Visiopetteri sanoi hakeneensa 150mm kammet Pyörätohtorilta Helsingistä tuossa neljä ruutua ylempänä ja mainitsi samalla, että saksasta saa kierretappeja parillakympillä.
Sen pyörätohtorin katsoi, mutta ei sielläkään eturataspakkoja ollut.
Kierretapeista ostopaikka toki kiinostaa, saksa on iso maa
Tuolta saa tappeja http://www.roseversand.de/output/contro ... etail2=580
Suomesta noita ei kannata kysyä, sillä noita ei oikein helpolla löydy, soitin 10 paikkaan ja pari työkaluliikettä ilmoitti saavansa noita, mutta hinnat olikin sitten noin 90e/kappale!
Pitäs nyt selvitellä, että mitä maksas sellaset kammet, joihin saisi tehtyä uudet reiät, noi dotekit kun ei täysin vakuuttaneet laadullaan (sen mitä irrallaan osia olen ihmetellyt) ja niihin ei kohtuu hakemisella tunnu löytyvän rattaita ja ilman isoa virittelyä noihin ei menekään kun yksi ratas. Toisaalta, noi tuli ostettua siksi, että pääsisi suht vähällä vaivalla ja rahan menolla testaamaan, että onko noi lyhyet hyvät, ja että onko noi 152mm pitkät ok.
Näyttäisi etteivät ainakaan kaikki itsellä olevat kammet sovellu lyhennettäviksi. Tuolla pyörätohtorilla näytti olevan 39-53 pakka sen irtokammen lisäksi. Ja oma pyöräkorjaajani sanoi saavansa jotain 22-32-42 tms 152 mm kampea. Pitää kai vähän harkita kumpi olisi itselle parempi. Suurilla pääsisi kovaa, mutta ei enää mäkeä ylös. Mutta eiköhän noista jompi kumpi pidä ostaa ja kokeilla.
Tilasiko joku tällaiset? Jos ei tilannut taidan tehdä niin.
Huolestuttaa vain hiukan, onko nämä tapit maastopyörän polkimien kierteisiin vai niiden taottujen kampien, ja vielä oli joku kolmaskin koko, jotka joskus erehdyin ostamaan, eivätkä sopineet mihinkään minun pyöristäni.
Tilasiko joku tällaiset? Jos ei tilannut taidan tehdä niin.
Huolestuttaa vain hiukan, onko nämä tapit maastopyörän polkimien kierteisiin vai niiden taottujen kampien, ja vielä oli joku kolmaskin koko, jotka joskus erehdyin ostamaan, eivätkä sopineet mihinkään minun pyöristäni.
Jaa-a, Cyclus kyllä valmistaa kumpaakin sorttia (tuo kolmas on kai vain japanilainen tulkinta 9/16" kampikierteistä, joka ei sovi yhteen siksi kun sen kierteen muodostavan kolmion kulma on erilainen...) Tuossa näkyy molempia sortteja tappeja:
Pari kymppiä on nyt 152mm Dotekeillä ajettu. Pienentynyt polvien liike tuntuu hyvältä, ja meno vauhdikkaalta. Puomin säätö vaikuttaa kuitenkin olevan tarkempaa vakiokampiin verrattuna, ja mäissä kaipaa ainakin toistaiseksi pidempiä. Muuttuvapituiset kammet olis nannaa, jos joku toimivat sellaiset keksisi .
Pari kymppiä on nyt 152mm Dotekeillä ajettu. Pienentynyt polvien liike tuntuu hyvältä, ja meno vauhdikkaalta. Puomin säätö vaikuttaa kuitenkin olevan tarkempaa vakiokampiin verrattuna, ja mäissä kaipaa ainakin toistaiseksi pidempiä. Muuttuvapituiset kammet olis nannaa, jos joku toimivat sellaiset keksisi .
Itseasiassa kyseessä eivät ole muuttuvapituiset kammet, vaan kampien kylkeen tulevat palikat joilla polkimet saa haluttuun kohtaan kampia. Eivät välttämättä sovi kaikkiin kampiin. Ja ennen kaikkea, säätäminen eri pituudella vaatii parin ruuvin avaamista. Eli eivät sovellu siihen, että ylämäen tullessa pidentäisi kampia.
Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python
"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"
Muuttuvapituiset kammet olis nannaa, jos joku toimivat sellaiset keksisi .
[/quote]
Ei riitä muuttuvapituiset kammet, pitäisi olla myös muuttuva etupuomin pituus. Lyhyemmillä kammilla pitää käyttää pienempiä vaihteita -ne on jo keksitty.
Jori
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Itseasiassa kyseessä eivät ole muuttuvapituiset kammet, vaan kampien kylkeen tulevat palikat joilla polkimet saa haluttuun kohtaan kampia. Eivät välttämättä sovi kaikkiin kampiin. Ja ennen kaikkea, säätäminen eri pituudella vaatii parin ruuvin avaamista. Eli eivät sovellu siihen, että ylämäen tullessa pidentäisi kampia.
Et kai Tavasti luule, että olisi jotenkin mahdollista "lennossa" jostakin vivusta muuttaa kampien pituutta? Se olisi aika haastava projekti. Ruuvien tilalla voisi ehkä laittaa pienet pikalinkut.
Jori on oikeassa siinä, että jos muuttaa esim. kaksi senttiä kampien pituutta, niin samalla pitäisi muuttaa saman verran keskiöputken pituutta, jotta jalat olisivat optimaalisessa asennossa. Keskiöputken (pystypyörissä satulan korkeus) säätäminen optimaaliseen pituuteen on muuten erittäin tärkeä asia. Jos pituus on säädetty pari senttiä liian lyhyeksi tai pitkäksii, niin jalat väsyvät/kipeytyvät nopeasti. Veikkaan, että monella vähemmän pyöräilevällä on väärin säädetty pituus ja sitten ihmetellään, että 20 km jälkeen jalat ovat kipeät. Jos pyöräilee paljon, niin oikea pituus löytyy aika nopeasti kokeilemalla. Jos on vähän kokemusta, niin eroja ei niin vaan huomaa. Pari nyrkkisääntöä on: Jalat eivät saa koskaan olla aivan suorassa, vaan vähän koukussa. Lantio ei saa liikkua edestakaisin poljettaessa.
Juu, eihän muuttuvapituiset kammet mitään todellisuutta ole. Vaikka homman saisi periaatteessa etevä koneinsinööri rakennettua, mahtaisi sen kalibrointi kullekin polkijalle ja polkijan olotilalle sopivaksi olla liian työlästä. Ja raskaampi kuin normisysteemi, totta kai. Tavallisilla kammilla on sekin etu, että saa sen pyörityksen kehän selkärankaan opeteltua ja hukkaliikkeet pois.
Pyörätohtorilla kävin kylläkin muissa merkeissä, mutta hänelle oli tulossa noin viikon sisällä erä 152mm kampia neliskantti kiinnityksellä, ainakin kahta eri mallia. Ihan vaan tiedoksi jos sellaiset on haussa.