy tuolta, tai porata pienet vesireiät haarukan tyveen kampikeskiöholkin seinämän viereen.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Minkä takia mikillä? Sullahan on puikkokone ja niitä pidetään tunteettomampina ruosteelle. Repeämää tuskin avaat laikalla ruosteettomaksi.
Osassa takahaarukkoja on etupään vesireiät siististi keskiön sisään. Omat ongelmat siitäkin.
Kuva siipeensä saaneesta haarukasta, luulin ett tuo olis helpompi täyttää migillä/magilla? Oikeenpuoleisessakin haarassa pieni reikä. Vai pitäskö siihen hitsata joku lattapalikka molempien haarukan tyvien päälle?
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
PW kirjoitti:Kuva siipeensä saaneesta haarukasta, luulin ett tuo olis helpompi täyttää migillä/magilla? Oikeenpuoleisessakin haarassa pieni reikä. Vai pitäskö siihen hitsata joku lattapalikka molempien haarukan tyvien päälle?
Eipä nuo paljon lujuutta huononna pituussuuntainen halkeama. Noin pienet putket kun eivät juuri muuta voimaa kannattele kuin vetoa ja puristusta. Surauta kiinni millä haluat. MIGillä tietenkin helpointa, mutta joudut varmaan MIGgeilemään jossain muualla kuin kotona.
Ei ne "vesireiät" keskiön sisään auta, koska eivät ole putken alareunassa, vaan vesi nousee korkealle ennen kuin valuu keskiöön. Reikien tarkoitus on estää umpitilojen kaasunpaineen muodostuminen. Sellainen puhaltaa hitsin pilalle sotkee polttomaalauksen lämpökäsittelyissä. Erityisesti kuumasinkityksessä tarvitaan reilut reiät kaikkiin koteloihin. Lähinnä noissa vaurioissa lienee kysymys korroosiosta ja tilanteesta, jossa jäätyminen ja sulaminen vaihtelevat ja kerryttävät tulpan haarukkaputken tyveen. Jäätynyt lampi sulaa ja lämpiääkin hitaammin ja sen pinnalle valunut vesi jäätyy ja jää paksunee, kunnes putki täyttyy ja halkeaa. Myös vesiputki pakkasen puolelle päässeessä kellarissa.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
jori kirjoitti:PW kirjoitti:Kuva siipeensä saaneesta haarukasta, luulin ett tuo olis helpompi täyttää migillä/magilla? Oikeenpuoleisessakin haarassa pieni reikä. Vai pitäskö siihen hitsata joku lattapalikka molempien haarukan tyvien päälle?
Eipä nuo paljon lujuutta huononna pituussuuntainen halkeama. Noin pienet putket kun eivät juuri muuta voimaa kannattele kuin vetoa ja puristusta. Surauta kiinni millä haluat. MIGillä tietenkin helpointa, mutta joudut varmaan MIGgeilemään jossain muualla kuin kotona.
Ei kestävyyden puoleen tartte mutt onhan nuo nolon näkösii, vaikk ovatkin alapuolella - ja ruostuminen ehkä jatkuu pahemmin tuosta. Puikon pelkään menevän läpi, aika ohutta halkeeman vieressä. Miggi on pojan tallilla, ehkä pyydän sitä hitsaamaan.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Pihapenkille oli ilmestyny Spectra 152mm kammet 22,32,42 rattailla - Pyörätohtorin laatikossa. En tuommosta löytäny tohtorin sivulta. Täytynee joku ilta kasailla pyörä, stemmin ja yläputken kiinnitysklemmari vielä kesken - samoin vaihteensiirtääjän kiinnitys tekemättä. Poika paikkaili migillä nuo haarukan halkeemat.
Penkit kun tulee, ni pääsen mallailemaan sen kiinnityksen.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.