Löyty tollanen kuva
Ilmeisesti kourut siis ottaa taustalla näkyvään penkkiä tukevaan runkoputkeen ja näin rajottaa sivuttaisliikkeen. Vai..
Jorin ehdotusta muuttaa jousto progressiiviseksi sivuttaisvedolla en älyä. Tarkennusta?
Löyty tollanen kuva
Ilmeisesti kourut siis ottaa taustalla näkyvään penkkiä tukevaan runkoputkeen ja näin rajottaa sivuttaisliikkeen. Vai..
Jorin ehdotusta muuttaa jousto progressiiviseksi sivuttaisvedolla en älyä. Tarkennusta?
Miun pyörässä samanlainen kouru/putki nivel, sivusuuntasesti ei oo mitään stopparia. Kouru on sitastu tuolla samalla liinalla, putkeen kiinni. Edessä voi olla tarve estää sivuttaisliike.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Rautakauppa ehti kiinni. Menee rakentelun alottaminen muutenkin ensviikon lopulle.
Nyt keulan suunnitelma näyttää tollaselta. Nivel on runkoputken yläpinnalla ja polkimesta polkimeen levee. Se on niin lähellä ketjulinjaa mitä nyt suunnilleen saa. Harmaa ketjulinja pitäs olla pahin mahdollinen tapaus.
Puomi on 40mm.. en tiedä vielä olisko sittenkin helpompaa tehdä neliöpalkista.. ellei sit laittais koko keulasysteemiä klemmarisysteemillä irrotettavaks.
Etuhaarukka on 20mm putkea. Pikametri tais kirjottaa että käyttäs tota kokoo takahaarukassa, mut tartteeko etuhaarukkaan jämympää? Vois tehdä ketjupuolen ohkasemmasta (puristus) ja vasurin vaikka 30mm jos vääntöjäykkyys ei muuten riitä. Onks omatekosista etuhaarukoista kokemuksia?
Naruja en vielä tiedä miten laittaa...
PikaMBB:ssä takahaarukka on 10*20mm neliöputkea (millin vaipalla). Se on aivan liian löysää takahaarukkaankin. Mulla on työlistalla vaihtaa takahaarukan putket noin 25mm pyöröputkiin - semmosiahan noi normaalit etuhaarukatkin on yleensä. Vaippa on tietysti hieman paksumpaa (1.5mm) kun chromo putkissa.
HP Spirit, Hase Kettwiesel, Hase Pino, Rowing Bike Thys, Pika MBB (omavalmiste), Challenge Hurricane.
Huomenna pitäs tulla ruuspenkki niin pääsee tekeen oikeesti asoita. Mistään ei kyllä tuu yhtään mitään jos kappaleita ei saa tukevasti kiinni
Ostin 20x20 neliöputkee jigigs. Tällä kertaa olis kiva saada renkaat osottaan samaan suuntaan. Lisäks 25x0,9 vaatekaappiputkee etuhaarukkaan. Aattelin tehdä samasta putkesta puten sisään mahtuvat holkit tekemällä putkenpätkään railon ja änkeemällä sisään hitsattaviin kohtiin jos vaikka olis helpompi hitsata. Runkoon tarttee kait käydä ostaas 50x1mm putkee. Penkin taa vois laittaa kaks 20x35x1 soikeeta vaatekaappiputkee niin rengas mahtuu joustamaan väliin.
Aika husin näkönen toi nyt on.. penkin taka tulevat tuet ei oo piirretty.
Tuli muuten mieleen et mitenköhän tota pystyy ollenkaan ajaan kun etupään kääntöakseli on noin kaukana lanteista.. eihä polvet taivu sivusuunnassa
Kyllä tuolla pystyy ajamaan. Normaalit kääntökulmat on sen verran pieniä ettei emäputken sijainnilla ole suurta väliä kuin hyvin tiukkaan kääntäessä. Paikka näyttää tässä olevan aika lähellä Cruzbiken Silviota. Sillä tekee videon mukaan U-käännöksen polkien normaalilla kadulla.
Flevossa on samantyyppinen runko 40x40x1,5 neliöputkea.
joonas kirjoitti:Tuli muuten mieleen et mitenköhän tota pystyy ollenkaan ajaan kun etupään kääntöakseli on noin kaukana lanteista.. eihä polvet taivu sivusuunnassa
Joo ei taivu, mutta polvinivelen taittokulman suunnan voi säätää sopivaksi lonkkalkulmaa säätämällä, lonkassa kun on pallonivel ja siis enemmän vapausasteita.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Nonnii tuli leluja eri kaupoista mm. klemmareita. Toi perinteinen putkilemmari on aika järee ja aattelin vähän haravoida mahdollisuuksia. Tavallisen sellasen ruuvattavan letkuklemmarin päättelin olevan liian hintelä. Mutta kaks muuta sattu silmään. Toi jättikoko satulaklemmari on oikeen tuhti. Se varmaan riittäs yksinään kampikeskiön alle. Mutta toi pylpyräpanta on sekin aika tukeva.
Mahtaskohan kestää jos siihen hitsais, kuvan tapaan, keskiön poikittain ja laittas viä jotkut pienet lattaprotit reunoille tueks Vai tartteeko edes mitään sivutukia jos kiinteesti hitsattava bb hitsataan vaan suoraan alta 50mm putkeen ja kestää
joonas kirjoitti:Mahtaskohan kestää jos siihen hitsais, kuvan tapaan, keskiön poikittain ja laittas viä jotkut pienet lattaprotit reunoille tueks
Ei kestä. Ketjuvoima repii sen verran rajusti että jostakin antaa periksi. Pakoputkiklemmareitakin pitää olla kaksi, yksi kummallekkin puolen keskiötä.
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
Laita pätkä puoliputkea (half pipe ) kiinni ensin kampikeskiöön vaikka noilla apulapuilla ja sitten se kouru molemmin puolin tuolla kevyellä klemmarilla puomiin. Saat kourun puomiputkesta kun sahaat halki ja vasaroit vähän auki.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
jviirret kirjoitti:jostakin antaa periksi. Pakoputkiklemmareitakin pitää olla kaksi, yksi kummallekkin puolen keskiötä.
Mistäköhän jostain toi nyt sitten antas periksi? Onko tätä joku kokeillut? Onko jossain kuvaa millasta jälkeä yhden klemmarin käytöstä on tullu?
jori kirjoitti:Laita pätkä puoliputkea (half pipe
) kiinni ensin kampikeskiöön vaikka noilla apulapuilla ja sitten se kouru molemmin puolin tuolla kevyellä klemmarilla puomiin. Saat kourun puomiputkesta kun sahaat halki ja vasaroit vähän auki.
Jotain tollasta ajattelin aluks, mutta mietin, että jos klemmari itessään ei pyörähdä putken ympäri, ts. puristusvoima ja vetolujuus riittää, niin sillonhan yks klemmari pitäs riittää ja ainoastaan ratkasta se millasella tuella keskiön saa (tarpeeksi / lähes yhtä) tukevasti kiinni klemmariin kuin sen saisi hitsaamalla se suoraan runkoputken päälle.
Toisaalta taas jos laittaa puoliputkella ja lemmareilla ja sitte kun on säädöissään niin hitsaa puoliputken kiinni ja ottaa klemsut kokonaan pois niin saa vieläkin keveemmän
Toisaalta taas säädettävä ja modulaarinen ratkasu on hieno ja joustava ja uudelleenkäytettävä jne..
..mutta eipä pyörää sitte tuu säädeltyä kun sen on kerran on saanu kohdalleen. Ellei sitte innostu kokeileen erimittasia kampia
Jos tekis sitte kompromissin ja hitsais toiselta puolelta ja laittas toiselle puolelle klemmarin
joonas kirjoitti:jviirret kirjoitti:jostakin antaa periksi. Pakoputkiklemmareitakin pitää olla kaksi, yksi kummallekkin puolen keskiötä.
Mistäköhän jostain toi nyt sitten antas periksi? Onko tätä joku kokeillut? Onko jossain kuvaa millasta jälkeä yhden klemmarin käytöstä on tullu?
Ei oo kokeillut, mutta pelti on niin ohutta ja klemmari lyhyt ettei se kestä vääntymättä.
Kannattaa toki kokeilla niin saadaan niitä kuvia
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
joonas kirjoitti:Toisaalta taas jos laittaa puoliputkella ja lemmareilla ja sitte kun on säädöissään niin hitsaa puoliputken kiinni ja ottaa klemsut kokonaan pois niin saa vieläkin keveemmän
Kopioi mitta vanhasta pyörästä niin ei tarvi säätöä lainkaan Tuossa etupään rakenteessa ei järkevä säätö voi kuitenkaan olla iso. Tiellä on haarukka, naru ja saalinki. Paluuketjun pitää mahtua ja.
Jorin ehdotus saattaa toimia yhdelläkin klemmarilla. Puoliputki ottaa vastaan polkemisvoiman. Klemmarille jää ketjuvoima. Jollei riitä on toinen helppo lisätä tai hitsata kiinteäksi.
Löyty ilmeisesti IKEA merkkisen sängyn päädyt noin 45mm putkella. Eipä tartte runkomateriaalia käydä ostamassa kai.
Onko muuten tiedossa jotain apuohjelmia putkien leikkaamiseen sopiviks. Löysin tollasen ohjelman jolla voi tulostaa paperille leikkausviivan. Paperin voi sitte kiertää putken ympärille ja merkata siitä reunaa pitkin.
http://www.metalgeek.com/static/cope.pcgi
En kuitenkaan löytäny samanlaista päittäin liittyviä putkia varten Olis kovasti helpompaa röhmytä kerralla viivaan asti ympäri putken sen sijaan et sovittelee jatkuvasti.
Kas tollanen löyty. Tulostukseen pääsee hämäävästi uudelta sivulta alhaalta, mutta kuiteski.