Joustokeulat

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Teemu Kalvas
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 771
Liittynyt: 26 Elo 2006, 18:36

Joustokeulat

Viesti Kirjoittaja Teemu Kalvas »

Purin ja kasasin tuossa Fieron joustokeulan. Takaisin kasaaminen oli yllättävän hankalaa, kun piti yhdellä jalalla painaa keulaa jousta vasten kasaan ja toisella kädellä sieltä kengän alta ruuvata keulan hattu kiinni. Kymmenennellä kerralla onnistui. Onko joku tehnyt tätä enemmänkin? Pitäiskö tässä olla joku ruuvipenkki tai jotain?

Ei siitä kyllä ihan uudenveroista enää tule koskaan, mutta nyt se ainakin joustaa. Talven jäljiltä oli päässyt ruostumaan kiinni.

Avatar
Nebulus
Sisällöntuottaja
Viestit: 1053
Liittynyt: 10 Syys 2007, 19:40
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Joustokeulat

Viesti Kirjoittaja Nebulus »

Onkos tuossa keulassa jousen esijännitystä? Jos sellainen on, laita jousen esijännityksen säätömutteri mahdollisimman löysälle ennen asentamista. Jousta saa sillä tavoin sentin-pari enemmän keulan sisään. Omissa keuloissani säätö on ollut tuossa päällis-mutterissa (mutteri on kaksiosainen, ja "paksunee" kun ylempää mutteria kääntää)
Keulanhan pitää tietysti myös olla niin pitkänä kuin mahdollista, eli liukuputkien pitää olla niin ulkona alajalkojen sisältä kuin suinkin onnistuu.

Alligt Kruiser - Actionbent Trike - Optima Baron - Rainbow Lyra - Flevobike - Zox lowracer - Nazca Paseo - Arcus velomobiili

Teemu Kalvas
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 771
Liittynyt: 26 Elo 2006, 18:36

Re: Joustokeulat

Viesti Kirjoittaja Teemu Kalvas »

Bleh, nyt se toimii ihan hyvin muuten, mutta vuotaa öljyä liukuputkia pitkin ja sitten öljyä valuu haarukan jalkoja pitkin jarruun, joka toimii sairaan nopeasti hyvin öljyttynä. Olikohan öljyni liian löysää. Voisi melkein pistää jonkun jäykän keulan jos jostain tulisi vastaan sopiva, mutta alaohjausta varten tarvitsee haarukkaan jonkun kiinnikkeen ohjausvarrelle.

Avatar
Trek r200
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 348
Liittynyt: 11 Tammi 2007, 23:01
Paikkakunta: Oulu

Re: Joustokeulat

Viesti Kirjoittaja Trek r200 »

Teemu Kalvas kirjoitti:

Bleh, nyt se toimii ihan hyvin muuten, mutta vuotaa öljyä liukuputkia pitkin ja sitten öljyä valuu haarukan jalkoja pitkin jarruun, joka toimii sairaan nopeasti hyvin öljyttynä. Olikohan öljyni liian löysää. Voisi melkein pistää jonkun jäykän keulan jos jostain tulisi vastaan sopiva, mutta alaohjausta varten tarvitsee haarukkaan jonkun kiinnikkeen ohjausvarrelle.

Tiivisteet sökönä haarukassa veikkaisin.

Nojaillaan!

Avatar
Nebulus
Sisällöntuottaja
Viestit: 1053
Liittynyt: 10 Syys 2007, 19:40
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Joustokeulat

Viesti Kirjoittaja Nebulus »

Teemu Kalvas kirjoitti:

Bleh, nyt se toimii ihan hyvin muuten, mutta vuotaa öljyä liukuputkia pitkin ja sitten öljyä valuu haarukan jalkoja pitkin jarruun, joka toimii sairaan nopeasti hyvin öljyttynä. Olikohan öljyni liian löysää. Voisi melkein pistää jonkun jäykän keulan jos jostain tulisi vastaan sopiva, mutta alaohjausta varten tarvitsee haarukkaan jonkun kiinnikkeen ohjausvarrelle.

Niinkuin Trek R200 totesikin, keulan ylätiivisteet falskaa. Lisäksi sulla taitaa olla liikaa öljyä keulassasi. Toisaalta, jos keula ruostuu jumiin, niin kertoohan se siitä, että tiivisteet on aiemmin päästäneet vettä myös toiseen suuntaan, mikä kyllä tekee ongelmia myös kesällä hapettumisen sun muun merkeissä. (ja siitä, että fillarin ominaisuuksia saisi miellyttävämpään suuntaan, jos vaihtaisi uuden keulan; ruostuminen on merkki kohtuullisen epämääräisestä keulan rakenteesta).

Teemu Kalvas
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 771
Liittynyt: 26 Elo 2006, 18:36

Re: Joustokeulat

Viesti Kirjoittaja Teemu Kalvas »

Veikkaan että Nazca on maksanut keulatehtaalle tuosta huimasta ZOOM-keulasta ehkä jopa kolme euroa. Siihen nähden se että se on ylipäänsä kasassa neljän vuoden ajon jälkeen on aika hyvin. Noiden 20-tuumaisten kanssa valikoima ei vain ole hirveän hyvä. Meksillä on se Carbon AC, mutta minulla ei ole hajuakaan saisiko sitä viritettyä alaohjausta varten. Tietty riittävällä määrällä työtä aina, mutta jos tuon pyörän kanssa alkaa mennä liikaa aikaa niin voi tulla motivaatio uuteen pyörään. Fierossanihan alkaa olla vikaa jo vähän joka paikassa, joten ylläpitotoimet tässä vaiheessa menevät lähinnä saattohoitosarakkeeseen.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Joustokeulat

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Kaikki sisuskalut keulasta mehtään, ni sittenhän se on jäykkä :lol:

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Teemu Kalvas
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 771
Liittynyt: 26 Elo 2006, 18:36

Re: Joustokeulat

Viesti Kirjoittaja Teemu Kalvas »

Laitoin nippusiteellä paperipyyhkeitä jalkoihin imemään valuvan öljyn. Nyt sitä ei tule enää kovin paljon. Sitten pesin jarrut asetonilla. Palat pitää varmaan joka tapauksessa vaihtaa, ne tuntuvat edelleen sisältävän öljyä pesusta huolimatta. Yleiseen linjaan tuo ei tuota muutosta, takalokari on jo aikaa ollut kasassa läjällä nippusiteitä.

Avatar
Nebulus
Sisällöntuottaja
Viestit: 1053
Liittynyt: 10 Syys 2007, 19:40
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Joustokeulat

Viesti Kirjoittaja Nebulus »

Teemu Kalvas kirjoitti:

Laitoin nippusiteellä paperipyyhkeitä jalkoihin imemään valuvan öljyn. Nyt sitä ei tule enää kovin paljon. Sitten pesin jarrut asetonilla. Palat pitää varmaan joka tapauksessa vaihtaa, ne tuntuvat edelleen sisältävän öljyä pesusta huolimatta.

Levyjarrujen jarrupalojahan voi muuten tekohengittää kuumentamalla ne kuumailmapuhaltimen avulla: karstat palaa pois mutta palojen pitäisi kestää hyvin.

Alligt Kruiser - Actionbent Trike - Optima Baron - Rainbow Lyra - Flevobike - Zox lowracer - Nazca Paseo - Arcus velomobiili

Vastaa Viestiin