Oho, mikäs pyörä tästä tulikaan. Aivan hyvä et vihdoinkin sai kammet lyhyimmiksi on niin suuri helpotus singertää. Polvissa ei tunnu missään kun tällainen lyhytjalkaisen ei tarvitse koukistaa ääriasentoihin lonkka/polvi niveliä. Ja kierrosnopeus lisääntynyt joten kevyttä on meno nyt, (kammet 140mm ennen 170mm).
Kiitos Teppo olit tehnyt siistiä työtä.
Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista
-
- Viestit: 128
- Liittynyt: 04 Kesä 2011, 20:05
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista
-
- Treenaileva sisällöntuottaja
- Viestit: 643
- Liittynyt: 12 Huhti 2014, 12:17
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista
Minun polvivaivat alkoivat kun viime kesäkuussa ostin lowracerin ja alkuinnostuksessa vielä ajoin aika paljon sillä samantien. Ensin ajattelin että kyllä ne siihen tottuu... Syyskuulla tuli selväksi että ei muuten totu. Talven polvet saivat lepoa Scorpionilla ajaessa, keväällä polvet olivat täysin oireettomat. Heti kelien salliessa ajoin vajaan kolmen tunnin lenkin lowracerilla ja polvet alkoivat heti oireilla. Lopetin ajot (Scorpionilla ajelin hissukseen) kunnes sain lyhyemmät kammet lowraceriin. Kun aloitin uudestaan lyhyemmillä kammilla aloin samalla kiinnittää enemmän huomioita kadenssiin ja polven liikerataan. Huomasin polveni "koukkivan" sisäänpäin painamisliikkeen alussa. Muistin kaapistani löytyvän Specializedin asentoa korjaavat pohjalliset pystypyöräajoilta, otin ne käyttöön ja liikerata korjaantui. Viimeisimpänä vaan ei vähäisimpänä keinona aloitin jälleen venyttelyn lenkin jälkeen, jotenkin se oli vuosien saatossa jäänyt melkeinpä pois...
Näillä konstein nyt näyttäisi polviongelma saadun hallintaan, viime viikolla ajoin yli 500km lowracerilla ilman ongelmia
Niko
Azub Max, Cruzbike Vendetta V20
Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista
Jos joku ortopedi lukis tän ketjun - täytyy vihjata ortopedikaverilleni vähän selvemmin! Jaa mutt nehän joutus polven operoijat työttömiks ja särkylääkekauppiaat - ketkä muut?
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista
Lyhennysvuorossa jalamarin omat Truvativ -kammet, 175 -> 153 mm:
Identtiset Sram S600 -kampien kanssa.
Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista
kiitos paljon hyvältä näyttää
edit: jos jotakuta kiinnostaa niin kampien paino muuttui 537g, kevyet, jäykät lyhyenä ja vielä halvat. harvemmin saa kaikki kolme samassa:)
Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista
Kamun Sram-kammet, 175 -> 150 mm.
Kampien Powerspline-kiinnitys tuli yllätyksenä, mutta lyhennys onnistui tällä kertaa ilman keskiötä.
Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista
Löyty vihdoin miunkin kammet, postin kätköistä. Laitoin ne Helsinkinojakkiin ja reilu 30km ajelin - voi olla ettei miusta kunnon uskovaista tule, enempi tämmönen tapauskis joka pärjää vähemmällä (152mm) uskolla.
Mäet, varsinkin jos ei saa vauhtia on aika tuskallisia vaikka eturatas pieneni kampien vaihdon yhteydessä. Polvet ei varmasti tuu kipeeks noilla.
Yllätyin, 3cm lyhennys enkä huomannu ett kammet olis liian lähellä. Olisko niin ett pidemmillä istun lähempänä emäputkea.
Ehkä kivat just tähän kaupunkipyörään.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14158
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista
PW kirjoitti:Löyty vihdoin miunkin kammet, postin kätköistä. Laitoin ne Helsinkinojakkiin ja reilu 30km ajelin - voi olla ettei miusta kunnon uskovaista tule, enempi tämmönen tapauskis joka pärjää vähemmällä (152mm) uskolla.
Alkaako veljen usko horjua. Koita vain muistaa, että "koettelee, vaan ei hylkää".
MBB pyörässä lyhyiden kampien hyödystä jää pois etupyörän väistöön vapautuvan tilan etu, mutta muut edut säilyvät. On selvä, että kampien vaihtaminen ilman istuinetäisyyden muuttamista jättää jalat koukumpaan ja polkeminen kovilla voimilla on vaikeampaa. Pitää siis aina muistaa siirtää kampia vaihtaessaan myös kampikeskiö lyhennyksen verran kauemmas. Lyhyiden kampien suuret poljinvoimat ovat mahdollisia vain lähes suorin jaloin.
Onko sinulla muuten lukkopolkimet Helsinkinojakissa. Lukot ovat sitä tärkeämmät, mitä lyhyemmät kammet ovat, sillä lyhyillä polkeminen on luonnostaan pyörittämistä, mikä ilman lukkoja on kovin vaikeaa saada onnistumaan vedon kohdalla kengät jalassa. Ilman kenkiä voi pitää varpailla kiinni polkimesta.
Katumusharjoitukseksi ja uskon vahvistamiseksi suosittelen tekemään yhden jalan kyykkyjä tuolilta nousten siten, että polvikulma on noin 90 astetta. Laita sitten tuolille korokkeeksi kaksi kertaa kammen lyhennyksen verran koroketta ja kokeile tämän jälkeen uudelleen sadan kyykyn sarjaa.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista
Lukot on tietysti. Jalka on suorassa kun kantapää on polkimella. Penkkiä ei nyt voi siirtää ku vaimo opettelee tuolla.
Paimen on selvästi huolissaan lampaan menettämisestä kadutaan ja harjoitellaan
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
- irakas
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 3851
- Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
- Paikkakunta: Vaajakoski
Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista
Joskus kauan sitten pidin kampien lyhentämistä turhana, mutta nyt olen saanut vakuuttavan todistuksen lyhyempien kampien paremmuudesta. Tuli hankittua aikoinaan SH23:een 150 mm:n pituiset kammet, ja ne tuntuivat ihan mukavilta. Ajoin niilla useampia satoja kilometrejä. SH26:een laitoin varastosta löytyneet 170 milliset kammet. Kun niillä ajelin, rupesin ihmettelemään, kun polvet alkoivat oireilla. Silloin vaihdoin SH23:sta 150 milliset kammet, ja ihme ja kumma oireet hävisivät.
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26
Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista
Tänään tuplalyhennys:
- Truvativ Elita (juuva), 170 -> 145 mm
- Shimano Tiagra (paloviita), 170 -> 124/147 mm
Näyttävät hävinneen myös Pyörätohtorin sivuilta, eli loppuneet.
Nuo olivatkin sitten viimeiset Pyörätohtorilta hankitut Tiagrat, jotka itseltä löytyi.
Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista
tm kirjoitti:
- Truvativ Elita (juuva), 170 -> 145 mm
Posti onnistui näiden kanssa ihan ensimmäisellä kerralla.
Todella siistiä työtä, kammet pääsivät paikalleen Flevo raceriin heti. Koeajo ja keskiön säätö vaan jää todennäköisesti ensiviikkoon
Asentaessa huomasin että vetopuolen polkimen akseli on tainnut vääntyä.. ei tuolla kaaduttu ole enkä muista muutenkaan kolhineeni pahemmin, voiko olla poljettu vinoon?
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 2040
- Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
- Paikkakunta: Nummela, Vihti
- Viesti:
Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista
tm kirjoitti:Tänään tuplalyhennys:
- Truvativ Elita (juuva), 170 -> 145 mm
Hmm, minuakin alkaa pian houkuttaa nojakin 170 mm:n Truvativ Elita kampien lyhennys vaikka 140 mm:iin. Silloin ne olisivat saman mittaiset kuin kinnerin kammet. Pitää vielä vähän pohtia aihetta ja ottaa rohkaisua. 170 millisillä kyllä ajaa, mutta polvet keikkuuvat näkökentässä ja tällä seudulla ei niillä ole tarvinnut kuin isointa eturatasta - jos lyhentäisi, niin vielä olisi varalla kaksi pienempääkin eturatasta.
Mutta pitää vähän miettiä...
--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14158
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista
Eihän tuossa ole muuta miettimistä, kuin: Miksi vasta nyt ja miksei vieläkin lyhyemmät.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista
Nazca Fuegon alkuperäiset Shimano Tiagra kammet lyhenivät juuri sopiviksi 170>140 mm. Hyvin toimii!! Ja mikä olikaan syy lyhentämiseen: viime vuoden EkoTrip ajettiin Pärnuun. Ajelin noilla piiiitkillä kammilla, matkalla Pärnusta pohjoiseen aurinko paistoi selän takaa ja polvet paloivat! Nyt lyhyillä kammilla polvikoukku on paljon pienempi eikä polvet pala... Ainakaan näillä keleillä? Hienosti työstetty Tepolta!
JormaL
Nazca Explorer 2007-2010, Nazca Fuego 2010-, Radon ZR maasturi, Dahon Uno taittopyörä 2016-