Moro
Mulla vuoden 2010 mallinen pyörä,akussa pieni ero.Mun akussa 4-nastaa ulostulossa.Elikkä :maa (-) ja 26,4v (+).Loput kaksi nastaa noin puoliakkujännitteessä,elikkä 13v.Niillä oli aluksi noin voltin ero mutta nykyään lähes identtiset jännitteet.Vaikka jännitteet pikkasen muuttuneet ,niin toiminta säilynyt ennallaan.En tiedä mitä ymmärrät sähköstä,yritän parhaani.Akkujen näpäjännitteet siis voit mitata suoraan irrallisesta akkupaketista -tasajännitemittaus.Muuta elä yritä.Tuo 26,4v tulee vuoden 2010 mallissa ohuilla johdoilla - ei siis moottorille.Se tulee mielestäni etuvaloille ja poljintunnistimelle.Jos valo syttyy poljintunnistimella tämä jännite tulee sinne ja pyöritettäessä poljinta valo vilkkuu.Mulla oli vastaava vika -ei vetänyt moottori aina.Tämä jännite puuttui - moottori pyöri kyllä kun painoi käyttöpaneelista talutusnappia.Syy oli akkuliittimien kontakti,kun väänsi laitimmaisia nastoja pikkasen ulospäin niin kaikki ok.Tämä tapahtui vuosi takaperin talvella.Tuo 13v jännite mielestäni pääjännite moottorille.Laitoin sinne jännitemittarin nastoihin ohuella johdolla kiinni ja kokeilin kaasua käyttöpaneelista - jännite nousi ylöspäin.Etupyörässä on harjaton moottori alennusvaihteella,harjattomalla moottorilla kolme johtoa joita pulssipiiri ohjaa.Et voi siis kytkeä akusta jännitettä suoraan moottorille ,se ei ole tavallinen tasavirtamoottori.Jos jokin moottorin kolmesta johdosta olisi poikki ei moottori käy,se voi kyllä nykiä ja väristä.Akkupaketin jo avasitkin ,siellä rinnankytketty kaksi kolmijalkasta transistoria ( jäähdytyslevy ruuvattu molempiin kiinni )tunnus muistaakseni 428.Ne mielestäni säätää tämän 13v jännitteen ulostuloa,saattaisivat olla rikki jollei 13 tule ulos.Ne muistaakseni fet:tejä ,eli tavallinen dioditestaus ei paljasta.Ne pikkupiirit ja vastusryhmät liittyy lataukseen ,kaikkille ( 8 ) kennoille oma valvonta.Lataus toiminee kuten koititkin.Mulla oli myös tuon sulakkeen kosketus huono ,se lämpeni ajossa paljon (muovi suli läheltä ).Puristin liitimen tiukemmalle ,niin ok.Jos akkukennoista jokin olisi huono ,niin pienellä kuormituksella se voisi tipahtaa alemmas ja moottori ei käy.Tuota 26,4v en suosita kuormittaan kokeeksi kylläkään ,koska se ei ole pääjännite ja luultavasti se on reguloitu.Laitoin itselleni tehokkaamman etuvalon jota tuo 26v ohjaa ,mielestäni lampulle tulee pikkasen suurenpi jännite kuin akun navoissa ( välissä luultavammin regulaattori/hakkuri).Tuo akkuhan maksaa ruotsissa vissiin 250-300 ekua.Niiden pitäisi kyllä kestää käyttöä.Itse olen sahannut sillä kaksi talvea harjunrinnettä ylös 5000km täällä piilaaksossa.Fillarissa mielestäni sähköpuoli parempi kuin muu.Tutki siis sulakkeen ja akunliittimen kosketukset.Tarkista talutusnappulan toiminta ja poljintunnistimen toiminta ( punanen valo ).Vain tasajännitemittauksia tehden.Jos sulla tulee etupyörälle vain kolme johtoa niin ne tulevat nopeudensäätimeltä joka lienee siellä lootassa akun päässä.Nopari voi olla mikropiiri - kokoa tulitikkuaski ,ilman jäähdytyslevyä.Mulla etupyörään tulee muistaakseni 6-8 johtoa ,nopari siis kapassa sisällä.Näissä on eri sähkövermeet kyllä keskenään.Tehoissa sanotaan 20w eroa.Kysymyksiä vaan.Tämän siis itse oppinut kokeilemalla,ettei nyt kukaan enempää luule.
t:Kari