En tiedä, haarukka on kuitenkin kapeempi ku Helsinkinojakissa - pelonsekaisin tuntein odotan kuinka käy
Epäilys heräs, piti käydä mittaamassa - se mitään kapeempi ole levis tietyst ku väänsin alapäätä leveemmälle.
Miulla on siis ongelma Leveemmät kammet? Kavennan haarukan? Pompin romuksi koko kyhäelmän?
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
En tiedä, haarukka on kuitenkin kapeempi ku Helsinkinojakissa - pelonsekaisin tuntein odotan kuinka käy
Epäilys heräs, piti käydä mittaamassa - se mitään kapeempi ole levis tietyst ku väänsin alapäätä leveemmälle.
Miulla on siis ongelma Leveemmät kammet? Kavennan haarukan? Pompin romuksi koko kyhäelmän?
Kavennat haarukan. tarviset siihen vain 2 lekaa ja alasimen. Toinen leka kyljelleen haarukkaa vasten niin ei mee ihan kauhean näköiseksi. Jotain tota kokoluokkaa:
Laitat PW ne polkimen leventäjät mitkä mun flevossakin on! Ne pitäisi laittaa jokaiseen nojapyörään ihan jalan asennon takia. Amerikassa nimittävät polvensäästäjiksi (kneesaver).
Laitat PW ne polkimen leventäjät mitkä mun flevossakin on! Ne pitäisi laittaa jokaiseen nojapyörään ihan jalan asennon takia. Amerikassa nimittävät polvensäästäjiksi (kneesaver).
Mistäs niitä?
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Laitat PW ne polkimen leventäjät mitkä mun flevossakin on! Ne pitäisi laittaa jokaiseen nojapyörään ihan jalan asennon takia. Amerikassa nimittävät polvensäästäjiksi (kneesaver).
Jos jalkateriä saa sentin pari ulommas, niin reidet ei tuon haarukan kohdalla ole kuin muutaman millin ulompana. Hyvin kohdistettu lekan isku ajaa saman asian.
Jos jalkateriä saa sentin pari ulommas, niin reidet ei tuon haarukan kohdalla ole kuin muutaman millin ulompana. Hyvin kohdistettu lekan isku ajaa saman asian.
Onhan se noinkin, mutta leveämpi haara-asento ei nojapyörässä tuota muuta kuin hyötyä. Pystypyörässä leveä Q-factori tuottaa lisää ilmanvastusta. Nojapyörässä se ei sitä juuri muuta. Hartiat kun ovat kuitenkin leveämmällä. Konstruktiivisesti nuo "Kneesaferit" ovat huono idea. Parempi olisi levittää jalkoja kampiakselia pidentämällä. Pidempi laakeriväli säästää laakereita ja sietää suurempia laakerivälyksiä ilman haittaa, eikä poljinvarret kuormitu ylimääräisestä väännöstä, jota nuo pokimen akselin pidentäjät "Kneesaferit" selvästi lisäävät. Eemelin paksu oli mukava ajettava. Siinä kun oli levennys tehty akselia pidentämällä.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
...Ab Tepon kampi Oy vois alkaa vaikka nuita tekeen
Ei tule valikoimiin, koska mun mielestä lisää turhan paljon riskiä rikkoa kammet. Kammen pään kuormitus poljinakselin reiän ympärillä lisääntyy, voi kovemmilla polkemisvoimilla aikaa myöten pettää.
Jos jalkateriä saa sentin pari ulommas, niin reidet ei tuon haarukan kohdalla ole kuin muutaman millin ulompana. Hyvin kohdistettu lekan isku ajaa saman asian.
Onhan se noinkin, mutta leveämpi haara-asento ei nojapyörässä tuota muuta kuin hyötyä. Pystypyörässä leveä Q-factori tuottaa lisää ilmanvastusta. Nojapyörässä se ei sitä juuri muuta. Hartiat kun ovat kuitenkin leveämmällä. Konstruktiivisesti nuo "Kneesaferit" ovat huono idea. Parempi olisi levittää jalkoja kampiakselia pidentämällä. Pidempi laakeriväli säästää laakereita ja sietää suurempia laakerivälyksiä ilman haittaa, eikä poljinvarret kuormitu ylimääräisestä väännöstä, jota nuo pokimen akselin pidentäjät "Kneesaferit" selvästi lisäävät. Eemelin paksu oli mukava ajettava. Siinä kun oli levennys tehty akselia pidentämällä.
Tavallisissa kasettikeskiöissäkin on eri mittaisia akseleita, käykö pitempi akselinen samaan keskiöputkeen?
Miten Eemeli oli tuon akselin pidennyksen toteuttanu? En tajunnu kattoo
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Pidempiakselinen keskiö käy samaan 68mm keskiöputkeen, johonkin 130mm leveyteen saakka. Läskipyörien keskiöt vaatii sitten 100mm putken.
Eemelin keskiö oli ihan vaan putkesta, teollisuuslaakereista ja levennetystä akselista rakennettu.
Pidempiakselinen keskiö käy samaan 68mm keskiöputkeen, johonkin 130mm leveyteen saakka. Läskipyörien keskiöt vaatii sitten 100mm putken.
Eemelin keskiö oli ihan vaan putkesta, teollisuuslaakereista ja levennetystä akselista rakennettu.
Niin, unohdin jo kysyessä ett se on läski - pakko olla pidempi keskiöputki.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
...Ab Tepon kampi Oy vois alkaa vaikka nuita tekeen
Ei tule valikoimiin, koska mun mielestä lisää turhan paljon riskiä rikkoa kammet. Kammen pään kuormitus poljinakselin reiän ympärillä lisääntyy, voi kovemmilla polkemisvoimilla aikaa myöten pettää.
Olen eri mieltä, koska lukkopolkimilla jalat tulevat luonnottoman lähelle kampia ja ilman lukkopolkimia jalat asettuvat luonnostaan samalle kohdalle kuin lukkojen ja levennyspalojen kanssa. Rasitus ei siten ole yhtään suurempi kuin 100kg ukko pystärillä ilman lukkoja seisoo ylämäessä polkimen päällä repien tangosta vielä voimaa.
Katsokaa jalkojenne luonnollista paikkaa ilman lukkoja ajettaessa, kukaan ei pidä jalkoja millin päässä kammista.
Lisäksi jalkojen luonnollinen asento ei ole suorassa niin kuin lukoilla, vaan jalkaterät osoittavat hiukan ulospäin.
Todennäköisesti näistä seikoista johtuen osa ihmisistä valittelee polvikipuja lukoilla ajettaessa.