Päivämäärä: 05.05.2015
Ajokilometrit yhteensä: 325
300 km ajettu joten päätin tarkastaa Toe in / Toe outin eturenkaista. Suomeksi siis aurauskulmat. Vedin mittaustyökalun kiinni vanteen ja kumin reunaan ja mittasin työntömitalla yhtä kohtaa mittaustyökalusta.
Takaosassa näytti 3,47 cm. Etuosa näytti 3,56 cm.
0,9 mm Toe outia.
Velomobiel.nl suositteli 0-2 mm Toe iniä aurauskulmiksi, eli eturenkaat ovat vähän sisäänpäin. Löysytin manuaalin mukaan ne kaksi mutteria siitä ohjaavasta sauvasta, pyöräytin palloniveltä yhden kerran ympäri vastapäivään ja mittasin uudelleen aurauskulmat. Nyt edessä 3,53 cm ja takana 3,66 cm. 1,3 mm Toe iniä siis.
Tässä vaiheessa vedin johtopäätöksen että em. mittaustyylillä yksi pallonivelen kierros ohjaavassa sauvassa vastaa 2,2 mm muutosta aurauskulmassa. En keksinyt miten kulmia voisi säätää sen tarkemmin kun ohjaavat sauvat ovat varmasti kierteiden tiheydeltään identtisiä toistensa kanssa joten ei voi tehdä sitäkään kikkailua että säätää vasenta puolta x-määrän ja oikeaa puolta y-määrän vastakkaisiin suuntiin. Tämä selittäisi myös sen, miksi tuo suositeltu väli on niinkin iso kuin 0-2 mm.
Sama homma videolla Youtubesta, Mangon kanssa tosin. (Kelaa 9 minuutin kohdalle)
Toivottavasti saisin tänään kaverin tohon L/H -säätelyyn. Huomasin muuten, että takavaihtajan huoltokopan rei-istä on päässyt likaa sisälle koppaan. Pitänee käydä katsomassa löytyisikö LVI-liikkeistä tai Kumipörssistä jotain todella pieniä tulppia jotka menisivät noihin reikiin. Tai sitten pidän tuon nykyisen patentin, eli laitoin teippiä reikien päälle niin, että ne peittyvät 90-prosenttisesti. Tässä vaiheessa siis kelaan sitä miksi pohjan reiät ovat tarpeettomasti lyijykynän paksuiset kun ei sitä vesitippaa kiinnosta hirveästi mistä se valuu (paitsi jos on liian pieni reikä).