Nojapyörä, kyllä kannatti!

Haluatko jakaa Sinun omia kokemuksiasi/näkymyksiäsi nojapyöräilystä?
Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Premnas kirjoitti:

Mä olen nyt vähän kahden vaiheilla et ostaako valmis vai yrittääkö töhertää jonkinlainen itse. Kun ei sillä talvipyörän hienoudella ees oo niin väliä, kuraliemissä se ui kuitenkin. Kunhan toimisi vallitsevissa olosuhteissa.

Tee itse vaan, jos on aihio sopivasti saatavilla. Ei ole työläs tehdä ellei halua hienoa. Samalla saat sen itse tehdyn pyörän :wink:

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2653
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Joo, pyöränrakentelukärpänen tais jo purasta, auttamattomasti. Kunhan pääsen pajalle, pitää tarkistaa mitä runkoja siellä jo oli. Saattas ollakin sopiva, ihan varma en ole, mutta toisaalta esim. kierrätyskeskukseen tuodaan joskus täysiä raatoja, jotka taas ovat rakentelijalle aarteita :mrgreen: . Olis se vaan eri hienoa ajella itse tehdyllä!

Mä en taida muuten enää laittaa teflonsprayta ketjuihin. Juu, nitinä lakkasi mutta voi luoja millasen törkykerroksen se ehti kerätä ketjuihin, vaikka öljyämisen jälkeen pyyhinkin ketjun huolellisesti :shock: . Ihan kamalan näköinen oli jo koko voimansiirto, joten tuli pyörän rungon ohella pestyä se, ja nyt kiiltää taas! Vielä pitää suihkauttaa aseöljyä ketjuihin. Se kyllä kuluu nopeasti ketjuista, mutta ainakaan ei kerää paskaa itteensä. Ompelukoneöljy on vielä kokeilematta...

Eilen meni kolme tonnia rikki tälle vuodelle. Alkuvuodesta näytti huonolta ja laahasin viime vuotta jäljessä, mutta kun siirryin ajamaan kaksipyöräisellä sain kirittyä jopa niin paljon kasaan että olen jo viime vuotta edellä :D .

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2653
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Jaaha, jo toiset jarrupalat menossa ja näyttää siltä että kohta nekin on kulunu loppuun. Nyt tarttis äkkiä löytää jostain sellanen jarrupalalaatu joka kestää omassa käytössä. Vaan mikä sellainen lienee, en tiedä? Nyt kokeillut siis kahdet kappaleet Avid elixir sintrattuja jarrupaloja. Mä saan ne kulutettua tuhannen kilsan matkalla...näähän kuluu yhtä nopeasti kuin orgaaniset palat kuluivat trikessä. Jostain mä sain selville että kovin kuvioitu/"ilmastoitu" jarrulevykin söisi noita paloja normaalia nopeammin. Voiko sekin nyt sitten vaikuttaa? Mulla toisaalta tulee tota kaupunkiajoa aika paljon eli jarru on kovassa käytössä varsinkin joinain päivinä.

Takajarru tuntuu olevan yhtä tyhjän kanssa kun sitä olen välillä kokeillut. Ehkä vanhat palat ovat kovettuneet tai muuten kärsineet, pitänee varmaan kokeilla vaihtaa nekin jos saataisiin siihen eloa. Mutta tuntuu olevan sen jarrun pysähtymisvaikutus aika pieni enkä uskaltaisi sen jarrun varaan laskea, kyllä tuo levyjarru edessä on ehdoton.

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Isompi kiekko ja samankokoinen levy kuin edessä tekee pidemmän vaijerin lisäksi takajarrusta tehottomamman.
Mutta on melko ero jarrujen käytössä. Mulla ollu geopyörässä samat palat alusta asti, eli varmaan 5000tkm, yhdesti oon säätänyt vähän lähemmäs levyjä, eli ei oo juuri kulunut...

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3848
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Levyjarrujen paloja voi herätellä henkiin hiekkapaperilla, hiomalla pintaa karheammaksi hiekkapaperilla. Ihan uudet jarrulevytkin voi olla jokus paikallaan, koska itse olen ainakin saanut tajalevyn kulumaan urille sillai että se piti vaihtaa kun takajarru ei meinannut pitää millään siinä ja vinkui paljon.
Kovasti reijitetty levy tosiaan syö paloja nopeammin.

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2653
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Niin siis takana on vannejarru, ja vain edessä levyjarru (hydraulinen, joten palat säätyvät ittekseen lähemmäs). Sori, olisi pitänyt tarkentaa.

Jos taakse saisi levyjarrun, laittaisin niin se tasaisi noiden jarrujen käyttöä keskenään. Nyt käytän lähinnä etujarrua koska tolla vannejarrulla ei ole paljoa tehoa, ainakaan jos vertaa levyjarruun edessä..

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Minulla takajarru on perän nousemisen vastusta varten lähinnä, mutta keksin sille hyödyllisemmän käytön kuin oikean hyödyn hirmu puristuksella. Alamäissä epävarmana tulevasta tuppaa hidastustarvetta olemaan ja ei ole hyvä juttu hinkata jarruja läpi mäen, joten pahimpia vauhteja rajaan lyhyillä jarrutuksilla. Silloin vanteen ja jarrupalan kuumennuuksen sijaan otan hieman rauhallisemmin kulutuksen suhteen ja vaihtelen vuoron perään kummalla jarrulla hidastelen vauhtia. Tienaa takajarrukin painollensa palkkaa.

ajarmala
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2004
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

Premnas kirjoitti:

Nyt kokeillut siis kahdet kappaleet Avid elixir sintrattuja jarrupaloja. Mä saan ne kulutettua tuhannen kilsan matkalla...

Lopetat sen jarruttelun heti! Säästyy jarrupalat ja keskinopeuskin nousee huimasti! Jooko?

Jarruttelu pienentää turhaan nopeutta, ainakin minun mielestäni.

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja jori »

Jarrut, joita harvoin käytetään lasittuvat ja lakkaavat pitämästä. Ne saa kuntoon kovilla jarrutuksilla niin että jarrupalojen lasittunut pinta kuluu pois. Itse regeneroin takavannejarruni jarruttelemalla alamäessä vain tällä vähälle käytölle jääneellä takajarrulla samalla polkien lisäksi. Tärkeää on saada riittävästi jarruvoimaa ja jarru kuumenemaan. Jyrkkään alamäkeen vauhtia ja käsiteltävä jarru tiukasti pohjaan kovassa vauhdissa samalla vauhtia lisää polkien. Pala kuluu sitä enemmän, mitä suuremmalla voimalla sitä puristetaan ja mitä suuremmalla nopeudella kiekko tällöin pyörii. Muutaman päivän kun näin tekee jokaisessa isommassa alamäessä, alkaa jarru pitää ja lakkaa vinkumasta. Hiomahauhalla voi tietysti nopeuttaa korjausta teippaamalla sen vanteen kylkeen ja käsin kiekosta pyörittää ja puristaa jarrua samalla.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2653
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Ahaa siis kuminen vannejarrupalakin voi lasittua, tätä en tiennyt? No täytyypä sitten kokeilla jarrutella sillä ja hangata oikein kunnolla, jos siihen tulisi eloa.

Jarru on vauhdin surma, totta, mutta jarruttaminen usein lisää turvallisuutta reitillä :wink: . En kai mä koskaan jarruttaisi jos ei sille olisi tarvetta.

Kävin pyöräliikkeestä ostamassa kokeeksi EBC:n paloja, yhdet vihreät ja yhdet kultaiset. Kokeillaan nyt noita sitten seuraavaksi kun nykyiset palat kuluvat. Mä tosin katsoin tänään niitä nykyisiä jarrupaloja ja ei niistä nyt niin paljon ollut kulunut. Kuitenkin tuntuu hassulta että kahvatuntuma antaa viitteitä siitä että paloista on lähtenyt enempi kuin niistä todellisuudessa on. Tosin nyt aloin kyllä miettiä että noinkohan noita paloja voi tyypeittäin vaihdella vai jos on aiemmin ajanut sintratuilla, on jatkossakin ajettava. Vai onko se jarru ja/tai levy jotenkin tyhmä ettei se tiedä mitä siinä on viimeks käytetty?

Tänään ei taas tuntunut menevän mikään putkeen (kirjaimellisesti): ensin ketjunsuojaputki hajosi kiinnityksen kohdasta ja jäi lillumaan vapaana joten ei voinut polkea. Pyöräliikkeestä sain pika-avun asiaan nippusiteiden muodossa mutta mielessä kävi repästä koko putki pois ja päästää paluuketju vapaana lillumaan. Runkosuojatarrat vain sopiviin paikkoihin (tosin mikä siinä on että joka paikasta josta kysyn, myydään ei-oota tai sitten ne ovat loppu). Myöhemmin kaiken kruunasi kun taas ketju tippui ulos rattailta. En oo vieläkään jaksanut säätää sitä, olen vaan varovaisesti sitten vaihtanut isommalle, mutta silti tuota joskus tapahtuu :roll: .

Päivän positiivinen: ostin sellasen mun mittakaavalla ison pirikellon, jossa on vanhan ajan vetokahvasysteemi :D . Olen niin kyllästynyt tohon ping ping -kelloon ja halusin ensin sellasen jossa on se ympäri pyöritettävä rinkula, mutta kun niitäkään ei oikein ollut. Mutta sitten huomasin tämän mahtavan ison kellon, tosin siellä olisi ollut vielä kaks kertaa tätäkin isompi mutta eihän sellanen olisi enää tankoon mahtunut :mrgreen: .

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2653
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Pirikellon asensin eilen, kuuluu muuten aika hyvä ääni!

Otin kopan irti kun ajattelin ruveta työstämään nojakkiin putkipötkökassia. Ensin tarkoitus oli jäljitellä jollain tapaa banana racereita (ensin jopa harkitsin niiden hankintaa mutta ehkä en sittenkään), mutta sitten rupesin miettimään että sellanen kokonaan niskan takaa ylimenevä putkikassi voisi olla aika hauska :mrgreen: . Jos tuohon vielä saisi integroitua irroitettavan niskatuen ja putkipötkökassi olisi kolmiosainen muutenkin (sivuputkilaukut ja penkin taakse ylös tuleva osa). Tästä tulee mielenkiintonen projekti. Ryhdin pitäjäksi aion laittaa jonkin sortin solumuovia, se on kolmipyöräsen tarakkalaukussa toiminut. Vaatehuoneen hyllyllä odottaa oranssi enstex-kangas.

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja jori »

Premnas kirjoitti:

rupesin miettimään että sellanen kokonaan niskan takaa ylimenevä putkikassi voisi olla aika hauska :mrgreen: .

Minulle tuli tuosta selityksestä mieleen laukku, jonka voisi valmistaa sadehousuista solmimalla lahkeet umpeen ja ompelemalla vyötärönauhaan kannen. Takaa päin näyttäis kyyryssä ajavalta pystypyöräilijältä. :mrgreen:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2653
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja Premnas »

jori kirjoitti:
Premnas kirjoitti:

rupesin miettimään että sellanen kokonaan niskan takaa ylimenevä putkikassi voisi olla aika hauska :mrgreen: .

Minulle tuli tuosta selityksestä mieleen laukku, jonka voisi valmistaa sadehousuista solmimalla lahkeet umpeen ja ompelemalla vyötärönauhaan kannen. Takaa päin näyttäis kyyryssä ajavalta pystypyöräilijältä. :mrgreen:

Hah, kiitos ideasta, enpä tullut ajatelleeksi :D . Tarttis vaan metsästää ne sadehousut jostain, meillä ei taida olla...

Pitäsköhän tätä menoa perustaa jonkinlainen askartelukerhoketju.

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2653
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja Premnas »

No pitihän se kokeilla tänään miten kulkee. Mä en nyt löytänyt sitä viestiä jossa kirjoitin kuinka kovaa trike kulki Kaarinasta Piikkiöön kerran, muistelen että se olisi ollut lähemmäs 27:ää. No mutta tänään sama reitti cheetahilla 34,4kmh keskarilla, joten kyllä tää akka näköjään kulkee kun se laittaa ittensä peliin todella :twisted: . Jännä ilmiö huomata että kun jaksaa ajaa 6km täysillä niin sitten loput lenkistä voi ajaa hiljempaa, ja silti lopullinen keskari oli 26,7. Ei paha!

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2653
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Tänään uskaltauduin laittamaan cheetahiin kaksipyöräisen peräkärryn vetokoukun ja sen myötä myös kärryn, päätin lähteä mattopyykille ensimmäistä (vielä riittää monta) räsymattoa pesemään. Hiukan jännitti aluksi miltä sillä tuntuu ajaa mutta hyvin äkkiä tottui, ja tuntuma oli hyvä! Tykkäsin ajaa. Ajattelin että pitäsköhän huomenna ajaa kärryn kera töihin ja sitten töiden jälkeen voisi kävästä vaikka jossain kukkakaupassa hakemassa vähän täytettä parvekkeelle.

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Vastaa Viestiin