Mie kyllä jättäsin suorarunkoset Higraserit jo pois, varsinkaan jos kuskilla ei oo kauheesti pituutta. Kyllähän sen raudan saa mutkalle tai kulman siihen runkoon jos rakentamaan rupee. Helposti tulee sitt semmonen pyörä jolla ei viitti ajaa ja "nojapyöräily on paska laji" fiilis iskee tajuntaan, masentuu ja tekee kaulakiikun.
Parempi olis tehdä nykyaikanen (etuveto), kuskin geometrialle sopiva ja ehkä jopa vähän haastava ajettava (MBB).
MBB:n tarpeet saa kasaan parista pyöränromusta, erikoisosia (rissoja sun muuta)ei tarvita. Tulee halvaks.
Voihan siinä ajonopettelussa sitten synkkyyskohtaus iskeä ja psyykelääkeannos kasvaa mutt ku sen ajotaidon oppii voi pillerit vetää vessasta alas ja polkee mieleen lisää terveyttä
Petri
Joo, tämä kuulostaa hyvältä
Itseasiassa olen jo laittanut yhteen paikalliseen firmaan kyselyä mitenkä onnistuis putken taivutus ja millä hinnalla. Eivät nuo kuitenkaan mitään ihmeellisiä mutkia ole.
Onko tuollaisessa MBB:ssä jotain muutakin etua kuin säädöt?
Itseasiassa olen jo laittanut yhteen paikalliseen firmaan kyselyä mitenkä onnistuis putken taivutus ja millä hinnalla. Eivät nuo kuitenkaan mitään ihmeellisiä mutkia ole.
Mun ikuisuusprojektin mutkat on biltemasta ostettuja pakoputken mutkia, ihan passelia runkokamaa se kait on.
Nojasyklismiä vuodesta 2010
"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"
Mie kyllä jättäsin suorarunkoset Higraserit jo pois, varsinkaan jos kuskilla ei oo kauheesti pituutta. Kyllähän sen raudan saa mutkalle tai kulman siihen runkoon jos rakentamaan rupee. Helposti tulee sitt semmonen pyörä jolla ei viitti ajaa ja "nojapyöräily on paska laji" fiilis iskee tajuntaan, masentuu ja tekee kaulakiikun.
Parempi olis tehdä nykyaikanen (etuveto), kuskin geometrialle sopiva ja ehkä jopa vähän haastava ajettava (MBB).
MBB:n tarpeet saa kasaan parista pyöränromusta, erikoisosia (rissoja sun muuta)ei tarvita. Tulee halvaks.
Voihan siinä ajonopettelussa sitten synkkyyskohtaus iskeä ja psyykelääkeannos kasvaa mutt ku sen ajotaidon oppii voi pillerit vetää vessasta alas ja polkee mieleen lisää terveyttä
Petri
Joo, tämä kuulostaa hyvältä
Itseasiassa olen jo laittanut yhteen paikalliseen firmaan kyselyä mitenkä onnistuis putken taivutus ja millä hinnalla. Eivät nuo kuitenkaan mitään ihmeellisiä mutkia ole.
Onko tuollaisessa MBB:ssä jotain muutakin etua kuin säädöt?
Mitähän tuohon osais listata, lähinnä miusta tekniikan yksinkertasuus, vähemmän rikkoutuvia/kuluvia osia (rissoja, ketjuputkia), lyhyemmät ketjut (kevyempi, nousukykyä kuulemma, ei sotke lahjetta), takajousituksen teko helpompi (ketju ei pompota perää), hiton hauska ajaa ku osaa
Joku tän kohta tyrmää mutt ei se haittaa
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
[quote=PW]
Joku tän kohta tyrmää mutt ei se haittaa
Petri[/quote]
Mä voin olla vapaaehtoinen tyrmääjä vaikka mulla onkin mbb nimenomaan maantielenkki käyttöön Pyörä on pirun hauska ajaa, mutta tuolla Petrin kaulakiikku perusteella voin kyllä tyrmätä sen. Vaatii aluksi harjoittelua että sillä oppii ajamaan jotkut enemmän ja toiset taas vähemmän. Itse ajoin käytännössä alusta asti maantien laitaa, mutta epämiellyttävä tunne autojen ohittaessa katosi vasta noin 150 km ajon jälkeen. Jotkut(ainakin Sakari) ei jaksa edes harjoitella pyörällä ajamista niin kauan että siitä tulisi miellyttävää. Uudelle nojapyöräilijälle voi siis mbb:llä tulla helposti tunne että ei tämä ole minun laji vaikka vika on väärin valitussa pyörässä. Irtosoralla vehje on aika hankala ajaa kelvollisella nopeudella. Viime lenkki sora tiellä päätyi kaatumiseen kolmenkympin vauhdissa. Pyörä vaan katoaa alta ennenkuin ehtii reagoida. Edelleen olen sitä mieltä että helposti tehtävä pyörä on paras vaihtoehto. Etuvedot ja yletön mataluuden tavoittelu aiheuttaa kokemattomalle rakentajalle helposti semmoisia ongelmia mitä ei etukäteen tule ajatelleeksi. Yksinkertainen ja riittävän korkea taas onnistuvat väkisin. Jalat pitää kyllä saada istuen maahan muuten pyörä on helposti kokemattomalle epämiellyttävä. Tuo jalkojen maahan yltäminen kyllä täyttyy 173 senttisellä kuskilla tuommoisessa 26/26 tikkurunkoisessa kunhan lonkankoukistajat eivät ole hirveän kankeat. Pienellä mutkalla rungossa saisi vielä istuin korkeudesta muutaman sentin pois ilman suurempia suunnitteluja.
Kai se on tyrmättävä: Etuvetoinen retkipyörä ei oo maailma paras idea. Retkillä ajellaan soralla, ja vielä raskaan kuorman kanssa. Kuorma takana, veto edessä -> loppu pito.
Jos tykää opettelusta, tee Python, niin saa kokea pyöräilyn opettelun nollasta. MBB sekin, mutta haastavin sellainen. Retkipyöräksi ei varmaan paras, juuri noiden pito-ongelmien takia.
Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python
"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"
Niin, no vaikka cyclosta puhuinkin vertauskuvallisesti, niin en minä retkilläni sorateille mene kuin pakon edessä.
MBB:n rakentamisen ongelma on siinäkin, että minun on vaikea hahmottaa noiden osien tekemistä. Jotenkin hieman mutkalla oleva high racerin runko tuntuu paljon suoraviivaisemmalta rakentaa. Niin ja sitten on tosiaan tuo kuormaus-veto -ongelma.
Kyselin jo paikallisesta metalliputkia myyvältä firmalta, että löytyykö yli 40mm ohutseinämäputkea ( 1.2-1.5mm ) niin tuli vastaus, että joo löytyy 40mm 2mm seinämällä..
Kyselin jo paikallisesta metalliputkia myyvältä firmalta, että löytyykö yli 40mm ohutseinämäputkea ( 1.2-1.5mm ) niin tuli vastaus, että joo löytyy 40mm 2mm seinämällä..
Höh Älä nyt ainakaan yli 1,5mm seinämävahvuista laita kuin muhveihin...
Pakoputkestahan noita saa tehtyä. Ovat vain usein mitoiltaan 2" ja seinämä 1/16", eli 50,4mm x 1,6mm ja pinnassa joku "galvanoitualuminioksidiointi" joka haittaa hitsaamista ja estää maalaamisen jollei sitä hio pois.
Kun oot Tampereelta ni pitäs kysyä Jorilta olisko sillä vielä toinen runkovapaana niistä jotka hälle parivuotta sitten toimitin. Toinen on ilmeisesti menossa "pikkuveli projektiin" mutt jos toisesta raaskis luopua. Sitten noita pitäs vääntää lisää kun vaan löytäs sen kadonneen putkenvääntimen
Ei pitäs olla hinnankiroissa kun mie pyysin niistä 10,-/kpl prosentin voitolla se tekee kait 20,-/runko.
Nuo on siis n.50mm putkee n. 1,5mm seinämällä ja alusinkttyäpintaa. Mie oon hitsannu tuota ruostumattomalla puikolla - hyvin on pysyny kiinni, vaikka en hitsata osaakaan. Ja maalata ei tosiaan tartte, kiillottaa vaan jos on kiiltävän perään.
Jorilla on jokatapauksessa valmiit ohjeet ainakin päässään hienon ja toimivan pyörän rakentamiseen.
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Yhteenvetona edellisistä: Jos haluaa itselleen ensinojakin, jolla voi ajella vuoden ympäri erilaisilla pinnoilla, ja jolla ajamisen opettelu ei vaadi paljon taitoa ja aikaa, kannattaa tehdä perinteinen, 2-pyöräinen joko 24" tai 26" renkainen, takavetoinen, taitettu runkoinen midraaseri. Hyviä esimerkkejä löytyy paljon. En nyt löytänyt parempaa kuvaa kuin tuo alla oleva, jossa minun mielestä vetävää kejua pitäisi lisätaittopyörällä nostaa ylös etukiekon kohdalla. Tuollaisena ketju helposti hyppää käännettäessä pois keskiön rattailta. Penkkiä voisi nostaa vähän ylemmäksi ja siihen kannattaisi tehdä selkänojan kulman säätö. Jos rungon taitteiden tekeminen kaareviksi osoittautuu vaikeaksi, voi ne hyvin tehdä myöskin kulmikkaiksi.
Ja tietenkin laittaisin välillisen tai suoran alaohjauksen.
Liitteet
m5mid2.jpg (77.23 KiB) Katsottu 4491 kertaa
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
Kyselin jo paikallisesta metalliputkia myyvältä firmalta, että löytyykö yli 40mm ohutseinämäputkea ( 1.2-1.5mm ) niin tuli vastaus, että joo löytyy 40mm 2mm seinämällä..
Höh Älä nyt ainakaan yli 1,5mm seinämävahvuista laita kuin muhveihin...
Pakoputkestahan noita saa tehtyä. Ovat vain usein mitoiltaan 2" ja seinämä 1/16", eli 50,4mm x 1,6mm ja pinnassa joku "galvanoitualuminioksidiointi" joka haittaa hitsaamista ja estää maalaamisen jollei sitä hio pois.
Päivitänpä tilannetta, vaikka eipä projekti ole paljoa edennyt. Piti talven aikana saada jo runko kasaan, mutta kun ei niin ei.
50.8x1.5 ja 60x1.5 putket löytyivät ja ovat odottaneet talven yli varastossa.
Edelleen puuttuu tärkein, eli mitoitus. Pari versiota piirtelin, mutta vielä pitää säätää. Jos kesälomalla sattuisin pari viikkoa olemaan kotona, niin voisin tätäkin ehtiä edistämään sen verran, että saisi putket hitsauskuntoon. Putken taivutinkin 50mm asti löytyi, joten eiköhän tuosta 50.8mm putkesta lähdetä sitä runkoa taivuttelemaan.