Terve vuohi ja tervetuloa foorumille !
PW:n kanssa samaa mieltä, MBB on paras, helpoin tehdä ja nopein.
Ainoa miinus tulee siitä että ajamista pitää vähän opetella...
vuohi kirjoitti:Joo ehkä se on kuitenkin tuollainen takavetoinen, parempi käyttää pari tuntia rakenteluun lisää aikaa kun harjoitella polkemista hankalalla pyörällä.
Mitä rakenteluun tulee, oman etuvetosen tein yhden viikon iltoina milloin aikaa jäi töiden jälkeen. Lähtökohtana naisten pyörä, romiskolta kerättyä putkea ja pyörätohtorilta tilatut Fauber-keskiösovitin ja teräksinen etuhaarukka. Taisi maksaa n. 150 € täysin ajokunnossa.
Oli vähän työvoittoinen, ilman kuskin pituuden säädettävyyttä olisi mennyt puolessa ajassa, ja teräksisillä rakenteilla vieläkin nopeammin.
Ajaminen oli opettelussa, ihan parilla lenkillä homma alkoi jo sujua mutta vasta noin 200-300 kilsan ajolla pyöräteillä oli luotto riittävä maanteille siirtymiseen.
vuohi kirjoitti:Sitten pitäisi päättä rengaskoko ja tuollaisen tosi matalan missä kuski on käytännössä renkaiden välissä ja tuollaisen yllä näkyvän vähän korkeamman väliltä. Matalampi malli on ilmeisesti vähän pidempi ja raskaampi mutta aerodynaamisempi? Vanteiden suhteen tekisi mieli käyttää normaalia 28'' maantiepyörän vannetta, koska voisin aina tarpeen tullen lainata maantiepyörän korkealaippaisia kovaa kulkevia kiekkoja. Toisaalta jos painolla ei ole niin väliä jotkut halvat vanteet voi itse levyttää jollain pirkkapatentilla levykiekoiksi?
Ilman muuta 28"/700c/622 kokoiset renkaat !
Mun MBB on näistä toiseksi matalin mutta siinä on ylivoimaisesti paras näkyvyys eteen. Ei silti ole pitkä tai painava. Verrokkina kuskin geometrialle oli MetaPhysic ja akselivälikin on sama mutta kuski istuu 10cm alempana.
Seuraavassa on tarkoitus saada penkki enemmän selälleen, tällä on suurin vaikutus aerodynamiikkaan. Kaikki muu kuten kuskin korkeus maasta on toissijaista. Keskiön korkeus penkistä pysynee samana...
vuohi kirjoitti:Ja painosta puheen ollen onko sillä kokemuksienne mukaan kovin paljoa merkitystä. Tarkoitus on kuitenkin ajaa ainoastaan tasaisella maalla jolloin ylämäen kiipeämisellä ei ole mitään merkitystä. Lisäksi jos kuski painaa kuitenkin 90kg eikö se ole ihan sama kokonaisuuden kannalta painaako pyörä 20kg vai 25kg?
Ei sillä juurikaan ole vaikutusta, etenkään kovaa ajaessa tai muutenkin TT-asenteella. Kaikki millä aerodynamiikkaa parannetaan on eduksi vaikka toisi vähän lisää painoa.
Mun värkki painaa mun keveimmillä kiekoilla noin 10 kg ja parhaassa aerokunnossa noin 11-11.5 kg. Eroa painossa ei kyllä huomaa ainakaan kun tehoilla ajetaan tosissaan, aerodynaamiikassa sen sijaan huomaa helpostikin.
vuohi kirjoitti:Täytyy varmaan kohta ruveta väijymään luovuttaja pyörää. Jos vaikka saisi sinne Nokian karkeloihin jonkun proton valmiiksi.
Jos nyt tekisin samalla kaavalla oman etuvetosen uusiksi, ottaisin luovuttajaksi jonkun naisten Tunturi-kaupunkipyörän ja käyttäisin siitä vain emäputken ja siitä alas lähtevän profiloidun runkoputken. Kaikki muu sitten pätkimällä joko luovuttajapyörien runkoputkista tai muusta sopivasta ohutseinäisestä teräsputkesta. Ei mitään keskiön säätöjä.
Lue lisää mun hajattelusta tuolta rakenteluketjusta jos vielä kiinnostaa...