Onnea perheenlisäyksestä päivitän kinnerirekisteriä.
Käyttökokemuksia Mango Sport Yellow Editionista
Re: Käyttökokemuksia Mango Sport Yellow Editionista
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
- terppa
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 3614
- Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
- Paikkakunta: Lahden perämetsä
Re: Käyttökokemuksia Mango Sport Yellow Editionista
PW kirjoitti:Onnea perheenlisäyksestä
päivitän kinnerirekisteriä.
Kiitos! katotaan jos perhepotrettia otettas jossain vaiheessa
eemeli kirjoitti:Mulle etupään jäykistäminen auttoi jonninverran, mutta onhan sillä ikävä ajaa routavaurioihin. Onkos sulla nyt Icen elostomeerit käytössä?
Otin kanssa omasta omasta kannen pois, jotta saan sähköviat korjattua. Kokeilin samalla kuinka paljon joustaa kun puristaa etuiskareita yhteen. Meneehän tuo aika helposti parikin senttiä ja kun kansikaan ei ole kovinkaan jäykkä niin ajattelin kokeilla tuohon jonkinmoista tankoa väliin. Lyhyet kammet käytössä niin varmaan onnistuu... Aerokansi voisi kanssa auttaa tuohon. Käsittääkseni ainakin sivutuuleen tuosta olisi apua...
jooseha kirjoitti:Jotenkin tekisi mieli siltikin epäillä pyöräkulmia. Hyvä rullaavuus on mahdollisesti oire olemattomasta aurauksesta
Elastomeereja ei vielä ole vaan siellä on ne lyhyet jäykät jouset ja pitkät jouset korvasin muoviholkilla, elastomeerin varmaan laitan, on sopiva kompromissi. Jos ei olisi lukittavaa aukon kantta niin aerokannen voisin haluta, samoin varmaan sen tangon virittäisin.
Auraus oli säädetty aika lähelle nollaa eli sitä oli ihan vähän kun paino on päällä, toki näihin aina iskarin paineet/tavaran määräkin saattaa vaikuttaa. Kävin aamulla vanhempien luona kylässä ja samalla värkkäilin pyörän kanssa, laitoin 28mm duranot alle mutta niillä ero ei ollut kovin dramaattinen, nopeutta sain pieneen mäkeen rullattavaksi 40-45 km/h mutta epätasaisuuksia oli taas lisähaasteeksi.
Laitoin kierroksen verran aurausta lisää ja silläkään ei juuri muutosta tullut. Sitten yritin muuttaa camper-kulmaa eli negatiivista lisää, säädin niveliä kierroksen ulommaksi ja se oli siinä. Meni taas melkein kuin raiteilla. Kotiin mennessä piti vielä hurauttaa kotimäki alas jotain 65 km/h huipuilla, että näkee isommissa vauhdeissa millainen on ajaa ja yhden laskun perusteella toimii kuten viime kesänä.
Paluupuolen ketjusuojaputki pitää laittaa pitemmäksi ja sitten pyörä alkaa olemaan taas reissukunnossa. Renkaat jää 28 milliseksi kun leveillä ketteryys kärsii eli kääntösäde on liian iso.
Jospa tällä Jyväskylään pääsisi ensi viikonloppuna...
Nojasyklismiä vuodesta 2010
"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.
Re: Käyttökokemuksia Mango Sport Yellow Editionista
Mullakin nyt taas Mango ajokunnossa. Noin 150km ajoa alla. Sain takavalot kuntoon ledit vaihtamalla. Lyhyemmät kammet (140mm) on aivan mahtavat! Elastomeerit etuiskareissa toimii erinomaisesti! Aluksi oli totuttelemista kun ohjaus muuttui niin herkäksi. Olin niin tottunut vanhoihin pehmeisiin "ensin niijaa-sitten kääntyy" iskareihin. Samalla iskarit luonnollisesti muuttuivat jäykemmiksi mutta se ongelma hoitui kuin vaihdoin Shreddat 44mm eteen. Loistava pehmeys, pito ja keveys noissa renkaissa muuten. Mun lempparit tästä lähin elleivät kulu liian nopeasti. Takana pidän Marathon plussaa (30mm) turvallisuussyistä (paksumpireunaisena ei aiheuta kontrollin menetystä jos kumi puhkeaa).
Uhrasin molemmat etulamppuni jotta sain rakennettua ilmanoton. Nyt kelpaa ajella hoodi päällä joka säällä eikä happi lopu. Siitä seurauksena tutkin jo vaihtoehtoa että peittäisin jalka-aukotkin.
Myös näpertelyni lasikuitukorjausten kanssa onnistui mainiosti kiitos Jorin neuvojen.
Nyt vain kerään taas itseäni ajokuntoon (4kk ajamatta ) jotta jaksan Espoon Giron ja Pirkan pyöräilyn.
Mango tour 2013 (kolaroitu käyttökelvottomaksi 2016), Bakfiets laatikkopyörä 2011, Basso Reef kilpapyörä 2008
Re: Käyttökokemuksia Mango Sport Yellow Editionista
Jos kinnerin kannen jatkuva availu kyllästyttää http://wimschermer.blogspot.nl/2015/05/ ... uniek.html
- Liitteet
-
- P1010400.jpg (46.02 KiB) Katsottu 7154 kertaa
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
- Premnas
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 2668
- Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
- Paikkakunta: Kaarina
Re: Käyttökokemuksia Mango Sport Yellow Editionista
Vau, konepelti !
HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.
Re: Käyttökokemuksia Mango Sport Yellow Editionista
Pitäisi olla vakiovaruste kaikissa!
- terppa
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 3614
- Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
- Paikkakunta: Lahden perämetsä
Re: Käyttökokemuksia Mango Sport Yellow Editionista
PW kirjoitti:Jos kinnerin kannen jatkuva availu kyllästyttää
http://wimschermer.blogspot.nl/2015/05/ ... uniek.html
Mistä näitä saa ostaa? Pitäs tosiaan olla vakiona. Noh, vetäsen kohta gynekologin takin päälle ja lähden tutkimaan viimeistä vikaa, alakautta. Kampilaakeri rullaantui sisäänpäin siinä samalla hirtti rattaat kiinni.
On muutes sairaan hyvät rullausominaisuudet Mangossa, jos tyytys jopovauhtiin niin ei paljoa tartte polkea.
Nojasyklismiä vuodesta 2010
"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14158
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Käyttökokemuksia Mango Sport Yellow Editionista
terppa kirjoitti:PW kirjoitti:Jos kinnerin kannen jatkuva availu kyllästyttää
http://wimschermer.blogspot.nl/2015/05/ ... uniek.html
Mistä näitä saa ostaa?
Pitäs tosiaan olla vakiona. Noh, vetäsen kohta gynekologin takin päälle ja lähden tutkimaan viimeistä vikaa, alakautta. Kampilaakeri rullaantui sisäänpäin siinä samalla hirtti rattaat kiinni.
On muutes sairaan hyvät rullausominaisuudet Mangossa, jos tyytys jopovauhtiin niin ei paljoa tartte polkea.
Kamera mukaan.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Re: Käyttökokemuksia Mango Sport Yellow Editionista
Tuossa terpalle jo päivällä soittelin, kun epäilin että meikäläisen triplarataskampiviritys on pettänyt. Ilmeisesti ei ollut.
Kuvia ja kommentteja odotellen...
- terppa
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 3614
- Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
- Paikkakunta: Lahden perämetsä
Re: Käyttökokemuksia Mango Sport Yellow Editionista
tm kirjoitti:Tuossa terpalle jo päivällä soittelin, kun epäilin että meikäläisen triplarataskampiviritys on pettänyt. Ilmeisesti ei ollut.
Kuvia ja kommentteja odotellen...
Joo, ei Ab Tepon kampi Oy petä ne on nää mun omat touhut, pitäshän se jo tietää
Vähän kuveja ja taustaa.
Kampilaakeri rullautu pesässään ja kammet nappasi kiristäjän kehään kiinni, polkeminen kävi "vähän" nahkeaksi, onneksi kotiin oli alle 30 km ja Mango on hyvä rullaamaan
Toinen ongelma oli kammen ulosvetäjän puute ja tähän kampityyppiin soveltuvan adapterin puute, kotona käytin pultinkantaa joka nyt sitten yritti mennä "putkesta" läpi. tein lisää Jakke&Sepi virityksiä niin sain kammet irti, Jakke&Sepi viritys on vielä siellä putkessa toivottavasti on hyvät kierteet
Laakeri oli pesässään väärinpäin. Sille on historia sellainen kun sain vehkeen läjään niin ensimmäisen 10 km oli oikein päin mutta polkiessa laakeri löystyi ja rupesi klappaamaan. Käänsin vermeet toisinpäin kun ajattelin, että olin aluksi kasannut sen väärinpäin. Eli nyt ei yksinkertainen ymmärrä, jos kasaan sen oikein niin kierre on niin päin, että laakeri löystyy polkemisen suuntaan. Jos kasaan väärinpäin niin tätä ongelmaa ei ole mutta mikä ihme sen sitten tällä kertaa löyhytti?
Mietin, että jäikö se löysälle mutta ei, muistin sopukoista löytyy pelkotila, että noi heppoiset hammastukset laakerista pettää väännellessä
Nojasyklismiä vuodesta 2010
"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.
Re: Käyttökokemuksia Mango Sport Yellow Editionista
Otetaas toisenlainen lähestymissuunta asiaan. Eli keskiöpatruuna on jotakuinkin tällainen:
Keskiöpatruunan oikeanpuolen (rattaanpuolen, kuvassa kirjain R) kierre on kiinteästi keskiöpatruunassa. Vasemmanpuoleinen (L) on irtoholkki.
Keskiöpatruuna kierretään kiinni pyörän runkoon pyörittämällä sitä VASTAKKAISEEN kiertosuuntaan kuin keskiöakseli normaalisti polkiessa pyörii. Voi kuulostaa hullulta, mutta niin se vain menee. Ainakin tämän nykyisin käytössä olevan brittikierteen BC1.37x24 kanssa, aiemmin noita kierteiden kätisyyksiä on ollut toisinpäinkin.
Eli sulla on ollut tuo laakeripesä ("keskiöputki", Mangossa irto-osa johon keskiöpatruuna kierretään) väärinpäin. Tällöin keskiön kierre alkaa poljettaessa löystyä ja käy kuten kuvasit: jos keskiöpatruunan kiinteän kierteen pää (R) on vasemmalla puolella (ei-rattaan puolella), niin se auki kiertyessään kuljettaa koko keskiöpakettia (kammet ja rattaat mukaan luettuna) vasemmalle, jolloin rattaat ottaa ennen pitkää runkoon kiinni.
Törmäsin taannoin samaan asiaan, kun maastosinkulassa (pystärissä siis) oli epäkeskokeskiö, jonka pystyi vahingossa laittamaan runkoon kummin päin vain. Kerran oli huollon yhteydessä mennyt väärinpäin ja niin alkoi keskiö heti kiertyä innokkaasti auki .
- terppa
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 3614
- Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
- Paikkakunta: Lahden perämetsä
Re: Käyttökokemuksia Mango Sport Yellow Editionista
tm kirjoitti:Keskiöpatruuna kierretään kiinni pyörän runkoon pyörittämällä sitä VASTAKKAISEEN kiertosuuntaan kuin keskiöakseli normaalisti polkiessa pyörii. Voi kuulostaa hullulta, mutta niin se vain menee. Ainakin tämän nykyisin käytössä olevan brittikierteen BC1.37x24 kanssa, aiemmin noita kierteiden kätisyyksiä on ollut toisinpäinkin.
Eli siis mulla on ekalla kerralla joku muu ongelma/jäänyt löysälle kun se löystyi 10 km ajon jälkeen pitää kasata se noin ja koittaa vielä. Ei huvittaisi siirtyä pitkiin (155 mm) kampiin
niin selviytymispakkaukseen saa pyhänä porukoilla käydessä viilata sopivan adapterin, näemmä huimat 2,9€ maksaisi kaupan versio
http://www.bike-discount.de/en/praesenz ... is+adapter
Kiitokset taas neuvoista!
Nojasyklismiä vuodesta 2010
"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.
Re: Käyttökokemuksia Mango Sport Yellow Editionista
terppa kirjoitti:...näemmä huimat 2,9€ maksaisi kaupan versio
![]()
![]()
http://www.bike-discount.de/en/praesenz ... is+adapter
Ai katos tuollaisia saa ihan kaupastakin, niinpä tietysti...
- terppa
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 3614
- Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
- Paikkakunta: Lahden perämetsä
Re: Käyttökokemuksia Mango Sport Yellow Editionista
Tänään kävin 100 km lenkin ajamassa ja toimi mikä oli iso helpotus. Vähän joutui sakkolenkkiä ajamaan,että sai satasen täyteen, toinen tälle vuodelle, edellinen oli Pioneerilla nappulanastarenkain. Tarkoitus oli kyllä käydä Hartolassa eli n. 130 km lenkki mutta lähtö oli vähän myöhään ja ei kulkenut. Oli alkuun kova vastainen tai sivutuuli mutta takaisin tullessa tyyntyi, silti keskarit tipahti... Paska kunto tai jotain...
Mango rullaa kivasti mutta takaketju rallattaa mun mielestä liikaa ja sitä kait pitää vähän tutkia vielä. Sitä mietin, että miten paljon tulee vastusta lisää jos ketju on liian kireällä? kun se saattaa olla. taaksepäin polkiessa joku rohisee kovasti.
Ettei elämä olisi liian helppoa niin kävin lähtiessä kaupassa, että saa ajopainot yli 40 kg:n mutta silti reissun 25 km/h keskari on aika masentava vaikka kuinka laskisi 7% lämpötilalle ja pari prosenttia tuulilasin puuttumiselle. ja oli se asfalttikin "karhea". no kai se siitä, eilen oli reissukamat päällä 28 km/h myötätuuleen ennen kuin tuli stoppi.
Joku pieni narina kuuluu välillä takaa kun polkee, en ole onnistunut sitä paikallistamaan. Pitäisköhän hommata mp3 soitin
Dynamon kanssa on vähän mystiikkaa, voiko se paikallaan purkaa akkua? joskus kokeilin "kuollutta" akkua sillä ladata ja se otti virtansa sisään ja rupesi sytyttelemään valoja jne. mutta kun eilen vaihdoin sen dynamolla ladatun paikalleen niin mitään ei syttynytkään. No tänään latasin taas ja 70 km kohdalla koitin ja taas kaikki valot iloisesti loisti. Jos jaksan niin huomenna teen pari lovea dynamon kiinnikkeisiin, että sen saa näppärästi laskettua pois pyörimästä
Nojasyklismiä vuodesta 2010
"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.
- terppa
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 3614
- Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
- Paikkakunta: Lahden perämetsä
Re: Käyttökokemuksia Mango Sport Yellow Editionista
VeloWagon kirjoitti:Lyhyemmät kammet (140mm) on aivan mahtavat!
Mä tykkään kans näistä, helppo pyörittää, tosin kierroksia pitää vielä saada lisää koneeseen. tai vikalla yrityksellä sain 53 km/h 39 ja 11 rattailla, sitä en tiedä mikä on kadenssi kun väliakseli sotkee omat laskelmat. kuiteskin 52 piikkisellä tolla pyörityksellä sais 70 km/h rikki... jos olis tehoja
Ovaalista rattaasta en ole lyhyillä kammilla huomannut mitään etua.
Nojasyklismiä vuodesta 2010
"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.