HP Velotechnik StreetMachine GT - harjoittelupäiväkirja

Haluatko jakaa Sinun omia kokemuksiasi/näkymyksiäsi nojapyöräilystä?
vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: HP Velotechnik StreetMachine GT - harjoittelupäiväkirja

Viesti Kirjoittaja vaaka »

http://epicureancyclist.com/review-expe ... el-pillow/ Tuossa on vertailu kahden tyynyn välillä. Omani on Exped Air Pillow ja tietokonetuolissa kesti sekä piti hyvin ilmat sisällä. Ei kokemusta pyöräillessä. Ostin http://www.varuste.net Siellä myydään vertailun toisen tyynyn uutta ilmatäytteistä mallia, joka painaa hieman yli puolet tyynystäni, eli 69 g ja kauppa kehuu kevyimmäksi markkinoilla. Hmm hintaan nähden sisuri kuulostaa koko ajan paremmalta.

Kun Clas Ohlsonin niskatuen suojakangas on pitkä pötkö, sisuri sisään voisi hoitaa koko selän ja niskan pehmustuksen kevyemmällä kuin vaahtomuovit ja wc matto. Hmm... Pistää miettimään, että pitäisi kai kokeilla. :idea: Pituus voi ehkä riittää istuimellekin, mutta epäilyttää. Kapeaksi jäisi alusta. Kuin istuisi halon päällä, pehmeän tosin, mutta kapean. Ei kiva pudota toiselle sivulle ja kallistaa sekä kääntää pyörää. Expedin tyyny taas on liiankin iso ilman vastuksen kannalta näin minimaaliseen istuimeen luultavasti. Ja hanurini ei ole yhtä leveä kuin tyyny ja uskon tyynyn olevan toisin käännettynä olevan liian pitkän ja häiritsevän ohjausta sekä polkemista. Itse asiassa pyllyn alla ilmatäytteinen tyyny antaa periksi joka polkaisulla ja vääntelee kroppaan kampien kääntöön menevän tehon haihtuessa tyynyn muokkaukseen.

Kuvittelen ilmatyynystä olevan vähemmän haittaa selässä kuin peffan alla ja niskatuen ei pitäisi haitata sitäkään vähää.

UV suojasta ei ollut juttua kaupan sivuilla ja en käynyt valmistajan sivuilla.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: HP Velotechnik StreetMachine GT - harjoittelupäiväkirja

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Raportti huomenna kuvineen, monta versiota kokeiltu ja lyhyt ajo. Äkimmin kallistaa kuin ennen, mutta luottamus ohjaukseen ok. Niskaa pakottaa, kun en tainnut uskaltaa tarpeeksi usein ja täysin nojata takaraivolla pehmusteeseen. Toteutuksessa monta versiota ja yksi feelu. Pyörää kellariin rappuja alas viedessä niskatuen runko ja pehmusteet irtosivat nippusiteineen.

Pehmusteista 4x wc matto kovaksi vanhentunut rungon päällä ristiselkää vasten saattaa ehkä riittää lyhyemmille reissuille, mutta pelottaa pitkällä reissulla. Alin noja-asento ilman selkänojaa nostavaa listaa ei toimi, kun ei näe tarpeeksi eteen. Siksi laitoin matalana palkin kauemmas taakse, joten toiseksi jyrkin kokeilemani versio lähti lenkille.

Luottoa homman toimimaan saamiseen on paljon. Lähellä olen toimivaa, tai oikeastaan vain rakenteiden lukitseminen paikalleen ja niskatuen pehmustemäärän kasvatus on mielestäni tehtävänä. Ylemmän kulmapalan läpi viedyn ruuvin kanta painaa oikealla alhaalla ja kovaa polkiessa selkälihakset tursuavat yli listan ulkoreunoista. Ei kivaa kun lihaksiin tulee painetta ja hermot sekä verenkierto litistetään. Ei pitkälle matkalle sopivaa, joten pehmusteta laitettava jonkin verran listojen päälle. Yli 40 mm leveys on tehoillani suositeltavaa kahdella päästä koskettavalla listalla. Ehkä pehmuste tekee asiasta siedettävää.

Tuuletus penkissä lienee tarpeellista, kun ajoin spurtteja ja lyhyellä matkalla olin ihan hiessä silti ja nyt ei ole kuumaa.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: HP Velotechnik StreetMachine GT - harjoittelupäiväkirja

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Tuolla versiolla lenkki eilen. Nippusiteen ylimääräinen osa napsittu pois ennen lähtöä ja toinen lisätty runkoputken päällä olevaa 4x taiteltua vessamattoa paikallaan pitämään. Niskatuessa 8x taiteltu vessamatto, jonka päällä vaahtomuovia. Kiinnitin pehmikkeet niskatuen runkoon keskeltä vertikaalisesti nippusiteellä, jolloin vaahtomuovi taittui keskeltä sisään ja sivuilta ulos v muotoon päätä kivasti myötäillen. Vaahtomuovi on niin löysää, että tässä pää kääntyy viistoon sivuille vaatuksetta. 90 astetta sivuun kääntö pistää hanttiin jonkun verran. Enemmän pään kääntö vaatii vatsalihaksia ja eteen kropan nostamista.

Pitää käydä ostamassa lisää kiinnitysruuveja, prikkoja ja lukittuvia muttereita, kun urakka kusi kalusteruuveilla, jotta saan niskatuen rungon kiinnitettyä selkänojaan. Pitää kai selän liiallisen paineen lievittämiseksi lisätä selkätukeen leveyttä. Kuinka paljon ja kuinka ylös, pitää kokeilla makaamalla ajoasennossa, jotta löydän kohdat, joihin kohdistuu eniten painetta ja joista yläselän lihakset tursuavat nyt yli. Kun selustan uppoaminen lihaksiin poistuu, kipujen ja puutumisen riski sekä aineenvaihdunnan ynnä hermoston toiminnan häiriytymisestä vähenee. Toivottavasti poistuu.

En laita vielä yksityiskohtakuvia, kun muutoksia tulee. Valmiista sitten.

Liitteet
PicsArt_1436494651605.jpg
vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: HP Velotechnik StreetMachine GT - harjoittelupäiväkirja

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Käsi kipeytyi viiveellä eilisestä ja keuhkoista nousee limaa. En edes mennyt rautakauppaan muttereita ostamaan. Saa nähdä, teenkö loppuja liitoksia nippusiteellä, mutta porausreikien kautta, lisää kierrätysteemaa hehe. Kun kauppa on viikonlopun kiinni ja ei ole jäljellä muttereita, on pakko ottaa lepopäivä, kun työkunto pitää taata. Millä liitänkin palat, tuskin toteutuu ennen su. Jos edes silloin. Käden kunnon tuntien.

Eilisen ryntäilyn jälkeen on selvää, että minullakin on kovempaa geeni. Kun on kokeilussa puinen härveli muuten neitsytmatkalla, paitsi sata metriä pihassa lyhyinä startteina, hups spurttailin silti ja uusi enkka Lintsillä ylämäkeen ja on vielä setvimättä esteettömän ajon lämpimän sään maksimipotentiaali. Silti näytti eka numero muuttuneen ykkösestä kakkoseksi. Kun kerran on selvää, että en aja hiljaa, pitää tehdä mukavampi istuimesta.

Seuraava lisäys on jälleen kierrätyslastulevy, jonka selkää vasten oleva osa on maalattu. Levyssä on valmiina lista yläreunan lähellä, jotta yläselkä nousee pystymmäksi näön ja niskatuen sekä niskan olon helpottamiseksi pidemmillä matkoilla. Paikka levylle on selvä, kun selkälihakset lapaluiden sisä- ja alapuolella ovat kipeitä paineesta listoista. Myös putken päällä oleva 4x wc matto ei riitä ristiselän arkuudesta johtuen. Paineet sprintissä ovat selälle ihan muuta kuin maatessa penkillä paikallaan. Ihan virhekuvitelma, etten rypistäisi ja nojaisi penkkiin. Positiivista on, että selkänoja kestää sprinttini luultavasti pitkällä tähtäimellä. Noin tuli sekin manattua.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: HP Velotechnik StreetMachine GT - harjoittelupäiväkirja

Viesti Kirjoittaja vaaka »

N versiota takana. Ikävän tarkka on kroppa paineelle. Olen testannut ekan kipuja aiheuttaneen ajon jälkeen seinää vasten nojaten pehmusteiden paikkaa. Oli pakko lisätä poikittaislevy selän leveydeltä ylettymään lapaluiden yltä alle. Sekin piti pehmustaa. Ostin Bauhausista polvisuojat noin 7€ hinnalla ja leikkasin toisesta polven pallon kohdan niskatukeen ja suorempi säären puolen osa meni runkoputken päälle ristiselän suojaksi. Parisen senttiä paksua kamaa ja vaumentanee teräviä töyssyjä. Silti paikoin vaahtomuovi oli paikallaan pehmentämään tuntumaa. Kun geometria muuttuu koko ajan ja pehmustuksen riittävyys sekä niskan asento plus rentous ynnä kivuttomuus vaativat pitkää lenkkiä toimivuuden selvittämiseksi, tein "väliaikaisvirityksen" nippusitein. Jäänee silleen, jos toimii nk. väliaikaisratkaisuksi. Eli toivottavasti hyvin pitkäaikainen versio hehe.

Nyt selkä nojaa jyrkästi edelleen viime version kulmalla alhaalta hieman lapaluiden alapuolelle asti. Poikittaislevy on eteen viistossa selkämyslistoihin nähden, joten ylemmäs selkä on alkuperäistä pystymmässä. Silti ristiselän eteen siirtyminen lisäpehmusteista johtuen vaati 4 cm listaa plus toinen mokoma polvitukia tuplana ja 8x wc mattoa ja vaahtomuovia. Eli olisi ihan hyvin voinut rakentaa rungon erimuotoiseksi. Toisaalta tilanne voi elää, kun nytkin tuli iso muutos selän poikittaistuen ja ristiselkäpehmusteen myötä.

Poikittaislevy vaikeuttaa talutusta ja ahtaissa käytävissä käsittelyä, mutta ei ole yhtä helppoa enää, vaikka onkin vielä ylivertaista tehdaspenkkiin verrattuna. Paino tuntuu oklta, mutta johtuuko se helpommista työasennoista, en tiedä ennen punnitusta.

Käpälä arkana, en ole uskaltanut ajella ja vielä rakentamisen päälle tänään. Kun aloitin neljän kilsan kauppareissukävelyn tekemän arkuuden häiritessä. On aika herkkänä käsi, joten iisisti on otettava. Melko paha duunivuoro la rassasi käden lisäksi muutenkin. Etureidet eivät ole enää kosketusarat, kuten aamulla. Unen tarve normalisoitui ehkä nyt. Su oli rajusti yläkantissa.

EskoM käyttää peiliä jonkin puristusklipsun avulla hatun lipassa. Ryöstän idean ja siirrän vasemmasta ohjaustangosta liian alhaiseksi jääneen sijainnin näkökenttään. Nojakulman alennuttua tulisi liian epäaerodynaaminen tanko pituusvaatimukselta, jotta ylettyisi näkökenttään. Lippapeili on pop. Jos saan pysymään kiinni -jälleen kappas onhan minulla tuollainenkin ja eiku pyörään kierrätykseen- meiningillä vaurioituneen Zefal Z Eye peilin runkotapin Bigeard hatun lipassa. Kun Z Eye ei pysy paikallaan peilin nivelestä, jatkan Motonetin alle 4€ laajakulmapeilin käyttöä Z Eyen runkoon kiinnitettynä.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: HP Velotechnik StreetMachine GT - harjoittelupäiväkirja

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Liian takana on pää yläselkään verrattuna, joten runkoa uusiksi ja pehmusteita joudun ostamaan. Poikittaistuen alareunan kulma painaa vaahtomuovin läpi varmaan liikaa tunnin reissulla. Jonka tein ja huomisesta olosta voi jotain päätellä, mutta suhtaudun epäilyksellä pitkiin reissuihin. Ristiselän polvisuoja ei pysynyt paikallaan ja se sekä sen päällä ollut vaahtomuovi varsinkin valuivat istuimelle painamaan liikaa. Omaan mukavuusalueeseen nähden liikaa jouduin vatsalihastreenein helpottamaan niskaa, jonka tuki oli riittämättöntä.

B suunnitelmaksi meni peilin kanssa. Hitsi kun Bigeardin lippa on liian löysä Z Eyen ja peilin painolle ilman kypärään tukemista. Tuli vaan ongelma. Olen likinäköinen ja aurinkolasit ovat voimakkuuksillani. Peilistä näen hyvin ilman laseja ja lasien läpi näyttää kuin katsoisin ilman peiliä ja silmälaseja, eli sumuiselta epätarkalta. Melkoinen kalansilmä. Pitää varmaan kokeilla Z Eyeä uusiksi, kun siinä on tasainen linssi. Näyttää siltä, että sen saa kypärään ja/tai hattuun kiinni niin, että nivelen varassa voi pystyssä roikuttaa peiliä, jolloin peilin voi lukita sinitarralla tai liimalla paikalleen. Luulen, että silloin saa aikaan riittävän hyvän takanäkyvyyden. Kun vain saa ajoasennon sekä pehmusteet kohdilleen.

Ajoasento oli niin nenä pystyssä, että Bigeardin lippa ei peittänyt aurinkoa. Onneksi oli pilviä tiellä ja yhdessä aurinkolasien kanssa ei tullut ongelmia.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: HP Velotechnik StreetMachine GT - harjoittelupäiväkirja

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Liian takakenoinen pään asento jätti niskaan jäykkyyttä. Kaupungissa pääosin olin aika kevyesti nopeus 24-29 km/h välissä. Olisi pidempään jaksanut noita tehoja pitää yllä. Nice.

Uusi penkki työnsi kai jalkoja eri asentoon ja siirsi kai lantiota eteen alhaalta tjms. Oli syy mikä vain polvet taittuvat polkimen etuasennossa alkuperäispenkkiä enemmän ja eivät enää ole senttiä vajaa suorat. Tehon tuotto helpottui 16-17 C pitkussä housuissa ja takissa kivasti vauhtia nostaen. Happotesti meni läskiksi ja munille. Läskiksi Linnunlaulun kohdalla junaradan itäpuolisen ylämäen huipun ollessa kolmen metrin päässä, vasen lukko petti ja jalka irtosi polkimesta ja siirryin kevyesti vasenta hupiosastoa täräyttäen. Olisin päässyt viimeisen valloittamattoman normaalisti ajamani mäen ylös ilman välinevaivaa. Lintsillä enkkayrityksessä alapuolen nousussa kiihdytys tyssäsi 22,7 km/h kohdalle, vaikka oli mukana mukana normaalit painot lukkoineen, pumppuineen vesineen jne. Taas lipesi jalka polkimesta. Pitikö öljytä ruosteisia osia, kuten polkimen lukon jousia, nyt pitää säätää uusiksi?

Ekan kerran silti ylitin tri pyörän enkkani ja polvi tietää sen. Ei tunnu nyt ja pahasti rypistyksen jälkeen. Jos pitäisi arvata syytä nousseeseen nousunopeuteen, vaikea arvata kokoluokkaa eri syistä. Syitä lienee useita. Oletan vauhdin kasvavan lämpimämmässä kevyempiin vaatteisiin vaihtaessa, jos pitäisin näin kisakireän säädön. En pidä, kun olin niin takakenossa huonosti päätä tuetulla ajoadennolla, että pää liikkui ja ohjaus meni hankalaksi. Olisiko tasapainoaisti kärsinyt liiallisesta nojailusta tai näkö haittautunut alareunasta laseja tihrustamisesta? Muutoksia tulossa.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: HP Velotechnik StreetMachine GT - harjoittelupäiväkirja

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Exped tyyny löytyi ja ostin paksun polvistumisalustan Etolasta. Eiköhän tuunausvaihtoehdoissa löydy. Exped kapeampi sivu pystyssä tulee vain hieman kaulan sivuilta leveämpänä tuuleen. On eri juttu, kannattaako laittaa ilmatyynyä yläselän, niskan ja pään taakse, kun tehoja löytyi. Jos tyynyn nostaa vain niskan ja pään korkeudelle, tulee melkoinen ilmajarru pään päälle. Tyynyn kaksin kerroin taittamalla ei ehkä tyyny tursuaisi liikaa minua suuremmaksi. Se voi olla ainoa tapa käyttää sitä ilman pahaa aerorangaistusta ja pois suuren paineen alta, jos tyynyn saa poikkilevyn yläpuolelle.

Niska nikottelee, eli huono olo liiasta paineesta. Poikkilevyn alakulma painoi sen verran paljon selkää, että nyt jo tuntuu ikävälle, joten ei tarvitse odottaa huomiseen reaktiota. Pehmustetta on lisättävä. Paino lähestyy koko ajan alkuperäistä grr.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: HP Velotechnik StreetMachine GT - harjoittelupäiväkirja

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Veto pois käsi arka ja reidet jäykkänä. Selkärangan kohdalla lapojen alla turvonnut kohta höh. Eli poikkilevyn alakulman kohdalla. Ei ihme, kun eilen rakensin istuinta, kävin kahdella kauppareissulla, hölkkäsin parille tuopposelle kaverin kanssa ja suora jatko toisen kaverin kanssa kaksi kierrosta frisbeegolfia mäkihyppymäen ympärille tehdyllä radalla lainakiekoilla ennätykseni birdiemäärässä per kierros toisella kierroksella. Meno päällä 7.30-23. Sää houkuttelee liikkumaan, vaikka väsyttää niin, ettei rakennella viitsi. Nyt sää on hyvä ja sitä pitää hyödyntää. Sade huomenna on hyvää rakenteluaikaa. Rautaa on taottava, kun se on kuumaa.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: HP Velotechnik StreetMachine GT - harjoittelupäiväkirja

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Kierros Talin frisbeegolfradalla eilen piti käden arkana ja myös alempana kropassa teki ikävää, joten pakko oli lepäillä höh. Hyvät säät menevät hukkaan. Heittäminen on riittävän rankkaa estääkseen palautumisen.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: HP Velotechnik StreetMachine GT - harjoittelupäiväkirja

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Homma etenee ja mukavuus kasvoi. Laitoin ylemmän kulmarautaparin päälle kerroksen vessamattoa ja sen päälle 4x vessamston, joten poikittaislevy ei juuri painanut tämänpituisessa reissussa selkää. Kun matto on hieman yli poikkilevyn korkeuden ja kompressoituu. Nyt tyynyn parempi kiinnitys vaikutti hyvälle tuen ja miellyttävyyden kannalta. Iskunvaimennusta on ja näkee helposti eteen ja lähelle aurinkolaseilla. Saattaa jo nähdä normilasien linssienkin läpi, mutta se on testaamatta. Tyyny ei vaikuttanut haittaavan pään sivulle kääntöä Limar kypärän pienen säätösysteemin liukuessa helposti tyynyllä, joka on liukaspintainen.

Pieni säätömutteri kypärässä ei paina pahasti ollenkaan, vaan painuu tyynyyn. Siinä purtavaa niskatukikehittelijöille. Tämäkin wörkkii tuolla istuinkulmalla. Huomasin nenä pystyssä aiemmalla versiolla ajamisen peittävän nopeuden havaintokykyä. Kun aurinkoa kuikuilin aurinkolasien läpi 8) , näkymä oli pitkälti taivasta ja vain ääreisnäkö alaosassa linssejä alas silmät kääntäen antoi vertailupisteitä nopeuden hahmottamiseksi. Pari kertaa kävi niin, että kun nostin pään ylös katsoakseni vaakatasossa eteen, yllätyin rajusti, miten kovaa liikuin. Hui ympäristön liikkujamääriin ja sivuteiden määrään nähden. En ole katsonut mittauksia ajonopeuden vaihteluvälistä, mutta paikoitellen menin liian vauhdikkaasti kaupunki huomioiden. Maantievauhteja.

Sain idean, että halutessaan voisi taas tiputtaa selkänojaa, kun niska on pystymmässä. Yhdessä kumin palan lisäämisen kanssa selkänojan rungon ja korokepalkin väliin tai kisakireässä versiossa tarakan ja selkänojan väliin voi lisätä tärinänvaimennusta marginaalisesti. Kun kuvittelen sisäkumin menevän helposti niskatuen ympärille, saan tarvittaessa päätä pystyyn, jos tiputan selkänojaa eliminoimalla korokepalkin. Painon säästöä, jos ei muuta :lol: Pitäisi tuumailla ja kokeilla kellarissa huomista sateessa odottaessa.

Toisessa ketjussa oli pajannäköinen kuva haljenneesta Kojakista. Haaveita pidemmästä reissusta nyt, kun pyörä on ärtsymoi ja ajoasennosta johtuen jotain tehoa siirtyy polkimiinkin. Pitkä matka ja aiempaa suurempi vauhti Schwalben viimeaikaisten laatuongelmien kanssa pelottaa tosissaan. Mulla on wanha hyvä Marathon Racer 406x40 nyt ja emmin selkänojan kulman sekä nokan korkeusvaihtelujen ja renkaan kestävyyden välillä, kun omistan kevyemmän sisurin ja 406x35 Kojakin. Päätöksiä päätöksiä... Ei hotsita vauhdissa renkaan puhkeaminen. Minulta ei ole koskaan eturengas puhjennut.

Hotsittaa se puolenkin sentin nokan pudotus yhdessä selkänojan pudotuksen sekä niskatuen korottamisen kanssa. Aerompi pyörä marginaalisesti alempana vähemmässä tuulessa. Muistin väärin alkuperäisen istuimen korkeuden ja se oli noin 4-5 cm ylempänä kuin nykyinen. Joten pari milliä alemmas eturengasta pienentämällä pankissä ei tee ihmeitä. Näillä jaloilla kaikki auttaa tosin heh.

Liitteet
PicsArt_1437305564337.jpg
Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5151
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: HP Velotechnik StreetMachine GT - harjoittelupäiväkirja

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Sehän näyttää aivan itsetehdyltä :D Oman selän mukaan tehty onkin paras.
Kuva edestäpäin olisi mukava, niin näkisi istuinosan.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: HP Velotechnik StreetMachine GT - harjoittelupäiväkirja

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Homma elää koko ajan ja on testaamatta, onko pelkkä polvituki ristiselän kohdalla riittävä pehmuste pitkällä matkalla. Voi olla nyt, kun pään takana on tukea ja paine jakautuu laajalle alueelle ilman kulmia uppoamassa lihaan. Laitoinkohan aiempiin viesteihin etukuvaa? Otin sellaisia, en ole varma, lähetinkö, kun oli tiedossa tuleva muutostarve. Palaan kuvin asiaan, kun tuunaan lisää ja ajan pidemmän reissun ja saan ergonomian testattua. Huomenna toivottavasti. Pitää kai tekniikan vaikutusta opiskella käytännössä laittamalla pienempi kevyempi eturengas ja tekemällä jyrkempi nojakulma. Jos nyt jo liikkuu mukavasti, mitä ahneus lisää eturenkaan puhkeamisherkkyyden lisäksi? Kiinnostava kokeilu ja on minussa sen verran empiiristä tutkijaa ja tee se itse henkeä.

Ajattelin kokeilla huomenna Pearl Izumi alushousua istuinpehmusteella, joka on vuosien mittaan lytistynyt ja koventunut plus ohuella paneelilla varustettua henkselillistä pystypyöräilyhousua. Jos vaikka istuminen pehmustamattomassa penkissä pitkän aikaa kivutta onnistuisi. Ainakin materiaali on normivaatteita vähäkitkaisempaa. Tarkoittaa kaiken siirtotarvetta paitaan tai pyörälaukkuun. En omista teknisiä vaatteita lompsan ja kännykän sekä avaimien vetävillä taskuilla. Liian pienitaskuisia hiostavia takkeja teknisistä matskuista on, mutta niillä ei ole juuri eroa isotaskuisiin armytakkeihini. Ne ovat isoja ja ilmajarruja. Pienitaskuinen tiukka armytakkikin löytyy ja eri tuulen voimakkuuksissa eri hengittävyyksissä on etua sään mukaan pukeutumisessa. Lienee pakko laittaa eteen tulevaan kolmen litran juomarakkoon kiinni irrotettava tasku. Silloin saa kokonaan tekniset kuteet ja kosteuden siirron kuntoon. Enkä käy yhtä kuumana kuin yleensä.

Selkänojan kapeus mahdollistaa pyörän kannattelun käsillä ja reiden syrjällä, jolloin käsien rasitus rappusissa putoaa ja pylrän kuljetus on sikana helpompi kuin leveää penkkiä vasten taiteilu. Kun silloin kädet eivät ylety helposti kantopaikkoihin ja lantiosta joutuu taittumaan ja kiertymään. Nyt voi pyörää kantaa selkä pystyssä. Valtava etu!!! Pyöräkellarillisessä talossa, jossa on jyrkät pitkät rappuset.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: HP Velotechnik StreetMachine GT - harjoittelupäiväkirja

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Tämä on monta versiota sitten otettu kuva. Pehmusteet ihan uusiksi tuon jälkeen ja poikkilevy on lisätty selkänojaan lapojen alta noin hartioiden tasalle.

Muokattu höh väsy ja ilmatieteenlaitoksen nettiennuste, joka tutun meteorologin mukaan on softa koneella, on tyhmä. Tänään oli jälleen, kun tunnin sisään muuttui ennuste huomiselle kuivasta sateeksi ja muut saitit osoittivat sadetta. Eli lepoa jossain määrin sittenkin tarjolla tuunauksen siirtyessä manana vaihteelle. Ehkä huomenna lisää tuunausta. Koko viikko näyttää huonolta torstaita lukuunottamatta ja silloin ei pitäisi vetää itseään tappiin töiden takia höh ja grr.

Liitteet
PicsArt_1437310749482.jpg
vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: HP Velotechnik StreetMachine GT - harjoittelupäiväkirja

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Oli 30 astetta selkämyksen runko tähän asti. Ilman välipalikoita minimi 19, korvasin tarakan ja selkänojan rungon välisen korokepalikan ohuemmalla kumilevyllä ja istuinkulma päätyi 20n kohdalle. Selkämyksestä painaen kumi joustaa, mutta en käytännössä huomannut eroa. Ajoin nopeammin kuin aiemmin, joten ehkä kumi ei ole turha.

Nojan kaataminen 10 astetta jätti välin poikkilevyn ja 4x vessamaton väliin. Narukiinnitys teki siirrosta kohdalleen helppoa.Ikävä kyllä ylempi kulmarauta nousee niin pystyyn, että sen alakulma painaa selkälihaksia. Enemmän jos nousee nojaamasta päätukeen. Peffa oli pois yläselkätuen linjalta liian takana, joten rungon ja selän väliin pitäisi laittaa selkänoja. Millainen jää mietittäväksi, ideoita on.

Tuli sellainen niskatreeni, että ei paremmasta väliä, kun Exped karkailee lisäsidonnasta huolimatta. Kaksi poikittaissidontaa ei riitä. Puhalsin paljon täydemmäksi tyynyn, jotta pää taittuu alas eteen näkemisen auttamiseksi. Ei iloa, kun tyyny karkailee ja runtatessa kovaa paine siirtyy niskan alta kypärän yläpuolelle. Tuleepa jotain aerokypäräominaisuuksia, kun kypärän takana on jatke :mrgreen:

On siitä kiinni, että saanko niskatukityynyn sidottua paikallaan pysyväksi, että homma toimisi tuolta osalta. Alussa näin eteen hyvin. Silloin ei tarvitse kiusata sisuria UV valolla. Luulen lisäsidonnan onnistuvan hyvin, kun en yritä enää optimoida minimalistista kiinnityssysteemiä.

Pearl Izumin alushousu plus pystärin henkselihousu jäivät arvatenkin liian alas pehmusteilta. Joten jos teen sopivan ristiselän eteen ja ylös työntävän selkämyksen yläkuomarautojen selkään painamisen välttämiseksi, halpa geeliistuinlisä XXLstä voi riittää täyttämään housujen puuttuvan pehmusteen. Ei sillä, että vielä näissä vauhtivedoissa olisi peffassa tuntunut mitään. Epäilen iloa tulevan pitkissä reissuissa.

Mietin, että istuimiin voisi ruuvata ristiselän ylle ylettyvät listan pätkät kuormaliinaistuimen runtoksi. Tällöin saisi lonkkasuojaa kaatuessa ja selän suoraan linjaan eliminoimaan yläkulmaraudan ongelman. Saa nähdä, osuuko nykylista kooltaan sopivaksi ja riittääkö jämät. Muuten voi joutua laittamaan passiivipehmustetta, kuten selkärepun, bivy bagin kantolaukkuineen, makuualustan tjms. pitkän reissun tarvevälineet selän ja rungon väliin. Ei siis lisämassaa :lol:

Vastaa Viestiin