Ahaa, sama idea kuin mitä Cruzbike on kehitellyt
Kyllä, sama idea. Idea on peräisin YouTubesta siitä pyörästä, jossa taka-akseli oli tehty Fauberin poljinkammista.
Pidän kuitenkin matalaa rakennetta parempana: ohjausvirheiden vaikutus on pienempi -- ja, kun kuitenkin kaatuu, tälli on pienempi. Luulen, että matalaa ajetaan enemmän kolmipyöräisen tapaan ja kallistusta käytetään lähinnä tiukoissa kaarteissa ja vinolla alustalla. Korkeaa pyörää pitää koko ajan ajaa tasapainolla kuin kaksipyöräistä (siitä olen halunnut eroon) ja vain vauhdin pysähtyessä käytetään kallistusjarrua tai pannaan töppöset maahan.
Kuvittelen, että riittävän vankka ja pitkä kallistuskahva antaa tarpeeksi momenttia pitää kallistus hallinnassa ilman kallistusjarrua oikean käden voimin (toivottavasti joku testaa). Alunperin ajattelin, että kahvat pitää olla molemmille käsille, jolloin kallistusliikkeestä tulee luonnollinen (kääntö oikealle: oikeaa kahvaa vedetään taakse ja vasenta työnnetään eteen), mutta ohjaus jää pelkästään jaloille (!). Kallistuskammet voivat olla molemmin puolin, jos keskellä on kolmas kahva ohjaukseen. Jarrukahvat pitää olla kaikissa kahvoissa.
Esko