Kallistuva Hipparion 6 kolmiulotteisena PDF-tiedostona

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Esko M
Viestit: 185
Liittynyt: 16 Marras 2009, 18:09
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Kallistuva Hipparion 6 kolmiulotteisena PDF-tiedostona

Viesti Kirjoittaja Esko M »

http://www.saunalahti.fi/dvinci/Hipparion6_3D.pdf

Fillari on teoriaa, tuskin rakennan, koska tykkään vakaasta ajosta. Mutta kilpakentille joku voisi kokeilla. Oikea kahva on kallistuskahva, jolla säädellään kallistusta. Vasen kahva on osa jalkaohjausta, kuten nyky-Hipsussa. Teoriassa kallistuvaa kolmipyörää on mahdollista ajaa tasapainolla. Ja monet osaavatkin, onhan niitä YouTubessa.

Ajopelin kokonaisleveys jää pieneksi, n. 40 cm.

Tiedosto aukeaa ainakin Adobe Reader XI:llä. Sitten klikkaus ja pyöritys hiirellä.

Esko

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2036
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Kallistuva Hipparion 6 kolmiulotteisena PDF-tiedostona

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Ahaa, sama idea kuin mitä Cruzbike on kehitellyt, luulisin koska minun pdf ohjelma ei osannut käännellä.
http://www.cruzbike.com/tilting-trike-prototype-testing


Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

Esko M
Viestit: 185
Liittynyt: 16 Marras 2009, 18:09
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Kallistuva Hipparion 6 kolmiulotteisena PDF-tiedostona

Viesti Kirjoittaja Esko M »

Ahaa, sama idea kuin mitä Cruzbike on kehitellyt

Kyllä, sama idea. Idea on peräisin YouTubesta siitä pyörästä, jossa taka-akseli oli tehty Fauberin poljinkammista.

Pidän kuitenkin matalaa rakennetta parempana: ohjausvirheiden vaikutus on pienempi -- ja, kun kuitenkin kaatuu, tälli on pienempi. Luulen, että matalaa ajetaan enemmän kolmipyöräisen tapaan ja kallistusta käytetään lähinnä tiukoissa kaarteissa ja vinolla alustalla. Korkeaa pyörää pitää koko ajan ajaa tasapainolla kuin kaksipyöräistä (siitä olen halunnut eroon) ja vain vauhdin pysähtyessä käytetään kallistusjarrua tai pannaan töppöset maahan.

Kuvittelen, että riittävän vankka ja pitkä kallistuskahva antaa tarpeeksi momenttia pitää kallistus hallinnassa ilman kallistusjarrua oikean käden voimin (toivottavasti joku testaa). Alunperin ajattelin, että kahvat pitää olla molemmille käsille, jolloin kallistusliikkeestä tulee luonnollinen (kääntö oikealle: oikeaa kahvaa vedetään taakse ja vasenta työnnetään eteen), mutta ohjaus jää pelkästään jaloille (!). Kallistuskammet voivat olla molemmin puolin, jos keskellä on kolmas kahva ohjaukseen. Jarrukahvat pitää olla kaikissa kahvoissa.

Esko

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7158
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Kallistuva Hipparion 6 kolmiulotteisena PDF-tiedostona

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Tuo taka-akselirakenne kiipeää katukivetyksen nätisti. Vertaa porraskärryt. Normaali kolmipyörä tökkää korkeaan kivetykseen rajusti, kun saman akselin renkaat osuvat yhtäaikaa siihen.

Liitteet
popup.jpeg
popup.jpeg (11.26 KiB) Katsottu 2104 kertaa
Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kallistuva Hipparion 6 kolmiulotteisena PDF-tiedostona

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Vilijami kirjoitti:

Normaali kolmipyörä tökkää korkeaan kivetykseen rajusti, kun saman akselin renkaat osuvat yhtäaikaa siihen.

Tökkää kaksipyöräkin vaikka yhtä aikaa törmääviä renkaita ei ole kuin yksi

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Kallistuva Hipparion 6 kolmiulotteisena PDF-tiedostona

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Telihän tuo on. Pyörät ei vaan ole peräkkäin vaan kumpikin omalla raiteelllan. Tasaa mukavasti töyssyjä.
Normaalilla kaksi pyörää rinnakkain akselilla saa kuski syyttää itseään, mikäli ottaa suorat linjat kahdella renkaalla samaan aikaan. Vähän viistoon, kun ottaa menee paljon nätimmin :wink: Kovassa vauhdissa ei tietenkään voi välttää.

Vastaa Viestiin