Olen tässä pyöritellyt mielessäni ideaa halvasta ja helposti toteutettavasta takakatteesta Nazca Fuegooni. Mitä mieltä olette jos takakatteen taittelisi ohuesta taipuisasta muovilevystä. Muotoon ei siinä tapauksessa pysty paljon vaikuttamaan, mutta uskoisin että siitä voisi hyvinkin saada asiansa ajavan kapistuksen. Idea tuli täällä aikaisemmin olleesta pyörien levyttämis -topikista. Siinä käytetty muovi sopisi hyvin tähänkin projektiin.
Katteen voi taitella niin että ainoastaan ylös tulee yksi sauma. Uskoisin tällaisen rakenteen pitävän hyvin muotonsa. Kiinnityssysteemi pitäisi kehitellä sellaiseksi että katteen saa nostettua helposti pois ja tyhjän tilan voi täyttää tavaralla (tarakka pysyisi paikallaan). Olen kokeillut taitella sen paperista ja idea vaikuttaisi toteuttamiskelpoiselta. Laitan vielä kuvia paperimallista. Mitä arvelette?
takakate taipuisasta muovista
takakate taipuisasta muovista
Pyöränä Nazca Fuego
Re: takakate taipuisasta muovista
Sadesuojaako haet?
PVC -muovikalvo kyllä sopii tarkoitukseen hyvin, tosin muotoilu on todella rajoitettua. Lämmittämällä sopivan muotin päällä kalvo voisi "sulaa" muotoonsa. Ehkä kokeilemisen arvoinen idea.
Sen verran pitää dissata näitä katteita että aerodynaaminen hyöty ei ole käytännössä sitten aivan sitä mitä usein annetaan ymmärtää. Jotta takakate todella hyödyttää menoa se pitää olla hyvin tilkitty, tulee käyttää levypyörää ja katteen muotokin tietenkin kohdallaan. Sen jälkeenkin vauhtia pitää olla reilusti. No kyllähän alamäessä kiihtyy vauhti jokatapauksessa ja tasasellakin painaa jopa huonokuntoinen monesti 40 km/h, joten jos kevyen katteen onnistuu tekemään, ei kai siitä haittaakaan ole.
- tavasti
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 2761
- Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
- Paikkakunta: Kangasala
- Viesti:
Re: takakate taipuisasta muovista
penso kirjoitti:Olen tässä pyöritellyt mielessäni ideaa halvasta ja helposti toteutettavasta takakatteesta Nazca Fuegooni. Mitä mieltä olette jos takakatteen taittelisi ohuesta taipuisasta muovilevystä.
Myös vaahtomuovia kannattaa harkita. Netistä löytyy useita erilaisia projekteja aiheesta, kokonaisiin kinnerin katteisiin asti. Riippuen muovin laadusta sitä voi muotoilla joko lämmittämällä, tai sitten leikkaamalla paloja pois ja liimaamalla. Ainakin yhdessä projektissa vaahtomuovin päälle oli vedetty muotoon ommeltu jersey-puuvillakangas joka 'laminoitiin' vaahtomuovin päälle jollakin lakalla? Googlessa 'Zotefoam fairing' tuottanee ainakin jokun määrän luettavaa.
Ainakin tämä thread sivuaa aihetta: http://lowride.info/phpBB3/viewtopic.ph ... 59&start=0
Edit: täällä oli se kankaalla päälystetty: http://www.liegerad-online.de/swift11.htm
(Googlen translate saattaa olla kaverisi)
Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python
"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"
Re: takakate taipuisasta muovista
Tässä kuvat luomuksesta.
Haluaisin järkevän takakatteen retkikäyttöön. Ainoa tarkoitus ei olisi suojata tavaroita vaan myös nopeusetua pitäisi saavuttaa. Pääasiassa tavarat kulkisivat Radical Designin sivulaukuissa 10 senttiä tien pinnasta. Takapoksin ei tarvitse kantaa tavaraa vaan kaikki sidottaisiin tarakkaan kiinni. Pohjaa en ajatellut tehdä. Rapakaari jäisi paikalleen, joten tavarat pysyisivät suurinpiirtein puhtaina.
Kuten kuvista näkyy rakenne pysyy melko suorana ja pyöreät reunat pyöreinä ilman mitään tukirakenteita. Ainoastaan takaosassa reuna pyrkii kurtistumaan ja sinne ehkä pitäisi joku kaareva tuki laittaa. Tällainen kate ei mielestäni tarvitse sisäpuolelle mitään tukirankenteita vaan katetta tukevoittaisi kiinnitys penkin selkänojaan ja sen itseään tukeva muoto. Takaosastaan katteen voisi tietenkin kiinnittää myös tarakkaan. Katteen on tarkoitus kannatella vain itseään. Mitä mieltä olette muodosta? Voisiko sillä saavuttaa erävoittoa ilmanvastuksesta? Onko pohjanpuuttumisella iso vaikutus aerodynaamisiin etuihin? Painosta en osaa sanoa vielä mitään mutta uskoisin sen jäävän aika kevyeksi simppelin rakenteen vuoksi. Muovista taittelemalla ei voi tehdä muotoon isoja poikkeuksia esim. että olkapäiden kohdalla olisi enemmän leveyttä, mutta tarkoituksena olikin toteuttaa helppo ja halpa jokapojan poksi.
Kertokaahan mielipiteenne.
Pyöränä Nazca Fuego
Re: takakate taipuisasta muovista
tavasti kirjoitti:Ainakin tämä thread sivuaa aihetta: http://lowride.info/phpBB3/viewtopic.ph ... 59&start=0
Kuuluisikohan tämä keskustelu tuon jatkoksi?
Pyöränä Nazca Fuego
- jviirret
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 12381
- Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
- Paikkakunta: Raahe
Re: takakate taipuisasta muovista
penso kirjoitti:Haluaisin järkevän takakatteen retkikäyttöön. Ainoa tarkoitus ei olisi suojata tavaroita vaan myös nopeusetua pitäisi saavuttaa.
Taitaa lisääntynyt sivutuuli herkkyys tuoda enempi haittapuolia M5:n sivulla taulukko( http://www.m5-ligfietsen.nl/site/EN/Mod ... _Low_Racer) jossa nopeus ilman takakatetta 43 ja samalla teholla takakatteen kans 47km/h. Jos tuommoisessa yli 40km/h nopeudessa katteella saadaan 10% hyöty, niin 20km/h nopeudessa hyöty on vain 5%(ilman vastus kasvaa nopeuden neliössä), eli n.1km/h. Ja tuo kate on varmaan just oikean muotoinen.
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
Re: takakate taipuisasta muovista
jviirret kirjoitti:penso kirjoitti:Haluaisin järkevän takakatteen retkikäyttöön. Ainoa tarkoitus ei olisi suojata tavaroita vaan myös nopeusetua pitäisi saavuttaa.
Taitaa lisääntynyt sivutuuli herkkyys tuoda enempi haittapuolia
M5:n sivulla taulukko( http://www.m5-ligfietsen.nl/site/EN/Mod ... _Low_Racer) jossa nopeus ilman takakatetta 43 ja samalla teholla takakatteen kans 47km/h. Jos tuommoisessa yli 40km/h nopeudessa katteella saadaan 10% hyöty, niin 20km/h nopeudessa hyöty on vain 5%(ilman vastus kasvaa nopeuden neliössä), eli n.1km/h. Ja tuo kate on varmaan just oikean muotoinen.
Jukka
Tuo sivutuuli herkkyys onkin mielenkiintoinen. Väittäisin että katteen kanssa pyörä voi olla vähemmän altis sivutuulen vaikutuksille. Ainakin itse kun ajan katteen kanssa tuuli tuntuu kiertävän pyörän pehmeästi ja kun otan katteen pois (pelkkä levytetty takapyörä) tuuli painaa pyörää oikein kunnolla. Siispä hyvin muotoiltu kate pehmentää tuulen vaikutusta, jos verrataan tilanteeseen että pyörässä on joku jyrkkä pinta jota tuuli pääsee painamaan.
Kate on kyllä ihan hyvän muotoinen ja jonkinlaista etua ilmanvastuksen kumoamiseen tuolla varmasti on.
- tavasti
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 2761
- Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
- Paikkakunta: Kangasala
- Viesti:
Re: takakate taipuisasta muovista
penso kirjoitti:Tässä kuvat luomuksesta.
Aika pätevästi taiteltu. Luulisi tuollaisen onnistuvan telttapatjasta/routaeristeestä/tms aika hyvinkin.
penso kirjoitti:tavasti kirjoitti:Ainakin tämä thread sivuaa aihetta: http://lowride.info/phpBB3/viewtopic.ph ... 59&start=0
Kuuluisikohan tämä keskustelu tuon jatkoksi?
Mieluummin miten vaan...
Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python
"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"