TÄH! (TÄysjousitettu Hipsu) josta tuli Flevo trike

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7538
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: TÄH! (TÄysjousitettu Hipsu) josta tuli Flevo trike

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Nyt 130km jälkeen alkaa jo hetkittäin pääsemään flevonautin flow-tilaan. Ja kallistuskumit tuntuvat taas liian jäykiltä. Pitää vaihtaa ne edelleen löysempiin.
Talviajoon pitäisi tehdä pidempi takarunko, niin eturenkaalle saisi enemmän pitoa.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7538
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: TÄH! (TÄysjousitettu Hipsu) josta tuli Flevo trike

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Nyt on ohennetut kumit. Taas kallistelee enemmän.

Liitteet
20150603_195722.jpg
20150603_195722.jpg (137.22 KiB) Katsottu 2205 kertaa
Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7538
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: TÄH! (TÄysjousitettu Hipsu) josta tuli Flevo trike

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Leveämpi ohjaustanko vaati nousukahvat estämään käsien osuminen takarenkaisiin. Ja tietenkin vaijerit menivät uusiksi.

Liitteet
20150603_202525.jpg
20150603_202525.jpg (130.78 KiB) Katsottu 2200 kertaa
Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5151
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: TÄH! (TÄysjousitettu Hipsu) josta tuli Flevo trike

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Teleskooppinen takaosa :idea: Saa talvelle pitoa, muttei tarvi kahta perää.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7538
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: TÄH! (TÄysjousitettu Hipsu) josta tuli Flevo trike

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Totta, mutta teleskooppi on huono huilaamaan metalli-metalli liitoksella? Pitäs olla jonkinlainen muovi välissä.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: TÄH! (TÄysjousitettu Hipsu) josta tuli Flevo trike

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Vilijami kirjoitti:

Totta, mutta teleskooppi on huono huilaamaan metalli-metalli liitoksella? Pitäs olla jonkinlainen muovi välissä.

Ei kai sen sentään ajaessa tarvi huilata :shock: Syksyllä pidennys ja keväällä lyhennys...

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7538
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: TÄH! (TÄysjousitettu Hipsu) josta tuli Flevo trike

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Niinniin, mutta helmiäislakkapinta kärsii, kun pätkii lekalla syksyä-kevättä jatkoa liikkeelle :D

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: TÄH! (TÄysjousitettu Hipsu) josta tuli Flevo trike

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Vilijami kirjoitti:

Niinniin, mutta helmiäislakkapinta kärsii, kun pätkii lekalla syksyä-kevättä jatkoa liikkeelle :D

Njääh. Eihän nuo pystäreiden satulatolpatkaan puolessa vuodessa jumitu. Öljyä väliin ni ei ruostu koskaan. Jos sisään menevä putki on kuumasinkittyä niin kestää hyvinkin pitkään ruostumatta ja jatkoksen paikka siistinä...

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14159
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: TÄH! (TÄysjousitettu Hipsu) josta tuli Flevo trike

Viesti Kirjoittaja jori »

Vilijami kirjoitti:

Totta, mutta teleskooppi on huono huilaamaan metalli-metalli liitoksella? Pitäs olla jonkinlainen muovi välissä.

Mikäs siinä sitten. Kiertää muovilevyn palan putken ympärille ja sillä hyvä. Jos haluaa kikkailla, kun liitos on kiristetty, voi liitoksen ulkopuolelle jätetyn 3 mm mansetin taittaa kuumailmapuhaltimella ja puukolla avittaen kaulukseksi, jolloin levystä tuleekin jo ihan holkki, eikä enää pakene paksumman putken sisään, vaikkei pitäisikään kiinni. Eihän tuo nyt ole sen kummempi kuin etupuomin liitoskaan. Yleensä noiden ohutseinäputkisarjojen väliin jää noin yhden millin välys, johon mahtuu mainiosti 0,8 mm muovilevy. Minulla se oli ensin muovia, mutta vaihdoin sen sinkityksi pelliksi, kun en ole viitsinyt maalata ja tuo pelti oli vähän ohuempaa, kuin se muovi, joka vähän liikaa nahnitti säädössä.

Viimeksi muokannut jori, 03 Kesä 2015, 22:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5151
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: TÄH! (TÄysjousitettu Hipsu) josta tuli Flevo trike

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Vilijami kirjoitti:

helmiäislakkapinta kärsii

Norjan kromi on paljon huolettomampi pintakäsittely :wink: :roll:

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7538
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: TÄH! (TÄysjousitettu Hipsu) josta tuli Flevo trike

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Kuvistahan näkyy että norjankromausprosessi on käynnissä :D

Miksi muuten V-jarrut täristävät? Semmosta terävää nypytystä varsinkin sievästi jarrutettaessa.

Avatar
Imi
Viestit: 93
Liittynyt: 09 Syys 2013, 15:15
Paikkakunta: Kempele

Re: TÄH! (TÄysjousitettu Hipsu) josta tuli Flevo trike

Viesti Kirjoittaja Imi »

Moi, ite hion palat, ja poistan roskat paloista kerran vuodessa. Jos pala on asennettu väärinpäin niin tärinä + vinkunta on taattua.
Myös kunnon palojen hankinta auttaa, ne bilteman palat taitavat olla aika pehmeätä.

-Imi

Giant revive (2012 -> 2022), Nojapyörä.tk CLWB (2013 -> 2015), Radius C4 (2014 -> 2022) TÄH1 flevo (2015 -> 2022)

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14159
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: TÄH! (TÄysjousitettu Hipsu) josta tuli Flevo trike

Viesti Kirjoittaja jori »

Vilijami kirjoitti:

Kuvistahan näkyy että norjankromausprosessi on käynnissä :D

Miksi muuten V-jarrut täristävät? Semmosta terävää nypytystä varsinkin sievästi jarrutettaessa.

Jos sinulla on pudonnut jarrupalat alas pinnojen kohdalle. :mrgreen:

Vakavasti: Jos ei riipu tärinän taajuus nopeudesta, on kyse stick slip-ilmiöstä, joka johtuu liukukitkakertoimen ja palan kiinnityksen jousivakion muuttumisesta nopeuden ja asennon mukana. Nimenomaan kitkakertoimen muuttuessa pienemmäksi nopeuden noustessa aiheutuu tästä joustoista ja tuon nopeusalueen sijainnista taajuudeltaan riippuvaa vinkunaa, ulinaa pörinää tai tärinää.

Kaukana olevat jarrutapit yhdessä väärin päin vinoon asennettujen jarrupalojen kanssa täristävät, samoin, jos palat ovat väärillä puolilla, eli pitkä puoli menosuuntaan, eli vasen ja oikea ristissä. Palojen pitää olla lyhyt pää eteen, niin ei täristä.
Kuva
Asennusta voi helpottaa palan takapäähän kierretty kumilenkki, joka tuottaa paloille sopivan vinouden (toe in).
Kuva

Jos tärinän taajuus riippuu ajonopeudesta, on kyse vanteen kyljen materiaalin epähomogeenisuudesta. Rasvainen lika epätasaisesti kulunut vanteen kyljen oksidikerros.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7538
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: TÄH! (TÄysjousitettu Hipsu) josta tuli Flevo trike

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Tärinä väheni kun säädin palat auraamaan. Tietenkin voisi vaihtaa uudet palat, kun nuo on vaan romuista purettuja. Jarrut ovat viksusti ainoa käytetty osa koko pyörässä :D

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14159
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: TÄH! (TÄysjousitettu Hipsu) josta tuli Flevo trike

Viesti Kirjoittaja jori »

Vilijami kirjoitti:

Tärinä väheni kun säädin palat auraamaan. Tietenkin voisi vaihtaa uudet palat, kun nuo on vaan romuista purettuja. Jarrut ovat viksusti ainoa käytetty osa koko pyörässä :D

Se vähenee vielä, kun kuluvat sieltä etukulmastaan. Ovathan jarrupalat varmasti pitemmät pää taakse päin, jos siis ovat epäsymmetriset.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Vastaa Viestiin