Tänään on ollut kauhea spontaani huoltopäivä ja olen saanut ihan hirveästi aikaan:
Vaihdoin 47-559 takarenkaan tilalle 35-559:n ja kaikki sivuäänet hävisivät käännöksistä! Renkaan sivu oli siis ottanut koteloon kiinni.
Tulin kotiin joskus 23.00 aikaan ja päätin lukea tuosta Questin ripustuksesta kun se kiinnosti ja tiesin, että sille narinalle piti tehdä jotain ennemmin tai myöhemmin. Mieluummin ennemmin. Käytin hyväkseni päiväkirjassa myös aiemmin linkkaamaani opasta ja sitä katsellessa tuli sellainen olo että hoidanpa tuon jutun pois alta nyt heti niin sit se ei enää pyöri mielessä!
Ihan ensimmäiseksi pitää sanoa, että jos jotkut miettivät Questin tai Stradan/Mangon välillä ja se renkaan kotelointi tuntuu ahdistavalta asialta, niin se ei ole mikään argumentti, jonka perusteella kinnerimallin valitsisi. Renkaan ripustuksen irroituksessa tulee vastaan ainoastaan yksi hankala mutteri, jonka irroitustekniikasta laitoin kuvan tuohon alle:

Hankalin asia koko hommassa oli irrallisten mutterien paikalleen asettelu tai nappaaminen talteen etteivät ne tipahda kinnerin uumeniin.
Työjärjestys irroituksessa:
- Irroitin yläkiinnityksen.
- Irroitin laitimmaiset pallonivelet
- Irroitin keskimmäisen pallonivelen
- Irroitin renkaan ripustuksesta
- Irroitin jarruvaijerin
Kiinnilaittaessa käänteinen järjestys.
Iskarin sai osiin käsivoimin, ruuvipenkkiä en tarvinnut. Purin iskarin kokonaan ja sisällä oli sitä Shimanon wet lubea mitä olin sinne työntänyt, ja mitä manuaalissakin neuvottiin sinne työntämään. Kurkkasin putkeen, jossa jouset olivat ja ne tulivat ulos kun iskaria kohteli kuin vajaata ketsuppipulloa. Jouset olivat puhtaat ja ihanasti kirkkaassa mönjässä, joten jätin ne sikseen.
Iskarin yläosan öljy oli kirkasta kun laitoin sen sinne, mutta nyt se oli mennyt mustaksi, joten putsasin kaikki pikkuosat CRC:llä, kuivasin ja sitten valelin litiumrasvaa joka ikiselle pinnalle reilusti. Putsasin myös ripustuksen ja kinnerin rungon kiinnityskohdan ja valelin siihenkin litiumrasvaa. Kun kaikki iskarin yläpään osat oli putsattu ja litiumrasvattu niin kasasin ripustuksen takaisin paikoilleen.
En ole vielä tätä kirjoittaessa koeajanut ja kuunnellut, miten operaatio vaikuttaa narinaan ja nitinään. Jätän sen huomiseksi.
Huomenna pitäisi vielä hinkata maalatut kohdat sillä G6-tahnalla. Valkoisten osien kanssa lopputulos oli, että osat kiiltävät melkein samalla tavalla kuin tehdasmaalaus. Ei tietenkään ihan samanlaista jälkeä tullut, mutta olin tyytyväinen lopputulokseen. Jos se joskus alkaa aiheuttaa mielenterveysongelmia niin teen saman maalaushomman, mutta ilman rajausalueita saman värin kesken. Lisäksi laitoin visiirin yöksi lillumaan Fairyssa, koska olin idiootti enkä irroittanut sitä maalauksen ajaksi. Nyt siinä on valkoisia maalihiukkasia joita koetin irroittaa hinkkaamalla ja nyt koko visiiri on hologrammilla. Jos se on entinen, niin onneksi hinta taisi olla vain 12,95€.
Putsasin ketjut kun ärsytti että edessä kakkosratasta käytettäessä ketjuäänet ovat paljon kovempia kuin 1. ja 3. eturattaalla. Kuljetin CRC-voideltuja vessapaperituppoja ketjun suojaputkien läpi ja niissä oli möhnää. Bonuksena takavaihtajan huoltoluukkua ei näköjään tarvitse avata, jos haluaa kuljettaa vessapaperin putkien läpi. Ketju kannattaa tällöin olla pienimmällä eturattaalla ja takavaihtaja jossain keskellä kasettia. En tiedä miksi, mutta noin se mulla toimi. Tuotakin hommaa tehdessä olin iloinen, että kinnerissä on leveämmät jalka-aukot. Helpottaa ihan älyttömästi tuota säätöä!
Offtopicia, mutta en muista milloin olisin nauranut leffatrailerille yhtä paljon: Kung Fury