Kuvista mittailemalla penkin 'nousu' (sillä lähes suoralla osalla) näyttäisi M5:ssä ja kultaketjuracerissa olevan noin 1 yksikkö korkeussuunnassa noin runsasta 3 yksikön vaakasiirtymää kohti, aika lähellä sitä 1 : 4 nousua, jota aioin koettaa.
Jos selkä liukuu selkänojaa pitkin vähänkään, niin kyllä siinä varmaan tehoja hukkuu turhuuteen. Kuvittelin, että ehkä kokeilisin polyuretaanivaahdosta valaa selkäni ja olkapäät siten, että selkä ja noja 'sopivat kuin valetut' ja olkapäät ottaisivat vastaan mahdolliset liukumayritykset (tai ehkä kaikenlaiset muutkin muhkurat). Vaahdon voisi pursottaa muovipussiin ja sitten mennä istumaan pussin päälle puoleksi tunniksi. En ole kokeillut, ehkä kuumentuminen voi olla ongelma, ja pussi voi ryppyillä. Pussi täytyisi poistaa tai rei'ittää lopuksi, jotta ilmanvaihto pelaisi.
Ehkä on parempia konsteja. Ajattelin kokeilla rinkassa olevia selkäystävällisiä ratkaisuja, alustavasti tuntuvat hyviltä selkään, ja toivottavasti liukuminenkin estyy. ( Hassu idea: selkänoja onkin aina selässä valmiina, ja loksahtaa sitten paikalleen pyörään. )
Tulikin vastoinkäyminen täysjoustopyörän istuinkokeiluissa: eipä mahdukaan jalat ohjaustangon alta, joten isompi homma vaihtaa kaikki siinä. Myöskin hirvitti asettua pyörään suoraan makaavaan asentoon paikallaan, kun olen puuprotossa mennyt makuulle vasta vauhtiin päästyä.
Pitänee villitellä siten, että pistän juomapullon sairaalamallisesti tiputustolpan nokkaan, valkean tyynyn, lakanoita, kukkamaljakon punasine tulppaaneineen ja sitten ajelemaan ostolaan. Valmistautumista teho-osaston avohoitoon ja ulkoistamisiin. Tutiseva papparainen ajelee kaksipyöräisellä sängyllään ympäriinsä, ja tuulimylly nokalla antaa ympäristöystävällista energiaa ajoviimasta. Voisi tarjota juttua ja kuvaa paikallisiin lehtiin, kun kesällä harjoittelijat kaipaavat juttuja 
Vaihtelevasti kaltevalla selkänojalla olisi se etu, että alamäessä voisi minimoida ilmanvastuksen menemällä aivan vaakaan ja jopa oikaisemalla jalat (miten? enpä ole keksinyt vielä sujuvaa laiskan konstia). Taajamissa pujotellessa sitten vähän pystymmässä.
Kevennykseksi Keijo Kansosen sähköpyörä.net sivulta kopioitu ja muunneltu kuva (Hei Keijo, pyyhinkö pois vai annatko luvan pitää kuvan tässä?)
