Bluebird

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
PW
KOM
Viestit: 17869
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Bluebird

Viesti Kirjoittaja PW »

Vielähän tuosta sais etuvedon jossa keskiö on emäputken juuressa - kaivelen viel semmosenkin kuvan jostain.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17869
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Bluebird

Viesti Kirjoittaja PW »

jooseha kirjoitti:

Jarrutapit on ketjulinjan tiellä - ehkä. Haarukka toisin päin mahtuisivat olemaan varmasti.

Oisit ny aikasemmin sanonu - mitään tuu rakentamisesta ku neuvoja joutuu oottamaan yli 5min :wink:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5151
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Bluebird

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Helpoiten taitaa haarukan kääntäminen onnistua katkaisemalla runko. Sen voi tehdä vasta tarpeen ilmetessä.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7060
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Bluebird

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Loivahko on toi emäputken kulma - mutta testaa nyt onko liikaa.

48 astetta muuten näyttäis olevan suurinpiirtein.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17869
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Bluebird

Viesti Kirjoittaja PW »

Pastori kirjoitti:

Loivahko on toi emäputken kulma - mutta testaa nyt onko liikaa.

48 astetta muuten näyttäis olevan suurinpiirtein.

Onhan se, Jukka edellisell sivull kerto tehneensä 45 asteen kulmalla.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Bluebird

Viesti Kirjoittaja jviirret »

PW kirjoitti:
Pastori kirjoitti:

Loivahko on toi emäputken kulma - mutta testaa nyt onko liikaa.

48 astetta muuten näyttäis olevan suurinpiirtein.

Onhan se, Jukka edellisell sivull kerto tehneensä 45 asteen kulmalla.

Joo, ei loiva kulma aiheuta ongelmia. Noin loivalla vain haarukkaa pitää jo taivuttaa tai haukkaamise ilmiöstä tulee liian häiritsevä.
Jos ei halua heti alkaa pilkkomaan haarukkaa niin tällaisilla lattaraudan pätkillä helppo kokeilla:

Kuva

Hyviä puolia on että ohjauksen heilurista tulee pieni, helpottaa ajamista ja hitaassa vauhdissa tasapainoilua.
Pidemmän päälle loiva kulma syö varmaan ohjauslaakereita pystympää enempi, mutta eipä niiden vaihtaminen mikään ylivoimainen työmaa ole.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17869
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Bluebird

Viesti Kirjoittaja PW »

2015-05-24 15.59.10.jpg
2015-05-24 15.59.10.jpg (300.82 KiB) Katsottu 1569 kertaa

Kammat 152mm, jalka molemmissa ääriasennoissaan - On kuulemma liian jyrkkä polvikulma. Joo lyhyemmät kammet auttaa mutt keskiötä pitää sitt myös siirtää eteenpäin - tarttee tumpin väliin :roll: Ja ne helvetin 120mm kammetkin on ties missä :twisted:

Liitteet
2015-05-24 16.00.16.jpg
2015-05-24 16.00.16.jpg (302.48 KiB) Katsottu 1569 kertaa

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5151
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Bluebird

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Onkos penkki lopullisella paikallaan? Suoralla ketjulinjalla sitä tarvitsisi nostaa hieman jolloin mahtuisi myös hieman taaemmas. Kampien löytymistä se ei kyllä helpota :(

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17869
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Bluebird

Viesti Kirjoittaja PW »

Edellisissä kuvissa penkki nojaa renkaaseen. Aattelin jos sinne rissan laittas kumminkin ja vetäs ketjun haarukan ali - yhtään en oo vielä mallaillu, se on seuraava homma.
Yhen mäen jo laskin.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Bluebird

Viesti Kirjoittaja jviirret »

PW kirjoitti:

Edellisissä kuvissa penkki nojaa renkaaseen. Aattelin jos sinne rissan laittas kumminkin ja vetäs ketjun haarukan ali - yhtään en oo vielä mallaillu, se on seuraava homma.

Nosta vaan penkkiä, tulee kaikin puolin helpommin ajettava.
-Vältyt välirissalta
-Kädet ylettää paremmin tangolle, vähemmän heiluria
-Selkänoja voi laittaa pystymmäs kun kammet ei ole niin korkealla istumakorkeuteen nähden
-Korkeammalla tasapainoilu on helpompaa

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7060
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Bluebird

Viesti Kirjoittaja Pastori »

PW kirjoitti:

Yhen mäen jo laskin.

Meinasin sanoo että sä olet lännen nopein. Mutta kun me ollaan täällä idässä niin ei voi. Tosin Petroskoista katsoen ollaan lännessä.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5151
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Bluebird

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Tuo Jukan sanoma pisti huomaamaan sylikulman. Se on kuvassa huomattavan ahdas. Talvellahan "sovittiin" että 135 astetta voi pitää vähimmäisvaatimuksena ;) Tuntuma liian jyrkästä polvikulmasta johtunee osittain tästä.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17869
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Bluebird

Viesti Kirjoittaja PW »

2015-05-24 19.02.41.jpg
2015-05-24 19.02.41.jpg (195.78 KiB) Katsottu 1483 kertaa

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7060
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Bluebird

Viesti Kirjoittaja Pastori »

PW kirjoitti:

Kuva

Pidennä runkoo - saat käännettyy samalla sen takahaarukan. Penkkii ylös ja ketjunkin saa suoraan.

Siis jos tulee lyhyet kammet meinaan.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17869
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Bluebird

Viesti Kirjoittaja PW »

On sillä nyt jo polkastukin mutt ei ketjut oikeen oo hyvin. Hermot meinas mennä kun noista jämä ketjuista yritin liitellä pitkää letkaa - lopuks hävis ketjunkatkaisijasta se tappi - magneetilla vaimo jäi sitä ettimään - on muuten jonkinverran teräspölyä tuossa hiekassa :shock:
Matalaltahan tuo näyttää joten penkkiä vois kyll nostaa, vois jalkojen asentokin tuntua rennommalta. Keskiön tietyst vois kans laskee rungon alapuolelle ja emäputken taakse.
Mutt miks runkoo pitäs pidentää?
Loiva ohjauskulma on vähän erikoinen, paikallaan istuessa jos ei pidä tangosta kiinni, saattaa yhtäkkiä heittää etukiekon linkkuun.
Paraneeko siis tilanne jos tekee haarukkaan lisää taittoa?
Vaikeita nää takavetoset :roll:
Vaimokin tällä rullaili jopa jalat polkimilla. Sitten kävi kokeilemassa Helsinkinojakkia, vylläs tyynyjä sen verran ett ylti polkimille ja kuulemaa ajoi - ei todistusaineistoa. Ehkä joudun nyt tekeen MBB:n :wink:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Vastaa Viestiin