Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
joonas
Viestit: 147
Liittynyt: 02 Touko 2012, 20:23

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja joonas »

PW kirjoitti:

Löyty vihdoin miunkin kammet, postin kätköistä. Laitoin ne Helsinkinojakkiin ja reilu 30km ajelin - voi olla ettei miusta kunnon uskovaista tule, enempi tämmönen tapauskis joka pärjää vähemmällä (152mm) uskolla.
Mäet, varsinkin jos ei saa vauhtia on aika tuskallisia vaikka eturatas pieneni kampien vaihdon yhteydessä. Polvet ei varmasti tuu kipeeks noilla.
Yllätyin, 3cm lyhennys enkä huomannu ett kammet olis liian lähellä. Olisko niin ett pidemmillä istun lähempänä emäputkea.
Ehkä kivat just tähän kaupunkipyörään.

yllä, PW, lyhyilläkin kammilla mäet nousee kun setti on kunnossa. Jos oon päässy 75mm kammilla siltarampin ylös ilman erityistä alkuvauhtia niin ei oo pelkkää filosofiaa lyhyet kammet :) Pienempi välitys ja enemmän kierroksia ja penkki tosiaan niin että jalka menee mielummin vähän ylisuoraks.. siis nilkkaki oikenee pikkasen.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17869
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja PW »

joonas kirjoitti:
PW kirjoitti:

Löyty vihdoin miunkin kammet, postin kätköistä. Laitoin ne Helsinkinojakkiin ja reilu 30km ajelin - voi olla ettei miusta kunnon uskovaista tule, enempi tämmönen tapauskis joka pärjää vähemmällä (152mm) uskolla.
Mäet, varsinkin jos ei saa vauhtia on aika tuskallisia vaikka eturatas pieneni kampien vaihdon yhteydessä. Polvet ei varmasti tuu kipeeks noilla.
Yllätyin, 3cm lyhennys enkä huomannu ett kammet olis liian lähellä. Olisko niin ett pidemmillä istun lähempänä emäputkea.
Ehkä kivat just tähän kaupunkipyörään.

yllä, PW, lyhyilläkin kammilla mäet nousee kun setti on kunnossa. Jos oon päässy 75mm kammilla siltarampin ylös ilman erityistä alkuvauhtia niin ei oo pelkkää filosofiaa lyhyet kammet :) Pienempi välitys ja enemmän kierroksia ja penkki tosiaan niin että jalka menee mielummin vähän ylisuoraks.. siis nilkkaki oikenee pikkasen.

Joo, tein virheen kun ajelin lyhyillä kammilla jotka oli liian lähellä. Uskoni horjui, ehkä joskus palautuu. Ne 120mm kammet ei oo enää käytössä - Räyhäkässä taitaa olla 140mm, totuttelen nyt niihin eli pikkuhiljaa.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5222
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja tm »

TJT:n tripla-Tiagrat, malli FC-4603, lyhennys 170 -> 140 mm.

P1110280m_600.jpg
P1110280m_600.jpg (127.64 KiB) Katsottu 5000 kertaa
P1110286m_600.jpg
P1110286m_600.jpg (133.16 KiB) Katsottu 5000 kertaa
P1110292_600.jpg
P1110292_600.jpg (89.42 KiB) Katsottu 5000 kertaa

Samassa Bike24:n paketissa tuli kaksi settiä, joista toinen (172,5 mm) odottaa vielä ottajaansa ja lyhentämistä.
Aika vapaasti voi pituuden valita, kunhan on alle 150 mm. Hinta lyhennettynä 110 euroa. Jos keskiötä kaipaa, niin se kustantaa 15 euroa lisää.

Pienin ratas on normaalista poiketen kiinnitetty keskimmäiseen rattaaseen, joten kammet lienevät samanlaiset kuin kaksirattaisessa versiossa (?).
Irtorattaita näkyy löytyvän mm. tuolta:
http://www.chainreactioncycles.com/fi/e ... prod117433

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4058
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja Wacky »

tm kirjoitti:

Pienin ratas on normaalista poiketen kiinnitetty keskimmäiseen rattaaseen, joten kammet lienevät samanlaiset kuin kaksirattaisessa versiossa (?)

Kaksirattaisissa saattaa olla aavistuksen lyhyempi akseli koska niissä jätetään pois yksi muoviholkki jolla ketjulinja saadaan samaksi.
Nm. Ultegran triplan joskus tuplaksi vaihtanut.

- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 - 2019) Specbike Extrim (2017 -> & 2019 ->)

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5222
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja tm »

Wacky kirjoitti:

Kaksirattaisissa saattaa olla aavistuksen lyhyempi akseli koska niissä jätetään pois yksi muoviholkki jolla ketjulinja saadaan samaksi.
Nm. Ultegran triplan joskus tuplaksi vaihtanut.

Totta tuo, ajattelin turhan yksioikoisesti vain pelkkää kampea.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5222
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja tm »

Ajou:n Arcus-asiakkaalle rattaattomat Sram-kammet (175 -> 150 mm) keskiömoottorin yhteyteen: kaksi vasemmanpuoleista kampea erikätisin kiertein.

P1110538_600.jpg
P1110538_600.jpg (93.57 KiB) Katsottu 4499 kertaa
Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7060
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Oliks nää hankittu irtopalikoina vai lojuuko jossain nyt rataspuoli?

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5222
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja tm »

Pastori kirjoitti:

Oliks nää hankittu irtopalikoina vai lojuuko jossain nyt rataspuoli?

Rataspuolet menee ajoulle (lyhentämättöminä) Nokian kisan yhteydessä.
Kannattaa hieroa tuolloin kauppaa, jos niitä halajaa.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17869
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja PW »

Meni yli, mihin tarttee kaks kampee ilman ratasta?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4909
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Esim. jos sulla on keskiömoottori . Tai jokin muu hieno ratkaisu .

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja jviirret »

PW kirjoitti:

Meni yli, mihin tarttee kaks kampee ilman ratasta?

Näissä keskiömoottoreissa on hammasratas omalla vapaarattaalla:
http://www.electrobike.fi/index.php/pol ... ttori.html
http://www.greencycle.fi/product/133/ba ... a-36v-250w
Jos hammasratas olisi suoraan kammissa kiinni pitäisi jalkoja pyörittää aina kun sähköavustus on päällä. Kun ketjuratas on omalla vapaarattaallaan voi huristella kuin mopolla.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

eemeli
Sisällöntuottaja
Viestit: 1114
Liittynyt: 03 Elo 2007, 22:36
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja eemeli »

Väänsin polveni vuodenvaihteen tienoilla ja sitä kuntouttaakseni tilasin Tepolta 120 mm kammet. Ajelin niillä kesäkuun alkuun (n.1700km) ja ne tuntuivat hyviltä. Kun tuli tehtyä retkimbb kokeilumielessä niin siihen tuli laitettua hyllyssä olevat 155mm kammet. Retkimbb:llä tuli ajettua kesä-heinäkuu (n.2000km) ja siinäkin kammet tuntuivat oikein sopivilta. Välillä polvet kyllä oireilivat, mutta ei mitään isompia ongelmia. Ennen Nokian kisaa sitten muutama lenkki sporttimbb:llä ja samalla pyörällä Nokian kisat. Ei mitään ongelmia polvien kanssa vaikka 170mm kammet. Nyt sitten elokuu Mangolla, jossa kanssa 170mm kammet. Ei edelleenkään mitään ongelmia. Paitsi tänään kun joutui vaihdevaijerin katkettua vääntämään liian isolla vaihteella...

Sitä on pieni ihminen ihmeissään...

-Janne-

Heijaa heijaa heijaa kerho :D ...

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Eilen koeajoin uusia juoksutrikoita ja kiinnitin huomiota siihen, miltä polven taittuminen tuntuu keveydeltä, kun vanhat housut jarruttivat. Liian lyhyen reiden takia. Keskittyminen jalkojen tuntemusten kuunteluun johti siihen, että huomasin reiden ja lantion nivelen lähistöllä jäykkyyttä, mutta vain kovaa pyörittäessä. Kuski 171 cm kammet 160 mm. Olo nivelen alueella oli kuin jousta jännitetään työntämällä sitä päistään yhteen, eli ikään kuin jänne ja etureisilihas pullistuvat ja jäykistyvät. Jolloin tulee mekaanista vastusta verrattuna rentoon lihakseen. Lusmuillessa polkiessa lihakset olivat löysinä ja jäykkyyttä ei tuntunut. Mutta silloin voiman tuotto kammen liikutuksessa suunnattiin eri suuntaan kuin polkimen liikeradan halkaisija on. Eli lusmupoljenta yrittää tehdä pienempää halkaisijaa ja sehän ei siirrä ideaalisti poljinta, kun osa energiasta menee hukkaan kammen väärään suuntaan vääntämiseen pyörittämisen sijaan. Mikäli olen ymmärtänyt oikein.

Tunne äärirajoilla pyörittämisessä lantionivelen alueella oli sama kuin aiemmin, kun poistin tehdaspenkin ja korvasin sen omalla. Epäilin polkimien olevan liian lähellä ja ajavani polvet hampaissa liikaa. Kun siirsin silmämääräisesti etupuomin sentistä puoleentoista eteen, polvi- ja lantiokulma oikesivat ja en valtavaa eroa havainnut lusmupolkemisessa lihasten jäykkyydessä, mutta tehon huiput kasvoivat ja mäet nousivat selvästi helpommin. Hävettää tunnustaa, mutta en ole tainnut kunnolla pyörittää polkimen liikkeen kehän halkaisijalla kunnon tehoilla puomin siirron jälkeen ennen eilistä ja se esti havaitsemasta sitä, miten koville lihakseni joutuvat 160 mm kampien liikeradan seurauksessa polkaisu, raapaisu, veto nosto pyöreästi klossi löysästä lukosta irti pyrkien niin, että välillä sandaalin pohja irtosi polkimen poljinosasta vedossa ja nostossa. Jatkossa asentoa ja asetuksia hakiessa on kovaa kampien äärirajoja seuraavalla liikkeellä testattava paras tilanne.

Kaikki edelläoleva johti mielenkiinnon kasvuun lyhyemmän kammen ideaalipituutta itselleni kohtaan ja siihen, miltä lyhyiden kampien käyttö tuntuu lantionivelen jäykkyydestä ja miten koville pienet lihakset joutuvat pyristellessä liian pitkän kammen oikeaan halkaisijaan pyrkiessä. Eli miten paljon kevyemmältä tuntuu sopivan lyhyen kammen käyttö? Ajattelen pitkää reissua. Toki penkin vieminen taakse ja puomin eteen vaikuttaa lantiojäykkyyteen. Se ei tarkoita sitä, että kätsysti pullisteli moni harvakseltaan aktivoitava paikka, aunakin tuossa mittakaavassa luultavasti hieman ylisuurella kammen mitalla.

Mitoitusihmetystä setviäkseni olisi kiva tietää, miltä jokainen sentti kammen mittaa pienten lihasten rentoudesta ja rääkin vähyydestä lisäten tuntuu? Se voisi auttaa päättelemään, miltä minusta tuntuu nyt ja miten ylipitkä kampeni on tällä hetkellä. Olisiko referenssilihaksena nelipäisen reisilihaksen tuntemukset hyvä, kun se on helppo tunnistaa ja tuntea rääkättynä? Se sijaitsee polven yläpuolella sisäpuolella etureittä ollen alin lihas ja sijaitsee heti polven yläpuolella. Nelipäinen reisilihas pullistuu vain sprinteissä ja pienellä kadenssilla jyrkissä ylämäissä tai liian suurella vaihteella ajaessa yhtä jäykäksi kuin etureiden suuret lihakset. Minulla eilen äärirajoilla kampea voimalla pyörittäen nelipäinen reisilihas alaetusisäkulmasta pullistui ei rentona <ei jäykkänä <vaan niin suureksi ja jäykäksi kuin lihas vain venyy. Tunsin kuinka jäykän tilan koko lihaksen jäykkyydestä siirryin vielä kärsivämpään suuntaan, kun lihaksesta kiipesi esiin äärimmilleen pingotettu jokin. Kai jänne.

Kuvittelisin lihasten säästyvän ja matkojen pidentyvän sopivan pituisella kammella. Kuinka suuria lisäyksiä lenkkiin olette saaneet, jos olette saaneet, kampien lyhentämisellä ollen yhtä väsyneitä lenkin jälkeen? Miten lihasten jäykkyys kammen äärirajoilla pyörittäen muuttui teillä nelipäisen reisilihaksen osalta mittakaavassa jänne pullistuu, lihas niin jäykkänä kuin menee maitohapoilla, jäykkänä ilman happoja ja alle maksimikireyden, lihas rentona?

Mitä mietteitä teillä on ja miten pitkää kampea suosittelette 171 cm pitkälle 76 cm sisäsaumaiselle? Kun 160 mm johtaa jänteen pullistumiseen mielestäni yllättävän pienillä tehontuotoilla. Yli retkivauhdin mäkien nousyn vaatimaa tehoa lukuunottamatta jyrkimpiä nousuja. Linnanmäki ei vaadi vielä täyttä tehoa ja tasaisella maksimikehän mukaan pyöritys rassaa lähes yhtä paljon retkinopeus plus tekniikan optimointi tehoilla kuin Lintsi lusmupyöritystekniikalla. Minusta tuo on väärin ja tasaisella pitäisi päästä helpommalla.

Vaihteissa on varaa kampien lyhentämiselle, kun täysillä polkiessa 10 % alamäessä saan täysiä poljea nyt ja kadenssi jää liian alhaiseksi. Tarkkaa kadenssia en tiedä, mutta hihasta ravistaen 80-85 parhaimmillaan ja kiihdyttäessä 75 luultavammin 56 km/h maksimina. Wattbikellä yli 550 W puoli minuuttia tarkoittaa nojaten vähemmän tehoa ja reissujen ollessa pitkiä tehot ovat varmasti vielä enemmän laskevia. Joten kai 400 W max.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14158
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja jori »

Uskoon tulo vaatii henkisen oivalluksen. Tervetuloa joukkoon. :D

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Tämä oli vielä spekulointia ja vasta kokemus lyhyillä kammilla ajamisesta osoittaa, mitä etuja ja haittoja tulee. Haitta ainakin on havaittu liian pitkästä kammesta nojakissakin. Tri pyörässäni myös lantionivelen alueella havaitsin vaivan 172,5 mm kammilla. Uskosta en tiedä, mutta esite näyttää hyvältä ylikompressoidun jänteen perusteella. Usko tulee, jos on tullakseen empiirisen kokemuksen myötä. Negatiivinen kokemus pitkällä kammella ei vielä takaa onnistumista lyhyemmällä kammella. Pitäisi löytää oikea kammen pituus. Liian lyhytkin lienee haitallinen. On eri asia, tuleeko tähän pyörään lyhyemmät kammet. Kun ei ole suunnitelmia pyörän vaihtamisesta. Jos uusi pyörä tulee, kammet lyhentyvät. Paljonko on se neljän pennin kysymys. Ero puomin siirrolla eteen 1-1,5 cm oli suuri lantion jäykkyden kannalta, joten pienille lihaksille aika pienet muutokset voivat merkitä paljon kampea pätkiessä. Kuinka paljon on liian paljon katkomista? Täällä jossain oli linkki tutkimukseen, jossa parhaat tulokset tulivat 140 mm kammilla. Kuullostaa suurelta erolta, mutta ei älyttömältä.

Vastaa Viestiin