Mulla on ne kammet muuten semmoiset joissa siihen sisempään pienen rattaan kiinnitykseen voisi tehdä ison rattaa - about sentin verraan siirtyisi keskemmälle ja suorempaa toi linja.
Ketjulinja
Re: Ketjulinja
Mulla on myös ketjulinja ihan könöllään. Harmittaa kun pienellä vaihteella asettaa polkimet lähtöasentoon taakseppäin polkien ja ketju loikkii isolle vaihteelle.
Siis osaaks joku sanoa miten tällanen ratkasu kestää. Jori varmaan näkee ottallaanki miten käy. Tossa olis M8 pultit ja holkkina yks M10. Riittäs varmaan ihan hyvin. Eturatas on 32 piikkinen.
Peltiluiskien askartelu menee näpertelyks ellei luiska oluttölkin seinää ole riittävä tuki.
- Liitteet
-
- 2015-08-29_12.21.31.jpg (10.38 KiB) Katsottu 3961 kertaa
-
- Treenaileva sisällöntuottaja
- Viestit: 698
- Liittynyt: 02 Marras 2014, 13:01
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Ketjulinja
Tähän pieni kysymys. Onko 6 ja 7-vaihteisissa takavaihtajissa suurempi liikevara kuin 5-vaihteisen takavaihtajassa?
Täytyisi saada ykkösvaihde käyttöön, mistä tulee mielenkiintoinen projekti. Ensin täytyy irroittaa takapakka, ja etsiä sen alle sopiva prikka niin että takapakka siirtyy hieman ulommaksi moottorin kyljestä. Vakiona takavaihtaja ottaa kiinni moottorin kylkeen ykkösellä, joten ykköstä ei ole voinut käyttää vaikka tarvetta olisi ollut.
Seuraavaksi on löydettävä takavaihtaja, joka yltää vaihtamaan joka rattaalle 1-5. Nykyinen antiikkinen SIS-vaihtaja ei yllä. Nelivaihteisena on toiminut hyvin.
Sain myös vaihdettua keskiöön uuden kasetin. Entisen irtolaakerikeskiön laakerikehät olivat kolmessa palassa. Kilometrit niin sanotusti täynnä.
25 000km MXUS 500W suoravetomoottorilla 2012-2017
- jviirret
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 12381
- Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
- Paikkakunta: Raahe
Re: Ketjulinja
Yks 5-vaihteinen kiekko löytyi romuista. Siinä pakan paksuus sisimmän rattaan sisäreunasta uloimman ulkoreunaan rullamitalla n.26milliä Sama mitta 7-pakassa n.34mm.
Eli vaihtajan liikerata on melkein senttiä laajempi. Luulen että nykyisessä vaihtajassasi/vivussasi on joku vika jos ei yletä edes 5-pakalle.
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
Re: Ketjulinja
Mulla on 5-vaihtaja seiskapakan(11-28) kanssa. Riittää justiinsa vaihtamaan isoimmalle lehdelle, mutta ketjun kiristysvara loppuu kesken triplakammilla(48-38-28).
Liikevara tuossa on lyhyempi kuin useampi vaihteisissa eli vaihtajan häkkiä ei saa säädettyä pinnojen sisään.
edit. Tarkistin pyörästä. SIS tuokin on ja sisempi rajoitinruuvi ei rajoita lainkaan.
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14156
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Ketjulinja
Onhan rajoitinruuvit kierretty auki?
Nuo kaksi rinnakkaista ruuvia kuvassa. Kokeile, kumpi rajoittaa sisäreunaa.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
-
- Treenaileva sisällöntuottaja
- Viestit: 698
- Liittynyt: 02 Marras 2014, 13:01
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Ketjulinja
Kiitos vastauksista. Ei oo noita ruuveja tullut vielä pyöriteltyä. Vaijerin juuressa olevaa kantaa olen pyöritellyt ja vaijeria vaihtanut. Täytyypä testata.
Ihan hyvä vaihtaja se muuten on. Vaihdoin just uudet rattaatkin siihen ja jousi ei ole kuoleentunut, vetää isommalle terhakkaasti.
Vipu ei ole SIS vaan joku mikälie portaaton. On tottunut korvalla jo vaihtamaan niin että jos ei kuulu rolinaa niin pykälä on riittävän kohdillaan.
Toista vipuakin voisi kokeilla, jos olisi enemmän liikevaraa siinä. Sitten tietysti jos muu ei auta niin etsiä sellainen 7-vaihteisen vaihtaja.
Viisi vaihdetta takana on riittävästi jos ne kaikki pelaavat. Edessä on nyt kaksi ratasta, 40/46. Tarkoitus viritellä siihen etuvaihtaja, kiinnityskohtia aika vähän.
25 000km MXUS 500W suoravetomoottorilla 2012-2017