Hienoa, koitan järjestää niin, että sh8 ja sh 10 ovat verstaallani, jos ei päästä kirjastolle sisään maanantaina.
Mikä on sinun puhelinnumerosi, Pastori?
Sakari (050 36 96 123)
Hienoa, koitan järjestää niin, että sh8 ja sh 10 ovat verstaallani, jos ei päästä kirjastolle sisään maanantaina.
Mikä on sinun puhelinnumerosi, Pastori?
Sakari (050 36 96 123)
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26
jori kirjoitti:irakas kirjoitti:Mitetekähän tuohon sopisi moottori MY 68 / 24V / 120 W / 2750 RPM / 7,5 A-8 A ? Olisi ainakin kovasti edullinen ja pärjäisi enempi vakio-osilla. Täytyisikö laittaa moottorin akselin ja ketjun hammasrattaan välille välitysrattaistoa vai pärjäisikö ketjun hammasrattaiden kokojen avulla sopivasta välityksestä? Kuinkahan pitkälle riittää moottorissa vääntöä pienemmillä kierroksilla
120W/288rad/s = 0,42Nm (288rad/s = 2750rpm/60s/min x 2 x pii)
moottori antaa siis 8 A virralla 0,42Nm väännön. Suuremmalla virralla antaa suuremman väännön, mutta käämien kuumeneminen rajoittaa nimellisvirtaa suurempien virtojen käyttöä vain hetkellisiin tarpeisiin.
406mm +rengas 2x47 mm = 500 mm takapyörälle laskettuna 0,42Nm/0,25m = 1,7N työntövoima.
Jotta saisit tuosta nimellisestä 120W tehosta hyötyä, täytyisi sinun välittää moottorin pyörimisnopeus takapyörälle summittain välityssuhteella 1:20. Tällöin työntövoimaa olisi reilut 30 N, joka vastaisi sinun tapauksessasi noin 3% mäen kevennystä. Nimellinen nopeus olisi tällöin noin 13 km/h. Pienempi välityssuhde veisi tasaisella kovemmin, mutta jyrkässä ylämäessä, kun nopeus putoaa pitkäksi aikaa alle tuon 13 km/h, virrat nousevat yli nimellisen 8A ja on vaara moottorin palamisesta.
Vääntö on riippuvainen oikeastaan vain moottorin läpi menevästä virrasta, joten hitaammalla nopeudella ajettaessa täytyy syötettävää jännitettä alentaa, jotta virtarajaa ei ylitetä ja moottorin käämi pala. Toisaalta esim. 12 Voltilla em. moottori antaa vain 60 W tehon tuolla 8 Ampeerin virralla, joten välityksiä tarvitaan reilusti.
1:20 välitys on aika vaikea saavuttaa yhdellä ratasparilla muuten, kuin hyvin pienellä ketjulla. Oletetaan, että saat mahtumaan takapyörän kylkeen n. 400 mm rattaan. 1:20 välitussuhdetta vastaten tarvitset siis 20 mm rattaan moottorin päähän. Tällainen ketjupyöräpari olisi mahdollinen 6mm lenkkivälillä varustetulla ketjulla. Pienessä rattaassa olisi siis 10 (20mm*pii=62mm/6mm) hammasta ja suuressa noin 10 x 20 = 200 hammasta. Kuuden millin teollisuusketjua saa kyllä kaupasta ja pienemmän rattaankin varmasti, mutta 200-piikkisen joutunet teettämään jossain laserpajalla. Ketjuvoimat pienenevät välityssuhteen suuretessa, joten 6mm ketju kestää kyllä hyvin, vaikka onkin pienen näköistä.Jori
Jori kirjoitti: "Vääntö on riippuvainen oikeastaan vain moottorin läpi menevästä virrasta, joten hitaammalla nopeudella ajettaessa täytyy syötettävää jännitettä alentaa, jotta virtarajaa ei ylitetä ja moottorin käämi pala. Toisaalta esim. 12 Voltilla em. moottori antaa vain 60 W tehon tuolla 8 Ampeerin virralla, joten välityksiä tarvitaan reilusti."
Tuossa ajatus on pahemman kerran hukassa. Virta tosiaa kuumentaa käämejä mutta siihen ei auta jännitteen alentaminen vaan nosto, akkuja pitää kytkeä silloin sarjaan. Jännitettä pitää nostaa tehoa lisää tarvittaessa. Ja jännitettä lasketaan vaudin kasvaessa eli tehon tarpeen pienetessä. Teho on jännite kertaa virta.
Sähkömoottoreissa lisääntyy induktiivinen vastus sitä mukaa kuin mitä vikkelämmin moottori käy ja induktiivinen vastus pienenee koneen pyrimisen vähetessä kunnes jo koneen pysähtyessä vain johtimien ohmiset vastukset vaikuttavat ja ovat oikeastaan suorassa oikosulussa.
Moottorin kriittisiä arvoja on yli 80 asteen lämpötila johon joudutaan korkorkealla virralla joka voi johtua kuormituksesta mutta myös pienien jodinpoikkipintojen aiheuttamasta jänitteen alenemasta. Johtimet pitää mitoittaa vähintään 4A / johdin poikkipita neliö millimetriä kohtaan.
Moottorit jännitteen kesto on yleensä suuri. Moottori ei helposti tuhoudu suureen jännitteeseen ellei pyörimisnopeuksia päästetä ryöstäytymään. Eristyksien läpilyöntijännitteet oat yleensä useita satoja voltteja.
Jännitteen korkeuteen tuleekin esteeksi jännitteen aiheuttama vaara ihmiselle, 24V on suoja jännite, sitä eisaa ylittää avoimissa vain käyttöeristetyissä laitteissa mutta jos kosketuseristykset ovat asetukset täyttäviä jännitteitä voi nostaa tarpeen mukaan.
Tuollaisten autoon tehtyjen laitteiden nimellisjännite on vain 12V. Oikeammin ne ovat 14,6 V, eli generaattorin jännitteellä toimivia.
Tuollaiselle laitteelle voisi olla 3 kpl 6V akkua sarjaan kytkettynä lähes sama kuin mihin se on alunperin mitoitettu.
Ystävällisesti
Teuvo
Turku
Teuvo kirjoitti:Jori kirjoitti: "Vääntö on riippuvainen oikeastaan vain moottorin läpi menevästä virrasta, joten hitaammalla nopeudella ajettaessa täytyy syötettävää jännitettä alentaa, jotta virtarajaa ei ylitetä ja moottorin käämi pala. Toisaalta esim. 12 Voltilla em. moottori antaa vain 60 W tehon tuolla 8 Ampeerin virralla, joten välityksiä tarvitaan reilusti."
Tuossa ajatus on pahemman kerran hukassa. Virta tosiaa kuumentaa käämejä mutta siihen ei auta jännitteen alentaminen vaan nosto, akkuja pitää kytkeä silloin sarjaan. Jännitettä pitää nostaa tehoa lisää tarvittaessa. Ja jännitettä lasketaan vaudin kasvaessa eli tehon tarpeen pienetessä. Teho on jännite kertaa virta.
Niin tuota, öh! Jos tuo teho tosiaan on jännite kertaa virta ja virta vielä kasvaa jännitteen mukana, niin lämpötehohan kasvaa silloin jännitteen toisessa potenssissa. Teho on siis jännite toiseen kertaa vastus. Moottoreille tämä pätee silloin kun vauhti kiihtyy hitaasti. Vasta kun vauhti kasvaa, lähtee virta pienenemään.
Esittämäsi ajatuskulku korkeamman jännitteen tuottamasta alhaisemmasta kuormitusvirrasta on kotoisin sähkömoottoreista, jotka liikuttavat pääasiallisesti kitka-tyyppistä vastusta omaavaa laitetta ilman suurta hitausmomenttia. Kynnyskitkan ylityttyä nopeus pääsee nopeasti nousemaan, jolloin virta pienenee. Ajoneuvon vastukset eivät ole tällaisia suuren kiihdytettävän massan takia. Kiihdytys vie aikaa useita sekunteja, jopa kymmeniä, jona aikana ylivirrasta kertyvä lämpö ei ehdi pois käämeistä, vaan varastoituu käämilankaan. Jos kiihdytysenergia on moottorin käämilangan määrään nähden suuri (pieni moottori) on varottava käyttämästä nimellisvirtaa suurempia virtoja kiihdytyksessä. Mutta eihän tämä mikään ongelma ole. Kiihdytyshän tehdään jaloilla.
Jori
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
irakas kirjoitti:Täältä löysin lisää: http://tncscooters.com/partsdb.php?clas ... or%20Parts
Sakari
Sivuhavaintona:
Tarjottujen moottorien tehot näyttävät alkavan 250W, mikä täkäläiseen polkupyörään on myös maksimiteho.
Tuolloin moottori saa vetää vain poljettaessa ja sen on kytkeydyttävä toiminnasta viimeistään 25km/h nopeudessa.
Mitenkä mahtaa olla, pitääkö samojen kontrollien toimia myös pienempitehoisilla moottoreilla?
Joutilas kirjoitti:irakas kirjoitti:Täältä löysin lisää: http://tncscooters.com/partsdb.php?clas ... or%20Parts
SakariSivuhavaintona:
Tarjottujen moottorien tehot näyttävät alkavan 250W, mikä täkäläiseen polkupyörään on myös maksimiteho.
Onko se tieliikennelaissa määrätty, että maksimiteho saa olla enintään 250 W?
Tuolloin moottori saa vetää vain poljettaessa ja sen on kytkeydyttävä toiminnasta viimeistään 25km/h nopeudessa.
Mitenkä mahtaa olla, pitääkö samojen kontrollien toimia myös pienempitehoisilla moottoreilla?
Sen minäkin haluaisin tietää.
Jorille ja Pastorille tiedoksi, että olen hakenut sh8:n ja sh10:n pois kansalaisopistolta pääsiäisen ajaksi, ja ovat siis nähtävillä verstaallani Vaajakoskentie 123:ssa. Voitte maanantaina, mikäli ei yhteen käy, tulla käymään vaikka erikseen mihin aikaan tahansa, kunhan soitatte paria tuntia ennen tuloa.
Sakari
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26
Onko se tieliikennelaissa määrätty, että maksimiteho saa olla enintään 250 W?
Poiminta AKE:n sivuilta:
Polkupyörällä tarkoitetaan yhden tai useamman henkilön tai tavaran kuljettamiseen valmistettua, vähintään kaksipyöräistä, polkimin tai käsikammin varustettua moottoritonta ajoneuvoa. Polkupyöräksi katsotaan myös sellainen enintään 250 W:n tehoisella sähkömoottorilla varustettu ajoneuvo, jonka moottori toimii vain poljettaessa ja kytkeytyy toiminnasta viimeistään nopeuden saavuttaessa 25 kilometriä tunnissa.
http://www.ake.fi/AKE/Katsastus_ja_ajon ... %C3%A4.htm
Tehokkaammat moottorit nostavat kulkulaitteen pienitehoiseksi mopoksi tai mopoksi.
Yllättävän edullisia napamoottoreita Elfietsillä, mikäli oikein tulkitsin niin alkaen 87 eurosta:
http://translate.google.com/translate?s ... ge%3dELZub
Jarcco kirjoitti:Yllättävän edullisia napamoottoreita Elfietsillä, mikäli oikein tulkitsin niin alkaen 87 eurosta:
http://translate.google.com/translate?s ... ge%3dELZub
Hienoa. Peittoaa jo Akku-Biken tuotteetkin http://www.akku-bike.de/Produkte1.html
sh9 on nyt tällaisessa vaiheessa:
Istuin on lainattu sh8:sta Vetopuoli ei ole vielä kunnossa, mutta muutama loiva alamäkiajo oli muuten aika lupaava, mutta sen verran korkealta tuntui, että taidan istuimen korkeutta (n. 50 cm) mataloittaa ja tehdä taittopyörän vetopuolelle.
Istuinta ja keskiötä ehkä siirrän jonkin verran eteen päin
Moottori on vain mallin vuoksi mustekalalla kiinni.
Sakari
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26
irakas kirjoitti:Vetopuoli ei ole vielä kunnossa, mutta muutama loiva alamäkiajo oli muuten aika lupaava, mutta sen verran korkealta tuntui, että taidan istuimen korkeutta (n. 50 cm) mataloittaa ja tehdä taittopyörän vetopuolelle.
Vai olisiko viisaampi laskea väliakselia alemmas, ei tarvis ylimääräisiä rullia viritellä.
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
jviirret kirjoitti:irakas kirjoitti:Vetopuoli ei ole vielä kunnossa, mutta muutama loiva alamäkiajo oli muuten aika lupaava, mutta sen verran korkealta tuntui, että taidan istuimen korkeutta (n. 50 cm) mataloittaa ja tehdä taittopyörän vetopuolelle.
Vai olisiko viisaampi laskea väliakselia alemmas, ei tarvis ylimääräisiä rullia viritellä.
Jukka
Ei voi juuri laskea, kun vaihtaja tulee liian lähelle maata. Onko taittopyörästä niin kovasti haittaa, jos ketju tekee vain hyvin loivan kulman sen vuoksi?
Kirjoittaja Jarcco » La Huhti 11, 2009 12:49
"Yllättävän edullisia napamoottoreita Elfietsillä, mikäli oikein tulkitsin niin alkaen 87 eurosta:
http://translate.google.com/translate?s ... ge%3dELZub "
Oli kiinni 22" kiekossa. Saisikohan niitä valmiiksi kiinnitettynä 20" kiekkoon vai pitääkö pinnoituttaa?
Sakari
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26
irakas kirjoitti:Ei voi juuri laskea, kun vaihtaja tulee liian lähelle maata. Onko taittopyörästä niin kovasti haittaa, jos ketju tekee vain hyvin loivan kulman sen vuoksi?
Unohdin kokonaan tuon vaihtajan. Lightfoot ratkaissut tuon alas tulevan vaihtajan tuomalla väliakselia eteenpäin:
Tuossa penkki mahtuisi paljon alemmas
Ei kai yks rulla sinne tai tänne kokonaisuutta juuri muuta, itellä vaan joku pakkomielle pyrkiä pitämään asiat mahdollisimman yksinkertaisena
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
Joutilas kirjoitti:Tarjottujen moottorien tehot näyttävät alkavan 250W, mikä täkäläiseen polkupyörään on myös maksimiteho.
Tuolloin moottori saa vetää vain poljettaessa ja sen on kytkeydyttävä toiminnasta viimeistään 25km/h nopeudessa.
Mitenkä mahtaa olla, pitääkö samojen kontrollien toimia myös pienempitehoisilla moottoreilla?
Täkäläisen lainsaadännön mukaan kaikki nuo pitää täyttyä. Ellei joku täyty, kyseessä on
'pienitehoinen mopo' joka vaatii tyyppikatsastuksen. Vaikka moottori olisi 10W, kyseessä on mopo jolleivat
kaikki vaatimukset täyty.
Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python
"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"
tavasti kirjoitti:Täkäläisen lainsaadännön mukaan kaikki nuo pitää täyttyä. Ellei joku täyty, kyseessä on
'pienitehoinen mopo' joka vaatii tyyppikatsastuksen. Vaikka moottori olisi 10W, kyseessä on mopo jolleivat
kaikki vaatimukset täyty.
Noin tietysti tiukimman mahdollisen tulkinnan mukaan. Mietitäänpäs kuitenkin, mikä on ollut lain laatijan tarkoitus.
Ilmiselvänä tavoitteena on ollut tehdä laite, jonka nopeus ei moottorin takia nouse niin suureksi, että se aiheuttaa vaaraa normaalin polkupyörän jarruvarustuksella polkupyörille soveltuvilla väylillä. Tsaristinen katsastusmies voisi tietysti saivarrella tuosta 10 W moottoristakin, mutta lain hengen mukaista se ei olisi. Onneksi katsastusta ei vaadita.
Sähkömoottorin teho on ilmiö, jonka ilmoittaminen yksiselitteisesti yhdellä numerolla on mahdotonta, joten sellaisen kirjaaminen lakiin sisältää jo epämääräisyyden hyväksymisen lain tulkinnankin puolella. Samoin moottorin kytkeytyminen päälle vain polkemisen yhteydessä ja pois yli 25 km/h nopeudessa ovat nekin tulkinnan varaisia asioita. Onko esim. polkemista se, kun polkimet pyörivät, mutta eivät tuota tehoa tai polkimet liikkuvat, mutta eivät pyöri. Onko lain mukaan sallittua käyttää moottoria generaattorina yli 25 nopeuksissa. Lakihan sano:" ...jonka moottori toimii vain poljettaessa ja kytkeytyy toiminnasta viimeistään nopeuden saavuttaessa 25 kilometriä tunnissa". Moottorihan muuttuu omia aikojaan generaattoriksi ilman kytkennän muuttamista nopeuden noustessa ja ns. ankkurireaktion jänniteen ylittäessä syöttävän jännitteen. Tämä nopeus taas riippuu paitsi moottorista, myös akun varaustilasta. Onko moottori siis kytketty pois silloin kun se toimii alamäessä generaattorina. Vai pitäisikö suosia laitetta, joka rullaa alamäessä vauhdikkaammin, kun moottori on kytketty irti virtalähteestä.
Pedelec järjestelmän automaattisuudesta laki ei sano mitään, joten moottorin kytkeminen käsin vetämään ja pois ei mielestäni riko ainakaan lain henkeä vastaan. Tähän asiaan liittyy niin monimutkainen tekninen vyyhti, että näkisin kafkalaisena toimintana apumoottorisen polkupyörän sakottamisen muusta syystä, kuin varomattomuudesta liikenteessä. Haluaisin nähdä sen poliitikon tai tuomarin, joka nykytilanteessa haluaa profiloitua apumoottoristen polkupyörien vastustajaksi. Kyse on kuitenkin laitteesta, joka parhaiten pelastaa meidät nykyliikenteen ongelmilta, ruuhkilta ja hiilidioksidipäästöiltä. Pelkällä polkuvedolla jää liian helposti menemättä tuonne pölyn sekaan ylämäkeä huhkimaan. Jos tämän lain kevyemmällä tulkinnalla saadaan yksikin autoilija apumoottoripolkupyörän selkään, on saavutettu voitto yhteiskunnalle. Laithan laaditaan juuri tästä syystä - tavoittelemaan voittoa yhteiskunnalle.
Jori
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma