TÄH! (TÄysjousitettu Hipsu) josta tuli Flevo trike

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7537
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: TÄH! (TÄysjousitettu Hipsu)

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Jukka on muistaakseni tivannut kallistuvista kolmipyöristä kaltevan pinnan ajokäytöstä. No tämä on kerrankin semmoinen peli, että kulkee aina suorassa ajoradan kaltevuudesta riippumatta.
Jousitus on tosi miellyttävä, vaikka etuhaarukan kulma (45 astetta) aluksi epäilytti. Epätasaisuudet tosiaan pakkaavat tulemaan edestäpäin, niin se on hyvä ominaisuus, että rengas liikkuu yhtä paljon taakse- kuin ylöspäin. Tämän vuoksi jättökään ei juuri muutu joustoliikkessä. Katukivetyksen ylitys ei ole millään pyörällä ollut niin huomaamatonta. Toki osa mukavuudesta tulee schwalben big appleista. EskoM:än moittimaa lähtökiihdytyksen aiheuttamaa keulan nousemista nollaproto hipsussa, ei tässä kyllä huomannut ainakaan häiriöksi asti.

Avatar
Nebulus
Sisällöntuottaja
Viestit: 1057
Liittynyt: 10 Syys 2007, 19:40
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: TÄH! (TÄysjousitettu Hipsu)

Viesti Kirjoittaja Nebulus »

Vilijami kirjoitti:

Jousitus on tosi miellyttävä, vaikka etuhaarukan kulma (45 astetta) aluksi epäilytti. Epätasaisuudet tosiaan pakkaavat tulemaan edestäpäin, niin se on hyvä ominaisuus, että rengas liikkuu yhtä paljon taakse- kuin ylöspäin. Tämän vuoksi jättökään ei juuri muutu joustoliikkessä. Katukivetyksen ylitys ei ole millään pyörällä ollut niin huomaamatonta.

Simppelin jousituksen mukavuus on kyllä itselläkin ihastuttanut omassa Flevossa. Renkaina Marathon slickit. Hämmentävän pehmeästi menee kanttikivien yli, toki tuossa on kaasuiskarin takia aika paljon liikevaraakin.

Alligt Kruiser - Actionbent Trike - Optima Baron - Rainbow Lyra - Flevobike - Zox lowracer - Nazca Paseo - Arcus velomobiili

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7537
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: TÄH! (TÄysjousitettu Hipsu)

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Laitoin kaksi kallistuskumia vierekkäin. Tuli ehkä turhankin jäykkä, mutta tällä pääsee jo harjoittelemaan jalkaohjausta. Kyllä se vieläkin kallistuu, joskin vähän. Yhdellä kumilla flevo kenotti ilman kuskiakin jommalle kummalle puolen.

Liitteet
2015-05-21 22.59.36.jpg
2015-05-21 22.59.36.jpg (138.76 KiB) Katsottu 2900 kertaa
Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7537
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: TÄH! (TÄysjousitettu Hipsu)

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Vilijami kirjoitti:

EskoM:än moittimaa lähtökiihdytyksen aiheuttamaa keulan nousemista nollaproto hipsussa, ei tässä kyllä huomannut ainakaan häiriöksi asti.

No otetaanpa vähän takaisin. Nyt kun ei kaatuminen pelota koko ajan, niin voi tehdä tarkempia huomioita. Keula nousee selvästi riskimmin polkaistessa :D

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: TÄH! (TÄysjousitettu Hipsu)

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Vilijami kirjoitti:

Keula nousee selvästi riskimmin polkaistessa :D

Narut(ulosjoustonrajoittimet) estäisivät tämän ;)

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14158
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: TÄH! (TÄysjousitettu Hipsu)

Viesti Kirjoittaja jori »

jviirret kirjoitti:
Vilijami kirjoitti:

Keula nousee selvästi riskimmin polkaistessa :D

Narut(ulosjoustonrajoittimet) estäisivät tämän ;)

Onko kampikeskiö liian kaukana, jotta pienellä rattaalla polkien vetävä ketjun puoli menee haarukkanivelen etupuolelta. Siirrä niveltä edemmäs, kampikeskiötä ja istuinta taaemmas tai tee tällainen.
Kuva
Laita sivukuva etupäästä, niin voi arvioida paremmin, mistä pompotus johtuu.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7537
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: TÄH! (TÄysjousitettu Hipsu) josta tuli Flevo trike

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Narurajoitin olisi kyllä yksinkertainen, mutta en ole kokenut nousu ominaisuutta (vielä?) häiritseväksi. Tuota taittopyörä flevossa kuvaa olen itsekin katsellut, siitä syystä että kaikkia vaihteita ei pysty käyttämään, koska ketju osuu haarukkaputkeen ja/tai niveleen. Tämän vuoksi kaupallisissa flevoissa on vain yksi etulehti ja ketjulinja niveleen nähden ei muutu.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7537
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: TÄH! (TÄysjousitettu Hipsu) josta tuli Flevo trike

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Siinä kuvat eri etulehdillä.

Liitteet
20150522_122412.jpg
20150522_122412.jpg (171.58 KiB) Katsottu 2793 kertaa
20150522_122309.jpg
20150522_122309.jpg (177.12 KiB) Katsottu 2793 kertaa
20150522_122447.jpg
20150522_122447.jpg (154.21 KiB) Katsottu 2793 kertaa
Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7537
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: TÄH! (TÄysjousitettu Hipsu) josta tuli Flevo trike

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Pitääkö tuollaisen taittopyörän kiinnityksen olla kelluva, eli pitääkö sen päästä elämään sivusuunnassa? Jos pitää, niin miten laakerointi toteutetaan?

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14158
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: TÄH! (TÄysjousitettu Hipsu) josta tuli Flevo trike

Viesti Kirjoittaja jori »

Tuo alimmaisen kuvan setuppi on kyllä aivan varmasti pompottava, eikä muutkaan niin paljon puutu. Homma menee tuollaisella alavinolla haarukalla niin, että valtaosa pompotuksesta tulee renkaan vetovoimasta, eikä niinkään ketjun sijainnista. Siksi noin korkealla sijaitsevalla nivelellä ja lyhyellä haarukalla varustetussa pitää olla ketjulinjan enemmän nivelen yläpuolella kuin vaakasuoralla haarukalla, jolla oikea mitta on noin 2 cm. Tuossa varmaan pitää olla ainakin sentti pari enemmän. Kannattaisi mitoittaa se sille pienimmälle éturattaalle, koska se tuottaa suurimman ketjuvoiman ja sitä käytetään pienimmällä vaihteella, eli myös vetovoima on suurin. Minä yrittäisin säätää kampikeskiötä lähemmäs ja etsiä istuimelle paikka kauempaa takaa.

Taittopyörän uivan akseloinnin mallia voi ottaa Pakoputkipyörän laakeroinnista, jossa Akseliksi on laitettu 17 mm sorvattu hydrauliputken pätkä ja tämän päälle pujotettu 18 mm laakeri. Isoilla brikoilla M4 kierretanko läpi putkesta ja mutterit päihin.

Yritän etsiä kuvan.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7537
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: TÄH! (TÄysjousitettu Hipsu) josta tuli Flevo trike

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Ongelma tulee flevon rungon muotoilusta, jossa penkin paikkaa ei voi vaihtaa, tai voi tietenkin rungon uudelleen rakentamalla. Ja eikö ohjausnivelen olisi hyvä olla lonkkanivelen linjassa? Taittopyörä olisi helpompi ratkaisu, tai pidemmät (!!!!) kammet.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7537
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: TÄH! (TÄysjousitettu Hipsu) josta tuli Flevo trike

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Eikö tuommonen lineaarilaakeri huilaa joka suuntaan?

Liitteet
cbe9caa6_7c46d034_24eb_4794_8abe_1a5a8b29408c.jpeg
Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: TÄH! (TÄysjousitettu Hipsu) josta tuli Flevo trike

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Vilijami kirjoitti:

Eikö tuommonen lineaarilaakeri huilaa joka suuntaan?

Joo, jos pysyy puhtaana. Työpaikalla muutamassa kohteessa on ja ei ainakaan huoltovapaasta keksinnöstä voi puhua :(

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7537
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: TÄH! (TÄysjousitettu Hipsu) josta tuli Flevo trike

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

No voiko taittopyörä olla 50mm leveä? Onko jokin syy sille että ne on ketjun levyisiä? Entä mikä virka taittopyörän keskiharjanteella on?

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7060
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: TÄH! (TÄysjousitettu Hipsu) josta tuli Flevo trike

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Vilijami kirjoitti:

No voiko taittopyörä olla 50mm leveä? Onko jokin syy sille että ne on ketjun levyisiä? Entä mikä virka taittopyörän keskiharjanteella on?

Jalan liikerata ossuupi helposti. Esmes etuvetoisessa.

Vastaa Viestiin