terppa kirjoitti:Dodi! Nyt löyty mäki jossa nojapyöräkin keulii
sais varmaa takakautta ympäri mutta nojasin kuitenkin eteenpäin sen minkä pystyi.
Ja voe mahoton läskipyörän pitoa... Maasturilla toi hiekkamäki on hyytyny yleensä sutimiseen, nyt ei sudi juuri lainkaan. Onneksi oli 22 - 36 välitys 
Aurinko - Ilves yhdysreitillä...
Tuolla välityksellä poljinvoimat ovat vain parikymmentä prosenttia suuremmat kuin askelvoimat pyörää työntäen, siis tien suuntainen askelvoima. Koska kävellen työntäessä jalka kannattelee myös työntäjää, on jalan kokonaisvoima tietenkin suurempi kävelijällä. Tai no, tuo on laskettu pitkillä kammilla.
Mihinkäs suuntaan se askel työntääkään jalkaa, kun työnnetään pyörää tai kottikärryä mäkeä ylös. –Aivan, kantapään suuntaan, kuten kuopaisutyylissä pitääkin. 
Piirtelin sivukuvaan summittain kuskin navan paikan ja mittailin maksimimäen kulman. Tuli noin 35%. Tuo on siis mäki, jossa täysin tasaisella pyörityksellä pääsee juuri ja juuri ajamaan etupyörän nousematta normaalissa noja-asennossa. Käytännössä poljinvoima vaihtelee niin paljon, että maksimimäki jää tuosta ehkä kolmasosan loivemmaksi. Toisaalta eteen nojaamalla voi kulmaa vähän kasvattaa. Maastopyörällä ei pääse sutimatta, jos nojaa eteen. Silläkin pitää nojata taakse niin paljon, että etupyörä on vain juuri ja juuri kiinni maassa, edes toisinaan.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma