Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
PW
KOM
Viestit: 17869
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja PW »

tm kirjoitti:

Parikymppiä olen tähän asti lyhennyksestä veloittanut (postikulut sitten päälle), pientä korotusta tosin ajattelin lähiaikoina.
Jos vasemman puolen kampi on yhtä hyvä kuin tuo oikeanpuoleinen, niin hyvät aihiot nuo ovat lyhennettäväksi.

Laitan yv:n

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5222
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja tm »

Sram Apex 130 mm (vph:lle):

Sram Apex 130 mm.jpg
Sram Apex 130 mm.jpg (146.62 KiB) Katsottu 3689 kertaa
Avatar
vph
Sisällöntuottaja
Viestit: 1164
Liittynyt: 14 Loka 2014, 10:49
Paikkakunta: Provence-Alpes-Côte d'Azur ja Espoo

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja vph »

Jeejee, kampiräätäli teki hienot kammentyngät!

kmb
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 268
Liittynyt: 12 Heinä 2013, 21:28
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja kmb »

tm kirjoitti:

Sramin nelikanttikampia olisi jälleen hyllyssä valmiina lyhennettäväksi (85 - 152 mm).
Hinta lyhennettynä 60 € + mahdolliset postikulut.
Kuva

Toimiiko nämä 10-vaihteisen takapakan ketjulla?

ICE Sprint 26 (2013 - ), Azub Max (2014 - )

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5222
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja tm »

Niin, 8(/9)-vaihteiselle tuota SRAM S600 -kampisettiä markkinoidaan. Tarvii mittailla huomenillalla ketjurattaiden paksuudet. "Oikeaoppisesti" 10-vaihteisiin tarkoitetuissa kammissa ketjurattaat ovat myös aavistuksen lähempänä toisiaan, mutta yleensä myös 9-vaihteisten kammet toimii ongelmitta. Palaan asiaan.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5222
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja tm »

Wackyn Sallalle tilaamat Deore-kammet (FC-M615) lyhenivät tänään 170 -> 135 mm. Kammen takana on kevennysura, jonka takia minimivahvuudeksi uuden reiän ympärillä tuli karvan alle 10 mm. Tuo vielä menettelee, mutta juurikaan ohuempaa ei viitsisi yrittää (no meikäläisen wattikammissa reiän takareuna oli kyllä vielä ohuempi...).

P1100883_600.jpg
P1100883_600.jpg (101.85 KiB) Katsottu 3393 kertaa
P1100889_600.jpg
P1100889_600.jpg (101.63 KiB) Katsottu 3393 kertaa
kmb
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 268
Liittynyt: 12 Heinä 2013, 21:28
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja kmb »

tm kirjoitti:

Niin, 8(/9)-vaihteiselle tuota SRAM S600 -kampisettiä markkinoidaan. Tarvii mittailla huomenillalla ketjurattaiden paksuudet. "Oikeaoppisesti" 10-vaihteisiin tarkoitetuissa kammissa ketjurattaat ovat myös aavistuksen lähempänä toisiaan, mutta yleensä myös 9-vaihteisten kammet toimii ongelmitta. Palaan asiaan.

Ihan mielellään "oikeasta" 10-vaihteiselle tarkoitetusta kampisetista maksan vaikka vähän enemmänkin. Meinasi vaan olla vaikeuksia löytää lyhennykseen sopivia, mutta pari senään olisi, onko Sinulla näiden sopivuudesta lyhennykseen tietoa tai kokemuksia?

https://www.bike-components.de/en/Shima ... ur-p27106/ (ei näyttäisi olevan hollowtech, eli siltä osin kelpaa?)
https://www.sram.com/sram/mountain/prod ... d-crankset
https://www.bike-components.de/en/Sram/ ... er-p39513/

ICE Sprint 26 (2013 - ), Azub Max (2014 - )

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4058
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja Wacky »

kmb kirjoitti:
tm kirjoitti:

Niin, 8(/9)-vaihteiselle tuota SRAM S600 -kampisettiä markkinoidaan. Tarvii mittailla huomenillalla ketjurattaiden paksuudet. "Oikeaoppisesti" 10-vaihteisiin tarkoitetuissa kammissa ketjurattaat ovat myös aavistuksen lähempänä toisiaan, mutta yleensä myös 9-vaihteisten kammet toimii ongelmitta. Palaan asiaan.

Ihan mielellään "oikeasta" 10-vaihteiselle tarkoitetusta kampisetista maksan vaikka vähän enemmänkin. Meinasi vaan olla vaikeuksia löytää lyhennykseen sopivia, mutta pari senään olisi, onko Sinulla näiden sopivuudesta lyhennykseen tietoa tai kokemuksia?

https://www.bike-components.de/en/Shima ... ur-p27106/ (ei näyttäisi olevan hollowtech, eli siltä osin kelpaa?)
https://www.sram.com/sram/mountain/prod ... d-crankset
https://www.bike-components.de/en/Sram/ ... er-p39513/

Jos katsot noita tepon edellisiä kuvia siinä on lyhennettynä kymppivaihteiset Hollowtech II kammet, mallia FC-M615. Uskokaa jo se Hollowtech ei viittaa siihen että kampi olisi ontto vaan että akseli on ontto ja täten paljon kevyempi.

- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 - 2019) Specbike Extrim (2017 -> & 2019 ->)

Avatar
Salsa
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 299
Liittynyt: 05 Loka 2013, 20:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja Salsa »

Oijoi! Mahtavaa :) Mulle taas kerrottu mitään, onhan se hyvä että täältä saa lukea :D

Olen pyörän käyttäjä, en sen huoltaja.
HPV Gekko Fx 2013-> Optima Baron XS 2014-> Performer Toscana 20/26 2015->

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5222
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja tm »

Wacky kirjoitti:

Jos katsot noita tepon edellisiä kuvia siinä on lyhennettynä kymppivaihteiset Hollowtech II kammet, mallia FC-M615. Uskokaa jo se Hollowtech ei viittaa siihen että kampi olisi ontto vaan että akseli on ontto ja täten paljon kevyempi.

Sen verran tarkennusta noihin Shimanon Hollowtech II -kampiin, että jos kammen takana ei ole kevennysuraa, niin kampi ON ontto. Esim. nämä XT-kammet:
Kuva
Eli mitä kalliimpi kampi, niin sitä todennäköisemmin on ontto. Missä kohtaa Shimanon mallistoa tuo raja tällä hetkellä kulkee, sitä en ole selvittänyt. Ainakin nuo tuoreet Deore-tasoiset on vielä umpitavaraa.

Jos "varman" päälle haluaisi tässä tapauksessa pelata ja kolmea ratasta kaipaa, niin valitsisin tuon FC-M615:n "sisarmallin" eli kolmerattaisen version FC-M610 tai 612. Niissä on samanlainen kampiosa.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5222
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja tm »

Salsa kirjoitti:

Oijoi! Mahtavaa :) Mulle taas kerrottu mitään, onhan se hyvä että täältä saa lukea :D

Mitä, eikö sulle ole kotona kerrottu, että tällaisia puuhaillaan? Tahtoi mies varmaan yllättää, vaan menin täällä nyt paljastamaan...

Avatar
Salsa
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 299
Liittynyt: 05 Loka 2013, 20:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja Salsa »

tm kirjoitti:
Salsa kirjoitti:

Oijoi! Mahtavaa :) Mulle taas kerrottu mitään, onhan se hyvä että täältä saa lukea :D

Mitä, eikö sulle ole kotona kerrottu, että tällaisia puuhaillaan? Tahtoi mies varmaan yllättää, vaan menin täällä nyt paljastamaan...

On se kuulema kertonu, mutta menny vissiin vähän ohi :oops:

Olen pyörän käyttäjä, en sen huoltaja.
HPV Gekko Fx 2013-> Optima Baron XS 2014-> Performer Toscana 20/26 2015->

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja terppa »

kmb kirjoitti:
tm kirjoitti:

Sramin nelikanttikampia olisi jälleen hyllyssä valmiina lyhennettäväksi (85 - 152 mm).
Hinta lyhennettynä 60 € + mahdolliset postikulut.
Kuva

Toimiiko nämä 10-vaihteisen takapakan ketjulla?

Muistaakseni just tämmöiset mulla on nyt Pioneerissa jossa 10-vaihteet. On toimineet...

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

kmb
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 268
Liittynyt: 12 Heinä 2013, 21:28
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja kmb »

Wacky kirjoitti:

Jos katsot noita tepon edellisiä kuvia siinä on lyhennettynä kymppivaihteiset Hollowtech II kammet, mallia FC-M615. Uskokaa jo se Hollowtech ei viittaa siihen että kampi olisi ontto vaan että akseli on ontto ja täten paljon kevyempi.

Hmm. Yritin juuri tuota asiaa aiemmin selvittää mm. googlettamalla noita kampia, enkä löytänyt niitä mainostettavan hollowtechina. Keskiötä kyllä (esim. https://www.bike-components.de/en/Shima ... 15-p35383/ - "Innenlager: Hollowtech II (SM-BB51)"), mutta ei siis itse kampia. Shimanon sivuilla ei mainita hollowtechia, mutta mainitaan tuo SM-BB51 joka sitten on sitä (kts. esim: http://www.chainreactioncycles.com/fi/e ... -prod34674)

Päädyin googlettelussa siihen tulokseen, että jos joku on "hollowtechia" kokonaisuudessa niin se voi olla joko yksin keskiö (tai jos keskiö puuttuu niin tarkoitetaan, että yhteensopiva keskiö on hollowtech-keskiö) tai sitten lisäksi kammet. Mutta hiukan epäselväähän tuo on ja välillä vaikea selvittää pelkkien speksien perusteella että kumpaa se mainittu Hollowtech tarkoittaa. Noiden kevennysurien bongailu on hyvä vinkki, pitääpä katsoa valikoima läpi uudemman kerran.

Muoks: tuossa vielä sen googlettelun ohessa löydetty Hollowtech II esittelyvideo jossa käydään läpi mitä Shimanon markkinointimiesten mielestä tuo tarkoittaa:

ICE Sprint 26 (2013 - ), Azub Max (2014 - )

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5222
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja tm »

Joo sekavaa on. Ja yleensä mainoskuvissa ei näy kammen taakse, joutuu googlaamaan ja arvaamaan. Ja vaikka näkyisikin, niin materiaalivahvuus uuden reiän kohdalla selviää vasta itse mittaamalla. On vähän "sika säkissä" ostamisen fiilis, kun uutta kampimallia kokeilee. Välillä onnistuu ja välillä ei.

Terpalla on tosiaan tuo nelikanttikeskiölle sopiva Sram S600, eli näyttäisi toimivan 10-ketjulla.

Minkä mittaisia kampia kaipailet?

Vastaa Viestiin