Tänään ajoin Scorpparilla

Haluatko jakaa Sinun omia kokemuksiasi/näkymyksiäsi nojapyöräilystä?
Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Tänään ajoin Scorpparilla

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Wacky kirjoitti:

jos ne olis jotenkin ylivoimaisia niin niillä olis korkeampia ennätyksiä kuin kaksi pyöräisillä, ja näin ei ole vaan ne on järjestäen hitaampia kuin kaksi pyöriset jotka on vastaavaan tapaan varusteltuja.

Tuo ei pidä ihan paikkaansa ;) 24h maailman ennätys on ajettu milanilla, eli kolmipyöräisellä velomobililla, muistaakseni myös 12h ajon ennätys on kolmipyöräisellä. Lyhyemmissä suorituksissa kaksipyöräiset dominoi. Kuin myös kattamattomissa.
http://www.bentrideronline.com/?p=4100
http://www.droplimits.de/index.php/rekorde.de.html

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
vph
Sisällöntuottaja
Viestit: 1164
Liittynyt: 14 Loka 2014, 10:49
Paikkakunta: Provence-Alpes-Côte d'Azur ja Espoo

Re: Tänään ajoin Scorpparilla

Viesti Kirjoittaja vph »

Älkääs nyt kuulkaas kääntäkö tätä asiaa nurinniskoin. Totta mansikassa trike on hitaampi kuin vastaavan geometrian omaava ja vastaavalla tavalla varusteltu kaksipyöräinen, sehän on aihan päivänselvää. Tämän väännön lähtökohta on kuitenkin ihan toinen: Wackyn alkuperäinen teesi on, että kaikki triket on mummopyöriä, nojapyörien alhaisinta kastia. Hänen mukaansa ne (triket) on siis tehty hitaaseen ajoon ja ne ovat hitaampia kuin mikä tahansa muu kaksipyöräinen nojapyörä (koska mummopyörät nyt on sellaisia). Tuo on se väite joka minusta on ihan älyttömän ahdasmielinen ja todellisuuden vastainen.

@Wacky: Sillä sun nousukokemuksella oli sellainen merkitys, että se kertoo sun kokemuksen (jota mainostit) olevan yksipuolisesta ympäristöstä, tasamailta. Itselläni ei tosiaan nojapyöräkokemusta ole mitään muuta kuin se minkä tästä ketjusta voi lukea. Mutta muuta suht monipuolista pyöräilykokemusta on kyllä kai ihan kohtuudella.

Kun tässä nyt väännetään mummopyöristä niin ehkä olisi syytä myös määritellä mummopyörä. Luulen, että yleisen käsityksen mukaan

Mummopyörä = perinteinen naistenpyörä-malli ("läpiastuttava"); helppo istuutua, helppo jalkautua; halpa, yksinkertainen tekniikka; max. kolme vaihdetta; ei-urheilullinen ajoasento; ei lukkopolkimia; jalkajarru; kestävät halvat perusrenkaat; ei jousitusta; paitsi satula, joka on jousitettu.

Jos tuon määritelmän siirtää nojapyörä-boxiin, niin Wacky saa tulokseksi yksiulotteisesti triken. Katsotaanpa mitä itse saisin kehiteltyä:

  • perinteinen naistenpyörä-malli... vaikea... ---> yksiputkinen suora runko ja pienet 20" kiekot (nojiksen perinnekiekot)?
  • helppo istuutua, helppoa jalkautua ---> penkki korkealla ja selkänoja suht pystyssä
  • halpa, yksinkertainen tekniikka ---> ää...öö.... ei etuvaihtajaa, nelikanttikeskiö, takana kierrepakka?
  • max. kolme vaihdetta ---> max. kolme vaihdetta (tai voidaan tinkiä ylöspäin vaikka seitsemään)
  • ei-urheilullinen ajoasento ---> penkki korkealla, pystyssä ja keskiö alempana kuin istuin
  • ei lukkopolkimia ---> ei lukkopolkimia
  • jalkajarru ---> rumpujarru takana tai voisi kai sinne hyväksyä myös low-end vannejarrutkin, hiinä ja hiinä
  • kestävät halvat perusrenkaat ---> kestävät halvat perusrenkaat
    . ei jousitusta ---> ei jousitusta
  • jousitettu satula ---> hmm, verkkopenkki?

Tuohon speksiin voisi osua moni low-end trike, mutta siihen osuu myös moni kaksipyöräinen nojapyöräkin. Ja ennenkaikkea: moni trike ei täytä noista määritelmistä juuri yhtään mittään.

Avatar
vph
Sisällöntuottaja
Viestit: 1164
Liittynyt: 14 Loka 2014, 10:49
Paikkakunta: Provence-Alpes-Côte d'Azur ja Espoo

Re: Tänään ajoin Scorpparilla

Viesti Kirjoittaja vph »

Pastori kirjoitti:

Ei ollu se kuuluisa video enää tubessa. Pistä mulle vaikka privana linkki niin pääsen kattoon.

Hmm. Tässä ketjussa on aiemmin linkit kahteen videoon. Se eka oli niin tylsä, että vaihdoin sen paljon lyhyemppn versioon... mutta linkki jäi osoittamaan poistettuun videoon. Korjasin nyt myös linkin oikeaksi sieltä postauksesta. Ei niistä videoista kyllä kumpikaan kuuluisa ole, mistä sä nyt tuollaista keksit. Ne on videoita tässä minun päiväkirjaosion ketjussa, kertovat mun ajeluista ja ajatuksista ja elämästä niinkuin nää muutkin horinat.

Linkit vielä uudemman kerran, niin ei tartte kelailla taaksepäin ketjua:

https://youtu.be/HHF-Yjzj_HQ ---------- työmatkaflowta

https://youtu.be/U66vDdYn3HY ---------- se kovempivauhtinen rykäisy

Koska tämä mummopyörä-vääntö on nyt aktiivinen, niin lisään vielä, että kyllä, aivan. Moni ajaisi paljon kovempaa ja on ajanutkin, kertoo Strava. Nuo videot kertoo millaista vauhtia minä osaan ja uskallan ja haluan ja pystyn ajamaan tällä nykykunnossa olevalla trikelläni ja nykymoottoreilla.

Noissa alamäkipätkissä (kummatkin on Stravan segmenttejä) edelläni on joukko pyöräilijöitä, mutta silti itse tiedän, että millään mummopyörään verrattavalla kapistuksella ei tuollaisia nopeuksia liikenteen joukossa ajeta. (Jyrkemmän segmentin kärki on ammattilaisia ja ajat ajettu, kun tie on ollut kokonaan muulta liikenteeltä suljettu.)

Avatar
vph
Sisällöntuottaja
Viestit: 1164
Liittynyt: 14 Loka 2014, 10:49
Paikkakunta: Provence-Alpes-Côte d'Azur ja Espoo

Re: Tänään ajoin Scorpparilla

Viesti Kirjoittaja vph »

Wacky kirjoitti:

Muista että sun edellä noissa sun laittamissa lasku pätkissä on yksin omaan kaksipyöräisiä joten uskallan sanoa että kaksipyöräinen nojapyörä kyllä kulkis kovempaa kuin sun trike niissä 8)

Varmasti sellaisiakin kaksipyöräisiä nojapyöriä on. Mutta on myös niitä hitaampia.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7060
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Tänään ajoin Scorpparilla

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Hauska leffa toi jälkimmäinen - ekaa en vielä kattonut. Kiitti. Kateltiin pikkupoitsun kanssa (jolla on trike) ja arvostusta tuli.

Oiskin ollut kiva näyttää miltä pystärimeno näytti yöllisessä Budapestissa liikenteen seassa. Ei sitä pyörän päällä tullut mietittyä kun ohitteli sitä sun tätä ja veteli hipsterien kanssa kisaa - mutta kerran katselin (kävelin siis kerran) kadunvarressa ja hurjaltahan se liikenne siellä näyttää.

Huijui. Hurjempi se toinen. Tossa muuten triken ja kaksipyöräisen yksi ero. Kaksipyöräisellä voisi harkita ohittamista sieltä autojen ja pientareen välistä. Ainakin hiljaisemmassa vuahdissa.

Olikos sulla jokin valo/viiri tms. josta autoilija näkee sut?

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Tänään ajoin Scorpparilla

Viesti Kirjoittaja vaaka »

jviirret kirjoitti:
vaaka kirjoitti:

Wacky onko sinulla tietoa Catriken ja ICEn nopeudesta samalla teholla vs nopea kaksipyöräinen niin suuressa vauhdissa, että aerodynaaminen vastus dominoi vierintävastusta?

"kaiken järjen" mukaan triken ilmanvastus on ainakin matalaa lowraceria suurempi. Korkeus on sama, mutta trike on paljon leveämpi.

Jukka

Totta kai se ei ollut pointti vaan se , että parhaat triket saattavat oikeastikin olla nopeampia kuin hitaimmat kaksipyöräiset. Näin väittävät nopeiden trikejen omistajat. Minusta on turhaa leimata kaikkia trikejä hitaiksi, jos poikkeuksia on. Olenko ymmärtänyt väärin, eikö Catrike ole nopea ja ainakin jenkeissä myynyt hyvin nojakkien mittapuulla? Joten jos yleisyydellä olisi relevanssia, tuon pyörän myynti saattaisi kumota väitteen, että nopeat triket ovat vain demonstraattoreita. Kun kerran niitä ajetaan.

Nopeimmiksi pyöriksi en niitä usko ja se ei ole ollut argumentti kenelläkään. Riittävän nopea normikäyttöön kaikille paitsi kisaajille kisassa lienevät parhaat triket, jos ei tavoittele äärimmäisajomatkaa mukavuuden kustannuksella.

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4058
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Tänään ajoin Scorpparilla

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Tottakai nopeimmat triket on nopeampia kuin hitaimmat kaksi pyöräiset. Asioita on välillä pakko jossain määrin yleistää koska aivot ei pysty käsittelee kaikkia yksilöinä vaan kapasiteetin säästämiseksi yleistävät.
Keskiverroista kun puhutaan niin triket on hitaampia kuin kaksi pyöräiset, mutta ei see tee niistä huonompia, vain keskimäärin hitaampia. Pelkän nopeuden vertailu on vähän hölmöä..

- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 - 2019) Specbike Extrim (2017 -> & 2019 ->)

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Tänään ajoin Scorpparilla

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Jos haluaa nimetä nojapyörien mummopyörän niin yksi on ylitse muiden: Savenmaa Matkaaja :D No samalla se on nojapyörien Jopokin ;)

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Tänään ajoin Scorpparilla

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Wacky kirjoitti:

Tottakai nopeimmat triket on nopeampia kuin hitaimmat kaksi pyöräiset. Asioita on välillä pakko jossain määrin yleistää koska aivot ei pysty käsittelee kaikkia yksilöinä vaan kapasiteetin säästämiseksi yleistävät.
Keskiverroista kun puhutaan niin triket on hitaampia kuin kaksi pyöräiset, mutta ei see tee niistä huonompia, vain keskimäärin hitaampia. Pelkän nopeuden vertailu on vähän hölmöä..

Tuttu ilmiö tuo aivojen prosessointitarpeen rajaus, jota lokeroinniksi kutsutaan. Opiskellessa osoitettiin sen vaarallisuus ja miksi sitä pitää yrittää välttää mahdollisimman paljon. Hirveän tuhoavaa. Yksi teoria Hitlerin kieroutumisesta oli ainoan rakastamansa henkilön, äidin, kuolema juutalaisen lääkärin epäonnistuttua pitämään hänet hengissä. Vastaavia töppöjä tulee koko ajan vastaan ja vaikka asian tiedostaa, mokailee yrittämisestä huolimatta itsekin, vaikka vuosikausien kokemus välttelystä onkin. Ei ole helppoa, koska lokerointi ja stereotypisointi ovat biologisia lajityypillisiä piirteitä. Suunnitteluvirhe asioiden oikein ymmärtämiselle, hyvä juttu aivotyön ja kuumuuden sekä energian kulutuksen vähentämiselle planeetan parhaalle kestävyysjuoksijalle metsästäjistä lämpimässä. Siis ihmisen kehittymispaikassa.

Avatar
vph
Sisällöntuottaja
Viestit: 1164
Liittynyt: 14 Loka 2014, 10:49
Paikkakunta: Provence-Alpes-Côte d'Azur ja Espoo

Re: Tänään ajoin Scorpparilla

Viesti Kirjoittaja vph »

Pastori kirjoitti:

Hauska leffa toi jälkimmäinen - ekaa en vielä kattonut. Kiitti. Kateltiin pikkupoitsun kanssa (jolla on trike) ja arvostusta tuli.

Huijui. Hurjempi se toinen. Tossa muuten triken ja kaksipyöräisen yksi ero. Kaksipyöräisellä voisi harkita ohittamista sieltä autojen ja pientareen välistä. Ainakin hiljaisemmassa vuahdissa.

Olikos sulla jokin valo/viiri tms. josta autoilija näkee sut?

Kiitos itsellesi kommenteista!
Tuo kaksipyöräisen mahdollisuus oikealta ohittamiseen, pientareen puolelta: ei missään tapauksessa! Se on juuri se kaikkein vaarallisin tapa. Tätä samaa duunimatkaa olen itse kelannut jo maantiepyöräilyaikanani vaikka kuinka paljon ja alussa yritin ajaa sieltä pientareen kauttakin, mutta siperia opetti pian, että sitä ei kannata tehdä. Autoilijan kannalta tuo aiheuttaa sen, että ohittajia on sekä oikealla, että vasemmalla ja kun vaikka skootteri ohittaa keskikaistalla (vasemmalta), autoilija väistää oikealle - jossa pahimmassa tapauksessa olikin juuri samalla hetkellä se onneton fillaristi... siinä on liikaa ärsykkeitä kenenkään keskivertoautoilijan hallittavaksi. On paljon parempi, että kaikki ohittavat sieltä saman "laittoman keskikaistan" kautta.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14158
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Tänään ajoin Scorpparilla

Viesti Kirjoittaja jori »

Se mikään laiton ole. Ohittaminen on tehtävä nimenomaan vasemmalta. No, kaksipyöräisellä sen saa näennäisesti tehdä myös pientareen puolelta, sillä kaksipyöräisen/-llä ohittaminen -kummin päin vain- ei ole ohitus. Tuo keskikaistan käyttö on ihan hyvää liikennetilan käyttöä. Tärkeää on vain, että autoilija ei lähde ohittamaan, kun vastaan tulee pyöäilijöitä, siksi ainakin valot ovat erittäin tärkeät tässä systeemissä. Minä käyttäisin myös päivällä.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7060
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Tänään ajoin Scorpparilla

Viesti Kirjoittaja Pastori »

jori kirjoitti:

siksi ainakin valot ovat erittäin tärkeät tässä systeemissä. Minä käyttäisin myös päivällä.

Mä käytän semmoisia huomiotasoisia pikkuvaloja nykyään KOKO ajan. Viime kesästä saakka siis - ja eritoten huomattiin ulkomaan kaupungissa miten hyödylliset ne on!

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7060
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Tänään ajoin Scorpparilla

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Pastori kirjoitti:
jori kirjoitti:

siksi ainakin valot ovat erittäin tärkeät tässä systeemissä. Minä käyttäisin myös päivällä.

Mä käytän semmoisia huomiotasoisia pikkuvaloja nykyään KOKO ajan. Viime kesästä saakka siis - ja eritoten huomattiin ulkomaan kaupungissa miten hyödylliset ne on!

Terppa vinkkasi kun ajeltiin sateessa Sastamalassa.

Avatar
vph
Sisällöntuottaja
Viestit: 1164
Liittynyt: 14 Loka 2014, 10:49
Paikkakunta: Provence-Alpes-Côte d'Azur ja Espoo

Re: Tänään ajoin Scorpparilla

Viesti Kirjoittaja vph »

Takana minäkin pidän aika usein ledivaloa päällä päivälläkin. Edessä en juuri koskaan... se voisi kyllä olla viisasta. Pitäisi varmaan hankkia joku pikkutuikku-tyyppinen etuvalo tuota tarkoitusta varten, nyt omaavani Lupinen Tesla on ihan liian painava ja isokokoinen akkuineen, että sitä viitsisi "turhaan" keulalla polttaa.

Tänään oli hieno ajopäivä lähivuorilla, korkealla jopa ihan yllättävänkin "viileää". Aamun ensimmäinen nousu, joka kesti melkein pari tuntia, oli kyllä hikinen, mutta hissuksiin PK-sykkeillä nousi kuitenkin jotenkin helpon oloisesti. Kaikkiaan 70 km ja 1400 nousumetriä. Loma on alkanut, tästä se mopo lähtee.

MontsDAzur.png

Kuva

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Tänään ajoin Scorpparilla

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Onhan nuo hienoja lenkkejä. Tarpeeksi kun on nousuja voi Trike tulla tarpeeseen jos vauhti menee ihan mateluksi. Sanoo tämmönen jonka pidemmät nousut on ajettu maastossa kun maanteillä niitä ei löydy...

Pastori kirjoitti:
jori kirjoitti:

siksi ainakin valot ovat erittäin tärkeät tässä systeemissä. Minä käyttäisin myös päivällä.

Mä käytän semmoisia huomiotasoisia pikkuvaloja nykyään KOKO ajan. Viime kesästä saakka siis - ja eritoten huomattiin ulkomaan kaupungissa miten hyödylliset ne on!

vph kirjoitti:

Takana minäkin pidän aika usein ledivaloa päällä päivälläkin. Edessä en juuri koskaan... se voisi kyllä olla viisasta.

Mulla on nykyään aina maantielenkeillä Ixon IQ etuvalo puolitehoilla ja takana Planet Bike SuperLight vilkkumassa. Eipä vastaantulevat enää ohittele kohdalla ja aika harvoin mennään takaa ohi hihaa hipoen. Tuleekin tarpeeseen kun etuvetosella ajaminen on etenkin puuskatuulella vähän jännempää kuin takavetosilla tai maasturilla.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Vastaa Viestiin