M5 lowracer kopio

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5222
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: M5 lowracer kopio

Viesti Kirjoittaja tm »

Hienoa että projekti etenee. Pari viikkoa ajoharjoitteluun ja "nojapyörälihasten" kasvattamiseen kuulostaa suht lyhyeltä ajalta... No onneksi sulla ei ollut pitkän matkan tavoitteita vielä tälle vuodelle.

vuohi
Viestit: 23
Liittynyt: 23 Kesä 2014, 13:16

Re: M5 lowracer kopio

Viesti Kirjoittaja vuohi »

Toivon, että nojapyörä- ja muutkin lihakset on saatu kasvatettua kyykkyhäkissä ja pelkkä nopea ajoharjoittelu riittää :D Ja lisäksi mulla on muitakin "hätäsesti" tehtyjä kisaprojekteja alla mm. viikon treenillä triathlonille, eli täytyy niistä ammentaa mentaalista voimaa ajoharjoitteluun. Pitkän matkan tavoitteet jätän jatkossakin muille.

Itse projektiin liittyen olen tuota yläselän ja niskan tuentaa/kulmaa kuvista koittanut vakoilla ja olen harkinnut jotain vähintään kohtuu pienellä vaivalla säätyvää rakennetta tuohon. Vähän pystympi ajoasento mistä näkee kunnolla eteensä on varmaan helpompi aloittaa ja siittä voi sitten laskea alemmaks sitä mukaa kun ajoharjoittelu etenee kohti aerodynaamisempaa ajoasentoa. Samalla pyörä kävisi sitten streamliner aihioksi talvella kun tekee vaan tuon viimeisen rungon pätkän keskiölle siten uusiksi, että sekin tulee alemmaksi.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5151
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: M5 lowracer kopio

Viesti Kirjoittaja jooseha »

vuohi kirjoitti:

otin kuiten vähän varman päälle ja otin 60x2mm neliöputkea painoa ei tule varmaan kuin kilo pari lisää mikä ei tasamaalla vaikuta huippunopeuteen käytännössä mitään.

Joustamaton runko on etu, mutta putken ainevahvuutta ei kannata kasvattaa ainoastaan halkaisijaa. Saa paljon paremman vastineen grammoille. Samalla metripainolla saisi 80x80x1,5 tai pyöreää 100x1,5 putkea, jotka on varmasti paljon jäykempiä. Noin niinkuin vastaisuuden varalle :wink: Saatavuus on tietenkin tärkeä valinta kriteeri.

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4058
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: M5 lowracer kopio

Viesti Kirjoittaja Wacky »

On hyvä muistaa että keskiömuhvit on yleensä 68 mm leveitä joten sitä leveämpien putkien käyttö hankaloituu jo ihan niiden leveyksien kanssa, mutta seinämävahvuuden lisäys 1,5 mm -> 2,0 mm ei tosiaan tuo kuin lähinnä lisää painoa. Lisä paino tarkoittaa hitaampaa kiihdytystä joka vaatii taas kovempaa kuntoa koska joudut tuottamaan samaa tehoa pidempään.
Teho vs. aika käppyrä putoaa aika nopeasti alussa joka tarkoittaa että kevyt pyörä on helpompi saada kulkemaan kovempaa, mutta pidemmällä matkalla painon pudotus ei merkitse juuri mitään ja ilmanvaksen minimointi näkyy paljon enemmän.

- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 - 2019) Specbike Extrim (2017 -> & 2019 ->)

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: M5 lowracer kopio

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Nyt ne Watit, Joulet, Kilot ja Newtonit roskiin ;) Tärkeintä että tulee ajokelpoinen pyörä ja muutama sata kilometriä ajelua. Sitten seuraavaan voi alkaa hifistelemään kun tietää paremmin mitä haluaa ja mistä voi luopua. Ei taida kenenkään ensimmäinen itse tekemä nojapyörä olla täydellinen?

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7060
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: M5 lowracer kopio

Viesti Kirjoittaja Pastori »

jviirret kirjoitti:

Nyt ne Watit, Joulet, Kilot ja Newtonit roskiin ;) Tärkeintä että tulee ajokelpoinen pyörä ja muutama sata kilometriä ajelua. Sitten seuraavaan voi alkaa hifistelemään kun tietää paremmin mitä haluaa ja mistä voi luopua. Ei taida kenenkään ensimmäinen itse tekemä nojapyörä olla täydellinen?

Jukka

Olisko jotain vinkkiä että monesko sitten olis?

Mutta muuten samaa mieltä. Tärkeintä on aika tienpäällä ja pajalla. Viimeisin pyörä (tosin vaan puolikas) tuli tehtyä jo silleen etten edes piirrellyt sitä. Pajatyö kyllä opettaa enemmän kuin piirtely eritoten jos se jää vain piirtelyksi.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14158
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: M5 lowracer kopio

Viesti Kirjoittaja jori »

Viimeinen lause olisi allekirjoitusainesta.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: M5 lowracer kopio

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Pastori kirjoitti:
jviirret kirjoitti:

Nyt ne Watit, Joulet, Kilot ja Newtonit roskiin ;) Tärkeintä että tulee ajokelpoinen pyörä ja muutama sata kilometriä ajelua. Sitten seuraavaan voi alkaa hifistelemään kun tietää paremmin mitä haluaa ja mistä voi luopua. Ei taida kenenkään ensimmäinen itse tekemä nojapyörä olla täydellinen?

Jukka

Olisko jotain vinkkiä että monesko sitten olis?

Laskin omasta blogista että seitsemäs oli sellainen jolla tuli ajettua niin paljon että ketjurataspaketti oli merkittävästi kulunut. Sitte välissä on noita epäonnistuneita räpellyksiä. Kahdestoista ja kuudestoista näyttää olevan taas "ihan hyviä" tuolla mittarilla mitattuna :D

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

vuohi
Viestit: 23
Liittynyt: 23 Kesä 2014, 13:16

Re: M5 lowracer kopio

Viesti Kirjoittaja vuohi »

Joo tuo putki tuli tuon saatavuus perjaatteen mukaan. Ohutta ja suurta putkea ei löytynyt tuosta paikalliselta romupihalta ja ei viitsinty ruveta tilailemaan.

Noista grammoista ja wateista sen verran, että kun pyörällä on tarkoitus ajaa vain tasamaalla pää prioriteetit ovat wateissa ja ilmanvastuksessa. Jos pyörä painaa 20kg ja kuski 90kg niin ei siinä ei joku muutama kilo tunnu kuin pyörää autosta nostaessa :D Ja jos vertaa noihin tripyörä kokemuksiin ei se kiihtyvyys siellä viimeisen 10km/h aikana vie kovin merkittävää osaa tehosta vaan suurin osa tehosta menee jo ilmanvastuksen voittamiseen. Ja ainakin tri-pyörällä vasta se viimeinen 10km/h rupeaa hapottamaan koipia huolella.

Pikaisella laskeskelulla jos tavoite on nopeus on vaikka melko optimistinen 64km/h tarvittava teho on noin 750w, tuolla teholla pystyn pystypyörällä polkemaan ehkä noin 20sek? Mikä ei välttämättä tarkoita kyllä mitään nojakilla mutta sen näkee sitten joskus. 51km/h vauhdissa tarvitaan tehoa 410w, joten tällöin kiihdytykseen jää tehoa 340w mutta tuskinpa tuossa kohtaa tulee runtattua vielä täysiä eli jos pistetään vaikka 650w tehoksi. Tällöin kiihdyttämiseen jää tehoa 240w eli miltei 2/3 tehosta menee ilmanvastukseen. Jos yksinkertaistetaan vähän laskuja ja oletetaan, että pyörä+kuski painavat 100kg laskee tällöin 1 kg kevennys tehontarvetta saman kiihtyvyyden saavuttamiseksi noin 0,33%. Eli ei käytännössä mitään, 5 kiloakin olisi alle 2%.

Mutta itse projektiin. Äsken purin luovuttajapyörästä ylimääräiset tavarat irti ja nyt olisi kahvin juonnin jälkeen tarkoitus mennä ainakin sahaamaan kaikki osat valmiiksi. Hitsailu jää ehkä huomiselle. Runko mitoituksen tein mittaamalla valokuvasta tehdastekoisen pyörän runkoputkien mitat ja suhteuttamalla ne takavanteen halkaisijaan :D Eli tarkkaa puuhaa. Akselivälistä teen, ehkä aavistuksen pidemmän, että tarvittaessa on varaa laskea ajoasento vieläkin matalammaksi. Myös tuolle keskiölle menevään putkeen jätän alkuun vähän säätövaraa ja katkaisen sitten kun nään mihin kohtaan se keskiö asettuu.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: M5 lowracer kopio

Viesti Kirjoittaja jviirret »

vuohi kirjoitti:

Runko mitoituksen tein mittaamalla valokuvasta tehdastekoisen pyörän runkoputkien mitat ja suhteuttamalla ne takavanteen halkaisijaan :D Eli tarkkaa puuhaa.

Tämä on hyvä konsti ja tuottaa "yllätyksettömän"(oho, eipä tähä ketju mahdukkaan) lopputuloksen.
Mittakuvaksi pitää yrittää löytää mahdollisimman kaukaa otettu kuva. Jos on ihan vierestä otettu, niin rengas ei ole kohtisuoraan sivusta vaan eturengas on takaviistosta ja takarengas etuviistosta kuvattu. Vääristää vähän mittakaavaa...

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

vuohi
Viestit: 23
Liittynyt: 23 Kesä 2014, 13:16

Re: M5 lowracer kopio

Viesti Kirjoittaja vuohi »

Kovin on kiireinen v-loppu joten projekti ei etene ihan toiveiden mukaan. Ja ehkä ihan hyvä odottaa, että se eturengas saapuu ennen kuin kasailee etuhaarukan ja lyö kaiken lukkoon. Sain kuitenkin suurimman osan rungon osista tehtyä ja pyörän pilkottua. Lisäksi päätin nimetä projektin maailan nopein intiaani-elokuvan hengessä maailman nopeimmaksi yosemiteksi.

Kuva
210€ maksanut luovuttaja pyörä odottamassa purkua

Kuva
Runkopalkin sahailua, oli yllättävän vaikeaa ynnäillä noita sahaus kulmia ja yksi osa menikin vähän perseelleen. No onneksi saan virheen paikkattua hitsaamalla 5cm jatkon siihen putkeen.

Kuva
Miltei valmis kampe :D Täytyy vähän katella miten tuon ohjauslaakerin reiän tekisi tuohon runkoon. Hienointa olisi tietenkin sorvata tuo ohjauslaakerin putki johonkin tarkkaan mittaan ja tehdä sille sopiva reikä valmiiseen runkoon jyrsinkoneella juuri oikeaan kulmaan. Tuskin kuitenkaan löytyy tarpeeksi pitkää tappia ja taidan tyytyä vaan päräyttämään jollain paineilmaviilalla sinne päin kolot ja naputtelemaan sitten haarukan sopivaan asentoon ennen hitsausta.

Tahaarukkaan ajattelin käyttää noita vakioputkia niin tulisi kaikki korvakkeet ja jarrutapit helpolla. Ajattelin tehdä jonkun pienen apurungon mihin penkki tukeutuu ja hitsaan nuo ylemmät putket siihen sitten kiinni. Jos tuntuu ettei tule tarpeeksi tukevaa niin vaihdetaan sitten järeämpää putkea. Lisäksi vähän koitin järkeillä vaikuttaako takahaarukan mahdollinen jousto polkemiseen oikeastaan ollenkaan. Äkkiä järkeiltynä polkeminen pyrkii lähinnä vääntelemään tuota etuosaa puolelta toiselle, ei niinkään takapäätä ylös alas kuten tavallisessa pyörässä.

Jarruiksi tai jarruksi ajattelin laittaa vain taakse orginaali v-jarrun. Etuhaarukalla on jo tarpeeksi ahdasta muutenkin, eikä tällä juuri tule varmaan liikenteessä ajeltua niin eiköhän se tuolla takasellakin pysähdy.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: M5 lowracer kopio

Viesti Kirjoittaja jviirret »

vuohi kirjoitti:

Tahaarukkaan ajattelin käyttää noita vakioputkia niin tulisi kaikki korvakkeet ja jarrutapit helpolla.

Tässä sitten tarkkana, omien kokemuksien mukaan noihin vakiohaarukoihin/takakolmioihin ei tahdo ketju mennä muusta kuin alkuperäisestä suunnasta. Pelivaraa ei paljon ole kun ketju alkaa ottamaan joillakin vaihteilla putkiin kiinni. Vaihtajan toiminnan kannaltakin hyvä säilyttää dropparin sijainti ketjun lähtösuuntaan nähden samana...

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7060
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: M5 lowracer kopio

Viesti Kirjoittaja Pastori »

vuohi kirjoitti:

Miltei valmis kampe :D Täytyy vähän katella miten tuon ohjauslaakerin reiän tekisi tuohon runkoon.

Hitsaa se eka kulma sivuilta kiinni - toi on niin jyrkkä kulma että sen saa suoraan kiinni porakoneen puristimeen. Asemoi sen sitten vaan oikeeseen kulmaan ja vitosen reikäsahalla vaan reikä siitä läpi.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17868
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: M5 lowracer kopio

Viesti Kirjoittaja PW »

Jokos täällä on kova harjottelu menossa?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Vastaa Viestiin