ICE Sprint 26 & Azub Max

Haluatko jakaa Sinun omia kokemuksiasi/näkymyksiäsi nojapyöräilystä?
kmb
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 268
Liittynyt: 12 Heinä 2013, 21:28
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: ICE Sprint 26 & Azub Max

Viesti Kirjoittaja kmb »

15.7 Mynämäki - Rauma
107 km (yht 482)

Taas myöhään liikkeelle - n. 11:30 - ja sateeseen. Päätin ajaa suorinta tietä Uuteenkaupunkiin. Maisemat olivat jo totuttuja, ja metsäpainotteisia. Perinteisistä maaseutumaisemista tykkään enemmän, on vaihtelevampaa.

Kaupunkiin saavuttaessa sää muuttui pilvisen kautta aurinkoiseksi. Vasta nähtyäni hotelli Aquariuksen kyltin, tajusin, että olenhan minä käynyt täällä aikaisemmin. Pari vuotta sitten tein valokuvakirjan eräästä suositusta suomalaisartistista, ja mainitussa hotellissa oli yksi kuvaamistani keikoista. Keikkabussissa matkustaessa helposti menettää ymmärryksensä siitä, missä päin Suomea on menossa.

En oikein tykännyt ajella keskustassa - ahtaanpuoleisia katuja ja suurelta osin ajoradalla olisi pitänyt ajaa. Täyteen lastatun pyörän saaminen liikkeelle vie oman aikansa, joten autojen seassa ajelu jatkuvassa tasa-arvoisten risteyksien viidakossa olisi ollut epämiellyttävää. Niinpä välillä taluttelin. Etsin ruokapaikan, söin, ja lähdin kohti saari-kierrosta (onkohan sillä reitillä joku virallinen nimikin?)

Olin vähän pettynyt ko. kiertotiehen. Olisin hslunnut kokea enemmän merellistä luontoa, mutta reitti oli lähinnä metsää. Tämän olisi ehkä voinut päätellä tarkemmin kartaa tutkimalla. No, ainakin yksi kiva paikka kuitenkin löytyi

Kuva

Tästä matka jatkui kohti Raumaa. Teltassa tätä kirjoitan. Metsätien varrelya löytyi yllättäen pelto (muttei asutusta), ja sen vierestä niitty, jolle teltan sai kivasti pystyyn.

ICE Sprint 26 (2013 - ), Azub Max (2014 - )

kmb
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 268
Liittynyt: 12 Heinä 2013, 21:28
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: ICE Sprint 26 & Azub Max

Viesti Kirjoittaja kmb »

16.7 Rauma - Merikarvia
143 km (yht 625 km)

Heräsin teltasta pilviseen aamuun. Olo oli sellainen, että halusin peseytyä. Siispä uimarantaa etsimään.

En onnistunut löytämään navigaattoristani uimaranta-kategoriaa, joten turvauduin kännykkään. OsmAnd-nimistä sovellusta käytän, kun kännykällä haluan löytää lähimmän jonkun asian (esim. vaikkapa ruokakauppa). Nakkasin sieltä löydetyt koordinaatit navigaattotiin ja lähdin ajamaan.

Aivan jokaista rantaa ei Open Street Mapsiin ole onnistuttu lisäämään, sillä huomasin toisen rannan kyltin ennen sitä mihin olin navigoimassa, joten suljin navigaattorin ja ajoin tälle lähimmälle rannalle. Se oli venesatamam vieressä, pieni ranta ja siinä vieressä oli tukeva laituri. Pesin itseni pikaisesti, ja päätin kokeilla myös matkapesukonettani (kaupan muovikassi).

Kuva

Sopivasti aurinko paistoi pilvenraosta ja teki kuivattelusta hiukan mukavempaa.

Matka kohti Poria oli melko yksitoikkoinen, ja taivas kin tasaisen harmaa.

Kuva
Tässä kulkee otaksuttavasti Olkiluodon sähköä sisämaahan

Säätiedotus lupaili yöksi sadetta, joka jatkuisi seuraavan päivän keskipäivään. Mietin, että pitäisikö ottaa hotellihuone, jossa sadetta pidätellä. Voisi kaupungillakin käydä ilman, että on lastattua pyörää vartioitavana. Tämä suunnittelu oli turhaa, sillä Porissa on jazzit, ja hotellit täynnä.

Iltaa kohden aurinko pääsi kuultamaan pilvien läpi, ja ajo Reposaareen tuulivoimapuiston läpi oli tunnelmallinen.

Reposaaressa taidetaan tehdä jotain rautaan liittyvää, koska valkoiset tiemerkinnät sekä valkoiset osat tieviitoista olivat värjäytyneet ruosteenpunaisiksi. Myös toinen kaista punersi.

Telttapaikan löytäminen kesti huomattavan pitkään. Metsätie toisensa jälkeen osoittautui sopimattomaksi, milloin mistäkin syystä. Lopulta löysin paikan n. 20 km päästä Merikarvian keskustasta.

ICE Sprint 26 (2013 - ), Azub Max (2014 - )

kmb
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 268
Liittynyt: 12 Heinä 2013, 21:28
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: ICE Sprint 26 & Azub Max

Viesti Kirjoittaja kmb »

17.7. Merikarvia - Kristiinankaupunki
89 km (yht 714 km)

Säätiedotuksen mukainen sade tuli yöllä ja jatkui aamuun. Odottelin teltassa kunnes aurinko alkoi paistamaan.

Kuva

Vara-akku oli tyhjentynyt yöllä kun latasin sillä kännykkää ja navigaattoria, joten pääsin hyödyntämään aurinkopaneelia kun sääkin oli vihdoin suotuisa.

Ensimmäisenä pysähdyksenä kävin pullakahvilla jonkun sortin maaseutumatkailu/kotieläintarhan kahviossa. Kävin myös mielestäni hiukan hinnakkaassa suihkussa (4e).

Nyt matkalle osui paljon edellispäivää mielenkiintoisempia maaseutumaisemia. Videokuvaa näistä tulossa koostevideon muodossa.

Silmään sattui uimarannan merkki (ainoana kunnon isolla kyltillä symboleineen mitä olen tuolla Rantatien reitillä nähnyt - muut pari muuta huomaamani ovat olleet pieniä tekstikylttejä). Lyhyt pulahdus virkisti kummasti, ja navakka tuuli kuivasi nopeasti.

Kuva

Päätin kokeilla majoituspaikkana Kristiinankaupungin leirintäaluetta.

Kuva

Tällaisen pyykkinaruvirityksen kyhäilin:

Kuva

ICE Sprint 26 (2013 - ), Azub Max (2014 - )

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2656
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: ICE Sprint 26 & Azub Max

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Ihana tuo uimaranta!

Siinä on nojapyörän hyötykäyttöä :D . Fiskarsin reissulla totesin itte että trikestä kun veti narun jonnekin korkeammalle, sai kanssa tosi hyvän pyykkinarun. Mut miksei yhtälailla kaksipyöräisestäkin voisi vetää puuhun pyykkinarun, kunhan se nojakki vaan pystyssä pysyy.

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

kmb
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 268
Liittynyt: 12 Heinä 2013, 21:28
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: ICE Sprint 26 & Azub Max

Viesti Kirjoittaja kmb »

18.7. Kristiinankaupunki - Vaasa
124 km (yht. 838)

Leirintäalueella nukuin ihan hyvin. Korvatulpille tosin löytyi sielläkin käyttöä lintujen vuoksi.

Itse reissu tuntui lähes loppuun asti yhtä pitkää siirtymää, lähimmä siksi, että halusin ajaa mahdollisimman pitkälle ennen luvattua sadetta, ja sateen alettua mahdollisimman nopeasti perille. No, maltoin kuitenkin käydä Närpiössä pizzalla (ei järin kummoinen).

Suomessa on kuulemma maailman ruotsinkielisin kunta. En kyllä muista, mikä se on, mutta ajaessa pohdin, että mahdoinko ajaa tänään sen läpi.

Seuraava varsinainen tauko oli Maalahdessa, n. 20 km ennen Vaasaa. Huoltoasemalla join kahvit ja söin hyvää mokkakakkua. Päätin naputella nasvigaattoriin tässä vaiheessa hotellin osoitteen, osittain koska halusin testata tuota ominaisuutta (yleensä ajan tietokoneella piirrettyä reittiä), osittain koska en tiennyt, millä puolella kaupunkia se on. Tässä oli se ongelma, eytä navigaattorissa pitää olla tietynlaiset asetukset, jotta se toimii hyvin ennalta piirrettyjen reittien kanssa, enkä tätä muoistanut. Oleellisimmat asetukset olivat, että mennään lyhyintä (ei nopeinta) reittiä, eikä vältellä minkään tyyppisiä teitä.

Näillä tiedoilla navigaattori ohjasi minut jossain vaiheessa hyväkuntoiselle metsätielle. Ajattelin, että tämä olisi kivaa vaihtelua (sade oli tässä vaiheessa loppunut), ja lähdin ajamaan. Parin kilometrin jälkeen metsätien varrella oli iso kasa puita ja tie jatkui kahtena mutaisena jonkun ison metsäkoneen urana. Takaisin en kääntynyt jääräpäänä vaan lähdin taluttamaan pyörää eteenpäin. Muutaman sadan metrin jälkeen tulin hakkuuaukealle, ja tajusin ottaa kuvan.

Kuva

Tämä oli siis suorin tie Maalahden Nesteeltä hotellille.

Hakkuuaukean jälkeen tie muuttui ajettavaksi:

Kuva

Hotellilla suihkuttelin laukut, nyrkkipyykkäsin jo valmiiksi märän ajopaidan sekä ne ainoat hiertämättömät alushousut.

ICE Sprint 26 (2013 - ), Azub Max (2014 - )

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: ICE Sprint 26 & Azub Max

Viesti Kirjoittaja jviirret »

kmb kirjoitti:

tie jatkui kahtena mutaisena jonkun ison metsäkoneen urana. Takaisin en kääntynyt jääräpäänä vaan lähdin taluttamaan pyörää eteenpäin. Muutaman sadan metrin jälkeen tulin hakkuuaukealle, ja tajusin ottaa kuvan.

Osasit valita oikean uran :D

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: ICE Sprint 26 & Azub Max

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Aijai hiertämättömiä pökiä pitää olla monta aina. Saatavuus Helsingissä naurettavaa. Nanso Groupin nettisivuilla on malleja, joita ei kaupoista löydy. Nettikauppa on, en ole sortunut vuelä Stockmann ja kerran vuodessa Lidl on pelastanut siltä. Ulkomailta saa netistä vaikka mistä.

kmb
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 268
Liittynyt: 12 Heinä 2013, 21:28
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: ICE Sprint 26 & Azub Max

Viesti Kirjoittaja kmb »

Olisin ostanu useampiakin hiertämättömiä, mutta kun vasta ekat sellaiset löysin (noi pehmusteelliset craftin). Kaikki muut tosi tekniset ulkomailta tilattut hiertää.

Oon tulossa Seinäjoelle Vaasan suunnalta, yrittäkääs bongailla, jos sielläpäin liikutte :). Aiemmin linkattu liveseuranta on käytössä.

ICE Sprint 26 (2013 - ), Azub Max (2014 - )

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: ICE Sprint 26 & Azub Max

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Minulla ei yksikään riittävän kireä lahkeeton alkkari ole hiertänyt. Iän myötä housut venyvät liian suuriksi ja silloin rullautumista sekä hiertämistä voi löytyä. Kokemukset siis normialkkareista boxerit ei toimi matskusta riippumatta. Okei kompressiolahkeiset toimivat kyllä. Kuumemmat kuin alkkarit ja ei niin hyvin kassien ja reiden iho eristetty toisistaan. Mikä on hikoillessa ihon hinkatessa toisiaan vastaan tappoa ja kuumalla säällä enemmän. Päivittäinen pesu ja vauvanhoitorasvat siis sinkki muistaakseni toimi kivasti. Rasva vähentää kitkaa iho vastaan iho ja muistaakseni sinkki hoitaa ihoa. Kaupasta löytyy lastenhoito-osastolta, jos sinkki ei ole oikea aine. Muistelisin, mutta laihduttuani en ole tarvinnut, joten muistin varassa olen siis heikoissa kantimissa.

Superkuumana hikisevänä käyvälle kuumana päivänä voi kunnon pöläys talkkia olla hengittämätöntä rasvaa parempi. Kestävyysurheilussa ja sotahommissa olen kuullut molempien käytöstä ja anekdootit, joihin olen törmännyt, viittaavat rasvauksen yleisyyteen. Talkki lienee monille riittävä ja mitä ylempänä jalkojen sisäsivut eriävät toisistaan, sitä paremmin talkki toimii. Ei tosin kokemusta mainosten mukaan happea läpi päästävistä rasvoista tai mahdollisesti nopeasti haihtuvasta otsonipitoisesta rasvasta, jotka voivat auttaa viileämpänä kuin normirasvalla pysymisessä.

kmb
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 268
Liittynyt: 12 Heinä 2013, 21:28
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: ICE Sprint 26 & Azub Max

Viesti Kirjoittaja kmb »

19.7. Vaasa - Tuuri
163 km (yht 1001)

Hotellissa söin aamiaisella itseni ähkyyn, menin hotelluhoneeseen vielä makoilemaan hetkeksi, pakkasin kamat ja lähdin takaisin kohti Jyväskylää.

Alkumatkan reittivalinta Kyröjoen vartta osoittautui oikein mukavaksi. Tiet kiemurtelivat molemmin puolin jokea, pohjoispuolella - sen aikaa kuin ajoin siellä - oli pelkkä autotie, eteläpuolella autotie ja kevyen liikenteen väylä. Pohjoispuolella jokimaisemaa näki paremmin, kun pääsi lähemmäs jokea (toisen puolen kevyen liikenteen väylä oli väärällä puolella autotietä). Myös punamullalla maalatut rakennukset miellyttivät silmää.

Tavoitteeksi asetin päästä kahdessa päivässä Jyväskylään, ja 300 kilometrin matkasta oli ensimmäisenä päivänä suunnitelmissa taittaa hiukan yli puolet, koska seuraavaksi päiväksi tulisivat Keski-Suomalaiset mäet.

Joen lähdettyä kiemurtelemaan väärään suuntaan siirryin valtatielle (18). Jossain vaiheessa oli 11 kilometrin pätkä (niin taulussa sanottiin) "tiemerkintäkokeilua". Tarkoitti näemmä sitä, että keskellä oli kaksi katkoviivaa, siis katkoviivat pareina, ja välissä ehkä noin 40 senttiä tilaa. Taisi olla kaksi tärinäraitaakin. Mietin itsekseni, että jos tuollainen käytäntö otetaan laajemmin käyttöön, niin helppo arvata mistä tarvittava lisäleveys otetaan - niillä teillä joilla pientaretta sattuu olemaan.

Seinäjoella kävin syömässä. Aikaa tuhraantui kaupungista ulos pääsemiseen kun sekä Garmin että Google Maps halusivat ajaa tien kautta, jossa oli kieltomerkki kevyelle liikenteelle.

Jatkoin taas valtatietä eteenpäin. Aurinko paistoi suoraan takaapäin, ja viihdytin itseäni tarkkailemalla vastaantulevien autoilijoiden ilmeitä - erityisesti pelkääjän paikalla tihrustettiin tarkkaan vasta-aurinkoon, että mikä se sieltä tulee.

Kuva

Lähellä keskiyötä majottauduin metsään, lähelle valtatietä.

ICE Sprint 26 (2013 - ), Azub Max (2014 - )

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5180
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: ICE Sprint 26 & Azub Max

Viesti Kirjoittaja tm »

Mukavaa luettavaa tämäkin retkipäiväkirja, kaikkea sattuu ja tapahtuu reissun päällä.

Oliko tästä reissusta muuten linkkiä tuolla Matkakertomukset -osiossa? Jos ei niin kannattaa laittaa. On iloa myöhemmin samoille suunnille retkiä kaavaileville.

kmb
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 268
Liittynyt: 12 Heinä 2013, 21:28
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: ICE Sprint 26 & Azub Max

Viesti Kirjoittaja kmb »

(sori viivästely, tässä viimeisen päivän raportti)
20.7. Tuuri - Jyväskylä
145 km (yht 1146)

Yöpymispaikan jälkeen ensimmäisen mutkan takaa löytyi hiukan yllättäen Tuurin kyläkauppa. En ollut kiinnittänyt huomiota missä päin olin menossa.

Jatkoin taas valtatietä myöten Jyväskylään. Nyt liikennettä oli edellispäivää enemmän, olihan maanantai. Pientareettomalla, mäkisellä maantiellä oli välillä hiukan ahdastakin, mutta pääsääntöisesti sopu sijaa antoi. Ylipäänsä olin pääsääntöisesti tyytyviäinen autoilijoiden käytökseen. Monta kertaa pääsi nostamaan kättä kiittääkseni tavallista fiksummasta ja turvallisemmasta ajotavasta. Yksi volvokuski onnistui kuitenkin masentamaan "pujahtamalla" minun ja vastaan tulevan rekan välistä. Arvioin, että ehkä 30 senttiä jäi tilaa minun ja Volvon väliin. Mahtoi olla tärkeät 5 sekuntia jotka säästi.

Muutoin aurinkoinen päivä eteni polkemisen merkeissä. Ähtärissä pysähdyin syömään. Noin 60 km ennen Jyväskylää taukopaikalle kääntyi joku maantiepyöräilijä. Juteltiin hieman retkipyöräilystä - hän tarjoaa majapaikkaa retkipyöräilijöille Warm Showersin kautta, oli kuulemma yksi ranskalaispari käynyt hänen luonaan noja/normi-tandemilla (edessä istuvalla noja-asento, takana istuvalla normisatula). Voisi olla ihan mielenkiintoista tarjota tuon sivuston kautta omaakin kotia majoituspaikaksi.

Jyväskylään tulin seitsemän - kahdeksan aikoihin. Ajelin hiljakseen Jyväsjärven rantaa ja katselin ihmisiä, jotka ilta-auringosta nauttivat. Oli paljon porukkaa liikkeellä, varmaan olivat aurinkoiset illat harvassa olleet täälläkin.

ICE Sprint 26 (2013 - ), Azub Max (2014 - )

kmb
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 268
Liittynyt: 12 Heinä 2013, 21:28
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: ICE Sprint 26 & Azub Max

Viesti Kirjoittaja kmb »

tm kirjoitti:

Oliko tästä reissusta muuten linkkiä tuolla Matkakertomukset -osiossa? Jos ei niin kannattaa laittaa. On iloa myöhemmin samoille suunnille retkiä kaavaileville.

Hyvä idea, lisäsin sinne linkin.

ICE Sprint 26 (2013 - ), Azub Max (2014 - )

kmb
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 268
Liittynyt: 12 Heinä 2013, 21:28
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: ICE Sprint 26 & Azub Max

Viesti Kirjoittaja kmb »

Video reissulta:

ICE Sprint 26 (2013 - ), Azub Max (2014 - )

Avatar
kamu
Viestit: 85
Liittynyt: 24 Heinä 2013, 22:04
Paikkakunta: Lohja

Re: ICE Sprint 26 & Azub Max

Viesti Kirjoittaja kamu »

kmb kirjoitti:
tm kirjoitti:

Oliko tästä reissusta muuten linkkiä tuolla Matkakertomukset -osiossa? Jos ei niin kannattaa laittaa. On iloa myöhemmin samoille suunnille retkiä kaavaileville.

Hyvä idea, lisäsin sinne linkin.

Hyvä että lisäsit, olisi saattanut jäädä muuten tämän tarinan lukeminen itseltäni väliin.

Hienoja kuvia ja mukavaa reissunkuvausta. Palauttaa mieleen oman viimesyksyisen retkuiluni osittain samoissa maisemissa.

Kari

Challenge Seiran 26 2013-, HP Velotechnik Scorpion FS 20 2015-, Challenge Fujin SL-II 2015-, ICE Trice T + Bionx 2016-

Vastaa Viestiin