Tällä hetkellä 29. Kaksi vuotta sitten se oli 31. 30-ikävuoteen asti se oli alle 25. Liikunnalla minä en laihdu, se ei toimi minulla siihen tarkoitukseen, vaikka muuten hyvä asia onkin.
Liikunta lisää näläntunnetta voimakkaasti, ja saa vain syömään paljon enemmän jolloin kokonaistulos menee miinukselle. Tuleehan sitä liikuntaa syketasolla silti sähköpyörälläkin kun tykkään polkea, mutta en minä sitä laihtumismielessä tee eikä siitä siihen tarkoitukseen ole. Hengästyminen on vain kivaa. Polkeminen keskiraskaalla tasolla tekee myös hyvää polville. Kävely tekee huonoa.
Kun tekee pyörälenkin, niin polvia ei särje moneen päivään. Jos tulee joku raskaampi lenkki tehtyä porukassa, joku 100-150km, niin ei se juuri laihduta koska syön enemmän sen jälkeen.
Ainoa toimiva laihdutusmetodi itselle on tämä Gandhi-tyyli, eli kalorit todella alas seinää transsissa tuijottaen. Mitä vähemmän liikkuu, sitä helpompi on olla syömättä, kontrolloida näläntunnetta.
Kun vain makaa eikä syö, niin näläntunne lähes katoaa. Täysin väärin tietysti, mutta toimii. Laihdutuksessa ei ole minulle kyse energian polttamisesta vaan näläntunteen hallinnasta.
Herkuttelija en ole ollut koskaan. En erityisemmin pidä makeasta. Ongelmani ovat annoskoot. Pystyn lihottamaan itseni pelkällä palvilihahernekeitolla, jos on tarvis. Yhdessä purkissa on 600 kaloria, ja sehän on määränä kuin alkukeitto. Viisi menisi päivässä kevyesti ja hyvällä ruokahalulla, ja se menisi jo 1000 kaloria yli kulutuksen. Toisin sanoen, ruokahalu on hyvin kehittynyt
Kaksi vuotta olen pitkiä jaksoja laskenut ja punninnut tarkalleen syömiseni, ja energiankulutukseni on suhteessa kokoon kyllä alhainen.
Olen 186cm ukko, ja lihon heti jos syön yli 2000 kaloria päivässä. Pitäisi pysyä jatkuvasti alle 1800, ja siihen tarvitsee hiukan sitä Gandhi-asennetta ajoittain.
Keskittymistä, keskittymistä, sitähän se vain vaatii. Leipä ja maito on unohdettu jo vuosia sitten, ei voi. Saldo tulee päivittäin täyteen ihan kaurapuurolla, perunoilla ja lihapullilla. Muu olisi niistä pois.
1800 kaloriin mahtuu kolme perusateriaa ilman lisukkeita ja juomia. 600 kalorin ateria on helvetin pieni, mutta sillä täytyy pärjätä.
Kokeilin ja laskin kerran, mitä miellyttävä kylläisyys tarkoittaa matemaattisesti. Tulos oli 4500 kaloria päivässä. Sen jälkeen oli mukavan kylläinen olo. Enemmänkin olisi mennyt.
Indeksin kun saisi alle 28, niin hyvä. Kinneri kestää paremmin