Eilen koeajoin uusia juoksutrikoita ja kiinnitin huomiota siihen, miltä polven taittuminen tuntuu keveydeltä, kun vanhat housut jarruttivat. Liian lyhyen reiden takia. Keskittyminen jalkojen tuntemusten kuunteluun johti siihen, että huomasin reiden ja lantion nivelen lähistöllä jäykkyyttä, mutta vain kovaa pyörittäessä. Kuski 171 cm kammet 160 mm. Olo nivelen alueella oli kuin jousta jännitetään työntämällä sitä päistään yhteen, eli ikään kuin jänne ja etureisilihas pullistuvat ja jäykistyvät. Jolloin tulee mekaanista vastusta verrattuna rentoon lihakseen. Lusmuillessa polkiessa lihakset olivat löysinä ja jäykkyyttä ei tuntunut. Mutta silloin voiman tuotto kammen liikutuksessa suunnattiin eri suuntaan kuin polkimen liikeradan halkaisija on. Eli lusmupoljenta yrittää tehdä pienempää halkaisijaa ja sehän ei siirrä ideaalisti poljinta, kun osa energiasta menee hukkaan kammen väärään suuntaan vääntämiseen pyörittämisen sijaan. Mikäli olen ymmärtänyt oikein.
Tunne äärirajoilla pyörittämisessä lantionivelen alueella oli sama kuin aiemmin, kun poistin tehdaspenkin ja korvasin sen omalla. Epäilin polkimien olevan liian lähellä ja ajavani polvet hampaissa liikaa. Kun siirsin silmämääräisesti etupuomin sentistä puoleentoista eteen, polvi- ja lantiokulma oikesivat ja en valtavaa eroa havainnut lusmupolkemisessa lihasten jäykkyydessä, mutta tehon huiput kasvoivat ja mäet nousivat selvästi helpommin. Hävettää tunnustaa, mutta en ole tainnut kunnolla pyörittää polkimen liikkeen kehän halkaisijalla kunnon tehoilla puomin siirron jälkeen ennen eilistä ja se esti havaitsemasta sitä, miten koville lihakseni joutuvat 160 mm kampien liikeradan seurauksessa polkaisu, raapaisu, veto nosto pyöreästi klossi löysästä lukosta irti pyrkien niin, että välillä sandaalin pohja irtosi polkimen poljinosasta vedossa ja nostossa. Jatkossa asentoa ja asetuksia hakiessa on kovaa kampien äärirajoja seuraavalla liikkeellä testattava paras tilanne.
Kaikki edelläoleva johti mielenkiinnon kasvuun lyhyemmän kammen ideaalipituutta itselleni kohtaan ja siihen, miltä lyhyiden kampien käyttö tuntuu lantionivelen jäykkyydestä ja miten koville pienet lihakset joutuvat pyristellessä liian pitkän kammen oikeaan halkaisijaan pyrkiessä. Eli miten paljon kevyemmältä tuntuu sopivan lyhyen kammen käyttö? Ajattelen pitkää reissua. Toki penkin vieminen taakse ja puomin eteen vaikuttaa lantiojäykkyyteen. Se ei tarkoita sitä, että kätsysti pullisteli moni harvakseltaan aktivoitava paikka, aunakin tuossa mittakaavassa luultavasti hieman ylisuurella kammen mitalla.
Mitoitusihmetystä setviäkseni olisi kiva tietää, miltä jokainen sentti kammen mittaa pienten lihasten rentoudesta ja rääkin vähyydestä lisäten tuntuu? Se voisi auttaa päättelemään, miltä minusta tuntuu nyt ja miten ylipitkä kampeni on tällä hetkellä. Olisiko referenssilihaksena nelipäisen reisilihaksen tuntemukset hyvä, kun se on helppo tunnistaa ja tuntea rääkättynä? Se sijaitsee polven yläpuolella sisäpuolella etureittä ollen alin lihas ja sijaitsee heti polven yläpuolella. Nelipäinen reisilihas pullistuu vain sprinteissä ja pienellä kadenssilla jyrkissä ylämäissä tai liian suurella vaihteella ajaessa yhtä jäykäksi kuin etureiden suuret lihakset. Minulla eilen äärirajoilla kampea voimalla pyörittäen nelipäinen reisilihas alaetusisäkulmasta pullistui ei rentona <ei jäykkänä <vaan niin suureksi ja jäykäksi kuin lihas vain venyy. Tunsin kuinka jäykän tilan koko lihaksen jäykkyydestä siirryin vielä kärsivämpään suuntaan, kun lihaksesta kiipesi esiin äärimmilleen pingotettu jokin. Kai jänne.
Kuvittelisin lihasten säästyvän ja matkojen pidentyvän sopivan pituisella kammella. Kuinka suuria lisäyksiä lenkkiin olette saaneet, jos olette saaneet, kampien lyhentämisellä ollen yhtä väsyneitä lenkin jälkeen? Miten lihasten jäykkyys kammen äärirajoilla pyörittäen muuttui teillä nelipäisen reisilihaksen osalta mittakaavassa jänne pullistuu, lihas niin jäykkänä kuin menee maitohapoilla, jäykkänä ilman happoja ja alle maksimikireyden, lihas rentona?
Mitä mietteitä teillä on ja miten pitkää kampea suosittelette 171 cm pitkälle 76 cm sisäsaumaiselle? Kun 160 mm johtaa jänteen pullistumiseen mielestäni yllättävän pienillä tehontuotoilla. Yli retkivauhdin mäkien nousyn vaatimaa tehoa lukuunottamatta jyrkimpiä nousuja. Linnanmäki ei vaadi vielä täyttä tehoa ja tasaisella maksimikehän mukaan pyöritys rassaa lähes yhtä paljon retkinopeus plus tekniikan optimointi tehoilla kuin Lintsi lusmupyöritystekniikalla. Minusta tuo on väärin ja tasaisella pitäisi päästä helpommalla.
Vaihteissa on varaa kampien lyhentämiselle, kun täysillä polkiessa 10 % alamäessä saan täysiä poljea nyt ja kadenssi jää liian alhaiseksi. Tarkkaa kadenssia en tiedä, mutta hihasta ravistaen 80-85 parhaimmillaan ja kiihdyttäessä 75 luultavammin 56 km/h maksimina. Wattbikellä yli 550 W puoli minuuttia tarkoittaa nojaten vähemmän tehoa ja reissujen ollessa pitkiä tehot ovat varmasti vielä enemmän laskevia. Joten kai 400 W max.