Naruperä on Pakoputkipyörään alkujaan tehty polvinivelmekanismiin perustuva jousitusratkaisu, joka mahdollisti pyörän helpon viikkaamisen perän osalta pienempään kuljetusasentoon. Ideana oli alkujaan tehdä matkan aikana säädettävä ajoasento niin, että maantiellä olisi makaavampi ajoasento ja kaupunkiajossa asento ja pyörä olisi voitu nostaa pystympään näkyvyyden parantamiseksi.
Tässä kuvia Pastorin Kuudeesportin naruperästä:
Jori
Alla Pastorin alkuperäinen viesti.
Mitäs matskuu teillä on naruperän narut?
joosehalla näyttäis olevan jotain naruu ja PW:lla näyttäis olevan joku kuormaliinan tyyppinen.
Alkuperäinen naruperä oli 6mm polyeteenikudosta (Piippo 642060), mutta vaihtui kolmen vuoden suunnittelemattomassa huollossa 5 mm lippunaruksi, jossa siinäkin on jo mennyt huoltoväli umpeen, mutta on silti kestänyt vielä.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Koska olen laiskuri solmimaan. Niin mä suunnittelin nyt että laitan sen silleen, että: haarukkaan ja runkoon vaan pyöreet tapit pystyyn ja niihin semmoinen kaupasta saatava nauhalenkki mitassa 120 cm senttii olis hyvä. Sen kun laittaa joosehan mallilla kiinni niin avot.
Runkoon sitten sopivan matkan päähän toinen tappi kaupunkiajeluille
Käytänkin tätä ketjua yleisesti naruperän ominaisuuksista uteluun.
Millainen naru on iskunvaimentimena? Naruja ja ominaisuuksia varmaan riittää, ja niillä voinee tuunata. Mutta millaiset ominaisuudet naruperän heilurilla yleisesti on? Tuntuuko se joustavalta, vai jäykähköltä, ja miten se toimii iskunvaimentimena? Onko pomppiminen ongelma? Muovinarusta tässä näytetään puhuvan, mutta miten kriittinen materiaali on? Onko (kuminen)joustavuus hyvästä vai pahasta? Onko naruja mennyt yllättäen poikki? Onko rebound-vaimennuksen keksintöjä?
En usko että pystyn askartelemaan itse, mutta on alkanut kiinnostamaan naruperäinen MBB, jostain Kuudeen ja Kiiltomadon väliltä... Tai Köyhän Miehen Vendettan etukolmiolla.
Käytänkin tätä ketjua yleisesti naruperän ominaisuuksista uteluun.
Millainen naru on iskunvaimentimena? Naruja ja ominaisuuksia varmaan riittää, ja niillä voinee tuunata. Mutta millaiset ominaisuudet naruperän heilurilla yleisesti on? Tuntuuko se joustavalta, vai jäykähköltä, ja miten se toimii iskunvaimentimena? Onko pomppiminen ongelma? Muovinarusta tässä näytetään puhuvan, mutta miten kriittinen materiaali on? Onko (kuminen)joustavuus hyvästä vai pahasta? Onko naruja mennyt yllättäen poikki? Onko rebound-vaimennuksen keksintöjä?
En usko että pystyn askartelemaan itse, mutta on alkanut kiinnostamaan naruperäinen MBB, jostain Kuudeen ja Kiiltomadon väliltä... Tai Köyhän Miehen Vendettan etukolmiolla.
Riippuu paljon missä kohtaa narut on ja missä kulmassa haarukka on, esim Räyhäkässä oli alussa pitkä takahaarukka ja itseäni häiritsi se jousto/pompotus. Kun kiekkoa siirsin eteen päin, takahaarukka on hyvin pysty, ei naruille tule paljoa painoa, eikä jousto häiritse.
Kuminauhoilla voi saada lisää joustoa jos siitä on tarve.
Itsellä katkes kerran, montussa ohut vaijeri sen jälkeen oon käyttäny kuormaliinoja kun niitä on nurkissa. Niitäkin on kovin erilaisia, joustavia ja vähemmän.
Yhtä naruperää aloin tänään värkätä;)
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Mulla on haarukat vanhoja etuhaarukoita eli olisivat kiinteinäkin riittävän tukevia. Jousto tulee narusta ja etupäässä sitä sivuttain vetävästä jousesta tai kumista. Lippunarulla on aika olematon jousto ilman erillistä joustoelementtiä. Juuri huomaa jouston pelkällä narulla ajaessa. Kumin kanssa joustoliikkeen saa juuri niin isoksi kuin haluaa. Jousitus on vain kitkavaimennettu, koska siitä puuttuu erillinen iskunvaimennin. Tästä seuraa että perä pompottaa mikäli yrittää ahnehtia pitkää joustoliikettä. Kyllä sillä silti saa selvän jouston ennen kuin kaipaa iskunvaimennusta.
Uusimassa pyörässäni ei ole edes haettu maksimijoustoa pompottamatta. Olen tyytynyt pieneen joustoon joka estää vain terävät iskut selkään. Ei tunnu jäykkä keula ja jousitettu perä eriparisilta
Ajelin pihalla testilenkkiä. Unohdin itseasiassa kokonaan että siihen pitää se venyke tms. systeemi laittaa vedonpoistajaksi. Oli aika räyhäkkä fiilari kun kokeilin sit polkaista semmoiseen pomppuun ja perkele. Naru poikki. Yhden narun systeemillä fataalisti perä alta. Pyörä kyljelleen ja kumi puhki. Henkilövahingoilta säästyttiin. Alkoholilla ei ollut osuutta tapahtumiin.
Ajelin pihalla testilenkkiä. Unohdin itseasiassa kokonaan että siihen pitää se venyke tms. systeemi laittaa vedonpoistajaksi. Oli aika räyhäkkä fiilari kun kokeilin sit polkaista semmoiseen pomppuun ja perkele. Naru poikki. Yhden narun systeemillä fataalisti perä alta. Pyörä kyljelleen ja kumi puhki. Henkilövahingoilta säästyttiin. Alkoholilla ei ollut osuutta tapahtumiin.
Hyvä, että sanoit ettei alkoholilla ollut osuutta, sillä muuten oli kyllä kerätty kaikki riskit. Yksi naru ilman joustoelementtiä. Tämä on tosiaan, kuten jooseha kertoi jousitus, jolla luodaan pahimman tärinän poisto, muttei mitään pitkiä joustoliikkeitä ilman pompotusvaaraa. Pompotusvaimentimenkin voisi tehdä ja kuvankin jonnekin jo piirsin, niin, että joustoelementti, joka vetää narua pois linjalta tehdään kaksiosaisena. TOinen puoli kumia ja toinen narua, jolloin jousi vaikuttaa kiinteän putken ympäri kiertävän narun kautta. Naru hankaa putkeen ja vaimentaa pompotuksen. (Hitto, kun ei viitsisi piirtää, kun kuva on jo valmiina työkoneella. Piirsin nyt kuitenkin.) Tällaisella naruperällä voisi luoda joustomatkaakin oikein merkittävästi, mutta sellaisen tarve on toistaiseksi ollut vähäinen.
Liitteet
Narujousto.png (4.15 KiB) Katsottu 4293 kertaa
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Mikäs solmun tekemisen tekniikka olis sitten parhautta. Ite tein ihan vaan siasorkalla tossa epäonnisessa tapauksessa - hyvin se tosin kesti, paremmin kuin naru.
Tuo paracordi on kai olevinaan laskuvarjopunosta. Minusta liian ohutta sellaisenaan. Kestäähän se, mutta kun kuluu ja saa aurinkoa katketa napsahtaa poikki helposti. Lippunaru ei nimellisesti kestä juuri enempää, mutta se on todettu toimivaksi. Miksei tuo paracordikin, mutta minä panisin kaksi puolelleen.
Tässä naruperän perustarvike: http://tuotteet.etra.fi/fi/g7678660/piippo-lippunaru
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma