Kamalan monimutkaseks menee.. Akselin pitäs olla joko haarukassa tai puomissa. Haarukassa se kait voi aiheuttaa pompotusta ja puomissa taas poljinvoimat iskee siihen.
Millanes tollasen akselin pitäs olla.. riittääkö siihen M8 pultti reiässä vai pitäskö olla joku oikeen hienompi systeemi? Onks jotain linkkii tarjota mistä löytys apuja.
Kyllä kestää M8 pultti, jollei kulu käytössä ohuemmaksi. Minä laittaisin oikean laakeroinnin. Tuosta piirtämästäsi mekanismista jos laskisi 50 kg kuorman voimalla narun voiman, voi vipusuhteista arvioida naruvoiman olevan summittain kymmenkertainen. Puoli tonnia narussa on vielä mahdollinen, mutta M8 putti on poikkileikkaukseltaan 50 m² brutto. Leikkauskohtia tulee kaksi, mutta voima nivelessä on sysäyskertoimen takia noin kaksinkertainen, eli pultti kokee noin 10 MPa leikkausjännityksen.
Tuon violetin runko-osan pitää olla paksumpaa, vähintään 35-40 mm putkea, jolloin sen kiinnittäminen lienee helpompaa yläpuolelle tai haarukkaan, kuten tässä lähettämässäni kuvassa. Kampikeskiön laittaminen liikkumaan joustohaarukan mukana rasittaa niveltä ehkä liikaa ja joustoliike tuntuu jaloissa. Hauska tuo sinun keltaisen pallon ja narumutkan välinen lumpiovipu.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Taitaa olla sen verran uniikki ratkaisu ettei voi kopioida mistään
Flevossa on tuollainen ilman naruja. Siinä on muistaakseni liukulaakeroitu pultti nivelenä. Linkki piirustuksiin taitaa löytyä tuon TÄH:n ketjusta.
Taitaa olla sen verran uniikki ratkaisu ettei voi kopioida mistään
Flevossa on tuollainen ilman naruja. Siinä on muistaakseni liukulaakeroitu pultti nivelenä. Linkki piirustuksiin taitaa löytyä tuon TÄH:n ketjusta.
Perun puheeni hetken asiaa miettineenä. Suurihalkaisijainen liukulaakeri on parempi, sillä naru pitää välykset poissa ja liukukitka vaimentaa jouston heilahtelua. En vain muistanut tätä jo kerran pohtineeni ja juuri siksi sellaisen valinneeni oman pyöräni naruperään.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Mjoo.. ehdin jo yksinkertasempaa, mutta naru ei taida sopii yhtä passelisti ku sellanen kumipusla tähän paikkaan, vaikka narusysteemii yksinkertastaski
Lumpiovirityksessä oli kuitenki paljon kaivuri-henkeä
Vai että laakeroitu akseli. Mistäs sellanen irtoo. Poljinnapa on karmeen raskas systeemi.
Mites teräksinen(?) etukiekon napa? Saako sellasta hitsattuu puikolla? Olis etuhaarukka valmiina jiginä asennusta varten
EDIT: Tulikin paljon postia tätä kirjoitettaessa, eli palataan siis naruihin ja liukulaakeriin. Jes! Pitää ilmeisesti tilata se uupuva satulaputki.
Perun puheeni hetken asiaa miettineenä. Suurihalkaisijainen liukulaakeri on parempi, sillä naru pitää välykset poissa ja liukukitka vaimentaa jouston heilahtelua. En vain muistanut tätä jo kerran pohtineeni ja juuri siksi sellaisen valinneeni oman pyöräni naruperään.
No kun on valmiiksi pohdittu niin kysytään tarkennusta Vaimentaako sellainen Pikametri-nivel paremmin kuin malli Jori? Siinähän on kaksi kosketuspintaa yhden sijasta.
Jos tuo keltanen on naru, niin eikö pidä olla "täysin venymätöntä", jotta ei mene linkkuun kun tuohon istahtaa? + hankautuminen rakenteisiin
Kuvan mukaisessa tilanteessa ei kärsi paljon venymää tosiaan olla. Narun lyhentäminen auttaa tähän kovasti. Sehän venyy tietyn prosenttimäärän pituutta kuormituksessa. Tässä on kanssa jonkun hipo narun paikka. Pitää olla suuri vetolujuus ja pieni venymä. Hintakaan ei lyhyen pätkän kyseessä ollessa merkkaa juuri mitään. Niiden saatavuus vaan on hankalampaa
Nyt tollanen sketsi, viimisimpien vihjeiden perusteella. Eli jori-akseli ja naru lumpion yli. On töreen näkönen
Lumpion kohdalla vois olla myös poikittainen putken pätkä, johon saa samalla lampun kiinni. Kun valo tulee matalammalta niin varjoista näkee möykyn paikan paremmin... no oikeesti se on kyllä vaan autoilijjoiden pelottelemiseks se lamppu.
Perun puheeni hetken asiaa miettineenä. Suurihalkaisijainen liukulaakeri on parempi, sillä naru pitää välykset poissa ja liukukitka vaimentaa jouston heilahtelua. En vain muistanut tätä jo kerran pohtineeni ja juuri siksi sellaisen valinneeni oman pyöräni naruperään.
No kun on valmiiksi pohdittu niin kysytään tarkennusta Vaimentaako sellainen Pikametri-nivel paremmin kuin malli Jori? Siinähän on kaksi kosketuspintaa yhden sijasta.
Molemmat vaimentavat samalla tavalla, sillä voima pysyy koko ajan samalla puolella, Pikametrinivel on vain helpompi tehdä ja asentaa.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Nyt tollanen sketsi, viimisimpien vihjeiden perusteella. Eli jori-akseli ja naru lumpion yli. On töreen näkönen
Lumpion kohdalla vois olla myös poikittainen putken pätkä, johon saa samalla lampun kiinni. Kun valo tulee matalammalta niin varjoista näkee möykyn paikan paremmin... no oikeesti se on kyllä vaan autoilijjoiden pelottelemiseks se lamppu.
keula3.png
Tämä on yksinkertaisempi tehdä ja näyttää jo aika toteutuskelpoiselta. Narun jousto pitää vielä muuttaa progressiiviseksi joko sivuvedolla tai veneenkiinnitysjoustimella ja haarukan nivel suuremmaksi, jotta vaimentaa, niin voi ruveta rakentamaan.
Ai niin, tuo etuhaarukan laakerointihan sijoittuu kokonaan ketjulinjan vasemmalla puolelle, joka tarkoittaa, että kuvassa taaempi haarukan laakeri ottaa vastaan myös vetoa. Ei siis onnistukaan Pikametritekniikalla koko laakerointi, vain ketjun puoli. Ehkä on kuitenkin parempi laittaa tuohon laakerointi kunnon nivelellä ja tehdä vaimennus joustosysteemiin. Tällaisessa heilurijoustomekanismissa aika paljon toimivuudesta on kiinni laakeroinnista. Koska ketjuhaarukkaa ei eturattaan takia voi laakeroida ketjulinjan ulkopuolelta, joutuu tässä kohdin turvautumaan perusinsinöörin perusrakenteisiin.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Koska ketjuhaarukkaa ei eturattaan takia voi laakeroida ketjulinjan ulkopuolelta, joutuu tässä kohdin turvautumaan perusinsinöörin perusrakenteisiin.
Hyvä kun en tuota tienny kun Räyhäkän tein
Tuli mieleen, voisko se etuhaarukan laakerointi olla kampiakselilla? Pitäs siis tehdä ite kampiakseli ja ratas haarukan sisäpuolelle, kuten Räyhäkässä.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Molemmat vaimentavat samalla tavalla, sillä voima pysyy koko ajan samalla puolella, Pikametrinivel on vain helpompi tehdä ja asentaa.
Asia selvä. Epäilin vaan tapahtuuko alkuperäisessä mahdollisesti vierimistä. Pikametrillähän sitä ei voi tapahtua alikokoisen ulkoputken puolikkaan ansiosta. Tehdään siis jatkossakin alkuperäisen mukaan
Jummi.. täähän on kohta yhtä jännää kun ysiviis suomi-ruotsi maaottelu
Eikäs tollanen pikanivel mahdu niin, että ketjulinja menee akselin yli? Miitasin että jopa 30mm sais akselia tonne halutulle puolelle. No oikeesti kai akselin tulee olla ketjulinjalla ettei pompota joten menee tolla rakenteella polkimien väliin mutta silti pää on selkeesti ketjulinjan oikeella puolella.
En muute löytäny pikanivelen lähikuvaa. Jossain sen näin mutta linkkiä kaipaisin. Mites siinä estetään sivuttainen luistaminen?
En muute löytäny pikanivelen lähikuvaa. Jossain sen näin mutta linkkiä kaipaisin. Mites siinä estetään sivuttainen luistaminen?
Kuvaan aluksi sen alkuperäisen putki putkessa systeemin.
Se on yksinkertaisesti kaksi putkea sisäkkäin Ulompi putki on kahdesta kohdasta poikki. Keskimmäinen osa on hitsattu sisäputkeen ja pyörän runkoon. Tämä pätkä estää laitimmaisten liukumisen sivusuunnassa. Ulommaiset pätkät on hitsattu haarukkaan.
Pikametrin versiossa nuo ulommaiset olevat putken pätkät on vaan halkaistua putkea (puoli putkea pituussuunnassa), joten liitos on purettavissa. Toinen etu tulee siihen että kaikki osat saa tehtyä samasta putkesta. Keskipalan ei tarvi yltää sisäputken ympäri.
Kuva löytyy varmaan PikaMBB ketjusta tai mahdollisesti PW:n Räyhäkän ketjusta. Ei niitä montaa ole vielä tehty