Jotenkin vaan tuntuu siltä, että jotain pitäisi koeajaa ennen kun pari tonnia laittaa peliin
Näin ehdottomasti, mutta itse en ajattelisi ihan noin että ko. summa olisi hukkaan heitettyä rahaa. Kyllähän siitä jotakin saa, jos sattuu ettei se ollutkaan "se mun juttu".
Näin ehdottomasti, mutta itse en ajattelisi ihan noin että ko. summa olisi hukkaan heitettyä rahaa. Kyllähän siitä jotakin saa, jos sattuu ettei se ollutkaan "se mun juttu".
Jukka
Enpä sitä ajattelekaan hukkaan heitettynä rahana, mutta nyt kun on kyse ekasta nojakista ja maksan siitä heti yli 2 tonnia (näillä näkymin noin 2500 kaikkineen). Kävin jo kokeilemassa Mnatista lyhyesti sisätiloissa ja ainakin istuminen tuntu hyvältä...polkemisesta vaikea saada kattavaa kuvaa kun ei mahtunut pyärää kääntämään käytävän päässä eli suoraan ajelin parikymmentä metriä kerrallaan Kyllähän se kokeilu vahvisti en että nojakki pakko saada nyt. Tälläselle tumpelolle Mantiksessa vaan ois hieveesti säätämistä alkuun; hirveän kapeat renkaat, säälittävät lokasuojat(edessä) ja peilikään ei vaikuta yhtä kätevältä kuin tossa Tricessä. Sinänsähän noi ei oo isoja juttuja, mut jotenkin painottuu tohon Triceen, varsinkin kun jotenkin vaan pidän siitä enemmän.
Mutta tiivistetysti voidaan sanoa että olen jo päättänyt ottaa Trice q:n ja sen koeajaminen on lähinnä varman päälle ottamista ja ehkä samalla sitte jotain vinkkejä mitä lisäosia kannattaa jo tilatessa ottaa.Tai jättää ottamatta. Tulipas pitkä teksti.
Jeps, ensimmäinen nojailu Trice Q:lla suoritettu - parinkymmenen kilsan lenkki, johon saimme aikaa kulumaan lähes pari tuntia johtuen useista pysähtelyistä juttelemaan tuttujen kanssa reitin varrella...
Positiiviset asiat:
vaihtaminen oli yllättävän helppoa (musti jänisti tottumattomana tätä erityisesti)
koskaan emme ole pyöräillessä hymyilleet näin paljon
hymyjä löytyi myös vastaantulevilta ihmisiltä
istuin oli hyvä (verkkopenkki)
ohjaaminen helppoa
jarrut toimivat hyvin
hyvin rullasi
Swalben Big Apple renkaat osoittautuivat erinomaisiksi - ajoimme sekä harjatulla että harjaamattomalla asvaltilla ja kuoppaisella soratiellä, reunakivetyksien yli pääsi hyvin
hienoa oli myös kiivetä jyrkkiä mäkiä ylös aivan hitaasti pienellä vaihteella
Miinuksia (jotka toki ovat vain pienestä säätämisestä kiinni):
pysähdyksiä tuli aika monta, kun piti jutella ihmisten kanssa (no, tämä nyt ei ole pelkästään miinus-puoli)
Big Applen ja lokasuojan väliin meni välillä aina sepeliä, mikä varsinkin alkumatkasta aiheutti ihmetystä, että mikä ääni sieltä perästä kuuluu
vähän oli ylämäissä ruopimisherkkyyttä - siihen auttoi, kun nojasi enemmän selkänojaa vasten
Kehittelyä vaativaa: mustin juomapullotelinettä täytyy siirtää taaksepäin, toinen peili olisi hyvä lähinnä siksi, että siihen saisi sen toisen seisontajarruremmin niin, ettei pääse putoamaan. Niskassa ei saa olla mitään, mikä painaa. Siis jos on niskatuki. Niskatukia tosin emme paljon käyttäneet.
Oman pyörän loppuun kokoamiseksi tilasin ajan ensi keskiviikoksi paikalliselta huoltoliikkeeltä.
Lieneekö jo pyörä ajokunnossa? Ja on tässä pakko kysyä uudestaan järjestyisikö jonkinlainen mahdollisuus koeajaa jos näin on? Kuten on jo aiemmin tullut todettua, luultavasti hankin Tricen. Jotenkin vaan tuntuu siltä, että jotain pitäisi koeajaa ennen kun pari tonnia laittaa peliin
Trice on nyt ajokunnossa, jotakin pientä säätämistä se vielä kuitenkin vaatii. Varsinkin penkin ja polkimien etäisyys on minulle tärkeä, sentinkin muutos voi vaikuttaa paljon ja oikea etäisyys selviää vain ajamalla.
Jeps, ensimmäinen nojailu Trice Q:lla suoritettu - parinkymmenen kilsan lenkki, johon saimme aikaa kulumaan lähes pari tuntia johtuen useista pysähtelyistä juttelemaan tuttujen kanssa reitin varrella...
Positiiviset asiat:
vaihtaminen oli yllättävän helppoa (musti jänisti tottumattomana tätä erityisesti)
koskaan emme ole pyöräillessä hymyilleet näin paljon
hymyjä löytyi myös vastaantulevilta ihmisiltä
istuin oli hyvä (verkkopenkki)
ohjaaminen helppoa
jarrut toimivat hyvin
hyvin rullasi
Swalben Big Apple renkaat osoittautuivat erinomaisiksi - ajoimme sekä harjatulla että harjaamattomalla asvaltilla ja kuoppaisella soratiellä, reunakivetyksien yli pääsi hyvin
hienoa oli myös kiivetä jyrkkiä mäkiä ylös aivan hitaasti pienellä vaihteella
Miinuksia (jotka toki ovat vain pienestä säätämisestä kiinni):
pysähdyksiä tuli aika monta, kun piti jutella ihmisten kanssa (no, tämä nyt ei ole pelkästään miinus-puoli)
Big Applen ja lokasuojan väliin meni välillä aina sepeliä, mikä varsinkin alkumatkasta aiheutti ihmetystä, että mikä ääni sieltä perästä kuuluu
vähän oli ylämäissä ruopimisherkkyyttä - siihen auttoi, kun nojasi enemmän selkänojaa vasten
Kehittelyä vaativaa: mustin juomapullotelinettä täytyy siirtää taaksepäin, toinen peili olisi hyvä lähinnä siksi, että siihen saisi sen toisen seisontajarruremmin niin, ettei pääse putoamaan. Niskassa ei saa olla mitään, mikä painaa. Siis jos on niskatuki. Niskatukia tosin emme paljon käyttäneet.
Suosittelemme!
Kiva kuulla, että hankintoihin ollaan tyytyväisiä. Yhden kauden ajelleena voin todeta, että ajaminen maistuu aina vain paremmalta, mitä enemmän on ehtinyt ajaa. Ajaminen nojapyörällä vaatii hiukan eri lihaksia kuin pystypyöräily ja uuteen ajoasentoon on totuttauduttava vähitellen (maltillisesti). Joskus polkeminen sujui niin keyesti, että lihasten puutumiset ja jopa lihaskrampit tulivat aivan täytenä yllätyksenä toisin kuin pystypyörässä, jossa kyllä aina tiesi, milloin oli syytä pitää taukoa ja venytellä.
Siitä, mitä kaikkea trikellä ajaminen voi olla, löytyy seuraavasta linkistä:
Pääsin koeajamaan Tricen, kiitokset vielä kerran Ilpolle. Jossain vaiheessa tällä viikolla aikomus laittaa tilausta menemään, ennen kuin punta nousee liikaa. Hyviä vihjeitä sain siitä mitä kannattaa ottaa/olla ottamatta. Renkaita jäin vain miettimään. Ilpolla tais olla Schwalben Marathon Supremet. Eivät kuitenkaan osuneet silmään tuolla ICEn hinnastossa, joten onkin kysyttävä saako ne kuitenkin tilattua samalla pyörän kanssa?
Mallina siis Trice Q 20 tuumanen takajousituksella.
Tricellä on Q:n lisäksi Qnt, jossa ojn 10 cm kapeampi raideväli. Sekin lienee riittävän kaarrevakaa, mutta onko siinä joitain haittapuolia koska olette kaikki päätyneet leveämpään malliin? Tuli vaan mieleen että kapeudesta olisi hyötyä pyöräteillä ja varastoitaessa.
Mun tapauksessa pyörä on joka tapauksessa taiteltava, jotta sen saisi varastoitua. Taloyhtiön niin sanotussa pyörävarastossa ei ole tilaa edes pystypyörille eikä sinne muutenkaan kuulemma kannata mitään laittaa jos sen haluaa pitää. Käytännössä siis joudun säilyttämään pyörää asunnossa, ainakin toistaiseksi. Joten en juuri mitään voita 10 senttiä kapeammalla mallilla. Saatan tietysti olla väärässäkin
Tarkista varastopaikkojen kulkuleveys. Täällä tuollainen leveämpi trike menee karmeja nuolemalla läpi pääovista, hissistä ja asunnon ovesta, mutta ei ainoastakaan pyöräsuojan ovesta. Kapeampi menisi muistaakseni niistäkin.
Käytössä en ole huomannut haittapuolia leveydestä.
Tilaus lähtee heti pääsiäisen jälkeen ja taidan jopa saada maksettua heti kun lasku tulee Renkaiden lisäksi täytyy tosin vielä selvittää takalokasuojan tarve. Triceen ei enää sisälly sellaista perusvarustuksena. Lähinnä kiinnostaa se, että pysyvätkö sivulaukut kuivina/puhtaina ilman lokaria. ICEn väeltä irronnee vastaus. Toisaalta otan vastaan ehdotuksia renkaista. Ovatko perusrenkaat ok vai kannattaako ottaa paremmat ja jos niin mitkä?
Rasittavasti tässä vaiheessa oon alkanut arpomaan q: ja qnt:n välillä... No, onhan tässä muutama päivä aikaa päättää.
Enköhän kuitenkin tilaa sen normaalin q:n. En kuitenkaan pääse koeajamaan qnt:tä enkä siis voi vertailla. Myönnän että asunnon sisällä q ei mahdu ovista rullaamalla, mutta ei se juuri haittaa jos joutuu muutamaksi sekunniksi nostamaan pyörän ilmaan ja kääntämään sivuttain että saa ovesta.
Tulipas pyörä sitten vihdoin tilattua eilen. Juuri sopivasti tietysti muuttivat hintoja heti kun vihdoin oli mahdollista tilata Ja onpa nykyään siten rahtikin maksullinen, yhteensä reilu 100 euroa. Ja puntakin alkanut nousta Kokonaisuudessaan siis menee parilla sadalla yli alkuperäisen budjetin, mutta en enää loppuvaiheessa halunnut perua...
Menee vähän OT:ksi, mutta valuutoista tuli mieleen että minkäslainen on Ruotsin nojakki tarjonta? Vai ovatko heikon kruunun vuoksi joutuneet hintojaan nostaan? Onko maassa omaa kaupallista nojapyörätuotantoa?
Taitaa Ruotsista löytyä ainakin tämä : http://www.carbontrikes.se/
Jos budjetti kestäisi hakisin tuommoisen,
kevyin malli 10,6 kiloa
hinnat kyllä aika suolaisia