Sähköapu

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Jari!
Viestit: 18
Liittynyt: 24 Loka 2008, 21:58

Sähköapu

Viesti Kirjoittaja Jari! »

Siirretäänpä tämä sivuhaara pois toisesta topikista.

Puskiko laisinkan? Ampeerin virralla täystehoisella 1,2Ah:n akulla purkuaika saattaisi olla jotain 40 min, jolloin ollaan jo huomattavasti alle nimellisjännitteen. Heikkouden vaikutelmaa saattaa lisätä sekin, että jännitteen aleneminen vaikuttaa ratkaisevasti valotehon heikkenemiseen.

En mitannut virtaa, mutta jännite tippui heti alle kymmenen voltin, mikä ei ole riittävästi tuolle 750 mA vetävälle valaisimelle, eikä tulevalle moottorinohjaimellekaan. Tämä ei ole mitenkään linjassa akun mukana tulevan speksin kanssa, joten ehkä jotain oli pielessä.

Mutta josko lähdetään haarukoimaan vaikka Bilteman/Ohlsonin/Motonetin tarjonnasta sopivaa ajoakkua tuolle triken apumoottorille, niin minkälaisista arvoista/mistä tuotteesta lähtisitte liikkeelle? Ajattelin ainakin nyt aluksi jättää NiCd- ja muut kehittyneemmät akkutekniikat sivuun.

Moottori on 500 watin planeettavaihteistollinen ketjusta vetävä sisäänrakennetulla ohjaimella oleva malli. Ohjaimen akkuvalvonta haluaa 24 volttia toimiakseen "vihreällä", 22 volttia "keltaisella" ja 20 "punaisella". Alle 20 voltin toiminta katkaistaan. Myös yläraja saattoi olla, mutta en nyt muista osuiko se 26 volttiin vai ylemmäksi.

Minulla ei ole vielä hyvää käsitystä vaadittavista virroista ja kapasiteeteista, mutta muiden saamien tulosten perusteella oletan, että moottorista ei tarvitse normaalissa ajotilanteessa ottaa lähellekään maksimitehoja. Heitän hatusta, että alle 10 A ja alle 10 Ah voisi olla lähtökohta. Ja siis kaksi nimellisesti 12 volttista akkua sarjaan.

Olisiko esim. pari 7 Ah:n hyytelöakkua toimiva lähtökohta? Vai mieluummin jotain muuta lyijytekniikka, jos noiden virrananto ei riitä? Paino ei nyt ihan kriittinen asia ole, mutta merkityksensä silläkin on, koska pyörää pitää kuljetella pystyasennossa ahtaiden ovien läpi. Lähtötilanne on noin 18 kg.

Joutilas
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 241
Liittynyt: 02 Maalis 2009, 20:07

Re: Sähköapu

Viesti Kirjoittaja Joutilas »

Jari! kirjoitti:

En mitannut virtaa, mutta jännite tippui heti alle kymmenen voltin, mikä ei ole riittävästi tuolle 750 mA vetävälle valaisimelle, eikä tulevalle moottorinohjaimellekaan. Tämä ei ole mitenkään linjassa akun mukana tulevan speksin kanssa, joten ehkä jotain oli pielessä.

OT taitaa olla tämäkin, mutta tuosta mainitsemastasi akusta:

Tippui heti alle kymmenen voltin, siis 12V akku? Moottoriohjaimesi kaipaa 24V, joten kyseessä on erillinen "valaisinakkutapaus"?

Monille nämä ovat tuttuja juttuja, mutta niille joille ei niinkään, niin kerrotaan.

Akun lajia paremmin tuntematta, mutta Jorin esittämää 4,5Ah akun datalehteä vapaasti soveltaen voisi olettaa, että mainituilla Ah:lla ja kuormitusvirroilla olisi vireessä olevan akun napajännite parinkymmenen minuutin kuluttuakin vielä noin 12V.

Jotain on siis vialla.

Akku ei ehkä ollut täydessä latauksessa? Navoista mitatun kuormittamattoman jännitteen pitäisi olla lähes 13V.
Ylläpitovaraamaton lyijyakku purkautuu hiljalleen itsestäänkin ja paukkupakkanen saattaa viedä loput.

Valaisimen virtapiirissä saattaisi olla jännitehäviötä tuottavia heikkoja kontakteja, jotka laskisivat "polttimon" saamaa jännitettä, mutta eivät toisaalta romahduttaisi akun napajännitettä. Laskiko jännite akun "kengissä" vaiko vain polttimolla? Akun omissakin liittimissä voi olla hapettumaa, josta syystä V-mittarin mittapuikko kannattaa tuikata suoraan akun napaan, eikä vain siinä kiinni olevaan lähtevän virtajohdon liittimeen.

Kytkennöissä saattaa tietysti olla myös osittaista oikosulkua tai huomaamatta jäänyttä kuormitusta, jotka osaltaan rasittavat akkua. Oikosulku saattaisi paljastua asennusta tehtäessä kipinöintinä tai savuna, mutta jos piirissä on erillinen on/off - kytkin, savu saattaisi olla ainoa indikaattori.

Sitten tietysti itse akkukin voi olla vialla. Uudessa akussa ehkä harvinaisempaa, mutta vanhemmassa yksi kenno saattaa hyvinkin olla täysin hengetön. Tuo paljastuu helposti kuormittamattoman akun napajännitteen mittauksella. Lähtevät johdot auki ja pelkkä mittari kiinni akun napoihin. Jos akku on asiallisesti ladattu, mutta jännite on 11V:n korvilla, niin tapaus on jokseenkin selvä kennovika.

Oikein kierossa akkuviassa akun sisäinen vastus olisi syystä tai toisesta voinut kasvaa. Tällöin kuormittamaton napajännite voisi olla lähes normaali, mutta pienikin kuormitus pudottaisi sitä merkittävästi. Tätä on helppo jäljittää lisäämällä akulle pientä kuormaa, polttimoita, vastuksia tai muuta sopivaa. Odotettavissa olevaa suurempi jännitteenpudotus paljastaa akun kelvottomaksi.
Oikeastaan edellä esitetty on tutumpi erilaisten laitteiden paristoista. Suuriohmisella jännitemittarilla pariston napajännite saattaa hämäävästi vielä luvata jotain, mutta kun sitä kuormitetaan oikealla laitteella, niin jännite katoaa pariston omiin sisäisiin häviöihin.

Ehkä näitä voisi soveltaa myös apumoottoriakkujen ongelmissa? :)

Jari!
Viestit: 18
Liittynyt: 24 Loka 2008, 21:58

Re: Sähköapu

Viesti Kirjoittaja Jari! »

Tippui heti alle kymmenen voltin, siis 12V akku? Moottoriohjaimesi kaipaa 24V, joten kyseessä on erillinen "valaisinakkutapaus"?

Kyllä, nimellisesti 12 voltin akku tippui heti alle 10 voltin. Akku on samaa sarjaa Jorin speksin mukaisen akun kanssa, vain pienin 1.2 Ah:n versio Biltsun tarjoamista malleista.

Akku oli testatessa uusi ja lämpimissä tiloissa. En usko, että johdotuksessa yms. olisi noin isoja ongelmia. En myöskään usko, että olisin kokeillut akkua lataamatta, mutta onhan se aina mahdollista. Täytyy tutkia asiaa uudemman kerran.

Näitä samoja lyijyhyytelöakkuja olen alustavasti kaavaillut apumoottorikäyttöön, mutta virranantokyky käytännössä on arvoitus. Varsinkin tuon valaisinkokeen jälkeen. Myöskin koska akuissa on suht pienet terminaalit, ja ne luokitellaan UPS-akuiksi. No, UPS-käytössäkin on erilaisia tehotarpeita.

Valaisin muuten toimii hyvin halpis-porakoneen 14.4 voltin NiCd-paketilla. Akkujen kapasiteettia en nyt juuri muista, mutta tuotteen hinnasta ja rakenteesta päätellen äärimmäinen suorituskyky ei ole ollut päällimmäinen kriteeri.

Jari!
Viestit: 18
Liittynyt: 24 Loka 2008, 21:58

Re: Sähköapu

Viesti Kirjoittaja Jari! »

Joo yksilövikaa oli tai sitten tyystin tyhjä akku. Toimiva 1.2 Ah:n pikkuakku tuuppaa ainakin nelisen ampeeria 11 volttiin. Maksimia sallitaan jopa 48 ampeeria viiden sekunnin ajan.

Noita kypsähtäneitä Bilteman lyijyhyytelöitä täällä töissä on näemmä melkoinen läjä. Ollaan kuulemma siirrytty Panasonicin tuotteiden käyttöön omien ja kauppiaan kokemuksien perusteella.

Siispä pari 7 Ah:n Panasonicia sykkeliin.

Nuo moottorinohjaimen jänniterajat tuntuvat nyt uusintamittauksella olevan hiukan eri kohdissa kuin mitä muistelin. Alarajalla katkaisu tulee 19 voltissa. Ylärajaa ei löytynyt.

Vastaa Viestiin