Eikä kovissa vauhdeissa taida suuresta jätöstä/ohjauskulmastakan olla iloa, vai oliks niil jotain tekoa jalkaohjauksen(polkemisen) aihettaman vikurtelun kans?
Kovassa vauhdissa loivan ohjauskulman aiheuttama suurempi kääntösäde ei haittaa ja se yhdistettynä suureen jättöön ohjaus keskittää todella hyvin. Hitaassa vauhdissa sitten haukkaa jyrkään käännettäessä Mulla on ohjauskulma 55 ja jättö 13. Lenkkipyörässä kiva. Retki/kaupunkipyörään laittaisin vähemmän jättöä. Ketteryys riittää kyllä siihe
Härski kirjoitti:
Täytynee jotain pehmoilua funtsia sit. Ehkä jostava penkinkiinnitys tms..
Riittäisikö kumi noiden ylempien haarukkaputkien ja rungon väliin Alemmat kyllä taipuu vähän. Saisi tärinän vaimennuksen helpolla. Isoa joustovaraa ei näin saa.
Penkin joustoissa käy helpolla niin että joustaa polkiessakin. Tarkkana joustosuunnan kanssa mikäli siihen päätyy.
Itselleni koin asvaltille riittävän mukavaksi jäykkäperäisen, joka oli tehty vaakasuuntaisesta maastopyörän etuhaarukasta. Penkin tuet puolivälissä haarukkaa ja renkaina 35mmm Duranot.
Naruperään vaihdoin muista syistä. Siinä hukkui polkemistehoa joustoliikkeeseen ennenkuin oppi polkemaan tasaisemmin. Varmaan hukkuu vieläkin muuten vaan huomaa sitä
Härski kirjoitti:
mhelander kirjoitti:
Mun Vendetta-kloonissa tuo puomi elää juuri ohjainputken kohdalta, se siis tekee aaltoliikettä polkemisen tahtiin.
Just tota mie pelkään ja siks haluaisin hitsata puomin kunnolla kii.
Loivalla ohjauskulmalla saa tuon varmasti vähenemään. Ohjausakselin yläpää tulee silloin lähemmäs ohjaustankoa, jolloin putkea taivuttavat momentit pienenee.
Ranskalaiset tekee ohuilla putkilla tälleen. Cruz-tyyliset tuntuvat tarvitsevat paksumman putken tuohon ja jollei halua käsiä käyttää pärjää kokonaan ilmankin Mun pyörässä on 55 asteen ohjauskulma ja normaali pystärin satulaputki ohjaustangon ja keskiön välissä. En ole havainnut siinä taipumista, mutta tiedä sitten olisiko niitä Helanderin tehoilla
Eikä kovissa vauhdeissa taida suuresta jätöstä/ohjauskulmastakan olla iloa, vai oliks niil jotain tekoa jalkaohjauksen(polkemisen) aihettaman vikurtelun kans?
Kovassa vauhdissa loivan ohjauskulman aiheuttama suurempi kääntösäde ei haittaa ja se yhdistettynä suureen jättöön ohjaus keskittää todella hyvin. Hitaassa vauhdissa sitten haukkaa jyrkään käännettäessä Mulla on ohjauskulma 55 ja jättö 13. Lenkkipyörässä kiva. Retki/kaupunkipyörään laittaisin vähemmän jättöä. Ketteryys riittää kyllä siihe
Juuri tämmönen on mun V. Oikein hyvin käyttäytyvä vauhdissa mutta jos pitää hiekotetulla pyörätiellä ajaa hiljaa ja mutkitella niin johan on haukkausta, etenkin väsyneillä jaloilla (lenkin lopussa)...
jooseha kirjoitti:
Härski kirjoitti:
Täytynee jotain pehmoilua funtsia sit. Ehkä jostava penkinkiinnitys tms..
Riittäisikö kumi noiden ylempien haarukkaputkien ja rungon väliin Alemmat kyllä taipuu vähän. Saisi tärinän vaimennuksen helpolla. Isoa joustovaraa ei näin saa.
Penkin joustoissa käy helpolla niin että joustaa polkiessakin. Tarkkana joustosuunnan kanssa mikäli siihen päätyy.
Ehdottomasti paras on että penkki on päärungossa niin tukevasti kiinni kuin mahdollista. Jos joustoa tarvitaan niin sitten miettimään joko tuhdimpaa takarengasta tai takahaarukkaan joustoa.
Cruzbike Silvio mallissahan on hiilikuituinen "ketjuhaarukka" takana joka joustaa ylös/alas, siitä penkkiä kohti on jäykkä haarukka joka estää renkaan kiertymisen ja sen yläpää on tappiliitoksella ja elastomeerikumi välissä kiinni päärungossa. Haarukan putoamisen estää teräksinen (tai titaaninen) kieli.
Nyt pidetään keskustelu tässä rakentelujutussa ja sen miettimisissä. Pientä turbulenssia aiheessa saa olla - mutta tommoinen kilsan mittainen juttu sitten asianmukaiseen ketjuun.
kun ei kerta iso etufillari suostunut yhteistyöhön lowraaserin kans ja motivaation kukkanen puhkes, niin piti sit aamusti lähtee pihalle vähän värkkäilemään.
Liukas ku hauki
IMG_2284.jpg (159.35 KiB) Katsottu 3768 kertaa
Aika livakan näkönen peli vielä ennen niskatuen yms härpäkkeittenlaittamista. Takahaarukkaan jätin hieman joustoa: Joustovarsi on "varsin" lyhyt =), mut ei uskaltanu enempää jättää ku äijä painaa kuiteski monta kiloa.
shiwusta
IMG_2283.jpg (146.69 KiB) Katsottu 3768 kertaa
"penkin" muoto sama kuin edellisessä mut nojakulma loivennettu jonnekki 18 kiepeil. Mahtaakohan nojakulman loiventaminen vaatia inan jyrkempää kulmaa niskatuelle, vai näkeeks ammulla töihin lähties tol mitään silmäpussien takaa? =)
Emä(moka?)kulma 66 ja jättö noin 90 (55 ofsetilla) joka kuulostaa pelottavan suurelta koska jättö on huomattavasti suurempi mitä oli matalammassa pyörässä sen haukkaillessa. Mut kerran viisaat on näitä (esim mhelander) jo rakennelleet niin kaippa se jättö ei sit jalkaohjauksessa niin haittaa. saapas näke..
Ehtiihän varmasti Nokialle
Jättö ei ole jalkaohjauksen kanssa hirveän merkityksellinen. Ohjausvoimat on polkemisvoimiin nähden mitättömiä. Kaikki toimii Airbiken 19 sentistä Pythonin -27 senttiin. Isolla jätöllä haukkailun tuntee muttei siitä isompaa haittaa ole. Pitkälti makuasia minkälaisen haluaa.
Jaa olen kyllä ruvennut epäilemään tekeekö ylisuuri jättö Kiiltomadossa sen ettei sillä pysy luisuissa pystyssä Isolla pyyttonilla olen ollut asvaltillakin luisussa yli kolmenkympin vauhdissa ja pysynyt silti pystyssä
Oli ihan vahinko Kaartaessa kevyt jarrutus sekä hieman irtohiekkaa, niin takarengas meni lukkoon ja komeaan luisuun. Hämmystys oli suuri kun en mennytkään nurin.
Tätyy varmaan lampsia pedaali & takavaihtajakauppaan, et pääsee tyypittelee..
Voipolla mielenkiitoset ekemetrit kivisellä santatiellä! Ainakin kylmätyypit ilman renkaita antaa viiteitä huomattavasti jäykemmästä rungosta, kuin mitä edellinen oli. Tanko varmaan tulee hakemaan paikaa/muotoaan vielä monta kertaa, mut en nähnyt järkeväks vielä panostaa enempää ennekö oppii ajamaan. Tiä sit kuseeko omiin muroihin jos opettee "väärän" asennon käsille.
Onkohan nokialle kukaan tuomassa myyntiin kymppivaihtajaa?.. josta seuraa kysymys, et mikä 9/10vaihtajissa on erona, kun kasetit on lähes identtisen levuset?
Onkohan nokialle kukaan tuomassa myyntiin kymppivaihtajaa?.. josta seuraa kysymys, et mikä 9/10vaihtajissa on erona, kun kasetit on lähes identtisen levuset?
Ei ole vaihtajaa myydä, mutta voin sanoa ettei paljoa eroa ole. Erot taitaa rajoittua häkin leveyteen ja rissoihin joten mallit joista tehdää 9 ja 10 versiot ovat melkein varmasti identtisiä käyttää molemmissa järjestelmissä ongelmitta.
Aika vekkuli peli oli, kun polkeminen TODELLAKIN vaikuttaa ohjaukseen, mut pystyssä pysyttiin heti laakista 4km! Ihan sikana sai pistää käsillä hanttiin renkaan kääntymistä, kun ei ollut vielä lukkokenkiä jalassa. Varmaan kädet pääsee vähemmällä sit kun uskaltaa lähtee ajaan lukkokenkil.
hitek
IMG_2294.jpg (160.68 KiB) Katsottu 3489 kertaa
Jarrut ja vaihteet ja takarenkku yms sälää täytyy vielä jostain taikoa..mahtaakohan sitä maltaa tehä loppuun, kun himottais vaan ajaa, ajaa, ajaa!
Anna heilua vain. Kyllä se siitä ajan kanssa rauhoittuu. Käsillä ei saa ohjata tai vääntää vastaan. Lukot helpottaa, jos niihin on jo tottunut. Itse senverran tottunut lukkoihin, että ilman tuppaa jalka irtoamaan polkimelta. Ja kun jaloilla ohjattava pyörä niin...