Siivosin osat voimansiirrosta ja ekat 30 meni ok ja sitten mummorattaaseen jumi ketju kiinni. Kun öljysin ketjun linkit, töhkää valui ulos loputtomiin, joten totesin, että kokeillaan toimivuutta. Hitaasti vaihtui vaihteet, joten luovuin ylärissan ja suurimman takarattaan pystysuuntaisuudesta ja nopeasti vaihtui alkuun. Töhnää tuli lisää koko ajan ja kampien jämähdettyä huomasin, että olin missannut kökkäreen öljyä ja hiekkaa takarissasta. Se riitti värjäämään kaiken metallisesta tummaksi. Loppureissu kävi kuntoilusta, kun menin startit ja ylämäet keskirattaalla. Reissu lyhentyi kesken 38 km kohdalla. Käsi arkana, joten uusi siivouskierros huomenna ja kokeilua. En pääse takavaihteiden ylärajoittimen säätöihin käsiksi vielä, kun pitää setviä, riittääkö siivous chain suckin estämiseen. Useimmat hampaat mummorattaassa näyttävät hyvältä ja ratas on suora sekä linjassa muiden eturattaiden kanssa.
Töitä riittää, kun huomasin piuhojen riittävän ohjaustankojen taaemmaksi kääntämiseen teoriassa. Käytännössä voi tulla liian tiukka mutka takavaihtajan vaijeriin. Vanha kello vaatii vaihtoa ja se on ruuvilla kiinni ja ruuvin kanta luonnollisesti jarrukahvan ja ohjaustangon välissä piilossa. Peili rikki, uusi ostettu kaksin kappalein. Mietin, pikaliimaanko toisen oikeaan hanskaan, kun sillekin puolelle on hyvä nähdä ja ilman vastus ei nouse noin. En ole keksinyt helppoa varmasti hanskaan tarttuvaa kiinnitystapaa. Jos tarranauhan liima ei ole riittävän kestävää. Jos alkuun olisi, kestääkö sadetta?
Duunia ja iteratiivisia säätöjen toimivuuden testiä riittää. Kivaa että on tekemistä, mutta olisi kivaa myös päästä ajamaan, kun lopulta sää on lämmin. Tuuli nousi ikävästi iltapäivällä.