jori kirjoitti:MIkä idea siinä letkun tyhjentämisessä on?
Kuulemma tarkkaan laskettu että tulis vähemmän letkun vaihtoja.
jori kirjoitti:MIkä idea siinä letkun tyhjentämisessä on?
Kuulemma tarkkaan laskettu että tulis vähemmän letkun vaihtoja.
Pastori kirjoitti:jori kirjoitti:MIkä idea siinä letkun tyhjentämisessä on?
Kuulemma tarkkaan laskettu että tulis vähemmän letkun vaihtoja.
On se tarkkaan laskettu. Minulla on ollut lankakone vuodesta -82, aina paine letkussa eikä vielä ole tarvinnut vaihtaa. JOs se letku kestää siis ainakin tuon 30 vuotta, niin miten kauan se sitten kestääkään, jos paineet lasketaan pois. Töissä oli se kone, josta pullo tyhjeni viallisen regulaattorin takia. Silläkin viallisella vain hiukan vuotavalla regulaattorilla saattoi hitsailla vuosikausia, kunnes joku unohti pullon auki.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Taas edistytty ongelmien ja muutamien kompromissien jälkeen.
Sen verran on terävät varjot kuvissa, että menee vähän kuva-arvoituksen ratkaisemiseksi, mutta tuohon näyttää jo lähes ajovalmiilta pyörältä. Ketjun linjaa yritin sihtailla. Tarvinnet kaksi taittopyörää. Yhdelläkin tietysti pärjää, mutta kaksi olisi parempi takajouston pompottamisen välttämiseksi. Minä laittaisin paremman kiinnityspaikan puutteessa taaemman taittopyörän kiinni takahaarukan pystyputkeen niin, että ketju menee pari senttiä nivelen yläpuolelta ja toisen taittopyörän aivan selkänojan alapään taakse. Näin ketjun taittokulmat pysyvät pieninä, eivätkä hukkaa tehoa ja takapään pogoaminen vältetään.
Pienikulmaisia ketjun ohjauksia voi ihan hyvällä hyötysuhteella tehdä myös liukupaloilla polyeteenimuovilevystä muotoilemalla. Näissä tärkeää on saada ketju kantamaan vain keskeltä rullan kohdalta ja mahdollisimman laakea isosäteinen taitos. Tuollaisen ohjaimen voisi tehdä 2 mm levystä, johon ruuvaa kylkiin ketjun putoamisen estävät sivulevyt aluslevyillä erotettuna. Iso taittosäde vähentää ääntä taittorulliin nähden ja parantaa hyötysuhdettakin, kun ketjulenkkien taittokulma on pieni. Tällaisilla kiristetään esim. autojen jakopään ketjut.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma