Pieni välihuomautus. Maastopyöräily ja talvipyöräily on sitten kaksi eri lajia eikä toisessa hyvä pyörä ole välttämättä toisessa kovin hyvä.
Maasto- / talvipyörä
- Wacky
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 4058
- Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
- Paikkakunta: Helsinki, Vesala
Re: Maasto- / talvipyörä
- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 - 2019) Specbike Extrim (2017 -> & 2019 ->)
- mhelander
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 3772
- Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
- Paikkakunta: Oulu
Re: Maasto- / talvipyörä
Wacky kirjoitti:Pieni välihuomautus. Maastopyöräily ja talvipyöräily on sitten kaksi eri lajia eikä toisessa hyvä pyörä ole välttämättä toisessa kovin hyvä.
Kyllä mun vekotin kelpaa molempiin hommiin oikein hyvin. Etenkin kun rengastus on olosuhteille sopiva.
-Mika
Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.
Re: Maasto- / talvipyörä
Wacky kirjoitti:Pieni välihuomautus. Maastopyöräily ja talvipyöräily on sitten kaksi eri lajia eikä toisessa hyvä pyörä ole välttämättä toisessa kovin hyvä.
Hyvä huomautus, kun talvi- sekä maastoajoakin on kovin erilaisia
Tästäkin huolimatta mua mietityttää minkälainen maastopyörä ei sovellu talviajoon järkevästi
Re: Maasto- / talvipyörä
jooseha kirjoitti:Wacky kirjoitti:Pieni välihuomautus. Maastopyöräily ja talvipyöräily on sitten kaksi eri lajia eikä toisessa hyvä pyörä ole välttämättä toisessa kovin hyvä.
Hyvä huomautus, kun talvi- sekä maastoajoakin on kovin erilaisia
![]()
Tästäkin huolimatta mua mietityttää minkälainen maastopyörä ei sovellu talviajoon järkevästi
Hyvä huomio. Mutta luulisi, että tosiaan oikealla rengastuksella / rengastusta vaihtamalla sama pyörä toimisi molemmissa olosuhteissa.
Saukki
Kaikki linkit
Quatrevelo, Azub Max 26"
"Käläviällä on vain hulluja ja pyöräilijöitä." -Paikallinen sanonta
- Pastori
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7060
- Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Re: Maasto- / talvipyörä
Semmoisen tärpin heitän vielä että - mikäli teet takavetoisen, niin tee samantien fättikiekoille tilaa. Jos tulee läskikuume niin heittää sitten vain läskille sopivan etuhaarukan koneeseen ja läskikiekot mahtuu.
Re: Maasto- / talvipyörä
Pastori kirjoitti:Semmoisen tärpin heitän vielä että - mikäli teet takavetoisen, niin tee samantien fättikiekoille tilaa. Jos tulee läskikuume niin heittää sitten vain läskille sopivan etuhaarukan koneeseen ja läskikiekot mahtuu.
Kiitti vinkistä! Sen verran läskikuumetta on ilmassa, että mietin, että jossain vaiheessa voisi ainakin sellaiset mhelander tyyliset laihat läskit laittaa, jotka ilmeisesti mahtuu tavallisiin maastopyörän haarukoihin. Mutta samahan se on heti kerralla jättää riittävästi tilaa
Saukki
Kaikki linkit
Quatrevelo, Azub Max 26"
"Käläviällä on vain hulluja ja pyöräilijöitä." -Paikallinen sanonta
- mhelander
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 3772
- Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
- Paikkakunta: Oulu
Re: Maasto- / talvipyörä
Saukki kirjoitti:Pastori kirjoitti:Semmoisen tärpin heitän vielä että - mikäli teet takavetoisen, niin tee samantien fättikiekoille tilaa. Jos tulee läskikuume niin heittää sitten vain läskille sopivan etuhaarukan koneeseen ja läskikiekot mahtuu.
Kiitti vinkistä! Sen verran läskikuumetta on ilmassa, että mietin, että jossain vaiheessa voisi ainakin sellaiset mhelander tyyliset laihat läskit laittaa, jotka ilmeisesti mahtuu tavallisiin maastopyörän haarukoihin. Mutta samahan se on heti kerralla jättää riittävästi tilaa
Mikä on riittävästi onkin sitten hyvä kysymys. Mun vehkeessä haarukkaan mahtuu melkein läskeimmätkin renkaat ainakin taakse mutta tuo 2.8" gummi melkein vaatii taittopyörien viemistä vieläkin sivummaksi ettei ketju laahaa rengasta.
Tähän sanoisin että jos oikeesti halutaan läskiä rengasta taakse niin pitäisi pakan puoli haarukasta olla sellainen että sopii sekä 135mm:n että 170/190mm:n levyisille navoille jotta sitä ketjua oikeesti voi viedä sivummalle ja vaihteet vielä toimii.
Tai sitten käyttää 135mm:n napavaihteistoa läskin renkaan kanssa.
-Mika
Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.
Re: Maasto- / talvipyörä
Riittävän yksinkertainen takahaarukka että viitsii tehdä läskille omansa.
- Pastori
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7060
- Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Re: Maasto- / talvipyörä
mhelander kirjoitti:Tai sitten käyttää 135mm:n napavaihteistoa läskin renkaan kanssa.
Tätä tarkoitin. Symmetrinen 135 levee. Helppo tehdä haarukka = 135 millii levee ihan suoraan vaan. Ei kavenna olleskaan.
- mhelander
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 3772
- Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
- Paikkakunta: Oulu
Re: Maasto- / talvipyörä
Pastori kirjoitti:mhelander kirjoitti:Tai sitten käyttää 135mm:n napavaihteistoa läskin renkaan kanssa.
Tätä tarkoitin. Symmetrinen 135 levee. Helppo tehdä haarukka = 135 millii levee ihan suoraan vaan. Ei kavenna olleskaan.
Kutakuinkin semmonen tulee myös mun rakenteilla olevaan uuteen maasturiin. Ei ehkä kavennu yhtään tai ainakaan juurikaan paljoa haarukan niveleen päin.
-Mika
Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.
Re: Maasto- / talvipyörä
Ekalla kurssikerralla ei vielä tehty juuri mitään. Höpötettiin vaan pyöristä. Ja lähinnä läskipyöristä. Niinpä suurin osa kurssilaisista aikoo tehdäkin läskipyörän. Kurssi etenee nyt aluksi siten, että ensin suunnitellaan pyörä, jonka kurssin vetäjä Anders sitten piirtää cadilla ja se tulostetaan 1:1 kokoon. Sitten tilataan osat ja tilausta odotellessa rakennetaan jigi. Jokainen tilaa itse omat osansa, joten mitään yhteistilaus hässäköitä ei ole. Aikaisemmin on kuulemma ollut, mutta se on aiheuttanut kaikenlaisia pieniä ongelmia. Osat tilataan täältä: http://www.ceeway.com, mutta sieltäpä ei taida saada runkoputkeksi sopivaa 50 millistä eikä jatko puomiin sopivaa 44 millistä. Joten mun pitää metsästää runkoputket jostain muualta.
Cromo putken taivutus on kuulemma hieman hankala homma, joten nyt suunnitelmissa on tehdä Azub Max tyyppinen runko yhdellä loivalla Z tyyppisellä taitoksella. Taitos tulisi suurinpiirtein penkin etureunan kohdalle. Taka-joustohaarukan suunnittelu on vielä vaiheessa. Helpoimmalla ehkä pääsisi, kun kopioisi vaan suoraan tuon Maxin takahaarukan ja iskarin paikan.
Saukki
Kaikki linkit
Quatrevelo, Azub Max 26"
"Käläviällä on vain hulluja ja pyöräilijöitä." -Paikallinen sanonta
- mhelander
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 3772
- Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
- Paikkakunta: Oulu
Re: Maasto- / talvipyörä
Saukki kirjoitti:Osat tilataan täältä: http://www.ceeway.com, mutta sieltäpä ei taida saada runkoputkeksi sopivaa 50 millistä eikä jatko puomiin sopivaa 44 millistä. Joten mun pitää metsästää runkoputket jostain muualta.
Tilaa Ronemalta AircraftSpruce:n CrMo-putkistovalikoimista. Jatkopuomi ? Jos on ZS44-emäputki niin fillarifoorumilla oli jotakin ideaa mistä sitä putkea saa tilattua.
Ceeway:lta saa kivasti kaikenlaisia pyörän rakennusnippeleitä kuten korvakkoja navoille, jarrusatuloille jne. Kannattaa katsoa huolella mitä rakenteeseen tarvii ja mikä voisi säästää työmäärässä.
Mullakin tulee takahaarukkaan raakamateriaalista vain putket, kaikki muut on valmista kaupallista. Edelliset tein itse ja en ainakaan maastureihin tee toista kertaa.
Saukki kirjoitti:Cromo putken taivutus on kuulemma hieman hankala homma, joten nyt suunnitelmissa on tehdä Azub Max tyyppinen runko yhdellä loivalla Z tyyppisellä taitoksella. Taitos tulisi suurinpiirtein penkin etureunan kohdalle. Taka-joustohaarukan suunnittelu on vielä vaiheessa. Helpoimmalla ehkä pääsisi, kun kopioisi vaan suoraan tuon Maxin takahaarukan ja iskarin paikan.
Löytyykö pajasta rullataivutin ? Semmosella ovat jenkit (WISIL:n mukaan) saaneet ihan kohtuu hyviä kurveja aikaseksi. Ja mikään ei estä tekemästä runkoa pätkistä, rullaa vaikka tiukan kehän ja siitä pätkii tarvittaviin paikkoihin kaaret...
Vai että täysjousitettu läski(noja-)pyörä ? Asiaa.
-Mika
Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.
Re: Maasto- / talvipyörä
mhelander kirjoitti:Tilaa Ronemalta AircraftSpruce:n CrMo-putkistovalikoimista. Jatkopuomi ?
Kiitti vinkistä!
Jatkopuomilla tarkoitin siis säädettävää keskiötä samoin, kuin kaupallisissa pyörissä on. Ja niin on tuossa Maxissakin.
Tuolla työtilassa, jossa tehdään, ei ole niin järeitä taivuttimia, että saisi runkoputkea taivutettua. Pitäisi siis metsästää joku paikallinen metallipaja, jossa olisi kyseiset laitteet. Mutta teen todennäköisesti sen suorista pätkistä siten, että emäputken kohdalla on mutka ja penkin kohdalla toinen. Eli loiva Z muoto. Ja sitten penkin taakse selkänojaa vasten tulisi vielä yksi pätkä, johon tulee penkin yläkiinnike ja iskunvaimentimen kiinnike.
Ei taida kukaan ihan täysjoustoläskiä tehdä. Eteen kyllä suunnittelevat joustohaarukkaa.
Saukki
Kaikki linkit
Quatrevelo, Azub Max 26"
"Käläviällä on vain hulluja ja pyöräilijöitä." -Paikallinen sanonta
Re: Maasto- / talvipyörä
Suunnitelmat näyttää tässä vaiheessa tältä. Kovasti Azub Maxin näköä siinä on.
Saukki
Kaikki linkit
Quatrevelo, Azub Max 26"
"Käläviällä on vain hulluja ja pyöräilijöitä." -Paikallinen sanonta
- jviirret
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 12381
- Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
- Paikkakunta: Raahe
Re: Maasto- / talvipyörä
Kallista stemmiä eteen ja tee aerobar ohjaustanko. Voit istua pystyssä selkä irti nojasta. Paikoillaan tai liukasta mäkeä alas rullatessa...
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...