Ei ne virheet niin suuria ole, kuin vierintävastusvaihtelut tiellä eri olosuhteissa. Virhe riippuu renkaan kuormituksesta, ja paineesta, eli yhteensä painumasta. Mitä suurempi painuma (pieni paine ja suuri kuormitus) sitä suuremman virheen tuo rumpumittaus tekee rummun muodon kaivautuessa renkaan sisään. Eli kovilla kilparenkailla tuo antanee kohtalaisen tarkkoja arvoja, mutta pehmeämmillä puutaheinää. Jonkinlaisen kuvan virheen luonteesta saa kokeilemalla vaikka harjoitusvastusta matalalla paineella ja sitten samalla paineella ajamista, samaa kovalla paineella ja taas ajamista.
Pyörien levytys -ohje (kuvia)
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14157
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Pyörien levytys -ohje (kuvia)
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
- vph
- Sisällöntuottaja
- Viestit: 1164
- Liittynyt: 14 Loka 2014, 10:49
- Paikkakunta: Provence-Alpes-Côte d'Azur ja Espoo
Re: Pyörien levytys -ohje (kuvia)
Ensimmäinen yritys tuotti lämpöpuhaltimella pilatun susikapappeleen. Ehkä se seuraava onnistuu... (kuvassa näkyvää sähköjohdon pätkää käytin harppina).
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 2040
- Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
- Paikkakunta: Nummela, Vihti
- Viesti:
Re: Pyörien levytys -ohje (kuvia)
jviirret kirjoitti:Sitten taas suljetaan ympyrä ja kysytään että kuinka suuri merkitys vierintävastuksella on jossakin +35km/h nopeuksissa ja kumoutuuko isomman kiekon vierintävastusetu sen suuremmalla ilmanvastuksella(ja painolla) näissä kovemmissa nopeuksissa
Jukka
Enpä tiedä, joko tämä sai vastauksen, mutta kokeillaan: olen mitannut nojakkini vierintävastuksen ja ilmanvastuksen. Tässä niistä graafi, jossa tarvittava teho nopeuden funktiona.
--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)
- vph
- Sisällöntuottaja
- Viestit: 1164
- Liittynyt: 14 Loka 2014, 10:49
- Paikkakunta: Provence-Alpes-Côte d'Azur ja Espoo
Re: Pyörien levytys -ohje (kuvia)
Hyvä graafi! Kaksipyöräisellä nojakilla jo 16 km/h nopeudella on ilmanvastuksella siis yhtä iso merkitys kuin vierintävastuksella.
Tuo "Nojapyörä" käyrän merkitys ei itselleni aukea. Se ei näytä olevan kitkan ja ilmanvastuksen summa vaan jotakin pienempää, mutta mitä? Vai luetaanko kuvaa niin, että se Nojapyörä on mitattua dataa ja kitja ja ilmanvastus laskennallisia? Varmaan ihan nuija kysymys, mutta en vaan hiffaa...
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14157
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Pyörien levytys -ohje (kuvia)
vph kirjoitti:Tuo "Nojapyörä" käyrän merkitys ei itselleni aukea. Se ei näytä olevan kitkan ja ilmanvastuksen summa vaan jotakin pienempää, mutta mitä?
Kyllä se summa on. Pitää muistaa mittailla pystysuunnassa.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
- vph
- Sisällöntuottaja
- Viestit: 1164
- Liittynyt: 14 Loka 2014, 10:49
- Paikkakunta: Provence-Alpes-Côte d'Azur ja Espoo
Re: Pyörien levytys -ohje (kuvia)
Meinasin jo väittää, että eikä ole, mutta sitten mittasin. Onhan se. Höh, osaavatpa silmät valehdella.
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 2040
- Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
- Paikkakunta: Nummela, Vihti
- Viesti:
Re: Pyörien levytys -ohje (kuvia)
vph kirjoitti:Meinasin jo väittää, että eikä ole, mutta sitten mittasin. Onhan se. Höh, osaavatpa silmät valehdella.
Juu, se "nojapyörä" on vierintäkitkan ja ilmanvastuksen summa. Olisi varmaan pitänyt selittää se heti kättelyssä selkeämmin.
Sitten lisäksi toki kuluu myös muutama watti voimansiirron häviöihin, kun oikeasti rupeaa polkemaan. Tämä mittaus on tehty rullaamalla, jolloin ei lainkaan poljeta. Mutta ketju ja rattaat ovat hyvinkin energiatehokkaita ja niiden hyötysuhde on selvästi yli 95 %. Jori varmaan osaa täsmentää arvon.
--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14157
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Pyörien levytys -ohje (kuvia)
Juu, ketjuvaihteen hyötysuhde pyörii tuolta 95% jopa 99%, mutta tuo muutama prosentti siihen aina hukkautuu. Riippuu erittäin paljon ketjunopeudesta ja voitelusta.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
- mhelander
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 3772
- Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
- Paikkakunta: Oulu
Re: Pyörien levytys -ohje (kuvia)
jori kirjoitti:Juu, ketjuvaihteen hyötysuhde pyörii tuolta 95% jopa 99%, mutta tuo muutama prosentti siihen aina hukkautuu. Riippuu erittäin paljon ketjunopeudesta ja voitelusta.
Muutaman testin mukaan ei juurikaan voitelusta vaan ketjun rakenteesta sekä etenkin pakan rattaiden koosta. Kuitenkin puhtaalla ketjulla, voitelulla voi myös vaikuttaa kuinka kitkaa lisäävä lika pysyy voimansiirrossa kiinni.
Hyötysuhde oli erään tieteellisen testauksen mukaan 97-99% kunhan pakassa ei ajettu 16-piikkistä pienemmällä ja ketjulinja pysyi suht-suorana. Heti kun mentiin pienemmälle rissalle tai ketjuun tuli taittoa niin häviö kasvoi ja huonoimmalla yhdistelmällä jopa parhaat napavaihteet saattoivat päästä ohi hyötysuhteessa.
-Mika
Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.
- tavasti
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 2761
- Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
- Paikkakunta: Kangasala
- Viesti:
Re: Pyörien levytys -ohje (kuvia)
jori kirjoitti:tavasti kirjoitti:tavasti kirjoitti:Siitä en kyllä mene sanomaan mitään että olikos levytyksestä jotain apuakin. Vähän vielä pitää säätää, toisen puolen sauma meinaa rapsia levyjarrun palojen säätöruuviin.
Sunnuntaina kävin vähän lenkillä, ja rapsi enemmänkin. Puukon kärjellä kairasin pienet reijät, ja laitoin rautalangan jolla kiristin sauman kiinni pinnaan, ei rapsi enää. Ei ehkä tullut nätti, mutta ei se sieltä niin kovin kauas loista.
Piti kaivaa kuva esiin, jotta sain selvää, mistä oikein oli kysymys. Laitan sen kuvan tähän, niin muiden ei tarvitse kaivella selventävää kuvaa.
Tänään revin nuo levyt pois. En oikein usko, että minun kunnolla ja nopeuksilla noilla on mitään vaikutusta, ja haittoja aavistuksen verran:
- Teippaus vanteesta irtoilee. Vanteeseen jää liimaa, johon tarttuu kuraa, joten uusi teippi tarttuu vielä huonommin ellei putsaa huolellisesti. Turhaa nypertelyä joka on pyöräilyajasta pois.
- Pari kertaa levy on alkanut hieman rapsumaan joko jarrusatulaan tai rullatessa takapakkaan. Ei suuri ongelma, mutta mokoma ääni häiritsee harmoonista nojapyöräilyä.
- Auton takakoukussa kuljetellessa levytys peittää auton takavalot. En ole sakkoja vielä saanut, mutta en haluakkaan saada.
Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python
"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"