Jollekkin(sakari?) ehdotin joskus tämän tyyppiseen kinneriin eturenkaan toispuoleista kiinnitystä. Eli toisen runkoputken päästä lähtisi saikkara jonka nokkaan eturengas kiinni olkatapilla.
Niinku näin:
Tuollaisen ohjausta ei vain voi toteuttaa vaijereilla vaan vaatii tankoja ja palloniveliä
Jukka
Meflex kaapeleilla saa työnnettyäkin.
4,7mm vaijerin vetovoima 700N ja työntövoima 240N. Edellisessä elämässä noilla hoidettiin kuorma-auton hydraulilohkon etäkäyttöä.
Hintaa ei ollut paha, siis noin spesifiseksi tuotteeksi. Puhuttiin kympeistä, mittaa oli metri-puolitoista.
Keulasta sais matalan kun emäputki ei sojottas renkaan yläpuolella mutt rakenne olis muuten yksinkertanen.
Muista pitää kate suunnitelmissa mukana, kun suunittelet eturengasta ja -runkoa. Jos tekee kokonaan renkaan ehdoilla, voi kattaminen olla hankalaa
Tuohan se vaikeinta rakentamisissa on ett pystys pitään alkuperäsestä ajatuksesta kiinni, eikä kerää kaikkia erikoisuuksia samaan pyörään - yritetään. Siksi teen etukiekon yli kaaren johon kuvittelin sen kangas katteen kiinnittäväni. Koska siihen tulee se kaari, siihen on järkevää ja helppoa myös kiinnittää haarukka ja ohjausnivel.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Keulasta sais matalan kun emäputki ei sojottas renkaan yläpuolella mutt rakenne olis muuten yksinkertanen.
Muista pitää kate suunnitelmissa mukana, kun suunittelet eturengasta ja -runkoa. Jos tekee kokonaan renkaan ehdoilla, voi kattaminen olla hankalaa
Tuohan se vaikeinta rakentamisissa on ett pystys pitään alkuperäsestä ajatuksesta kiinni, eikä kerää kaikkia erikoisuuksia samaan pyörään - yritetään. Siksi teen etukiekon yli kaaren johon kuvittelin sen kangas katteen kiinnittäväni. Koska siihen tulee se kaari, siihen on järkevää ja helppoa myös kiinnittää haarukka ja ohjausnivel.
Olen samaa mieltä, mutta miten olet aikonut etukaaren etupuolen hoitaa? Jos jätät kaaren edestä auki, on ainakin hyvä tuuletus. Toisaalta etukaari on aika edessä, joten ei varmaan jalatkaan pahasti kastu, vaikket tekisi mitään etukatetta. Joka tapauksessa saat aurinko- ja sadesuojan ja ilmanvastuskin varmaan pienenee, kun ilma ei pääs pyörimään syliin. Ei tuolla kuitenkaan mitään streemlineriä tehdä ja turha kuvitellakaan kovin pieneksi ilmanvastusta saavansa. Ainakin pitäisi pohja kattaa myös ja takapyörät, jos ilmanvastuksen suhteen alkaa hifistelemään.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Keulasta sais matalan kun emäputki ei sojottas renkaan yläpuolella mutt rakenne olis muuten yksinkertanen.
Muista pitää kate suunnitelmissa mukana, kun suunittelet eturengasta ja -runkoa. Jos tekee kokonaan renkaan ehdoilla, voi kattaminen olla hankalaa
Tuohan se vaikeinta rakentamisissa on ett pystys pitään alkuperäsestä ajatuksesta kiinni, eikä kerää kaikkia erikoisuuksia samaan pyörään - yritetään. Siksi teen etukiekon yli kaaren johon kuvittelin sen kangas katteen kiinnittäväni. Koska siihen tulee se kaari, siihen on järkevää ja helppoa myös kiinnittää haarukka ja ohjausnivel.
Olen samaa mieltä, mutta miten olet aikonut etukaaren etupuolen hoitaa? Jos jätät kaaren edestä auki, on ainakin hyvä tuuletus. Toisaalta etukaari on aika edessä, joten ei varmaan jalatkaan pahasti kastu, vaikket tekisi mitään etukatetta.
Kastuu ne jos ei laita kunnollista lokasuojaa eturenkaaseen
Mun kinneri oli aluksi ilman etukatteen alaosasta ja toista haarukasta sojottavaa muovisuikaletta.
Ensimmäisestä rapakaosta kun ajoi niin piti laittaa katteeseen tuo jatko, se yletti melkein maahan asti.
Seuraavaksi piti haarukan pohjaan laittaa "täsmäsuoja" koska rengas heitti vettä ylöspäin josta se ilmavirran vaikutuksesta tuli naamalle. Tämäkään ei riittänyt vaan tämä suoja piti vääntää vielä mutkalle.
Tämän tutkimuksen perusteella väitän että eturenkaan ja ohjaamon välissä pitää olla seinä tai eturengas umpikotelossa.
Etuhaarukaksi tahtosin siromman ja kevyemmän ku tuossa vieressä. Jättö normaaliksi ja ohjauskulma pystymmäks.
Onko tarkoitus kattaa etupyörä myös. Jos etupyörä tulee katteen sisään, on pystymmässä ohjauskulmassa vissi järki. Jos etupyörä jää ulkopuolelle, tilanne on päinvastainen.
Mitä etua loivasta ohjauskulmasta olis jos etukiekon jättää katteen ulkopuolelle?
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Keulasta sais matalan kun emäputki ei sojottas renkaan yläpuolella mutt rakenne olis muuten yksinkertanen.
Muista pitää kate suunnitelmissa mukana, kun suunittelet eturengasta ja -runkoa. Jos tekee kokonaan renkaan ehdoilla, voi kattaminen olla hankalaa
Tuohan se vaikeinta rakentamisissa on ett pystys pitään alkuperäsestä ajatuksesta kiinni, eikä kerää kaikkia erikoisuuksia samaan pyörään - yritetään. Siksi teen etukiekon yli kaaren johon kuvittelin sen kangas katteen kiinnittäväni. Koska siihen tulee se kaari, siihen on järkevää ja helppoa myös kiinnittää haarukka ja ohjausnivel.
Olen samaa mieltä, mutta miten olet aikonut etukaaren etupuolen hoitaa? Jos jätät kaaren edestä auki, on ainakin hyvä tuuletus. Toisaalta etukaari on aika edessä, joten ei varmaan jalatkaan pahasti kastu, vaikket tekisi mitään etukatetta. Joka tapauksessa saat aurinko- ja sadesuojan ja ilmanvastuskin varmaan pienenee, kun ilma ei pääs pyörimään syliin. Ei tuolla kuitenkaan mitään streemlineriä tehdä ja turha kuvitellakaan kovin pieneksi ilmanvastusta saavansa. Ainakin pitäisi pohja kattaa myös ja takapyörät, jos ilmanvastuksen suhteen alkaa hifistelemään.
Etukaaren etupuolen kattaminen on vielä auki, niinku moni muukin asia mutta oon ajatellu ett se etuosa vois olla kiintee, ehkä kuitua tai vaneria, pohja vois olla samaa materiaalia. Takakiekkojen kattaminen, katotaan sitten ku on kokeiltu ensin suurinpiirtein näin, keulakin vois olla irrotettava - ehkä. Toivon ett tästä tulis aerompi ku avopyöräni ei streamlineria joo.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Mitä etua loivasta ohjauskulmasta olis jos etukiekon jättää katteen ulkopuolelle?
Rungosta tulee lyhyemp, kevyempi ja jäykempi kun sitä ei tarvi venyttää niin pitkälle eteen.
Jos koko keulan kattaa niin silloin sinne pitää rakentaa jotakin tukea kuitenkin, eli ei haittaa vaikka runkoa venyttääkin...
Joo, 20" kiekot on alla - kaikki kolme ja kuskin paino mahollisimman (liian) takana - keulii
Ei se tasaisella ole vielä tuolla painonjakaumalla ongelma, mutta miten esim. alikulusta ylös kiipeäminen. Eturenkaan ei tarvi edes nousta tiestä kun sen sivuttaispito loppuu kun saman aikaisesti vain toisessa takapyörässä on veto päällä.
Omastani tuli mun mielestä hyvä tuon suhteen, sulalla tiellä, mutta liian takapainoinen jotta etujarrulla olisi voinut tehdä vakavasti otettavia jarrutuksia.
Joo, 20" kiekot on alla - kaikki kolme ja kuskin paino mahollisimman (liian) takana - keulii
Ei se tasaisella ole vielä tuolla painonjakaumalla ongelma, mutta miten esim. alikulusta ylös kiipeäminen. Eturenkaan ei tarvi edes nousta tiestä kun sen sivuttaispito loppuu kun saman aikaisesti vain toisessa takapyörässä on veto päällä.
Omastani tuli mun mielestä hyvä tuon suhteen, sulalla tiellä, mutta liian takapainoinen jotta etujarrulla olisi voinut tehdä vakavasti otettavia jarrutuksia.
Jukka
Joo, tuo takapainosen ongelma on tiedossa ja kokemusta on kolmipyrästä - sitä etukiekon paikkaa voi viilata vielä mutt en tätä varsinaisesti oo alikulkutunnelien olosuhteisiin tekemässä
Jos keulasta tekis irrotettavan ja keulakaari olis siinä kiinni, etu- ja takaakselien väliä vois säätää. Mutta nyt tuntus ett tekisin sen keulakaaren peräosaan kiinteesti ja keula siitä eteenpäin jos tarvetta ilmenee.
Kaaren tekemisessä omat haasteensa - viimeks kolmipyörässä se tuli vähän mutu tuntumalla, putkea rälläköiden ja taivuttaen - sen se on näkönenkin
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.