Jukka on muistaakseni tivannut kallistuvista kolmipyöristä kaltevan pinnan ajokäytöstä. No tämä on kerrankin semmoinen peli, että kulkee aina suorassa ajoradan kaltevuudesta riippumatta.
Jousitus on tosi miellyttävä, vaikka etuhaarukan kulma (45 astetta) aluksi epäilytti. Epätasaisuudet tosiaan pakkaavat tulemaan edestäpäin, niin se on hyvä ominaisuus, että rengas liikkuu yhtä paljon taakse- kuin ylöspäin. Tämän vuoksi jättökään ei juuri muutu joustoliikkessä. Katukivetyksen ylitys ei ole millään pyörällä ollut niin huomaamatonta. Toki osa mukavuudesta tulee schwalben big appleista. EskoM:än moittimaa lähtökiihdytyksen aiheuttamaa keulan nousemista nollaproto hipsussa, ei tässä kyllä huomannut ainakaan häiriöksi asti.
TÄH! (TÄysjousitettu Hipsu) josta tuli Flevo trike
- Vilijami
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7537
- Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
- Paikkakunta: Oulu
Re: TÄH! (TÄysjousitettu Hipsu)
Re: TÄH! (TÄysjousitettu Hipsu)
Vilijami kirjoitti:Jousitus on tosi miellyttävä, vaikka etuhaarukan kulma (45 astetta) aluksi epäilytti. Epätasaisuudet tosiaan pakkaavat tulemaan edestäpäin, niin se on hyvä ominaisuus, että rengas liikkuu yhtä paljon taakse- kuin ylöspäin. Tämän vuoksi jättökään ei juuri muutu joustoliikkessä. Katukivetyksen ylitys ei ole millään pyörällä ollut niin huomaamatonta.
Simppelin jousituksen mukavuus on kyllä itselläkin ihastuttanut omassa Flevossa. Renkaina Marathon slickit. Hämmentävän pehmeästi menee kanttikivien yli, toki tuossa on kaasuiskarin takia aika paljon liikevaraakin.
Alligt Kruiser - Actionbent Trike - Optima Baron - Rainbow Lyra - Flevobike - Zox lowracer - Nazca Paseo - Arcus velomobiili
- Vilijami
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7537
- Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
- Paikkakunta: Oulu
Re: TÄH! (TÄysjousitettu Hipsu)
Laitoin kaksi kallistuskumia vierekkäin. Tuli ehkä turhankin jäykkä, mutta tällä pääsee jo harjoittelemaan jalkaohjausta. Kyllä se vieläkin kallistuu, joskin vähän. Yhdellä kumilla flevo kenotti ilman kuskiakin jommalle kummalle puolen.
- Liitteet
-
- 2015-05-21 22.59.36.jpg (138.76 KiB) Katsottu 2910 kertaa
- Vilijami
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7537
- Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
- Paikkakunta: Oulu
Re: TÄH! (TÄysjousitettu Hipsu)
Vilijami kirjoitti:EskoM:än moittimaa lähtökiihdytyksen aiheuttamaa keulan nousemista nollaproto hipsussa, ei tässä kyllä huomannut ainakaan häiriöksi asti.
No otetaanpa vähän takaisin. Nyt kun ei kaatuminen pelota koko ajan, niin voi tehdä tarkempia huomioita. Keula nousee selvästi riskimmin polkaistessa
- jviirret
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 12381
- Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
- Paikkakunta: Raahe
Re: TÄH! (TÄysjousitettu Hipsu)
Vilijami kirjoitti:Keula nousee selvästi riskimmin polkaistessa
Narut(ulosjoustonrajoittimet) estäisivät tämän
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14158
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: TÄH! (TÄysjousitettu Hipsu)
jviirret kirjoitti:Vilijami kirjoitti:Keula nousee selvästi riskimmin polkaistessa
Narut(ulosjoustonrajoittimet) estäisivät tämän
Onko kampikeskiö liian kaukana, jotta pienellä rattaalla polkien vetävä ketjun puoli menee haarukkanivelen etupuolelta. Siirrä niveltä edemmäs, kampikeskiötä ja istuinta taaemmas tai tee tällainen.
Laita sivukuva etupäästä, niin voi arvioida paremmin, mistä pompotus johtuu.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
- Vilijami
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7537
- Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
- Paikkakunta: Oulu
Re: TÄH! (TÄysjousitettu Hipsu) josta tuli Flevo trike
Narurajoitin olisi kyllä yksinkertainen, mutta en ole kokenut nousu ominaisuutta (vielä?) häiritseväksi. Tuota taittopyörä flevossa kuvaa olen itsekin katsellut, siitä syystä että kaikkia vaihteita ei pysty käyttämään, koska ketju osuu haarukkaputkeen ja/tai niveleen. Tämän vuoksi kaupallisissa flevoissa on vain yksi etulehti ja ketjulinja niveleen nähden ei muutu.
- Vilijami
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7537
- Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
- Paikkakunta: Oulu
Re: TÄH! (TÄysjousitettu Hipsu) josta tuli Flevo trike
Siinä kuvat eri etulehdillä.
- Liitteet
-
- 20150522_122412.jpg (171.58 KiB) Katsottu 2803 kertaa
-
- 20150522_122309.jpg (177.12 KiB) Katsottu 2803 kertaa
-
- 20150522_122447.jpg (154.21 KiB) Katsottu 2803 kertaa
- Vilijami
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7537
- Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
- Paikkakunta: Oulu
Re: TÄH! (TÄysjousitettu Hipsu) josta tuli Flevo trike
Pitääkö tuollaisen taittopyörän kiinnityksen olla kelluva, eli pitääkö sen päästä elämään sivusuunnassa? Jos pitää, niin miten laakerointi toteutetaan?
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14158
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: TÄH! (TÄysjousitettu Hipsu) josta tuli Flevo trike
Tuo alimmaisen kuvan setuppi on kyllä aivan varmasti pompottava, eikä muutkaan niin paljon puutu. Homma menee tuollaisella alavinolla haarukalla niin, että valtaosa pompotuksesta tulee renkaan vetovoimasta, eikä niinkään ketjun sijainnista. Siksi noin korkealla sijaitsevalla nivelellä ja lyhyellä haarukalla varustetussa pitää olla ketjulinjan enemmän nivelen yläpuolella kuin vaakasuoralla haarukalla, jolla oikea mitta on noin 2 cm. Tuossa varmaan pitää olla ainakin sentti pari enemmän. Kannattaisi mitoittaa se sille pienimmälle éturattaalle, koska se tuottaa suurimman ketjuvoiman ja sitä käytetään pienimmällä vaihteella, eli myös vetovoima on suurin. Minä yrittäisin säätää kampikeskiötä lähemmäs ja etsiä istuimelle paikka kauempaa takaa.
Taittopyörän uivan akseloinnin mallia voi ottaa Pakoputkipyörän laakeroinnista, jossa Akseliksi on laitettu 17 mm sorvattu hydrauliputken pätkä ja tämän päälle pujotettu 18 mm laakeri. Isoilla brikoilla M4 kierretanko läpi putkesta ja mutterit päihin.
Yritän etsiä kuvan.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
- Vilijami
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7537
- Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
- Paikkakunta: Oulu
Re: TÄH! (TÄysjousitettu Hipsu) josta tuli Flevo trike
Ongelma tulee flevon rungon muotoilusta, jossa penkin paikkaa ei voi vaihtaa, tai voi tietenkin rungon uudelleen rakentamalla. Ja eikö ohjausnivelen olisi hyvä olla lonkkanivelen linjassa? Taittopyörä olisi helpompi ratkaisu, tai pidemmät (!!!!) kammet.
- Vilijami
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7537
- Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
- Paikkakunta: Oulu
Re: TÄH! (TÄysjousitettu Hipsu) josta tuli Flevo trike
Eikö tuommonen lineaarilaakeri huilaa joka suuntaan?
- jviirret
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 12381
- Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
- Paikkakunta: Raahe
Re: TÄH! (TÄysjousitettu Hipsu) josta tuli Flevo trike
Vilijami kirjoitti:Eikö tuommonen lineaarilaakeri huilaa joka suuntaan?
Joo, jos pysyy puhtaana. Työpaikalla muutamassa kohteessa on ja ei ainakaan huoltovapaasta keksinnöstä voi puhua
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
- Vilijami
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7537
- Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
- Paikkakunta: Oulu
Re: TÄH! (TÄysjousitettu Hipsu) josta tuli Flevo trike
No voiko taittopyörä olla 50mm leveä? Onko jokin syy sille että ne on ketjun levyisiä? Entä mikä virka taittopyörän keskiharjanteella on?
- Pastori
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7060
- Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Re: TÄH! (TÄysjousitettu Hipsu) josta tuli Flevo trike
Vilijami kirjoitti:No voiko taittopyörä olla 50mm leveä? Onko jokin syy sille että ne on ketjun levyisiä? Entä mikä virka taittopyörän keskiharjanteella on?
Jalan liikerata ossuupi helposti. Esmes etuvetoisessa.